2023-04-21, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Nato har målat in sig i ett hörn. Jag tvivlar på att ukrainarna skulle röstat för att bygga sitt försvar med sikte på natomedlemskap ifall de vetat hur läget ser ut idag med massor av egna döda och sårade samt en enorm förstörelse av infrastruktur.

Nato, EU, UK m.fl. har rustat Ukraina för krig, vem tänkte man sig att kriga mot? Att inte sponsorerna förstod att Nato´s inträde på scenen skulle uppfattas som provocerande och kunna utlösa krig visar hur illa underbyggd hela krigsförberedelsen varit.

Tack för ett vettigt inlägg. Det är helt sanslöst så många har dödats påhejade av USA bakom kulisserna. Detta är ett brödrafolk. Som att vi skulle börja slakta danskar. Precis som du säger så har folket i Ukraina blivit förda bakom ljuset och blivit lurade att rusta upp mot Ryssland.
Citera
2023-04-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hade Ukraina på förhand fått veta hur det ser ut idag så hade de skaffat kärnvapen alt aldrig lämnat ifrån sig de gamla till Ryssland.

Må så vara men jag tvivlar ändå på att ukrainska folket ville ha det som det nu är. Nato & andra sponsorer har hetsat Ukraina till att rusta för krig, det hade varit bättre om man istället satsat på militär alliansfrihet.
Citera
2023-04-21, 11:35
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att Arnstad är en klassisk vänsterdåre, han resonerar utifrån att min fiendes fiende är min vän. Så han är emot USA för att han är vänster, Ryssland är emot USA så därför håller han på och försvarar Ryssarnas agerande. Att Ryssland är en skurkstat det bryr han sig inte om så länge dom är emot USA.

Det har inget med att vara vänster eller höger att göra, det handlar om man är en verklighetsfrånvänd idiot eller ej. Jag är själv vänster och är 100% mot Sovjet/Ryssland och 100% för ännu större militärt stöd till Ukraina. Samma med de flesta av mina vänner som är vänster.
Citera
2023-04-21, 11:41
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Varför är du så säker på att de vill invadera resten av Europa? Du låter ju helt hysterisk.

För att svara på din fråga så vet jag inte men sannolikheten att ryssarna expanderar mot baltikum och de forna sovietiska vasalstaterna är mer osannolikt med tanke på att många av dessa är medlemar i NATO. Så pass osannolikt att jag sover gott på nätterna och det kan du göra också.

Det du säger är alltså att det hade varit bra för Ukraina att gå med i NATO för tio år sen eller så. Kan bara instämma det, då hade ryska hotet troligen aldrig realiserats. ”Osannolikt”, som du säger.
Citera
2023-04-21, 11:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Det är väl en sak för det ryska folket precis så som under kommunismen när folket valde kommunism. Det har väl inte med dig eller mig att göra? Eller ännu mindre anledning att provocera fram ett tredje världskrig från NATOs sida.

När Hitler anföll Polen så förklarade England och Frankrike krig mot Tyskland.

Var det bra eller skulle dom tänkt som dig, "det har inget med mig att göra"?
Citera
2023-04-21, 11:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Tack för ett vettigt inlägg. Det är helt sanslöst så många har dödats påhejade av USA bakom kulisserna. Detta är ett brödrafolk. Som att vi skulle börja slakta danskar. Precis som du säger så har folket i Ukraina blivit förda bakom ljuset och blivit lurade att rusta upp mot Ryssland.
Det är väl ryssarna som hejar på slakten och som då i ditt fall, dödar sitt brödrafolk.De kan förstås sluta med det när de vill. Det säger mer om ryssar än om USA faktiskt och en hel del om hur du uppfattar världen.
Citera
2023-04-21, 11:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överraskningarna bygger ju på dina egna subjektiva tyckanden, så det är ju inget att ta på allvar. Resten av världen inkluderat bloggare i Ryssland är överraskad över Rysslands oförmåga i relation till det styrkeförhållande som råder mellan Ukraina och Ryssland.

