2023-02-01, 03:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men absolut att man undrar varför Th*omas B enligt uppgifter i tråden ska ha "gått ner sig" när han tillsammans med sin bror Mi*kael hade hela livet dukat och klart med en rik pappa (rika föräldrar) som grundade Motortrend (Toyota), ett företag som idag är jättestort och värt multum.

Ja precis hur kunde det bli så?
Det undrar man ju verkligen och det gör ToBr extra intressant.
Frågan har varit uppe flera gånger tidigare:
Vilka personer i Helena's bekantskapskrets förändrades/ ändrade beteende efter försvinnandet, hamnade i missbruk, gick ner sig eller liknande?

Här passar ju både BW och ToBr in väldigt bra.

GW skriver: "Den som kör är nykter. Det är oftast han som kör. Den som sitter bredvid honom är inte nykter. Det är nästan alltid han som bestämmer. Bilen som de åker ägs av en av dem. Ingen bil som de har lånat"
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-02-01 kl. 04:04.
Citera
2023-02-01, 04:24
Medlem
Citat:
Till detta kan vi lägga turerna om den där bilden från EM-sommaren. En viss BW ville inte kännas vid MK.

Jag har tagit upp det flera gånger tidigare: Visst är det oerhört märkligt att Pernilla och Mats inte tar med BW i radiodokumentären 2017. Han borde ju ha varit given typ 20 sekunder i något av avsnitten. Men icke! Så konstigt.

Notera också att det i trådens tidiga skede finns användare som redan då pekar ut BW. Bulldozzer är en av dem som har varit tydlig. Bulldozzer har i ett PM hävdat att BW ska ha sagt hårresande saker på en fest några veckor efter det att Helena försvann.

Till allt detta kan vi lägga PU, som med en dåres envishet vägrade kännas vid BW - trots att Badboy rider med flera kunde överbevisa honom med att han och BW hade varit på samma fester innan Helena försvann.

Så: BW vill inte kännas vid MK, PU vill inte kännas vid BW. Det måste finnas en anledning till varför. Kan den anledningen vara Helenas försvinnande?
Jag tycker det är under all kritik att den siste som säger sig talat med Helena utelämnas i dokumentären men sedan känns inte denna absolut partiska dokumentär riktig värd uppmärksamheten den fick
De var ju i detta en del av drevet mot K#las.
Undersökande journalistik och här har vi dem som fanns på plats när det begav sig så de borde gjort bättre.

Och ja, jag undrar fortfarande över vad MK försökte säga mig om allt det där. Jag har ingen lust att gå i närkamp med honom men undra får man och ingen rök utan eld som de säger.
Citera
2023-02-01, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Någon känd koppling mellan MK och PU -92? Bratis, vet du?
Att minnet ska bli så här suddigt med åren.
Tyvärr
Citera
2023-02-01, 11:07
Medlem
Från början var jag väldigt kritiskt inställd till GW:s scenario, trodde mycket mer på en GM som hade någon form av relation till Helena. Allteftersom har jag börjat inse att han nog har rätt (igen). Han har säkert fler bevis och indicier som pekar på att det är fler än en GM inblandade. BW passar ju som handen i handsken för rollen som huvud-GM. Frågan är dock hur han kan ha undgått polisens intresse. Kan han ha försetts med alibi av en kvinna? Min tanke här är att den kvinnan i så fall var med i bilen och blev vittne till händelsen. Hon kan i så fall också varit anledningen till att Helena stigit in i en bil med en förare som hon normalt inte skulle satt sig i bilen med. Jag tar synpunkterna från Ugglan och Thord på allvar att det finns saker som pekar på PN resp PU i det här sammanhanget. Min fråga är om det finns kvinnor i de BW, MK, ToBr, PN eller PUs närhet som har börjat må påfallande dåligt direkt efter Helenas försvinnande. Jag tänker också på Hannas vittnesmål om en kvinnoröst. Tänk om det inte var Helena utan någon annan kvinna.
Citera
2023-02-01, 11:15
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
GW säger ju själv om Helena-fallet att det var det pilot-fall som Rikskrim började att använda profilering av en gärningsman som verktyg. Det var då han kom fram till att BW passar väldigt bra in med denna profilering, till Ulrikas oerhörda förtret givetvis. Det är där denna ovilja mot GW är sprungen ur, .

