2023-03-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Är det så? Jag har kanske fallit för den nordkoreanska propagandan. Nä, men det vore liksom mer logiskt om man höll den enorma armén i någorlunda skick med tanke på det ständiga krigshotet. Armén har ju haft en särställning. Eller så är det för att armén är i uselt skick numera som det mest blir varmluft från NK.

De som får rikligt med mat bor i huvudstaden. Jag utgår från att NK soldater har lägre IQ och sämre hälsa på grund av deras uppväxt.

"For socioeconomic reasons, pre-school children raised in the developing country of North Korea are up to 13 cm shorter and up to 7 kg lighter than children who were brought up in South Korea--an OECD member. North Korean women were also found to weigh up to 9 kg less than their Southern counterparts."

https://www.researchgate.net/publication/51421182_Height_and_weight_differences_between_Nor th_and_South_Korea

Sen är det nog att de som skickas, om de nu skickas, är säkert i bättre skick samt det finns gisslan hemma.

Jag kommer soldaten som flydde var nära döden på grund av parasiter.

https://www.bbc.com/news/world-asia-42021373

Om jag var Putin skulle jag inte ta emot NK soldater. Då det är stor risk att de sprider farliga sjukdomar. Men ryssarna släpper ut fångar som säkert har svårbotad TBC. Hur bra är det för dessa soldater i skyttegravarna. Jag tänker på spanska sjukan under WWI
Citera
2023-03-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Himars fortsätter och leverera. Slår nu, på daglig basis, ut ryzzarnas logistik, LÅNGT bakom frontlinjen. Tar några veckor, fungerar alltid. Märks redan.
En gamechanger av klass!

Nej Himars är ingen gamechanger över tid. De riktiga gamechanger över tid är Starlink. Den har varit avgörande för Ukrainas förmåga.
Citera
2023-03-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej Himars är ingen gamechanger över tid. De riktiga gamechanger över tid är Starlink. Den har varit avgörande för Ukrainas förmåga.

Absolut. Starlink är mer än viktigt.
Men utan långskjutande vapensystem blir en invasion svårvunnet. Det handlar i första hand att kasta ut den invaderaderade ur landet. Gärna igår.

"Hur bra är Himars?
Räckvidden för artillerisystemet Himars är upp till 300 kilometer. Med ett raketartilleri som Himars kan Gotland försvaras från fastlandet eller Baltikum försvaras från Gotland. T&E:s provplats i Vidsel har tillgång till Europas största provområde över land.30 sep. 2022"

Grupperas och skjuter direkt och sen drar. Där har ryzzarna problem.

Vad fanns innan Himars?
Inget i närhet av.
Vad har ryzzarna för liknande?
Inget. Men mycket artilleri som helt slås ut eftersom.
Senast redigerad av Antistalk 2023-03-28 kl. 19:16.
Citera
2023-03-28, 19:13
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
jupp men frågan är ändå hur effektiv en mig29 utan någon vettig elektonisk krigföring kan vara. helt sjukt va dålig rysk utrustning måste vara.
det går med rykten om att ukraina ska få 40 Mirage 2000 ochså. ukrainas piloter ska ha övat på dessa redan i månader.
https://english.nv.ua/nation/ukraine-hopes-to-receive-at-least-40-mirage-fighter-jets-news-50313697.html
Ukraina kommer dominera luftrummet totalt efter det.

Underbart
Ryzz🤡 får det allt jobbigare
Mirage 2000 kommer göra livet surt för ryzzlands clownarme
Citera
2023-03-28, 19:17
Medlem
Captured Russian T-62 with the name Leopard 2 in service with Ukraine

Humor eller önskedrömmar?

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1640744321103060998?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Citera
2023-03-28, 19:26
Medlem
Reimers avatar
Kvällsuppdatering från Kenneth Gregg, det händer positiva saker vid och runt Bakhmut.

Citat:
28.03.2023 kvällsuppdatering eftersom det börjar hända saker på de olika frontavsnitten.
Vi börjar i Bakhmut där min hockeykollega Vlad med sitt Azovförband kört in i Bakhmut City. Anmärkningsvärt är att de blev inte beskjutna på vägen in. Den gråa zonen expanderar inte mera, den har börjat krympa vilket betyder att de våra har fått mera mark under kontroll. Endast i syd-öst av staden har turisterna lyckats avancera en gata. Underhållet löper som det skall och pojkarna avlöser varandra kontinuerligt. Jag hoppas få ut mina videosnuttar i fredagens uppdatering om internet är starkt nog.
Vid Bilohorivka har vi börjat marschera österut. 127 th separate riffle brigad av turistarme'n var tvungen att backa 3,8 km och just nu är vi näbb till näbb med turisternas 7nd squad BARS. Vi tränger dessa två enheter mot floden så frågan är om de flyr söderut eller menar simma över.
Som motvikt har turisterna avancerat över öppna ängar ca 2 km i riktning mot spjutspetsens anhalt i riktning Zarichne. Igen är det den gråa zonen där turisterna försöker få bättre strategiska positioner. Eftersom de kom över öppen mark var denna dag en riktig köttkvarn här.
Min resa till Bakhmutfronten ser ut att sammanfalla med avgörandet av Wagners framtid på denna front.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-03-28, 19:29
Avstängd
Citat:

