2023-03-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Går det att jämföra med hur svenska myndigheter kidnappar barn?
Jag tror det är liknande situation beroende vad man är villig att tro på.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/omhandertagna-barn-anvands-som-exempel-for-att-sprida-misstro-mot-socialtjansten
kidnappar svenska myndigheter barn? Nu jävlar blommar löken på riktigt!!!! Vilken desperat liknelse du råkade hitta bara sådär Saggi. Men jo visst är det så, om man skiter ut 18 barn per familj utan att kunna ta hand om ett utav dem. Det fungerar ju på platser där ingen bryr sig om varken ströhundar eller utsvälta barn. Hemskt att dessa avlare helt plötsligt hamnade i land där det inte är ok att avla ansvarslöst för att Mustafa i familjen tycker att det är någon annans ansvar så länge han får sig ett skjut. Att din kommentar tillåts här är fan skruvat
Citera
2023-03-25, 17:19
Medlem
Reimers avatar
Ukraina jobbar hårt i Bakhmut med att avmilitarisera Ryssland.

Citat:
Bakhmut new update:
there were 40 shellings & 16 clashes. 182 orcs were destroyed, 218 were injured. An MI-24 combat helicopter, a T-80 tank, an armored personnel carrier & a Gvozdika self-propelled gun were shot down.
Serhiy Cherevatyi, spokesman of the Eastern Group of 🇺🇦Forces

https://twitter.com/Azovsouth/status/1639617348331094017
Citera
2023-03-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vilken offensiv har Ukraina genomfört mot ryskt territorium mennar du?
Du är rolig, Ukraina vet att dom är i krig mot Ryssland och hade mer än gärna velat korsa gränsen.
Bara för att man går in i fiendens land så betyder inte det att planen är att ockupera och ha tvivelaktiga folkomröstningar om var man egentligen tillhör.

Jag sade inget om någon offensiv Stig. Jag sa bara att Ukraina redan har spridit sina operationer utanför den isåfall sagda gränsen. Vilket är helt rätt och som skall vara! Jag sa bara att där inte finns någon gräns uppsatt utav Nato eller USA, utan att det hela handlar om ren och skär moral från Ukrainas sida
Citera
2023-03-25, 17:20
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack! Intressant video, har sett några liknande tidigare postade i tråden. De ger en ganska samstämmig bild över hur den ryska militären fungerar, eller rättare sagt inte fungerar.

En reflektion som sällan tas upp är åldern på många av de ryska soldaterna. Jag skulle säga att av personerna i videon ser ingen av dem ut att vara under 40 år, de flesta ser ut att vara någonstans runt 50-55 år nånting. Det är dubbla åldern av vad som varit lämpligt för frontsoldater. I de videor jag sett verkar det snarare vara regel än undantag med klart överåriga soldater bland ryssarna. Då jag själv befinner mig i ungefär den åldern kan jag av egen erfarenhet säga att det inte kommer fungera så bra. Inte för att jag och mina jämngamla kamrater skulle vara fullständigt oanvändbara, men vi skulle åtminstone inte vara i närheten av lika bra som några 20-30 år yngre soldater, i synnerhet inte som frontsoldater. T.ex. kan det ju vara positivt med ett hyfsat mörkerseende, vilket man inte längre har i min ålder.

Russias finest. LPR- och DPR-milisernas elitstyrkor såg ut så där, dock mer överviktiga och utrustade med en musköt från något museum.
Citera
2023-03-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina har varken motivation eller intresse av att gå in i Belgograd. Dessutom är det oklart vad västländerna skulle säga om vapnen användes för att invadera Ryssland – man skulle sannolikt inte få några mer vapenleveranser.
Men det hade ju varit toppen om man kunde få stora mängder ryssar att lämna Ukraina och flytta sig dit i tron att Ukraina ska invadera.

Nej jag tror ju som sagt att det är något som prigozhin säger för att ingjuta en viss rädsla bland ryssar i syfte att the Wanker-group ska få något för att ”förhindra” det.

Men Ukraina har attackerat mål i Belgorod tidigare och lär göra det igen. På sikt skulle det kunna innebära att delar av regionen blir något av en buffertzon.

Fokus lär ju ligga på att befria ukrainska områden men det innebär ju inte att man inte kommer attackera strategiska mål inom ryssland.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-03-25 kl. 17:31.
Citera
2023-03-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vilken offensiv har Ukraina genomfört mot ryskt territorium mennar du?
Du är rolig, Ukraina vet att dom är i krig mot Ryssland och hade mer än gärna velat korsa gränsen.
Bara för att man går in i fiendens land så betyder inte det att planen är att ockupera och ha tvivelaktiga folkomröstningar om var man egentligen tillhör.
Nato har gjort det klart för Zelensky att kriget inte får spilla över in i Ryssland, detta är fakta. ( Attentat där ansvarig kan diskuteras ses mellan fingrarna).

