2023-03-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Det har ändå sålts en del SU-34 souvenirer så några har de allt plockat. Öppnar öl med min SU-34öppnare. Tror helt enkelt att det är för dyrt att använda dem i Ukraina när de kan skjutas ned skapligt lätt.

Ja i början av kriget använde man SU-34. Flygaresset som var verksam i Syrien blev ju nedskjuten. Det var en bisarr händelse. Han räddade sig med en fallskärm.

Enligt olika historier kom ju en ursinnig ukrainsk bonde rusande med en spade i högsta hugg men då mördade flygaresset bonden kanske i självförsvar. Med att rycka fram sin pistol.

Hur som helst flygaresset är tydligen frisläppt trots detta och man utväxlade mot egna man ville ha loss. Han syntes på en film där Putin talade.

Nej det verkar inte som man använder SU-34 just nu.
Citera
2023-03-22, 21:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Bevisbördan ligger alltid på åklagarens sida, inte på den anklagade. Varsågod, presentera vattentäta bevis för systematiska ryska krigsbrott i Ukraina...

Vassego.., detta ær om Butscha. Tæmligen øvertygande med film, CCTV (med ljud), vittnen, man har identifierat ryssar.., etc, mm, osv..

https://www.youtube.com/watch?v=IrGZ66uKcl0

Det ær det bæsta om Butscha som jag har sett.
Citera
2023-03-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej de har inte därför tvingas Ukrainska flyg ner på låg höjd för undvika upptäckt. Problemet är då så minskar deras räckvidd på deras robotar, samt det blir lättare att träffas av en Mpad. Flygplan är så dyra så båda sidors luftvärn begränsar vad fiendesidan kan göra

Några minuter kan vara en livstid i luften.

Här är flera videos som förklarar luftkriget i Ukraina (Nyast först)

https://www.youtube.com/watch?v=carENYJE7bg

https://www.youtube.com/watch?v=Lot6i8bqvpw&t=1166s

https://www.youtube.com/watch?v=_WGcfkqzUI4&t=127s

Det var mycket bra information.
Citera
2023-03-22, 21:56
Medlem
Kriget stärker den demografiska krisen Ryssland. Beräknad livslängd för 15 åriga ryssar är den samma som Haiti! Ryssland ligger alltså samma nivå som västra hemisfärens värsta skitland.

https://www.youtube.com/watch?v=FH7QSCU1j_o
Citera
2023-03-22, 22:14
Medlem
Citat:
Att ta strategiskt viktiga Soledar, och sedan omringa Bakhmut måste ändå betecknas som väldigt signifikanta framgångar.

Återigen. I vilken värld har ni omringat Bakhmut?
Citera
2023-03-22, 22:16
Medlem
Explosion nära/vid Kursks flygfält
https://twitter.com/pstyle0ne1/status/1638623799766556675/mediaviewer
Citera
2023-03-22, 22:20
Medlem
Häftigt ändå att T55 ska in och slåss mot västerländska stridsvagnar. Ett tydligare tecken på att Ryssland har en enorm brist på stridsvagnar går det inte att hitta. Trodde att skiten hade skickats iväg för skrotning för längesen.
Citera
2023-03-22, 22:21
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
En massa text i hela tråden
Jag har några frågor till dig som är "pro-ryss". Hur ser du på dom där farbröderna du får med som "pro-ryss" typ Kadyrov, Prigozhin, Solovyov, Kim Jong-un, prästerskapet i Iran, lite Xi Jinping och lite olika ryska maffia oligarker och sen en massa andra diktatorer?
Känner du verkligen att du valt rätt sida i kriget och att dom där farbröderna tillhör dom goda i världen och vill världen och befolkningen något bra?
Är du själv en ond typ irl, för du kan väl inte säga att dom där personerna är speciellt trevliga och tänker på mänskliga rättigheter och sånt där för dom de bossar över?
Det är ju personer som torterar och mördar på brutala sett folk som inte tycker och tänker som dom, är det verkligen i deras lag du vill spela och ha som chef?
Citera
2023-03-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Jag har några frågor till dig som är "pro-ryss". Hur ser du på dom där farbröderna du får med som "pro-ryss" typ Kadyrov, Prigozhin, Solovyov, Kim Jong-un, prästerskapet i Iran, lite Xi Jinping och lite olika ryska maffia oligarker och sen en massa andra diktatorer?
Känner du verkligen att du valt rätt sida i kriget och att dom där farbröderna tillhör dom goda i världen och vill världen och befolkningen något bra?
Är du själv en ond typ irl, för du kan väl inte säga att dom där personerna är speciellt trevliga och tänker på mänskliga rättigheter och sånt där för dom de bossar över?
Det är ju personer som torterar och mördar på brutala sett folk som inte tycker och tänker som dom, är det verkligen i deras lag du vill spela och ha som chef?

Inte för att vara sådan, men du slösar din tid när du försöker prata med honom. Han svarar inte på obekväma frågor, men får han för sig att svara dig kommer det ett klassiskt propagandasvar från hans manual som inte besvarar någonting alls - utan bara pratar förbi problemet.

Lite trist ändå, det skulle varit givande att se vad en pro-ryss tyckte om saker och ting. Men här får du inga sådana svar.
Citera
2023-03-22, 22:27
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag tror att det börjar bli allt mer uppenbart att den ukrainska motoffensiven kommer att ske någon gång i början av juni.

