2023-03-26, 01:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du kan få några punkter så andra förstår. Jag litar inte på dig och ger dig därför långt ifrån allt jag har på bw. Det är bättre lämpat för andra. Du är antingen trögfattad eller så har du en annan agenda. Det här är vad du får så kom inte igen med massvis med följdfrågor.
BW var utanför Stadt vid stängningsdax (hans egen utsago i tidningen). Var han var innan dess är mindre relevant men att det kommer olika uppgifter kring det kan också betyda att gm vill skapa osäkerhet. Hans med-GM väntar i bilen på en parkeringsplats några kvarter bort. Det var mycket smart av BW att gå ut i tidningen dagerna efter brottet (beteende efter brottet) då han därmed avdramatiserade sitt möte med Helena. Det planterades i folks skalle att bw var en good guy, en nära vän till Helena. Inte konstigt alltså att de träffades och kramades där. Inget konstigt alls det är budskapet. BW var förstås rädd att någon hade sett Helena gå in en bil kopplad till honom. Omedvetet har folk börjat utesluta honom som gm redan där. Det här beteendet fortsätter han med tiden efter brottet. Umgänget med Ulrika och Arne har gett honom stora fördelar. De har försett honom med det de vet från utredningen och ha gjort vad de kunnat för att hålla honom bort från medias uppmärksamhet. En till smart grej var alliansen med BB under skallgångarna. Således fick han info om vad grannarna visste och framförallt inte visste om brottet. Bb bodde på en för brottet mycket central plats (tänk även Carina här). BWs beteende efter brottet är enormt slipat och han har frustrerad och villseledd utredningen och även denna tråd. Han följer allt och sparar tidningsartiklar.
Helena känner bw och med-gm mycket väl så hon tackar ja till den erbjudna skjutsen. Helena går till bilen i förväg och bw kommer någon minut efteråt (därav observationen av Helena ensamt gående vid knallenhuset). BWs tänkte ligg blir det inget med och han går också till bilen. Han är ur balans pga flera saker denna kväll. Under bilfärden ut mot Ekudden kommer det upp en konflikt. Den eskalerar snabbt varpå helena ber att bli avsläppt redan nära stigens början. BW har impulsiva drag och ett hetsigt temperament. Han springer efter Helena och dödar henne. Efter det börjar han ropa till med gm som är kvar vid bilen. Bw bestämmer att kroppen måste bort från platsen. Han är mycket bekant i området. Därav körs bilen runt till lekplatsen (antagligen en stund senare men det är detaljer som endast gm vet, tänk hannas vittnesmål, legan). Efter det hjälps gm åt att ta kroppen till lilla hamnen på ekudden där de har tillgång till båt. Bilen parkeras nära vikingavägen så att den inte ska observeras vid hamnen. Svårare än så är det inte.

Första fetningen: Oj, oj, oj ... Stor i orden, liten på jorden. Oj, vad mycket du har på BW ... Då är du i kontakt med polisen, då?!

Andra fetningen: Varför är BW ur balans? Du placerar honom alltså på festen i Radbyn och ett påstått tjafs med en tjej - trots att du påstår att det kvittar var han var, enligt dig? Eller menar du att BW var ur balans efter att ha åkt omkring med MK?

Tredje fetningen: Jo, det är just "Hanna" som jag tänker på.

Fjärde fetningen: Varför köra in med bilen om kroppen skulle forslas bara till den lilla hamnen? Varför inte helt sonika bära den med bilen på betryggande avstånd? Och på vilket sätt skulle en parkerad bil vid Vikingavägen vara mindre intressant för passerande? Den drog ju uppmärksamhet till sig.

Vet du vad jag tror? Dig agenda är att "spika" BW som gärningsman genom att hamra in budskapet. BW är ett tacksamt offer. Du vill dra uppmärksamheten från den verkliga gärningsmannen.

Jag upprepar frågorna:

Vad bra, Skvagg, för nu har du satt dig i den sitsen att du måste leverera alla svaren!