Det är några fler än jag som ser saken som jag uttryckt den. Min uppfattning är alltså inte helt hemslöjdad. Styrkeförhållandena som råder är förstås till Rysslands fördel vilket mycket tidigt borde ha lett till en överenskommelse utifrån dessa styrkeförhållanden. Att striderna fortsätter till stort elände för den ukrainska befolkningen, kommer sig helt enkelt av att natostaterna förespeglar den ukrainska ledningen att det finns något att hämta med fortsatta strider. Att det finns något att vinna för Ukraina med fortsatta strider är en vanlig uppfattning i tråden, men frågan är ju vad som blir kvar. Säkert finns det några som har något att vinna, men knappast sett till de offer som befolkningen fått göra.
Citera
2023-04-21, 11:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
När Hitler anföll Polen så förklarade England och Frankrike krig mot Tyskland.

Var det bra eller skulle dom tänkt som dig, "det har inget med mig att göra"?

Skillnaden är ju att det inte går att attackera Ryssland på samma vis som Nazityskland då riskerna med kärnvapen är påtagliga.
Citera
2023-04-21, 11:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Må så vara men jag tvivlar ändå på att ukrainska folket ville ha det som det nu är. Nato & andra sponsorer har hetsat Ukraina till att rusta för krig, det hade varit bättre om man istället satsat på militär alliansfrihet.
Att satsa på militär alliansfrihet när man är granne med Ryssland är som att satsa på grannsamverkan före polis i ett område som tagits över av gängkriminella.
Senast redigerad av Trolltestet 2023-04-21 kl. 11:52.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Nato har målat in sig i ett hörn. Jag tvivlar på att ukrainarna skulle röstat för att bygga sitt försvar med sikte på natomedlemskap ifall de vetat hur läget ser ut idag med massor av egna döda och sårade samt en enorm förstörelse av infrastruktur.

Nato, EU, UK m.fl. har rustat Ukraina för krig, vem tänkte man sig att kriga mot? Att inte sponsorerna förstod att Nato´s inträde på scenen skulle uppfattas som provocerande och kunna utlösa krig visar hur illa underbyggd hela krigsförberedelsen varit.
Du "glömde" offerkoftan Rysslands del i den ogenomtänkta invasionen
Citera
Medlem
Citat:
Husse? Jag menar på en sansad debatt om Ryssland och konflikten. Vad som sker i västvärlden är inget annat än hysteri. Samma sak vi såg under pandemin vi som var något neutrala och oberoende av massmedias påverkan.

Vad är bättre? Att låta Ryssland ta sitt territorium i Ukraina som i principen har upphört att existera som stat eller att utlösa tredje världskriget? Vad låter mest rationellt tycker du?

Vad är poängen med att provocera fram ett medlemskap i Ukraina när ryssarna redan har tagit territorium. Ska NATO kräva tillbaka det eller förklara krig?

Ta det lugnt nu och släpp aftonblaskan en stund och tänk efter ordentligt. Ett större krig är inte värt det. Det kommer leda direkt till ännu högre inflation och total ekonomisk misär i väst.

"Vad är mest rationellt" frågar du. Ja, i efterhand kan man ju konstatera att det var osedvanligt dumt att göra motstånd mot Hitler. Det rationella hade ju naturligtvis varit att låta Hitler få allt han ville ha. Han begärde ju inte så mycket. Att världen inte accepterade hans krav utan utlöste ett världskrig bara på grund av att han snodde lite mark var ju helt onödigt. Varför skulle man offra miljoner människoliv för att Hitler inte skulle få de små områden han ville ha? Ganska dumt, eller hur? Och då hade vi sluppit kommunismen och hela det kalla kriget som en ren bonus. Och tänk så lätt det hade varit att turista i Europa om han hade vunnit - alla vi hade ju talat tyska! Från Algeriet i söder till Svalbard i norr, från Irland i väst till Vladivostok i öster.

"Provocera fram medlemskap i Ukraina"? Har du något gott argument till varför Ukraina inte själva ska få bestämma sin utrikespolitik? Vilka fler länder, utöver Ukraina, bör förbjudas bedriva egen politik? Själv tycker jag att Ryssland borde anpassa sin politik till Sveriges behov av säkerhet. Vad tycker du?
Senast redigerad av Auric 2023-04-21 kl. 12:09.
Citera
2023-04-21, 11:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men hur lätt är det?

Klart U skall spränga innan ryssarna har retirreat o slakta dem till sista man - då står Väskbajsaren o Mumien där med skammen o måste betala 750,000 per dödad ryss
Dessa ryska soldater kommer vara viktiga i det Ryska inbördeskriget nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in