2023-03-14, 14:51
Medlem
HincRoburs avatar
Jag har varit mycket tveksam till EM-huset, men börjar nu tro på berättelsen.

Ebeneezer har i PM idag berättat att "det lilla huset" hyrdes ut till olika män genom åren. Det lilla huset är detsamma som Stockholmsvägen 162C idag.

Beträffande gallringen så noterade jag och förberedde till och med ett svar på ditt inlägg om RoEk:s flytt 19920801 till Högelidsgatan. Saken är ju den att han tidigare bodde med sin bror Ma*ts på V Grevillig. Om den ene brodern flyttar så kan det vara för att den andre också gjort det. Kanske kan det vara så att RoEk flyttade tillfälligt till Stockholmsvägen, en flytt som är bortgallrad? Eller är det tvärtom så att MaEk flyttat till Stockholmsvägen 162 redan 1992. Han bor hur som helst på fastigheten enligt mantalslängden år 2000.

De män som bott där tillfälligt bör ha flyttar noterade på hösten, när de flyttar från huset. RoEk uppfyller det villkoret. BW: Shane och MiKj uppfyller det inte. Jag antar att du kollat upp det i ditt letande efter huset... Kanske är det så enkelt att den ende som egentligen bor i huset är RoEk. Uppgiften att de hade huset tre månader kan vara ungefärlig... Några andra killar kan kortare eller längre tid ha flyttat in hos honom och varit "sambos".

Vi kanske även skall vara öppna för att BW varit en lös spelbricka som bott hos lite olika vänner över sommaren, dvs MiKj kanske inte alls hör till huset, men varit sambo några dagar med en kringflyttande BW.

En tanke är också att festandet till slut fått hyresvärden att slå näven i bordet. Paret födda 1917 och 1921 kan inte ha varit överlyckliga över sina nya grannar.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Bra jobbat HincRobur. Vi kan stryka Högalidsgatan 8, definitivt då, helt. Jag tror detta "EM-hus" hyrdes helt "off the record", när dessa grabbar skulle ha någonstans att hänga tillsammans. Detta var vanligt även på min hemort runt faktiskt just 1991-1992. I detta fall var de ju heller ingen som stod skriven på denna skall vi säga lokal, för det är väl lite detta "EM-hus" tror jag får betraktas som för dessa då, givetvis med sov, dusch och tvättmöjligheter med normal standard.

Sh*ne P delade lägenhet på Viktoriagatan 16 G med en Jörg*en född 1964 tror jag, bra kille men kunde ibland komma mi dåligt sällskap , enligt en PM-avsändare. Vad beträffar MK så skall han ha bott enligt Skatteverket på Prebendegatan 14, från 19901203 till och med 19940801 då han bytte till Prebendegatan 9. År 1992 inkluderas alltså här Hur tolkar du detta HincR om med tanke på gallringen som Skatteverket har gjort ? MK bör ha bott på Prebendegatan 14, vid tiden för försvinnandet då.

Han flyttar sen in till sin mor Mariann*e, i Haninge på Klarabersvägen, 19950731, några månader tidigare har hans kompis BW flyttat till Ytterby, Kungälv 19950101. BW återkommer till Mariestad via Hovås, 19961210 då han flyttar in på Stockholmsvägen 23. BW flyttar sen ifrån Mariestad för gott under 2001. MK flyttar tillbaka till Mariestad 20181101.

Något som stör lite med HMJ att han verkar vara en för tok för trevlig och obekymrad kille. Enligt Highlandertheonly1 aldrig skulle kunnat vara med i en sådan här handling. Med HMJ hände ingenting konstigt med efter försvinnandet, han bodde kvar i föräldrahemmet fram till 1998 då han sen flyttade med den fru han sen dess har varit gift med. Nu skild, han är också en framgångsrik företagare även hans bror And*ers som också är VD. Skillnaden är då motsatt för dessa bägge enligt i alla fall Bratis och andra i tråden, att de ballat ur en tid efter försvinnandet. De båda har de gemensamt att de har skilda föräldrar sen 80-talet och i båda fall mödrar som flyttat iväg långt bort tidigt. MKs mor kom dock tillbaka till Mariestad under 2009. Bara en detalj , som inte behöver betyda något.