1) Hur betedde sig BW före brottet? Vet du var han var någonstans? Var han i Radbyn på Håkans fest? Eller var han med Mikael K, som ju Mikael K har hävdat till Bratis? Nu väntar hela tråden på svar!
2) Du vet alltså vad BW gjorde under brottet? Det är högst märkligt, för ingen vet vad gärningsmannen gjorde. Igen: Nu väntar hela tråden på svar!
3) Och du vet vad BW gjorde efter brottet? Det är väl inte historien om en klädestvätt som du lutar dig mot? Exakt vad gjorde BW efter brottet? Tråden väntar på svar!
4) Hur passar BW med de spår som hittades på brottsplatsen? Och hur menar du att BW är vittnenas man när ingen har sett gärningsmannen och än mindre har kunnat identifiera hans röst (om vi tänker oss "Hanna")?
5) "Jag har via olika kanaler förstått att så inte är fallet" (att det inte skulle vara PK som har skrivit i tråden). Det här måste du bevisa, och inte gömma dig bakom eleganta svängningar som du inte behärskar.

Raka, tydliga, objektiva faktabaserade svar! Inget subjektivt tyckande bara för att du vill att det ska vara på ett visst sätt. Nu har du chansen.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-03-26 kl. 03:07.
Citera
2023-03-26, 03:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Det finns ett par pusselbitar som återstår…men rent spontant känner jag att vi är på rätt spår och att det har varit en lyckad dag för Helena-tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tråden har nått ett genombrott oavsett det du nämner här. Vi är inne på rätt spår, vilseledningen och teatern funkar inte längre, tiden har hunnit ifatt trådens grandiosa ego.

Citat:
Ja så är det och dom sista pusselbitarna kommer. Nu har det börjat rulla på ordentligt, inget kan stoppa det här nu.

Fokusförflyttning funkar inte längre.

Men vad väntar ni på då, Einsteins? Ni gör väl gemensam sak och och stämmer möte med Kalla fall? Eller väljer ni Skövde-polisen? Eller GW Persson? Ut med allt i media, vet jag! Varför hålla Arne och Gudrun på sträckbänken?
Citera
2023-03-26, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men vad väntar ni på då, Einsteins? Ni gör väl gemensam sak och och stämmer möte med Kalla fall? Eller väljer ni Skövde-polisen? Eller GW Persson? Ut med allt i media, vet jag! Varför hålla Arne och Gudrun på sträckbänken?
Eftersom du frågar så artigt så funderar jag lite på att maila GW om tips…han kanske kan hjälpa till nu när fallet ”ligger på is”🤔
Citera
2023-03-26, 03:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
ChEr Facebook-sida = Inga bilder, inga vänner, ingen uppgift vart hon kommer ifrån, ingen uppgift vart hon bott, ingen uppgift om familj, syskon, barn, skolgång, utbildning, arbete, etc - Nada!

Stackars alla dem som inte har Facebook alls eller har ett "stängt" Facebook. De är med Pudelns resonemang automatiskt mördare och/eller inblandade i mord.
Citera
2023-03-26, 09:16
Medlem
Är det här din respons? Lite pinsamt. Eller pinsamt lite. Jag blir uppriktigt orolig för din skull. Väldigt lite substantiellt. Det var någon fråga om jag var i kontakt med polisen. Är du orolig att jag är det? Tids nog kommer du få veta. Du har i tråden fått en heltäckande bild från 2.00 och framåt. Vad gm exakt gjorde innan är inte viktigast. Du förstår att efter 30 år kommer man inte få alla svar exakt på milisekunden och på grässtrånivå. BW var ur balans, det är det som är viktigt.

Innan du får mer så vill jag först testa att du har goda avsikter i tråden. Kontrollfråga: Vem var väninnan som var hos Ulrika på natten?
Citat:
Första fetningen: Oj, oj, oj ... Stor i orden, liten på jorden. Oj, vad mycket du har på BW ... Då är du i kontakt med polisen, då?!

