Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-17, 23:42
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Mycket bajskastning i tråden från alla håll de sista veckorna, även om jag själv kanske skriver något halvseriöst tramsinlägg lite då och då, tycker jag ändå vi kan försöka hålla någotsånär nivå.

I ett försök att sno fokus från exkrementkastandet, slänger jag ut en öppen fråga: Vad tror Du om den boprisutvecklingen under det kommande halvåret? BR eller villa, stad eller landsbygd, upp eller ner? Och glöm inte motivera varför.
Kan ju börja med att min tidigare gissning var att styrräntan skulle toppa kring 5% (+-0,5%) och att räntan skulle ligga kvar på högre nivåer längre än vad prognoser visade. Vilket efter ca 3-5 år skulle ge ett nominellt tapp på runt 30%, inflationsjusterat kring 45-50%.

Sedan kasta in brasklappen att en ny bankkris helt kan ändra allas förväntningar. Senaste bankkrisen 2008 sänktes ju styrräntan från 4,75% till 0,25% på ett år. Oljepriset sjönk från 145 till 40 på ett halvår. Eller kortfattat kan en bankkris ha så långtgående effekter att det är svårt att gissa något om det inträffar.

Jag tror inte på några större förändringar i pris närmaste halvåret, om något svagt sjunkande, någonstans mellan oförändrat och dina -5%.

Jag tror att hotet om en ny bankkris gör att USA går något långsammare fram i sina räntehöjningar, och Sverige följer efter med viss tidsförskjutning och ökar inte räntan mer än 0,5% i april och 0-0,25% i juni.

Det som sedan på sikt kan komma att leda till ytterligare nedgångar är att inflationen pga försiktigheten i räntehöjningarna ligger kvar på lite för hög nivå. Sedan kommer nästa års löneförhandlingar. Jag tror att facket kan vara "ansvarsfulla" en gång, och acceptera reallönesänkningar, men ett år till? Nja, tveksamt.
Prisbasbeloppet går upp, och visst är det trevligt för garantipensionärer, studenter, och vissa andra som har sin inkomst grundad på PBB, men... Det kommer nog knorras från vanliga pensionärer, och varför följer inte barnbidraget med i ökningen av vissa andra bidrag? etc...

Ovanstående leder till ökat inflationstryck, vilket leder till att räntan kommer behöva ligga på en hög nivå en längre tid för att hålla tillbaka inflationen. Det börjar tryta bland besparingarna hos de som haft för lite marginaler, lite fler som "måste" sälja, och nedgången pågår sedan ett tag till. Typ pyspunka.

Min initiala gissning om ca 45-50% inflationsjusterat, i linje med andra bostadsbubblor i västvärlden, tror jag fortfarande på. Toppen på styrräntan blir nog lägre, men räntan ligger kvar relativt högt under längre tid. Sedan blir det nominella tappet något lägre.
Senast redigerad av Sorken80 2023-03-18 kl. 00:14.
Citera
2023-03-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Du kommer ändå alltid vara en förlorare.

Likaså du.

Hade inte råd att köpa Tesla så du fick använda huset som bankomat.

Bolånetorsk.
Citera
2023-03-18, 07:21
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Behöver int är vara fel att låna till konsumtion heller. Man hamnar bara i en liten sämre sits, samma som de som kom in på bostadsmarknaden några år senare.

Själv har jag lånat på bostaden för att måla om, byta värmepump samt sätta upp solceller. Och så då köpa ut Teslan och äga den privat istället för att ha den på firman.
Klockrent exempel på hur ”nyfattigdomen” i Sverige speglar sig. Man tror grannen/ bekanta/ vänner/ släktingar har det mycket bättre ställt än en själv ända tills de efter några öl berättar att om de sålde allt de ägde och betalade tillbaka lånen skulle de om de hade tur ligga plus minus noll.
Citera
2023-03-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Klockrent exempel på hur ”nyfattigdomen” i Sverige speglar sig. Man tror grannen/ bekanta/ vänner/ släktingar har det mycket bättre ställt än en själv ända tills de efter några öl berättar att om de sålde allt de ägde och betalade tillbaka lånen skulle de om de hade tur ligga plus minus noll.