Byter man ut HMJ mot MK så får man här en man som har följt mer BWs mönster efter försvinnadet. Han som person får jag en uppfattning om av vad jag läst från Bratis, verkar vara mycket mer råbarkad som person än HMJ. Även MK skall också ha varit vän med systrarna. Var han klasskamrat med Helena ? Någon som vet ? "Det har funnits där hela tiden", som GW säger kan nog stämma in då på MK också likväl som BW trots att de inte fysiskt bott kvar på orten så har gamla vänner och familj och funnits där hela tiden. I MKs fall har hans far och äldre syster hela tiden bott kvar.
Senast redigerad av HincRobur 2023-03-14 kl. 14:58.
Citera
2023-03-14, 15:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om Ulrika på morgonen ringde samma BW som fick en kram av Helena utanför Stadt, då är det uppenbarligen någon som ljuger.

“Jag började ringa runt till vänner för att höra om någon hade sett eller talat med henne när Statt stängde. När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta”

Excerpt From: Lotte Dalgaard. “Mardrömmen i Mariestad – Historien om Helena Anderssons försvinnande”.

Ja det där är ju ett häpnadsväckande uttalande.
Citera
2023-03-14, 15:52
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Har du tröttnat på din amerikanska örn, vad är detta då. Greta ?

Fixat av moderatorerna! Underbart!

Apropå fallet så behövs mer information säkerställas från vissa alibin. Är VD:n J*ngert ett alibi eller inte?
Citera
2023-03-14, 16:00
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Om Ulrika på morgonen ringde samma BW som fick en kram av Helena utanför Stadt, då är det uppenbarligen någon som ljuger.

“Jag började ringa runt till vänner för att höra om någon hade sett eller talat med henne när Statt stängde. När ingen visste något ringde jag till polisen, men de tyckte att vi skulle avvakta”

Excerpt From: Lotte Dalgaard. “Mardrömmen i Mariestad – Historien om Helena Anderssons försvinnande”.

Mycket bra av dig . Nu tar jag inte med citatet men det GW säger ungefär om dumpning av kroppen: "Att den bara slängdes i med kläderna på och om möjligt att de fyllde Helenas ryggsäck med stenar".

Alltså detta vet han ju definitivt inte, och jag tror inte att han verkar ha lagt så mycket kraft och tanke i detta i alla fall inte vad han säger i denna bok Ville Vingmutter. Jag tror han har fel här, helt klart.

Jag tror att kroppen låg i denna "säck" Sten körde på, då måste kroppen ha emballerats i något där sedan uppstått luftfickor i detta paket. Du pratar om oväsen också i denna stilla sommarnatt, helt klart befogad tanke. Jag utesluter inte heller att man kan rott ut hela biten om man hade en sådan mindre båt. Men jag utesluter inte heller att man valt att gå med motor om båten var en större "hard-Top", styrpulpet. Hade man väl tagit detta beslut så var man hur som helst tvungen att lösa uppgiften oavsett båtmodell. Vi tänker vidare...
Citera
2023-03-14, 16:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur

Ebeneezer har i PM idag berättat att "det lilla huset" hyrdes ut till olika män genom åren. Det lilla huset är detsamma som Stockholmsvägen 162C idag.

Beträffande gallringen så noterade jag och förberedde till och med ett svar på ditt inlägg om RoEk:s flytt 19920801 till Högelidsgatan. Saken är ju den att han tidigare bodde med sin bror Ma*ts på V Grevillig. Om den ene brodern flyttar så kan det vara för att den andre också gjort det. Kanske kan det vara så att RoEk flyttade tillfälligt till Stockholmsvägen, en flytt som är bortgallrad? Eller är det tvärtom så att MaEk flyttat till Stockholmsvägen 162 redan 1992. Han bor hur som helst på fastigheten enligt mantalslängden år 2000.