Andra fetningen: Varför är BW ur balans? Du placerar honom alltså på festen i Radbyn och ett påstått tjafs med en tjej - trots att du påstår att det kvittar var han var, enligt dig? Eller menar du att BW var ur balans efter att ha åkt omkring med MK?

Tredje fetningen: Jo, det är just "Hanna" som jag tänker på.

Fjärde fetningen: Varför köra in med bilen om kroppen skulle forslas bara till den lilla hamnen? Varför inte helt sonika bära den med bilen på betryggande avstånd? Och på vilket sätt skulle en parkerad bil vid Vikingavägen vara mindre intressant för passerande? Den drog ju uppmärksamhet till sig.

Vet du vad jag tror? Dig agenda är att "spika" BW som gärningsman genom att hamra in budskapet. BW är ett tacksamt offer. Du vill dra uppmärksamheten från den verkliga gärningsmannen.

Jag upprepar frågorna:

Vad bra, Skvagg, för nu har du satt dig i den sitsen att du måste leverera alla svaren!

1) Hur betedde sig BW före brottet? Vet du var han var någonstans? Var han i Radbyn på Håkans fest? Eller var han med Mikael K, som ju Mikael K har hävdat till Bratis? Nu väntar hela tråden på svar!
2) Du vet alltså vad BW gjorde under brottet? Det är högst märkligt, för ingen vet vad gärningsmannen gjorde. Igen: Nu väntar hela tråden på svar!
3) Och du vet vad BW gjorde efter brottet? Det är väl inte historien om en klädestvätt som du lutar dig mot? Exakt vad gjorde BW efter brottet? Tråden väntar på svar!
4) Hur passar BW med de spår som hittades på brottsplatsen? Och hur menar du att BW är vittnenas man när ingen har sett gärningsmannen och än mindre har kunnat identifiera hans röst (om vi tänker oss "Hanna")?
5) "Jag har via olika kanaler förstått att så inte är fallet" (att det inte skulle vara PK som har skrivit i tråden). Det här måste du bevisa, och inte gömma dig bakom eleganta svängningar som du inte behärskar.

Raka, tydliga, objektiva faktabaserade svar! Inget subjektivt tyckande bara för att du vill att det ska vara på ett visst sätt. Nu har du chansen.
Citera
2023-03-26, 14:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Nu vet jag vem som kan ha hjälpt BW! Jag misstänker Le*nnart Thors*ell. Hinc har nämnligen som vanligt varit mycket slarvig med sina uppgifter. LeTh bor på Stockholmsvägen 162 till 1994 då han flyttar in i sin mammas hus (Stockholmsvägen 160), som dog året innan (1993).

Ok, jag vet också vem som kan ha hjälpt BW!

Vad tror du om Mi*kael Kj*ellkquist som BW's med-gärningsman?

BW = Han som bestämmer.
MK = Mentalt underlägsen och lättstyrd.
Citera
2023-03-26, 15:41
Medlem
Citat:
Stackars alla dem som inte har Facebook alls eller har ett "stängt" Facebook. De är med Pudelns resonemang automatiskt mördare och/eller inblandade i mord.
Ugglan, du är en bromskloss i tråden.
Oavsett om du är medveten om det eller ej hjälper du ju förövaren när du ständigt klankar ner på andra användares hypoteser.
Klassisk härskarteknik!
Du har skrämt bort många användare genom att mobba dessa!
Du dödar dynamiken som behövs för att komma framåt.
Lite positivitet och ödmjukhet från din sida vore önskvärt!
Citera
2023-03-26, 17:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Men nu är det ju så att CrEr inte är "vem som helst".
Hon hade något ihop med BW vid tidpunkten för försvinnandet och hon var även en gemensam väninna till UA och HA.

Jag tror snarare att det här är väldigt känsligt.
CrEr mycket väl vara "väninnan" som var hos UA.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-26 kl. 17:10.
Citera
2023-03-26, 18:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Vi har två versioner om vad BW gjorde den aktuella kvällen, en via Bratis och en via Disktrazan/Motown. Det verkar inte som om Disktrazan kommer in i tråden...