Utöver mitt andra svar tycker jag inte att jag är särskilt rolig nej. Det har jag förstått vara mer eller mindre en omöjlighet här där man läser bokstav per bokstav utan minsta normal integration utav "live". Så, nej jag är inte rolig när jag är seriös. Åtminstone inte här där det mesta handlar om akademisk förtryckt analklåda utan perception. Jag är brutalt allvarlig när det kommer till min del utav diskussionen om invasionen av Ukraina
Citera
2023-03-25, 17:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Är det bara jag som har märkt att tonen hos pro-ryssarna på t.ex. Twitter har blivit allt mer kollektivt aggressiva?

Nu pratas det verkligen högt om att NATO måste förgöras helt och krig är det bästa som finns.
Citera
2023-03-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att Ukraina har något intresse av att ockupera någon del av Ryssland. Dels för att att Ukraina inte vill ha fienden på sitt territorium, dels för att det skulle ge Putin vatten på sin kvarn om att Ukraina hotar att anfalla Ryssland.

Jag tolkar inlägget som lite av ett skämt med ironisk underton, det var nog inte mer än så om jag tolkar smileyn rätt iaf.

Det är ju enbart prigozhin som säger sig veta att det är Ukrainas plan. Jag tror att han har ett syfte med det uttalandet, inte att det nödvändigtvis är sant eller troligt.
Citera
2023-03-25, 17:35
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Det handlar om att någon påstår något.

Dessutom, om ICC vill anmäla Putin för någon typ av krigsbrott varför tar de inte upp Butja?
Därför att Butja och andra massakrer är svårare att härleda till Putin själv medan barnaroven finns det solklara bevis då Putin i maj förra året skrev under en lag som tillät ryska medborgare att adoptera bortförda ukrainska barn.

https://www.expressen.se/ledare/straffa-putin-for-kidnappningarna/

"Rysk lag förbjuder internationella adoptioner, men i maj lät Putin ändra regelverket för att göra det enklare för ryska par att adoptera ukrainska barn och svårare för ukrainska familjer att återförenas."

En välformulerad ledare redan från förra året:

"Denna storskaliga kidnappningsoperation är ett krigsbrott. Det borde få konsekvenser för alla involverade – från Putin och hans hantlangare i Kreml, till soldaterna som utför ordern och ryssarna som adopterar stulna barn."

Det här är för övrigt bara början, det är många ryssar som är involverade i olika krigsbrott i Ukraina och rättvisan kommer hinna ikapp dem också.
Senast redigerad av Tralfamadore 2023-03-25 kl. 17:38.
Citera
2023-03-25, 17:37
Avstängd
Citat:

Dessutom, om ICC vill anmäla Putin för någon typ av krigsbrott varför tar de inte upp Butja?

För att Putin har inte erkänt att han personligen är ansvarig för att ha beordrat massmorden och toryren av civila i butcha, på tv, och sedamera stiftat lagar för att försäkra sig om att även den mest efterblivna vatniken ska förstå att det var På putins order som man slaktade civila i butcha.

utan det var bara det har med att stjäla barn....
Citera
2023-03-25, 17:38
Medlem
Citat:

Behandlat tidigare.
Eftersom det handlar om en mycket stor utredning av osedvanligt vidriga krigsbrott. Vi talar om folkrättsbrott grande. Är det.många utredare, jurister, åklagare mfl inblandade och många misstänkta tar det längre tid.
Butjamassakern kommer vi få läsa om i historieböckerna. Och efterföljande rättegångar.
Citera
2023-03-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
kidnappar svenska myndigheter barn? Nu jävlar blommar löken på riktigt!!!! Vilken desperat liknelse du råkade hitta bara sådär Saggi. Men jo visst är det så, om man skiter ut 18 barn per familj utan att kunna ta hand om ett utav dem. Det fungerar ju på platser där ingen bryr sig om varken ströhundar eller utsvälta barn. Hemskt att dessa avlare helt plötsligt hamnade i land där det inte är ok att avla ansvarslöst för att Mustafa i familjen tycker att det är någon annans ansvar så länge han får sig ett skjut. Att din kommentar tillåts här är fan skruvat

ICC har antagligen fått order om att komma med någon typ av krigsbrott. Det är rätt så uppenbart.
Båda fallen liknar varandra på så sätt att det är väldigt enkelt att anklaga för vad som helst.
Muslimer tror att svenska myndigheter kidnappar barn. Och Europeer tror att Ryssland kidnappar barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in