Rent generellt gäller det att personer som helt eller delvis är känslostyrda ska man inte lyssna på om man vill få fram sanningen.

(Min personliga uppfattning är att det är en folksjukdom i Sverige, alltför vanlig tyvärr.)

Just Saying.
Citera
2023-02-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
[b]
Kan UA ha påverkat P*rnilla Wad*bäck?
Av vilken anledning i sådant fall?

Som nära vän är det självklart att man påverkar, om inte uppenbart direkt, så åtminstone indirekt.
Det är därför det är så olämpligt att två som var inblandade i förscenariot till försvinnandet, gör en dokumentär om det. De är vittnen och ska egentligen bli intervjuade i en dokumentär som någon oberoende person gör.

Jag anser att åtminstone PW går UA:s ärenden. Hon vill hjälpa och hon vill definitivt inte publicera något som riskerar vänskapen till UA.
Citera
2023-02-01, 12:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Som nära vän är det självklart att man påverkar, om inte uppenbart direkt, så åtminstone indirekt.
Det är därför det är så olämpligt att två som var inblandade i förscenariot till försvinnandet, gör en dokumentär om det. De är vittnen och ska egentligen bli intervjuade i en dokumentär som någon oberoende person gör.

Jag anser att åtminstone PW går UA:s ärenden. Hon vill hjälpa och hon vill definitivt inte publicera något som riskerar vänskapen till UA.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det kanske hände något den sista halvtimmen, som gjorde att Helenas ev glada humör ändrades på ett negativt sätt? Under den sista halvtimmen dansade hon en av de sista danserna med RoEk. Enligt RoEk själv ska han ha sagt att han tror att han kan ha varit den kille som Helena var glad över att träffa. De hade dansat och haft roligt, men han var inte intresserad av henne på samma sätt som hon var av honom; han var intresserad av en annan tjej. Kanske antydde han detta för henne i samband med/efter de sista danserna och hon blev besviken/sur? Antingen omtalades detta i förundersökningens förhör, eller så kan GW själv ha pratat med personer som var med Helena innan/i samband med Stadts stängning; det vet bara GW (och personer runt honom).

Att BW uttalade att Helena var på bra humör innan skulle gå hem, kan ha varit hans upplevelse/tolkning, att hon försökte anstränga sig att verka glad eller att han av någon anledning ville få andra att tro att Helena var glad (läs: han ljög av okänd orsak). Eller något annat. Spekulation.

Ja, helt rätt ajnoshort, det tror jag ju helt klart att PW springer ju UAs ärenden i detta. Ni ser ju själva hur nära vän UA faktiskt är med BW, av Facebook att döma - talande. Vad skulle egentligen hänt om de tog med BWs historia, lite av en bomb kanske och folk skulle vilja veta mera och gå efter BW. Hans historia som bara verkar kunna bli bekräftad av han själv blir ju också ett bekymmer.

Jag är ju helt klart av den uppfattningen att Helena var glad och väldigt uppåt när hon pratade med Ulrika. Hon var så glad då och förväntansfull att hon bad om pengar för att faktiskt ringa UA och berätta detta, är min tanke. Sista halvtimmen då när det faktiskt avgörs och sista dansen specifikt får hon svart på vitt att RoEk inte är så intresserad på det sättet som Helena är, för han har SuEk tankarna. SuEk som enligt PM kunde få vem hon än pekade på då.

Vi ser ju här då orsaken till varför humöret går i botten då för Helena om hon dessutom byggde upp så höga förväntningar inför detta innan.
Senast redigerad av IB03 2023-02-01 kl. 12:47.
Citera
2023-02-01, 13:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag är fortfarande osäker på personen jag skrivit om. Åren går, man minns inte lika. Jag litar inte på allt han säger därför försökte jag forska här och hamnade i ugglan klor. (Inget illa menat med det utan han är skarp)

Han, denna mannen, hamnade snett och blev jättekonstig innan han lämnade stan. Det är mina sista erfarenheter av hononom, från förr, innan vi stötte ihop på fyllan för ett tag sedan.

Han heter Mika*el Kjell*kvist. (MK)
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vet inte ens om det är sant.

Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad.
Jag har inte haft någon koll på dem då de inte är några som jag skulle kalla vänner utan mer mina bekanta från förr isåfall.
Jag frågade MK om han hade kontakt med grabbarna från förr och inkluderade BW men fick inget riktigt svar på det.
Vad vet ni om honom?

Jag vet dessutom att hans mamma är kommunpolitiker i mariestad. Duktig och respekterad. Han ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde.
Han har nog rätt kontakter via de kanalerna.
Men han är ju även utrustad med en stor käft och förr ljög han mycket, skröt stort, blåste upp sig. Han var även jävligt taskig emot tjejer som han kunde skrika fula namn på ute på krogen om han kände för det.

Detta om BW känns märkligt att hitta på men det var märkligt att han tog upp det alls. HAN tog upp det och Helenas försvinnande när vi pratade om gemensamma vänner från förr och så.
Det verkade på så vis vara ett viktigt ämne. Varför tar man annars upp det med mig. Vi ses efter drygt 25år. Vi har aldrig varit förtroligt vänner. Okej vi var fulla. Men det är ändå konstigt för mig. Han pratade om det men knappt om vad han gjort alla år och utan att fråga vad jag gjort.

Jag undrar, vet någon här något om honom? När ni hör detta, låter det långsökt att han verkar veta något eller stå nära denna händelse? Jag kan mycket väl vara nojjig eller nåt efter att ha läst här men ändå undrar jag så hjälp mig den som kan.
Vad hade han exempelvis för bil på den tiden?
Någon som minns vart han bodde?
Känner ni till honom?
Kan vi hjälpas åt med detta?

Det var väl så att MK ville säga dig att han och BW skulle ha varit borta den lördagen och kommit hem sent under kvällen/natten? Om det skulle vara sant kan man ju i så fall fråga sig vart de tog vägen.

Jag får uppfattningen att MK försökte ta bort BW som närvarande på festen i Radbyn - och därmed göra BW ointressant för diskussionerna om att han (och kanske SP) skulle ha lämnat festen i Radbyn och dragit ner till stan framåt typ 01:40. Det är ju trots allt flera användare tidigt i tråden som glasklart placerar BW på den där festen i Radbyn. Kan det vara så att BW och MK har kontakt än idag, men att den kontakten inte får synas utåt på bilder och i text (Facebook, till exempel)? Noterbart är också i Bratis redogörelse ovan att MK var vän till Helena och hennes systrar. Ytterligare en möjlig anledning för Helena att kanske sätta sig i en bil.

Och när det gäller BW - och om SP var med ner till stan - undrar jag vart SP tog vägen. Var inte han där BW var? Har BW elegant utelämnat SP:s närvaro av en anledning? Men visst är det möjligt att SP skulle ha kunnat gå iväg till några andra en bit bort för att prata.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-01 kl. 13:32.
Citera
2023-02-01, 15:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag tycker det är under all kritik att den siste som säger sig talat med Helena utelämnas i dokumentären men sedan känns inte denna absolut partiska dokumentär riktig värd uppmärksamheten den fick
De var ju i detta en del av drevet mot K#las.
Undersökande journalistik och här har vi dem som fanns på plats när det begav sig så de borde gjort bättre.

Och ja, jag undrar fortfarande över vad MK försökte säga mig om allt det där. Jag har ingen lust att gå i närkamp med honom men undra får man och ingen rök utan eld som de säger.

Ja, det är faktiskt märkligt att den person som själv säger sig ha varit den siste att se och prata med Helena, väljs (?) bort i radioserien. I artiklar, dokumentärer osv brukar det vara kutym att ha med det sista vittnet, eller så många vittnen som möjligt (speciellt de vars uttalanden kan vara viktiga och intressanta).

När BW inte tas med, känns det personligt. Det hade höjt serien om han hade varit med och berättat vilka han såg efter stängning, vilka som pratade med vilka, personer som han ev såg gå från torget i ungefärlig tid då Helena började gå osv. Här tycker jag att PW och MÖ frångick praxis för objektiv journalistik. Om BW blivit tillfrågad, men inte ville deltaga, så borde väl ändå PW och MÖ själva ha berättat om den siste som själv sade sig ha sett Helena - TROTS att de kände den personen. Kan man kanske tycka.
Citera
2023-02-01, 16:30
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det är faktiskt märkligt att den person som själv säger sig ha varit den siste att se och prata med Helena, väljs (?) bort i radioserien. I artiklar, dokumentärer osv brukar det vara kutym att ha med det sista vittnet, eller så många vittnen som möjligt (speciellt de vars uttalanden kan vara viktiga och intressanta).