Bratis själv har skrivit:
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
---Och ja, jag undrar fortfarande över vad MK försökte säga mig om allt det där. Jag har ingen lust att gå i närkamp med honom men undra får man och ingen rök utan eld som de säger.

Jag tror personligen att Bratis uppgifter, eller rättare sagt MiKj uppgifter är övertolkade. Vissa i tråden vill få det till att MiKj vill ge BW alibi. Men Bratis nämner vad BW gjort under "dagen" och "kvällen" fram tills man kommer till Stadt. Eftersom ingen ifrågasätter att BW var vid Stadt vid stängning så är det på ett sätt fullkomligt ointressant vad han gjorde innan dess. Han kan ha skakat tass med kungen, men det är inget alibi även om kungen skulle sätta sig krona i pant på det. Det väsentliga är vad BW gör på natten.

MiKj säger att de varit ute och kommit "hem" sent. Jag har frågat Bratis per PM men Bratis minns inte att MiKj skulle ha sagt vad de gjorde efter Stadt. Att komma hem sent kan i praktiken syfta på att man kom hem sent till Mariestad, men kanske inte nödvändigtvis till samma bostad.

Om MK:s syfte var att ge BW ett alibi så borde samtalet handla om vad BW gjorde efter Stadt. På samma sätt borde Bratis främst ha lagt märke till det, eftersom det ju är detta som skulle utgöra ett alibi.

Jag tycker därför att allt tyder på att samtalet handlade om vad som skedde fram tills man anlände till Stadt. Bratis och MiKj har helt enkelt kommit i diskussion om fel period av kvällen/natten.

MiKj uppgift går på tvärs med Disktrazans och Motowns, eftersom de placerar BW på en fest i Radbyn med Shane. Ljuger då MiKj för att ge sig själv alibi? Nej, det som sker före Stadt är ju inget alibi alls.

Jag ser tre möjligheter
1) MiKj minns fel och förlägger en resa till den 13 juni som egentligen skedde en annan dag
2) MiKj var med på festen i Radbyn men minns det inte.
3) MiKj och BW skildes åt en kortare period efter hemkomsten till Mariestad, under vilken BW han resa till Radbyn, för att senare sammanstråla med MiKj vid Stadt, planerat eller oplanerat.

Tankar om varje alternativ
1) att råka blanda ihop vilken dag en viss sak skett är något som vi alla vet att vi kan göra

2) om MiKj var med så krävs det att såväl Motown som Disktrazan glömt honom, plus att han själv glömt att han var där. Det är givetvis mindre troligt än p. 1 men inte helt omöjligt. Bratis skriver ju faktiskt:

Citat:
---Jag har fått berättat för mig av en lite osäker källa dock att Wallber*g inte var på fest i radbyn utan kommit ner till centrum tillsammans med en vän i bil som avslut på en dagstur de tagit.---

MiKj kanske bara minns resan ned men inte längre var de var. På samma sätt så kommer de på festen inte att komma ihåg allt som hände eller alla som var med. Så fungerar ingen persons minne. Det man minns är det som sticker ut. Kring BW finns en berättelse att han sticker ut genom att ha stött på ett ex. Hon skall ha varit nöjd med en ny kille. Den berättelsen plus att BW var med i tidningen några dagar senare i samband med att han säger sig ha träffat Helena kan ha gjort att just dessa pusselbitar har fastnat ordentligt i minnet medan minnet har bleknat om vem som var BW:s sällskap.

Beträffande bilen så hade det varit intressant att veta om någon (av Motown och Disktrazan) faktiskt såg BW åka. Vi antar lätt att om någon kommer till oss eller åker från oss så kommer de i sin vanliga bil. I efterhand kan vi vara övertygade om att så är fallet. Men om jag minns rätt är både Disktrazan och Motown osäkra om vem som körde och de har olika minne av bilens märke och färg. Någon av dem tror jag dessutom uttalar tveksamhet om Shane är med.