Innan året är slut är de flestas nettoförmögenhet NEGATIV.

De flesta har 95 % av sin förmögenhet i bostaden.

Bostaden är, innan året är slut, mindre värt än storleken på bolånet.

Medelsvenssons rikedom har varit en chimär. Uppblåst pyramidspel.
Citera
2023-03-18, 07:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Ja, det lutar verkligen åt det hållet men tror inte det utåt kommer att synas nämnvärt. Det är om tre, fyra år krackeleringen kommer att uppenbara sig om inte räntorna går under 2% snart.
Citera
2023-03-18, 08:11
Medlem
Citat:

Haha, va? Hade det varit bättre med ett billån eller fortsätta leasa på firman och dras med nettolöneavdrag?

I övrigt var det investeringar på huset. Finns utrymme kvar och jag kommer dessutom ärva en del så småningom. Går ingen nöd på mig även om jag nog aldrig blir sådär rik som jag velat vara.
Citera
2023-03-18, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna

Är bättre att ha haft och förlorat än att aldrig ha haft.
Citera
2023-03-18, 08:24
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Haha, va? Hade det varit bättre med ett billån eller fortsätta leasa på firman och dras med nettolöneavdrag?

I övrigt var det investeringar på huset. Finns utrymme kvar och jag kommer dessutom ärva en del så småningom. Går ingen nöd på mig även om jag nog aldrig blir sådär rik som jag velat vara.
Billån: Du summerar det i ett ord. Man konsumerar på kredit, framtida inkomster ska betala för det man vill ha NU. Förstår tankesättet och naturligtvis upp till var och en men förändringar som kan komma drastiskt och oväntat kan sätta käppar i hjulet mer än man kan tro.

Men för att förtydliga mig så betyder det inte att jag anser det per automatik är fel för vi lever här och nu. Vill man ha något ska man köpa det om man har råd med det. Men många lever med skulder upp till tio årslöner och tycker det är ok. Jag ser inte något ”ok” i det alls.
Citera
2023-03-18, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Kan ju börja med att min tidigare gissning var att styrräntan skulle toppa kring 5% (+-0,5%) och att räntan skulle ligga kvar på högre nivåer längre än vad prognoser visade. Vilket efter ca 3-5 år skulle ge ett nominellt tapp på runt 30%, inflationsjusterat kring 45-50%.

Sedan kasta in brasklappen att en ny bankkris helt kan ändra allas förväntningar. Senaste bankkrisen 2008 sänktes ju styrräntan från 4,75% till 0,25% på ett år. Oljepriset sjönk från 145 till 40 på ett halvår. Eller kortfattat kan en bankkris ha så långtgående effekter att det är svårt att gissa något om det inträffar.

Jag tror inte på några större förändringar i pris närmaste halvåret, om något svagt sjunkande, någonstans mellan oförändrat och dina -5%.

Jag tror att hotet om en ny bankkris gör att USA går något långsammare fram i sina räntehöjningar, och Sverige följer efter med viss tidsförskjutning och ökar inte räntan mer än 0,5% i april och 0-0,25% i juni.

Det som sedan på sikt kan komma att leda till ytterligare nedgångar är att inflationen pga försiktigheten i räntehöjningarna ligger kvar på lite för hög nivå. Sedan kommer nästa års löneförhandlingar. Jag tror att facket kan vara "ansvarsfulla" en gång, och acceptera reallönesänkningar, men ett år till? Nja, tveksamt.
Prisbasbeloppet går upp, och visst är det trevligt för garantipensionärer, studenter, och vissa andra som har sin inkomst grundad på PBB, men... Det kommer nog knorras från vanliga pensionärer, och varför följer inte barnbidraget med i ökningen av vissa andra bidrag? etc...