De män som bott där tillfälligt bör ha flyttar noterade på hösten, när de flyttar från huset. RoEk uppfyller det villkoret. BW: Shane och MiKj uppfyller det inte. Jag antar att du kollat upp det i ditt letande efter huset... Kanske är det så enkelt att den ende som egentligen bor i huset är RoEk. Uppgiften att de hade huset tre månader kan vara ungefärlig... Några andra killar kan kortare eller längre tid ha flyttat in hos honom och varit "sambos".

Vi kanske även skall vara öppna för att BW varit en lös spelbricka som bott hos lite olika vänner över sommaren, dvs MiKj kanske inte alls hör till huset, men varit sambo några dagar med en kringflyttande BW.

En tanke är också att festandet till slut fått hyresvärden att slå näven i bordet. Paret födda 1917 och 1921 kan inte ha varit överlyckliga över sina nya grannar.

Jävlar, detta är intressant. Detta hus på Stockholmsvägen 162 c, ligger ju så långt bort man typ kan komma österut i Mariestad. Det ser ut som att det huset kan ligga på ett berg spontant tittande faktiskt på Eniros flygfoto. Detta måste nog då vara detta "EM-hus" känns det som.

Om Ajnoshort har fortsatt intresse av detta ämne kanske hon vill titta ? Eller någon annan ?
Citera
2023-03-14, 17:10
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jävlar, detta är intressant. Detta hus på Stockholmsvägen 162 c, ligger ju så långt bort man typ kan komma österut i Mariestad. Det ser ut som att det huset kan ligga på ett berg spontant tittande faktiskt på Eniros flygfoto. Detta måste nog då vara detta "EM-hus" känns det som.

Om Ajnoshort har fortsatt intresse av detta ämne kanske hon vill titta ? Eller någon annan ?

Från centrum går Stockholmsvägen i en lång backe upp till toppen, huset ligger då på andra sidan.

Huset bör väl ligga in på denna vägen. https://goo.gl/maps/Pp2Fe8inVvBaQRrF7
Några hundra meter längre ner börjar väg 202 till Töreboda.
Senast redigerad av Sculley 2023-03-14 kl. 17:49.
Citera
2023-03-14, 18:06
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu måste man - för det första - komma ihåg att Leif GW inte alltid har rätt; han har haft fel förr. För det andra, han har aldrig, vad jag vet, uttalat att [b]just BW [b] är en av dem som han är övertygad om är inblandad. Ponera att det är två andra personer GW avser... Det [b]vet[b] vi inte.

Jag säger varken bu eller bä om huruvida jag tror att BW (med "medhjälpare") var inblandad i Helenas försvinnande (det finns en hel del omständigheter som är märkliga runt honom, men det har det även funnits det mot andra) men att lägga ord i mun på GW och säga att det ÄR hans åsikt, det kan bli knepigt - om det nu är så att det inte är BW et al. han menar.

Jag håller med dig. Skvagg drar utpekandet av BW och HMJ för långt. Att det finns en del som talar emot BW håller jag med om, men det finns ingenting som ger stöd för att HMJ skulle ha varit med. Jag varnade tidigare för det problematiska med att Skvagg lägger ord i mun på GW.
Citera
2023-03-14, 18:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag kortade ditt inlägg lite, ja varför detta motstånd?

Detta är Flashback och här spekulerar vi.

Jag spekulerar nu! Kan det vara så j-vligt att syrran Ulrika gett BW alibi i god tro och som schysst kompis.

Det skulle kunna vara en förklaring till motståndet, för inte vill hon åka dit för falsk vittnesbörd om hon nu fattar efter alla år att BW skulle kunna vara skyldig. Då kanske hon hellre ser att fallet aldrig blir löst.

Inte helt omöjligt! Har själv sett värre IRL.