Jag utesluter alltså inte att BW och MiKe anlände till festen ganska sent och försvann efter kort tid. Det som Disktrazan sagt om att BW "dök upp" kan tyda på att han inte riktigt hörde till sällskapet utan just bara dök upp. Notera för övrigt att inget sägs om att "Shane dök upp". Han är inte ett starkt minne.
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Nu har jag talat med Disktrazan---Det var mkt folk på festen…15-25 pers. BW dyker upp!

3) Detta alternativ kan låta helknasigt, men även det kan faktiskt stödjas på vad Bratis skriver:

Citat:
---Jag har motsägande uppgifter som jag vill kunna lägga åt sidan om de inte stämmer. De uppgifterna är att alibi är en vän som BW spenderat dagen med och stor del av kvällen med. Alltså ingen fest. Många trådsanningar här, därför frågar jag.

Om de är bortresta hela dagen så borde de vara tillsammans hela kvällen. Bratis formulering öppnar för att BW inte var med MK en del av kvällen. Det öppnar även för att Shane var med BW den aktuella natten.

Jag har egentligen mina misstankar åt annat håll, men låt oss återvända till att folk ibland "minns" saker som de faktiskt inte sett för att de tycker att det måste vara. Jag tänker då på bilen som BW lämnade Radbyn i. Om det är en vit opel man tror sig minnas så kan det bero på att man minns att BW brukade åka vit opel. Om man säger brunorgange bil så kan det vara för att BW kanske ibland kommer i Shanes bil och Shane kanske var med. Jag har ingen aning om dessa bilars färger och märken är korrekta, men om det som sägs återspeglar en faktisk kunskap om Shane och BW:s bilinnehav så skulle det kunna vara så att vi har två personer varav en kände Helena som var ute den aktuella kvällen och som tillsammans hade bilar som kan stämma in med vittnenas originalbeskrivningar, killarna på Hällristningsvägen respektive Carina. BW + Shane kan i så fall stämma bra in på vittnesmålen och MiKj:s uppgifter utesluter inte att BW och Shane också var ute den kvällen och natten, åtminstone inte så som Bratis förmedlat MiKj:s uppgifter till oss.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-26 kl. 18:18.
Citera
2023-03-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vi har två versioner om vad BW gjorde den aktuella kvällen, en via Bratis och en via Disktrazan/Motown. Det verkar inte som om Disktrazan kommer in i tråden...

Bratis själv har skrivit:

Jag tror personligen att Bratis uppgifter, eller rättare sagt MiKj uppgifter är övertolkade. Vissa i tråden vill få det till att MiKj vill ge BW alibi. Men Bratis nämner vad BW gjort under "dagen" och "kvällen" fram tills man kommer till Stadt. Eftersom ingen ifrågasätter att BW var vid Stadt vid stängning så är det på ett sätt fullkomligt ointressant vad han gjorde innan dess. Han kan ha skakat tass med kungen, men det är inget alibi även om kungen skulle sätta sig krona i pant på det. Det väsentliga är vad BW gör på natten.

MiKj säger att de varit ute och kommit "hem" sent. Jag har frågat Bratis per PM men Bratis minns inte att MiKj skulle ha sagt vad de gjorde efter Stadt. Att komma hem sent kan i praktiken syfta på att man kom hem sent till Mariestad, men kanske inte nödvändigtvis till samma bostad.

Om MK:s syfte var att ge BW ett alibi så borde samtalet handla om vad BW gjorde efter Stadt. På samma sätt borde Bratis främst ha lagt märke till det, eftersom det ju är detta som skulle utgöra ett alibi.

Jag tycker därför att allt tyder på att samtalet handlade om vad som skedde fram tills man anlände till Stadt. Bratis och MiKj har helt enkelt kommit i diskussion om fel period av kvällen/natten.

MiKj uppgift går på tvärs med Disktrazans och Motowns, eftersom de placerar BW på en fest i Radbyn med Shane. Ljuger då MiKj för att ge sig själv alibi? Nej, det som sker före Stadt är ju inget alibi alls.