När BW inte tas med, känns det personligt. Det hade höjt serien om han hade varit med och berättat vilka han såg efter stängning, vilka som pratade med vilka, personer som han ev såg gå från torget i ungefärlig tid då Helena började gå osv. Här tycker jag att PW och MÖ frångick praxis för objektiv journalistik. Om BW blivit tillfrågad, men inte ville deltaga, så borde väl ändå PW och MÖ själva ha berättat om den siste som själv sade sig ha sett Helena - TROTS att de kände den personen. Kan man kanske tycka.

Se mitt inlägg nr: 1470.

Ska UA ha sin syster hittad och begravd i vigd jord eller ska hon skydda BW? Denna frågan bör ställas direkt till henne!

Hårda bud i Mellerud!
Citera
2023-02-01, 17:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Se mitt inlägg nr: 1470.

Ska UA ha sin syster hittad och begravd i vigd jord eller ska hon skydda BW? Denna frågan bör ställas direkt till henne!

Hårda bud i Mellerud!

Men värre vare i Gällivare...

Nu vet vi inte om hon de facto skyddar/skyddat BW, men oavsett, vet hon något, så skulle det vara viktigt att hon berättar. Nu kan det vara så att hon har berättat allt hon vet till polisen, och att hon inte skyddar någon, men jag förstår hur du tänker. Jag tror att det inte är svårt att få sådana tankar, då hon givit olika utsagor, lagt till och dragit från, vilket skulle kunna ha att göra med att hon kanske i samråd med polisen har kommit överens om vad hon "får"/bör säga och att hon glömt bort och sedan "försagt" sig ibland. Eller också är det medvetet.
Citera
2023-02-01, 17:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det var väl så att MK ville säga dig att han och BW skulle ha varit borta den lördagen och kommit hem sent under kvällen/natten? Om det skulle vara sant kan man ju i så fall fråga sig vart de tog vägen.

Jag får uppfattningen att MK försökte ta bort BW som närvarande på festen i Radbyn - och därmed göra BW ointressant för diskussionerna om att han (och kanske SP) skulle ha lämnat festen i Radbyn och dragit ner till stan framåt typ 01:40. Det är ju trots allt flera användare tidigt i tråden som glasklart placerar BW på den där festen i Radbyn. Kan det vara så att BW och MK har kontakt än idag, men att den kontakten inte får synas utåt på bilder och i text (Facebook, till exempel)? Noterbart är också i Bratis redogörelse ovan att MK var vän till Helena och hennes systrar. Ytterligare en möjlig anledning för Helena att kanske sätta sig i en bil.

Och när det gäller BW - och om SP var med ner till stan - undrar jag vart SP tog vägen. Var inte han där BW var? Har BW elegant utelämnat SP:s närvaro av en anledning? Men visst är det möjligt att SP skulle ha kunnat gå iväg till några andra en bit bort för att prata.

Kanske är det MK som är BW's alibi och vice versa om dom nu var med varandra och kom hem sent på natten? Det går inte att utesluta att så är fallet med tanke på det MK berättade för Bratis på fyllan.
Passar även bra in på GW's beskrivning, dvs att tiden gick utan att dom förhördes på ett tidigt stadie vilket gjorde att dom sen kunde "prata ihop sig" = vara varandras alibi?

BW kan t.o.m. själv ha planterat uppgiften att han var på fest i Radbyn redan tidigt här i tråden. Det finns ju dom som är övertygade om att han har skrivit i tråden (var det Bratis?).
BW verkar under inga omständigheter vilja förknippas med just MK "offentligt", bättre då att förknippas med SP som ingen vet något om efter försvinnandet (vilseledning och skademinimering).
Det kan upplevas vara en säkerhetsrisk om han och MK kan kopplas ihop den aktuella kvällen, att någon då plötsligt kan börja minnas något t.ex. Detta tänk kan givetvis även vara anledningen till att BW och MK inte är vänner offentligt på Facebook. UA är inte heller vän med MK på FB (trots att han var vän med båda systrarna).
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-02-01 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in