meh. en starlink är bara att beställa hem. HIMARS är en gameschanger i from av ett fungerande artillerisystem med räckvidd och precision som ukraina saknade (och ryssland)
Citera
2023-03-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
meh. en starlink är bara att beställa hem. HIMARS är en gameschanger i from av ett fungerande artillerisystem med räckvidd och precision som ukraina saknade (och ryssland)

De var det under en period. Ryssland har löst dilemmat till en kostnad men i alla fall löst. De sprider ut sina lager och har falska lager och HQ. Dessutom har ryssarna blivit bättre på skjuta ner projektilerna. Så kostnaden är en jobbigare logistik. Starlink gör att Ukrainarnas kill chain är kortare och deras command and control är bättre än utan.
Citera
2023-03-28, 19:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Räckvidden för artillerisystemet Himars är upp till 300 kilometer. Med ett raketartilleri som Himars kan Gotland försvaras från fastlandet eller Baltikum försvaras från Gotland. T&E:s provplats i Vidsel har tillgång till Europas största provområde över land.30 sep. 2022"

USA har robotar till Himars som når 700km. Tack vare Trump om någon undrade.
Citera
2023-03-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du har missförstått hela den här specialoperationen. Den syftar i första hand till att avmilitarisera Ukraina. Det sker exempelvis i Bakhmut med hjälp av ryskt övertag i artiller. Även i strategiskt övergivna Kherson, där ukrainska trupper fastnat i en djävulsk rävsax väster om floden. Efter avmilitariseringen kan ryssen promenera in varhelst han önskar utan nämnvärt motstånd. Har du inte begripit detta ännu?

Det förstår alla:

Ledaren för Rysslands säkerhetsråd (ett organ som leds av Putin och har hand om landets säkerhetsfrågor), Nikolaj Platonovitj Patrusjev, har nu uttalat att det är Rysslands rätt, historiskt sett, att dominera över Europa. USA har "lurat" europeiska länder att vända sig västerut men bäst för Europa (fast vi ännu inte fattar det) är att det ryska riket återtar sin roll som ledare över oss. Blir man inte varm i magen av sådana uttalanden? Här kommer ett citat:

"Summing up, Patrushev stressed that Russia would retain its special role on the continent, despite the attempts of its opponents. "The US dominates Europe, ignoring the fact that the leading role on the continent has historically belonged to Russia. In the 19th century, it was the Russian Empire, in the 20th century, the Soviet Union. And so it will be in the 21st century," he concluded."
Citera
2023-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Och det läste du i ding dings värld antar jag😂 du måste ju vara enormt korkad om du går på den ryska propagnadan. Ryssland har varit nära och erövra Bakhmut i 9 månader nu och än har dom inte lyckats använda din egen hjärna och tänk efter lite själv. Vilken sida tror du då har rätt Ukrainas som allt dom sakt om Bakhmut har stämt till 100% hitils eller rysslands där 0% stämt hitills.

Är Livruamaps, warmapper etc rysk propaganda nu också?

Även om det går långsamt så går Ryssland framåt. Det är ren fakta. Sen kan man tycka vad man vill om det.

Sen är Ukrainas källor precis lika opålitliga som ryska. Det pågår en precis lika stor mass-slakt av människor på båda sidor vid fronten. Det är ukrainska legionärer vittnat om.
Citera
2023-03-28, 19:47
Medlem
Citat:
De var det under en period. Ryssland har löst dilemmat till en kostnad men i alla fall löst. De sprider ut sina lager och har falska lager och HQ. Dessutom har ryssarna blivit bättre på skjuta ner projektilerna. Så kostnaden är en jobbigare logistik. Starlink gör att Ukrainarnas kill chain är kortare och deras command and control är bättre än utan.

Vi får snart veta varför Wagnergruppen bet i gräset till slut och drog. (Flydde)

Om min info stämmer funkade inte deras logistik längre och när de väl försökte storma small det direkt.
Vi får se. Tror ryzzland lämnar Bachmut om någon dag. Pinsamt för ryzzarna. .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in