2023-03-25, 20:10
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Man köper en bostad för bo i i första hand, om det sen visar sig vara en bra affär är en annan sak.
Sen finns de de som hävdar annat, men de deras syn se på saken.

När du amorterar så betalt du av låneskulden ok?
Du kastar in 300’ ok?

Med ovan förutsättningar säg du bor där i x år sen säljer du för samma summa du köpte för. Ok?
Det du får i handen är 300 000 du lagt in själv och de kr du amorterat då lånet löses när du säljer. Ok?
Du har varken gått + eller - på affären men står med mer pengar på kontot än när du köpte. Din kostnad för bo där vart avgift + ränta du betalat. Resten ett sparande eller vad man ska kalla det.

Säljer du med vinst blir resultatet annorlunda.

Har en son som köpte bostadsrätt, bor där 3 år och säljer sen för köpa hus. Gjorde viss vinst men inte så mycket men marknaden styr som du vet, men med facit i hand så fick han tillbaka det han lagt kontant och lite vinst. Räknar man om vinsten till månadshyror så visade det sig att han faktist bott gratis under de åren då vinst samma som avgift x 3 år. Sen amorteringar som gjorts givetvis kvar då lån löses. Bra affär eller investering, inget av dem då han köpte för ha någonstans att bo.

Gjorde själv en brf affär under bokrisens 90 talets början, köpte en 4 rok för 1000:- av föreningen då innehavaren vart arbetslös, tog skulder med sig för slippa avgift och lämna lägenheten till föreningen som stod med kostnaden för den som alla när i en förening. Nåja 1000:- och sen par år senare vart den kontantinsatsen på första villan som för övrigt såldes på samma premisser då ägare vart arbetslösa och inte klara lån, vid sånt tillfälle är det banken i bakgrunden som bestämmer. osv.

Men köpa som investering, nja har bokrisens i minnet och nu med stigande räntor trotts jag hånades här när jag skrev räntan kommer gå upp. Många kommer inte investerat, de har satsat på boende mentometer tvingas sälja med förlust. Så investera, ja köp fastighet som du hyr ut, men egna boendet skulle inte jag se som investering på det viset.

Och när din BRF är värd väldigt mycket mindre än du har den belånad för? För en löneslav är det inte lätt att komma tillbaka efter en sådan.
Citera
2023-03-25, 20:45
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu brukar man dock titta på en investering över tid och inte en ögonblicksbild. Om man tittar på de flesta som investerat i BR under perioden 1970-2019 Så har många gått väldigt plus.

Nu råkar vi ha ett prekärt läge där det troligtvis inte ofta är fördelaktigt att köpa BR om du inte hittar något kap.

I princip hela den uppgången har kommit efter 2000 på grund av massinvandringen. I början på 2000-talet var bostadsrätter i princip gratis i Stockholm.
Citera
2023-03-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Jag sitter och leker med SBABS bolån kalkylator.

Säg en 1a, lägenhet kostar 2 000 000 kr. Då har man redan betalat in lite över 300.000 i kontant också.

Totala kostnaden per månad blir 9800 kr för lånet.

Utöver detta ska man även betala föreningens månadsavgift på 2500 kr. Vilket blir den totala utgiften 12.300 kr varenda månad.

Stämmer den här kalkylator?

Finns det verkligen folk som tror eller tycker det är investering eller gynnsam att köpa bostadsrätt om man som ensamstående betalar 12.300 kr varje månad för en lägenhet?

Hyr fortfarande lägenhet, hade jag kommit mig för att köpa för många år sen hade jag kunnat göra karriär som andra.
Men.. vad ingår i månadsavgiften? Ofta är det hushållsel, internet etc inbakat. Om du jämför med att köpa hus tillkommer även sophämtning etc etc.

Allt handlar om när du köper och när du säljer..
Jag kollade för något år sen på en bostadsrätt som gick för miljonen. Ca 2003- 2004 när konjunkturen var dålig och de stora industrierna gick dåligt på orten sålde min familj en likadan vägg i vägg. För 5000 riksdaler (köpt för 20000 kr några år tidigare ) Det hade även nuvarande ägare köpt för.. en blygsam vinst på 995 000 kr exkl. skatt. Inga nämnvärda renoveringar gjorda.

