Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var förespråkar jag nollräntepolitik?
Var förespråkar jag att räntorna aldrig skall höjas?
Det krävdes inte mycket ansträngning för att ge dig ett svar. Jag gick tillbaka i din historik och tittade.
(FB) Riksbanken: 1% höjning 2022-09-20
Citat:
Därför var det helt meningslöst att höja räntan förra året när varuinflationen var under 2%. I December förra året var den tom 0% och fallande. Det som hade varit rimligt att Riksbanken diskuterade på sitt möte i Februari var om en räntesänkning behövdes.
Och var där står det att
jag förespråkar nollräntepolitik?
Nej. Det står ingenstans.
Och var där står det att
jag förespråkar att räntorna aldrig skall höjas?
Nej. Det står ingenstans.
Du berättar här att din läsförståelse är obefintligt.
Jag nämnde tidigare att det är så många som inte kan läsa här. Och konstruerade ett exempel om det. Dvs jag säger att "där står en grön bil". Då fantiserar läsare här ihop att jag skulle mena att det var bra att det stod en grön bil där. Eller att jag menar att alla bilar i Sverige skall vara gröna.
Och det är precis det som händer här.
Jag berättar hur läget var för RB vid deras möte i Feb 2022. Och så fantiserar du ihop att detta skulle handla om något jag vill.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Du hävdade dessutom att inflationen var 0% i december 2021
Nej det står inte. Inte ens enkla ord klarar du av.
Jag skrev att varuinflationen var 0%. Och det stämmer. Bara gå tillbaka och kontrollera med de som räknar fram den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
OCH att den skulle falla under 0%.
Nej det står inte. Du förstår inte tempus.
Jag skrev att den
var fallande. Var är förfluten tid. Du vet inte ens det. Dvs Nov
gav ett högre värde än Dec.
Givet den extremt urusla läsförmåga du uppvisar så är det helt otänkbart att du gått ut grundskolan med godkänt. Och när det är så illa borde du inte knata iväg till ett forum i nationalekonomi och påstå saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Du vill leka kiss och bajs, och det försämrar kvaliteten på debatten.
När du tillskriver andra rena lögner och inte klarar av att läsa enkel text, så får du rikta detta till dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Detta gav jag dig konkreta exempel på, men du bemötte mitt argument med ett svar som bara går att liknas med ett dagisbarn i kiss- och bajsstadiet. Det är inte ett professionellt bemötande.
Riksbanksgangstern kommer med ett så sakligt svar han klarar på att jag falsifierat hans svammel med Schweiz.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Vi tar det en gång till. När folk pratar om "inflation" idag menar de i allmänhet stigande priser mätt med konsumentprisindex (KPI). Men detta är inte en korrekt definition av inflation. Historiskt sett definieras "inflation" mer exakt som en ökning av mängden pengar och krediter i omlopp som orsakar stigande priser. Rätt definierat är inflation en ökning av penningmängden. Stigande konsumentpriser är ett symptom på inflation, men staten har omdefinierat inflation som "stigande priser." Resultatet har blivit att de flesta tror att ett symptom på inflation är inflation, och som en konsekvens har de flesta har ingen aning om var inflation kommer ifrån.
En svensk ordlista från 1933 har liknande definition: "Uppskruvning av prisnivån medelst ökning av mängden av utelöpande sedlar o. andra betalnings- o. kreditmedel"
Dvs inflation = Uppskruvning av prisnivån.
Ja, det är vad man nu också menar, med tillägget att det skall vara en bred uppgång.
"medelst ökning av mängden av utelöpande sedlar o. andra betalnings- o. kreditmedel"
Man vill då sortera bort prisökningar som kan bero på flaskhalseffekter mm.
Och det är också något som CB gör. Dom agerade inte på att CPI ökade tidigare, och hänvisade till att det var övergående effekter. Vilket var korrekt.
En räntehöjning från FED's sida hjälper inte när Kina stänger ned hamnar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Lägg märke till att definitionen nämner stigande priser, men bara som ett symptom på inflation. Inflationen i sig definieras som "mängden av utelöpande sedlar o. andra betalnings- o. kreditmedel"
Du får försöka läsa den enkla meningen som din gamla obsoleta ordlista gav dig. Du misslyckas med det.
Den falsifierar ditt svammel.
Du lyckas i ditt inlägg hala fram data som falsifierar ditt påståenden. Grattis.
Men det är en konsekvens av din obefintliga läsförståelse. Gör något åt den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
Velocity är ett värdelöst, inkonsekvent mått på något som har förändrats över tid. Att försöka spå priser genom velocity eller spå velocity genom priser, under dagens omständigheter, är vad Einstein skulle ha kallat för idioti.
Riksbanksgangstern avfärdar en matematisk konsekvens på vilka grunder då?
Att det känns så i hela kroppen? Ja antagligen. Han klarade inte av att motivera.
Men velocity visar att hushållen omsätter mindre och mindre andel av sina avistakonton.
Man har högre och högre buffertsparande.
Så trots att M1 kanske ökar 7-8% ett år är det bara en liten ökning i omsatt M1. Och det leder till ganska liten inflation. Och en huvudvärk för RB.
Citat:
Ursprungligen postat av
Riksbanksgangstern
För det första bestämmer Riksbanken om pengar ska tryckas eller inte, snarare än hur ofta folk spenderar sina pengar.
Om jag går till banken och tar ett lån behöver varken jag eller banken fråga RB om lov.
Vet inte vem som lurat dig, men du befinner dig väldigt långt från verkligheten.