Jag ser tre möjligheter
1) MiKj minns fel och förlägger en resa till den 13 juni som egentligen skedde en annan dag
2) MiKj var med på festen i Radbyn men minns det inte.
3) MiKj och BW skildes åt en kortare period efter hemkomsten till Mariestad, under vilken BW han resa till Radbyn, för att senare sammanstråla med MiKj vid Stadt, planerat eller oplanerat.

Tankar om varje alternativ
1) att råka blanda ihop vilken dag en viss sak skett är något som vi alla vet att vi kan göra

2) om MiKj var med så krävs det att såväl Motown som Disktrazan glömt honom, plus att han själv glömt att han var där. Det är givetvis mindre troligt än p. 1 men inte helt omöjligt. Bratis skriver ju faktiskt:

MiKj kanske bara minns resan ned men inte längre var de var. På samma sätt så kommer de på festen inte att komma ihåg allt som hände eller alla som var med. Så fungerar ingen persons minne. Det man minns är det som sticker ut. Kring BW finns en berättelse att han sticker ut genom att ha stött på ett ex. Hon skall ha varit nöjd med en ny kille. Den berättelsen plus att BW var med i tidningen några dagar senare i samband med att han säger sig ha träffat Helena kan ha gjort att just dessa pusselbitar har fastnat ordentligt i minnet medan minnet har bleknat om vem som var BW:s sällskap.

Beträffande bilen så hade det varit intressant att veta om någon (av Motown och Disktrazan) faktiskt såg BW åka. Vi antar lätt att om någon kommer till oss eller åker från oss så kommer de i sin vanliga bil. I efterhand kan vi vara övertygade om att så är fallet. Men om jag minns rätt är både Disktrazan och Motown osäkra om vem som körde och de har olika minne av bilens märke och färg. Någon av dem tror jag dessutom uttalar tveksamhet om Shane är med.

Jag utesluter alltså inte att BW och MiKe anlände till festen ganska sent och försvann efter kort tid. Det som Disktrazan sagt om att BW "dök upp" kan tyda på att han inte riktigt hörde till sällskapet utan just bara dök upp. Notera för övrigt att inget sägs om att "Shane dök upp". Han är inte ett starkt minne.

3) Detta alternativ kan låta helknasigt, men även det kan faktiskt stödjas på vad Bratis skriver:

Om de är bortresta hela dagen så borde de vara tillsammans hela kvällen. Bratis formulering öppnar för att BW inte var med MK en del av kvällen. Det öppnar även för att Shane var med BW den aktuella natten.

Jag har egentligen mina misstankar åt annat håll, men låt oss återvända till att folk ibland "minns" saker som de faktiskt inte sett för att de tycker att det måste vara. Jag tänker då på bilen som BW lämnade Radbyn i. Om det är en vit opel man tror sig minnas så kan det bero på att man minns att BW brukade åka vit opel. Om man säger brunorgange bil så kan det vara för att BW kanske ibland kommer i Shanes bil och Shane kanske var med. Jag har ingen aning om dessa bilars färger och märken är korrekta, men om det som sägs återspeglar en faktisk kunskap om Shane och BW:s bilinnehav så skulle det kunna vara så att vi har två personer varav en kände Helena som var ute den aktuella kvällen och som tillsammans hade bilar som kan stämma in med vittnenas originalbeskrivningar, killarna på Hällristningsvägen respektive Carina. BW + Shane kan i så fall stämma bra in på vittnesmålen och MiKj:s uppgifter utesluter inte att BW och Shane också var ute den kvällen och natten, åtminstone inte så som Bratis förmedlat MiKj:s uppgifter till oss.
Som du säger är det mer intressant vad BW hade för sig efter stadshotellets stängning, 02.00.
Jag ska kontakta Disktrazan och höra om han logga på sig.
Tror att han oxå nämnde vit Opel o Sh*ane…samt att BW lämnade tidigt och inte sent som jag uppfattat saken🤔
Men Disktrazan får berätta med egna ord eftersom det var han som var där o inte jag!
Citera
2023-03-27, 10:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Skulle en GM med hans personlighet lyckas dölja detta brott i +30 år?