Men det kan ju likaväl bli det motsatta idag. Att bostadspriserna sjunker och att du står där skuldsatt sen om du behöver sälja.
Citera
2023-03-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
I princip hela den uppgången har kommit efter 2000 på grund av massinvandringen. I början på 2000-talet var bostadsrätter i princip gratis i Stockholm.

Jasså var de det?

Köpte en etta på 40m2 I Hässelbystrand tidigt 1997 för 280' om jag minns rätt
Sålde I Maj 2003 för 550'

Det kanske är gratis idag,men var ettpar årslöner då.
Citera
2023-03-25, 23:39
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du menar på fullt allvar att du tjänar på att någon annan äger din bostad?
Aldrig i långa loppet. Varför skulle någon idka välgörenhet?

Det finns många fördelar med att äga sitt boende, men att man skulle tjäna några pengar på det att roa sig för är inte en av dom. Generellt sett.

Ja om man inte då väljer att sälja ett bra och dyrt hem och sen sätta sig i ett billigt dåligt hem och titta på en hög med pengar, men det är det ingen som gör.

De allra flesta som så att säga ”äger sina fastigheter med byggnader på” dras med stora kostnader förknippat till sina byggnader i form av underhåll, energi (uppvärmning) samt kostnader för skulder, försäkringar och skatter.
Senast redigerad av Mordormodem 2023-03-25 kl. 23:42.
Citera
2023-03-25, 23:51
Medlem
Det är lätt att sänka priserna på BR - det är bara att gå tillbaka till systemet före 1981-

Då var det cash money som gällde - BR var inte pantsättningsbara o i princip inte heller
utmätningsbara - så det gick inte att få banklån.

Från 1981 har priserna skyrocketed - för mig är sånt konstigt - jag vet ju vad jag
vill betala för en vara/produkt - köper jag den på lån kräver jag att få betala mindre
eftersom priset ökar med ränta - ja jag har god ekonomisk utbildning, men jag har kanske
inte lyckats tillgodogöra mig den eftersom jag har andra ekonomiska värderingar än de
jag uppfattar vara i majoritet
Citera
2023-03-26, 03:22
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, tillbaka till fyrkantiga betonglådor staplade på varandra.
Typ såhär? https://bilder.hemnet.se/images/1024...b54f71f168.jpg
Citera
2023-03-26, 05:06
Medlem
Om man sparar en massa pengar eller ärver och sedan kan köpa bostadsrätt utan lån, hur säkert är det då att det är en bra investering och att lägenheten kommer att öka i värde i framtiden?
Citera
2023-03-26, 08:38
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Man ska bo i bostadsrätt och amortera till sig själv! Sedan bor man mycket billigt när avbetalat! Man ska också satsa på börsen! Det ena tar inte bort det andra.

Sluta vara hyres slav! Eller åtminstonde vet din plats! Försök inte intyga dig själv o andra hyres slavar att det är bättre att hyra.
Vet din plats! Lägst ner på skalan. Fortsätt du och betala så din landlord blir rikare för varje månad!!!!!
Hehe!
Men räntan då, vem betalar man den till?
Citera
2023-03-26, 08:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Om man sparar en massa pengar eller ärver och sedan kan köpa bostadsrätt utan lån, hur säkert är det då att det är en bra investering och att lägenheten kommer att öka i värde i framtiden?
Med dom priser som är nu så är det ju långt ifrån självklart att det blir en vinst.
Skulle priserna halveras är det ett annat läge, fortfarande inte billigt, men kanske rimligt pris.
Citera
2023-03-26, 09:47
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Med dom priser som är nu så är det ju långt ifrån självklart att det blir en vinst.
Skulle priserna halveras är det ett annat läge, fortfarande inte billigt, men kanske rimligt pris.
Ja hade det varit några år sedan hade det ju varit givet att investera. Som läget är nu skulle jag avråda å det grövsta. Håll i pengarna!

Banker runt om i världen börjar just nu krascha så det finns nog ingen osäkrare tid att investera i ett husköp än detta. Vi står förr eller s nare inför en bostadskrasch, det måste hända. Frågan är bara när den kommer och det beror nog på när räntan blir tillräckligt hög (för det måste den bli för att stävja inflationen och rädda kronan).
Citera
2023-03-26, 09:50
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Alltså om du köper den helt utan lån som ägarlägenhet eller vad det heter så kan det i längden absolut vara smart. Men räkna då på kanske 10-15 år då vi är på väg in i den värsta ekonomiska krisen sedan 1929.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in