Man kan inte fällas för att ha ljugit i ett polisförhör, det är fullt lagligt att göra det! Däremot får det konsekvenser om man gör det under ed i domstol.
Citera
2023-03-14, 18:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Här är jag helt enig med dig. Hade kroppen grävts ner i närområdet hade denna tråd inte legat i Försvunna personer. Jag har ju själv hört Ekholm med egna ord och stor inlevelse berätta om påseglingen av vad han trodde kunde varit Helena. Vad jag tycker talar emot är att det skulle väckt alldeles för stor uppmärksamhet att åka ut så långt på sjön och dumpa en kropp. Detta var en stilla varm sommarnatt utan skydd av mörker. Alla vakna människor med vy mot sjön hade sett och hört denna båt. En GM borde väl insett att det fanns betydligt diskretare platser att dumpa en kropp i Vänern, utan att ge sig ut på öppen sjö?

I Professor Wille Vingmutter, skriver GW att Helena dumpades med kläder på, och möjligen har man fyllt hennes ryggsäck med stenar. Är det sannolik att GWs gubbar skulle dumpa en kropp ute på öppen sjö med bara några stenar i en liten ryggsäck som sänke?

Min första fetning: Jag har tagit upp detta flera gånger. Ljud transporteras kilometervis under nämnda förhållanden. Dessutom fullt synliga i närmast dagsljus. Nja ...

Min andra fetning: Det är mycket intressant det som du nämner om att GW skriver att Helena skulle ha dumpats med ryggsäcken fylld med stenar. Faktum är att PK skriver i den privata konversationen som jag har tagit del av att en icke namngiven person ska ha sagt att PU skulle ha sänkt Helena på just det sättet. Ett otroligt sammanträffande. PK spekulerade bland annat om sjön Ymsen.
Citera
2023-03-14, 18:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja det där är ju ett häpnadsväckande uttalande.

Men det framgår inte om Ulrika de facto ringde till just BW. Om Ulrika ringde till BW och han svarade och han skulle ha sagt att han inget visste, blir det ju självklart knepigt. Men om Ulrika inte ringde till BW är det ingen idé att hetsa upp sig. Borde Ulrika ha ringt till BW? Tja, jag vet inte. Det fanns säkert många fler som Ulrika inte ringde. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att Ulrika ringde till BW, men att han inte svarade. Ett fjärde alternativ skulle kunna vara att Ulrika visste att BW inte skulle till Stadt, och då kan Ulrika ha tyckt att det inte var någon idé att ringa BW.
Citera
2023-03-14, 18:42
Medlem
Nu har jag talat med Disktrazan…som kommer försöka logga in och förtydliga detaljer kring födelsedagsfesten i Radbyn (Harmonivägen 6?).
Killen som bodde där fyllde 25 (tror jag) och fyllde mkt riktigt egentligen år i oktober 1992.
Han ville dock fira i förskott eftersom han skulle befinna sig på annan ort vid tidpunkten för födelsedagen, (oktober).
Det var mkt folk på festen…15-25 pers.
BW dyker upp!
Citera
2023-03-14, 18:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur

Citat:

Angående det där "EM-huset" fick jag tidigt uppfattningen att det låg just högt upp i trakterna runt Krontorp. "Berget" kan mycket väl ha varit en "internbenämning" som en del personer använde om just det området. Nerifrån stan sett blir det ju "berget".

Jag har skrivit det förut, men jag skriver det igen. PU ville inte kännas vid BW när det begav sig - och det trots att PU överbevisades flera gånger om. BW ville inte kännas vid MK på fotot från "EM-huset" utan skar bort honom. MK lade upp bilden från "EM-huset" men tog snabbt bort den igen enligt någon observatör i tråden. Är det ändå inte märkligt att dessa tre personer beter sig på de här märkliga sätten?

När det gäller HMJ som inblandad, måste jag hålla med dem som tvivlar. Visst, det är naturligtvis inte omöjligt, men ändå. Turerna med MK är däremot mer intressanta. MK valde att koppla sig samman med BW den aktuella kvällen i sitt samtal med Bratis. Var MK och BW tillsammans den kvällen? Eller finns det en annan anledning för denna utsaga? Själv har jag aldrig tvivlat på disktraszan och Motown om att BW var på festen i Radbyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in