Jag märker att du ställer dig lite kritisk till BWs personlighet...Ha ha.

Nu har ju du valt att ställa dig frågande till detta med att just se ur denna synvinkel, alltså brottets senare del och efterspel. Själva döljandet av detta brott i alla år. Hur det kan ha varit möjligt ? En helt klart befogad fråga/undring.

Men börjar nu istället på startruta ett istället, själva brottet i sig. Alla är ju överens om att detta var en oplanerad handling. För detta krävs skulle jag vilja säga en om man så vill "spontan", impulsiv och hetlevrad tokfan till att börja med, annars händer inte detta brott överhuvudtaget och då rakt inte strax intill ett villaområde och i anslutning till en under natten trafikerad väg (Ekuddenvägen).

När detta brott plötsligt då händer av en sådan här typ av personlighet, så tycker man ju spontant att en sådan här snubbe av stressen och paniken skall dra där ifrån hastigt och även lämna kroppen på brottsplatsen. Detta förutsatt då OM han inte råkar känna offret väl. Att han inte har någon sorts tidigare känd koppling till offret. Nu är det ju inte bara detta heller utan en dimension till i detta. Detta brott utförs ett stenkast från där offret bor samt offrets syster och som min tänkta GM , är riktigt nära vän med. Detta måste ju vara kanske det främsta skälet till att kroppen måste bort från brottsplatsen, att systern inte skall eventuellt bli den första person som ser sin döda syster i skogsdungen ett stenkast från hemmet.

Man skäms givetvis för brottet och vill dölja det faktum att detta brott överhuvudtaget har ägt rum, särskilt också ur perspektivet att en bil körandes på cykelväg har används. Jag tar då med tanken då ändå på att en sorts "plantering" av skorna kan ha ägt rum för att stärka intrycket av att hon har gått hem hela sträckan och blivit överfallen i Kohagen av en okänd GM, förslagsvis.

Plockar vi fram BW här igen så säger han ju som den sista person utanför Stadt i SLA tre dagar efter försvinnandet att :"Helena var på gott humör och hon skulle promenera hem, för att få lite luft". Det är ju då en viktig uppgift lämnad av en person som anses vara den sista kända person som samtalat med Helena. Om man vill kan man då se det som att han vill ge det intrycket, "plantera" den iden i folks medvetande att hon gick hem, inte fick skjuts av någon. Varför då omnämns i denna vittnesuppgift något mer överhuvudtaget av andra medier ? Det finns inte ett TV-inslag, tidnings - eller i bokform där detta mer berörs . Inte ens i Lotte Dalsgards bok, hon som ändå har med mycket mer info än de andra mediekanalerna har haft. Däribland P4- dok. bl a. Varför är det så ?

Varför inte Lotte hade med detta ens kanske var ett krav från Ulrika, annars kanske hon inte skulle medverka i boken och eventuellt sätta stopp . Spekulation.

Att också bara se BW som en spontan rolig snubbe som är vild och galen är nog ett stort misstag. Han har nog betydligt fler "egenskaper" än bara så. Tänk bara på det faktum att han var/är jägare, där måste du ju vara sansad, avvägd och ha stort tålamod. Kyla. Annars anses du nog inte som lämplig och får varken jaktlicens eller tillhöra något jaktlag. Vad jag även vill säga med detta är om än lite orättvist så sitter dödandet också i ryggmärgen, även biten vad gäller bortforsling av kropp. Automatik, sitter i reptilhjärnan-går på autopilot utlöst av kraftig obalans och kanske även ett kombinerat intag av diverse droger som alkohol, amfetamin och anabola (vilket Socialstyrelsens folkhälsoråd avråder starkt ifrån...). Jag säger inte att man automatiskt har lättare att mörda en människa för att man är jägare. Definitivt inte. Men denna jägarutbildning/erfarenhet kan underlätta för en GM att städa undan och komma undan.
Senast redigerad av IB03 2023-03-27 kl. 10:25.
Citera
2023-03-27, 11:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen

Jag läser det mesta här o begrundar. Vill hjälpa o hoppas fler drar sig till minnes. Ja tänkte skriva tidigare då någon nämnde BW stå på en sten o säga märkliga ting. Men det blev inte så. Nu är jag inloggad o har mer att berätta. Det känns naturligtvis olustigt eftersom det är 25 år gamla minnen som pekar omständigheter på en man. Som naturligtvis kan vara helt oskyldig. Samtidigt tycker jag att de som blivit nämnda här har alla möjligheter att dementera det vi skriver. Om jag var oskyldig och dessutom hade alibi (men blir nämnd här) så skulle jag självklart gå in här o berätta vad jag vet och varför jag blivit avfärdad av polisen.

Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka. Väl där vi Bäckens fotbollsplan, inte många hundra meter från den plats Helenas skor fanns, ser jag BW och två grabbar till, som är i färd med att lasta av en Yamaha crosshoj. BW har viss fått låna den för sökningen skull. Inget konstigt med det. Men vi andra frivilliga väntar på vad vi ska göra. BW startar hojjen o drar runt o fullgasar fram o tebaks hur mycket som helst, med världens flin. Han hade fantastiskt roligt. Sedan byter de o den andra kör runt men inte alls lika mycket. Detta har fastnat i mitt minne. BW var totalt obekymrad. Han hade bara kul med sina polare. Medans vi andra väntade på att få komma igång med att leta efter en ev. död person! Besynnerligt var det. Så till den grad att jag la ner saken o åkte hem!
Det lilla jag kände till om BW då var bara gott. En spontan tokrolig snubbe som jag fatta tycke för.
Men varför kommer du inte in o berättar för oss om ditt alibi? eller annat som du vet o kan hjälpa oss med? Andra har visat prov på stort mod, MRö har varit inne o skrivit mycket. Tom PU har varit inne. Tack för det PU! Trots mitt vittnesmål. Men jag tycker nog att blickarna borde mer riktas mot de som inte varit inne i tråden o rentvått sig. (eller har jag missat T.ex BW
)

Nu var det så att försommaren 1992 var rekord torr i Götaland mellan perioden 13 maj till och med 11 juli var det en unik torrperiod enligt SMHI (hemsida uppd. 14/12, 2022). Torken var dock värst i sydost, men jag vet ju att i Mariestad veckan efter försvinnandet var det torrt och jag misstänker starkt att det var det efterföljande vecka också. med tanke på uppgiften ovan.

Man kan ju då undra om det fanns något bakomliggande syfte av BW att köra motocross just här ? Det är ju märkligt också att han kan ta det så lättvindigt med detta sökande redan vid detta laget ,när han då framstod så seriös med startande av sök men även bedrövad över att Polisen inte gjorde något, i SLA-artikeln veckan innan ? Märkligt.

Det kan ju vara så att om BW var GM och hade använt den småbåtshamn som ligger bakom Bronsåldersvägen som utskeppningspunkt för kroppen den natten, kan det faktiskt inte vara omöjlig tanke att tänka sig att BW blivit "nojjig" över eventuella spår som kan ha avsatts på marken ner mot denna hamn. Han som bör ha lite koll på att Polisen just har mätt lite däckspår och liknande inne vid lekplatsen i Kohagen och även vet om att vittnet Carina har sett en vit bil stående på cykelvägen vid Vikingavägen c.a 3.30 på natten vid försvinnandet.

BW är ju själv inte utbildad kriminaltekniker så han vet ju då inte själv vad de kan tänkas hitta. Jag tror att om man tog bilen ner hit, så kan eventuella däckspår faktiskt kunnat varit kvar. Jag har lite svårt att tänka mig att de boende här som har båt här, kör ner med bil här förutom de gånger de sjösätter och tar upp båten. De tror jag inte, då blir ju även fotbollsplanen uppkörd och boende på Bronsåldersvägen kommer ju att störa sig . Nej.

Jag vet inte då om man körde ner här med bilen ändå då, man kan ha gjort det. Det är ju biten med att väcka uppseende...hm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in