Ovanstående leder till ökat inflationstryck, vilket leder till att räntan kommer behöva ligga på en hög nivå en längre tid för att hålla tillbaka inflationen. Det börjar tryta bland besparingarna hos de som haft för lite marginaler, lite fler som "måste" sälja, och nedgången pågår sedan ett tag till. Typ pyspunka.

Min initiala gissning om ca 45-50% inflationsjusterat, i linje med andra bostadsbubblor i västvärlden, tror jag fortfarande på. Toppen på styrräntan blir nog lägre, men räntan ligger kvar relativt högt under längre tid. Sedan blir det nominella tappet något lägre.
Jag tror man inte skall dra för höga växlar på FED och USA, de ligger 12-18 mån före Sverige, FED kommer behöva fortsätta att höja räntan om inte inflationen sjunker.
Det hjälper inte om det svajar på nischbanksmarknaden.
Den svenska inflationen är väldigt hög, att diverse DI-journalister, fondförvaltare, bankekonomer sitter och skriker om att räntan nog inte kan höjas mer kan tillskrivas egenintresset. De sitter alla med dyra bostäder som är lånefinansierade, deras eventuella tillgångar ligger på börsen, allt sjunker i värde när räntan höjs.
RB kommer behöva ösa på om inte inflationen viker rejält, sen lär man behöva ligga kvar hela 2024 och kanske 2025.
Pyspunka som du skriver fast vi kan även se stegvisa ”ras”, dvs det sjunker snabbt 5-10 % stoppar upp rör sig i sidled tills nästa säljperiod och sedan sjunker det ett hack till etc.
Men vi får se, reallönerna fortsätter att falla och i snabbare takt än vad man kunde tro förra året.
Citera
2023-03-18, 08:34
Medlem
Citat:
Billån: Du summerar det i ett ord. Man konsumerar på kredit, framtida inkomster ska betala för det man vill ha NU. Förstår tankesättet och naturligtvis upp till var och en men förändringar som kan komma drastiskt och oväntat kan sätta käppar i hjulet mer än man kan tro.

Men för att förtydliga mig så betyder det inte att jag anser det per automatik är fel för vi lever här och nu. Vill man ha något ska man köpa det om man har råd med det. Men många lever med skulder upp till tio årslöner och tycker det är ok. Jag ser inte något ”ok” i det alls.

So what? Vad är meningen med livet för en sån som dig mer än skrocka på Flashback?

Jag är snart 50 år och har barn. Jag vill att de ska få en fin barndom, bo i ett bra område, ha egna rum, dator, Xbox, iPhone, åka på trevliga resor, hitta på saker, ha en fin bil....

Skulle jag i det här samhället spara till allt jag vill ha så får jag ett mycket sämre liv. Det enda det åstadkommer är ett större arv.
Citera
2023-03-18, 08:37
Medlem
Citat:

Sen vill bolånetorskarna att vi, skattebetalare, ska "bail:a" ut dem.

Hur "entitled" tror lånetorskar att de är?

Är vi eftertänksamma deras slavar?

Upp med styrräntan till 5% illa kvickt. Om bolånetorskarna drabbas så är det inte vårt problem. De borde ha haft vett att inte överbelåna sig. Alla varningssignaler fanns där.
Citera
2023-03-18, 08:38
Medlem
Citat:
So what? Vad är meningen med livet för en sån som dig mer än skrocka på Flashback?

Jag är snart 50 år och har barn. Jag vill att de ska få en fin barndom, bo i ett bra område, ha egna rum, dator, Xbox, iPhone, åka på trevliga resor, hitta på saker, ha en fin bil....

Skulle jag i det här samhället spara till allt jag vill ha så får jag ett mycket sämre liv. Det enda det åstadkommer är ett större arv.

Jättebra. Betala räntor på 7 % nu.

Eller ska vi andra bekosta ditt liv? Vem fan tror du att du är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in