Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Hyrorna sattes utifrån självkostnadsprincip dvs underhåll inkluderat.
Det leder tyvärr till att allmännyttans fastigheter inte underhålls ordentligt.
Det är bl a därför som det ylats om att staten måste plundra folket och skänka enorma belopp till allmännyttan för att fixa upp deras fallfärdiga bostäder.
(Notera nu att det är inte jag som säger detta).
Jag bodde i allmännyttan några år för länge sedan och kommer ihåg att vi hyresgäster fick välja mellan tre nivåer av underhåll. Och det blev alltid den lägsta som HGF valde. Varför byggnaderna successivt förföll. Trots att de bara var drygt 10 år när jag bodde där var de redan en katastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Ja att kommunens skattebetalare skall få avkastning på sitt insatta kapital är väl självklart.
Eller menar du att skattebetalarna har någon slags skyldighet att skänka pengar till de som bor i HR?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lava
Dessa betongghetton finns över hela Sverige. Skicket beror helt och hållet på ägaren, det är stor kvalitetsskillnad mellan de kommunala bostadsbolagen. Sammanfattningsvis verkar det som de allra värsta exemplen är betongghetton som sålts till privata hyresvärdar, utförsäljningen av allmännyttan var/är ett katastrofbeslut.
De privata renoverar ju. Och hyresgästerna brukar vara arga över det. Iaf en del hyresgäster. De som släpps fram i media.
D Carnegie köpte av allmännyttan i Rinkeby och renoverade upp lägenheterna. De var ju i ganska stort behov av renovering. Och allmännyttan var där på studiebesök för att lära sig hur man gör. (Det var ju lite positivt att dom tog det steget).
Det var populärt bland hyresgästerna. Det blev kö för att få hyreshöjning.
Det är väl alldeles utmärkt att offentlig sektor minskar ned. Då minskar vi graden av Nordkorea.