Det handlar om en ganska avancerad historia, där pansar, mekaniserat infanteri, självgående artilleri, salvpjäser med ny precisionsammunition (av vilket slag är oklart) kommer att samverka inom ramen för den "combined arms warfare", som vår egen Gustav II Adolf kan sägas vara fader till och som man tränat upp de två splitternya armékårerna (ca 100 000 man) för. Denna typ av krigföring är Natodoktrin, men behärskas inte av ryssarna, efter vad vi har kunnat se hittills. För att få ett djup i angreppet kommer specialförband och partisaner agera bakom fiendens linjer. Det kommer med all säkerhet även finnas en flygvapenkomponent involverad. Ukraina verkar i hemlighet ha rekonstituerat delar av sitt flygvapen men håller förmågan dold i väntan på sommaroffensiven. Säkert har man ett par andra ess i rockärmen som kommer att överraska ryssarna på ett otrevligt sätt.

Till sin karaktär kommer offensiven vara av helt annan art än den ryska februarioffensiven. Denna har skett på bred front med minst sex anfallsvektorer från Vuhledar i söder och upp till Kupiansk i norr. Vektorerna har konstigt nog inte understött varandra ömsesidigt och har dessutom varit mycket lik traditionell rysk stridsspaning fast i större skala (sonderande infanteri, insats av artilleri, framryckning med infanteri där artilleriet lyckats slå ut motståndaren), vilket inte har givit några direkt imponerande resultat. Om den kommande ukrainska offensiven följer Natomönster kommer den ha en mycket smalare front i inledningsskedet. Den kommer att börja med förbekämpning, som bereder plats för ett våldsamt genombrott, som går mot djupet och där artilleriet följer efter och har mer understödjande karaktär. Den huvudsakliga verksamheten kommer att utföras av mekaniserade förband och pansar, som i högt tempo manövrerar på djupet och gör fiendens positioner ohållbara och tvingar honom på flykt.

Offensiven torde ske mot Melitopol, klippa av landbryggan vid Azoska sjön och därefter ned mot Krim. Bara ett angrepp mot Krim kan skapa ett avgörande strategiskt hot mot Ryssland. Att bara förflytta frontlinjen i Luhansk eller Donetsk förändrar inte så mycket, även om det skulle handla om mycket terräng. Här i tråden har det talats mycket om att ett ryskt intagande av Bachmut inte skulle förändra situationen strategiskt. Det är riktigt, men ett framgångsrikt ukrainskt försvar som lyckas hålla fast vid Bachmut förändrar ingenting strategiskt heller. Ingen kvalitativ förändring sker, helt enkelt.

Om Ukraina vill avsluta det här kriget i år, så måste de bryta igenom i Zaporizjzja och göra den fortsatta kontrollen av Krim omöjlig för ryssarna. Faller hela eller stora delar av Krim, så antar jag att Putin är färdig som rysk ledare. Och med en ny ledning så kan man få till stånd förhandlingar som leder till resultat som båda sidor kan acceptera. Misslyckas offensiven tror jag att kriget kommer att fortsätta i flera år till.
Citera
2023-03-22, 22:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
vad röker du?

Inget.

Citat:
jag kan hitta en lika trovärdig länk som säger tvärt om.
Du menar trovärdigare än den sittande presidenten (dvs Gorbatjov)?

Citat:
Jag var med på den tiden,

Att du sålde röv för d-mark innebär ju inte ett argument, inte ens om det var putin som betalade....

Citat:
jag kommer ihåg det som skedde,

Att du minns med röven är inte heller det ett "vettigt" argument....

Citat:
jag har varit delaktig så gott jag kunnat sedan dess och läst transkriptionerna av putins tal om vad som faktiskt sagts.
Putins tal?, du är väll medveten om att få om någon nu levande diktator ljuger i samma omfattning och intensitet som putin. och inte om små saker heller.
Citat:
Att diskutera med Margot Wahlströms och Carl Bildts får är bara att jag visar min naivitet i form att folk faktiskt satt sig in åtminstone litegrann.
förmodligen för att ditt minne delar utrymme med din förmåga att förmdla dina känslor i textform...

Citat:
Men så är inte fallet, folk läser aftonbladet som sanningen.
Du får nog citera om du ska hänvisa till aftonbladet.....

Citat:
Och nu sitter vi här...

buthurt much?
Citera
2023-03-22, 22:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att det börjar bli allt mer uppenbart att den ukrainska motoffensiven kommer att ske någon gång i början av juni.

Det handlar om en ganska avancerad historia, där pansar, mekaniserat infanteri, självgående artilleri, salvpjäser med ny precisionsammunition (av vilket slag är oklart) kommer att samverka inom ramen för den "combined arms warfare", som vår egen Gustav II Adolf kan sägas vara fader till och som man tränat upp de två splitternya armékårerna (ca 100 000 man) för. Denna typ av krigföring är Natodoktrin, men behärskas inte av ryssarna, efter vad vi har kunnat se hittills. För att få ett djup i angreppet kommer specialförband och partisaner agera bakom fiendens linjer. Det kommer med all säkerhet även finnas en flygvapenkomponent involverad. Ukraina verkar i hemlighet ha rekonstituerat delar av sitt flygvapen men håller förmågan dold i väntan på sommaroffensiven. Säkert har man ett par andra ess i rockärmen som kommer att överraska ryssarna på ett otrevligt sätt.

Till sin karaktär kommer offensiven vara av helt annan art än den ryska februarioffensiven. Denna har skett på bred front med minst sex anfallsvektorer från Vuhledar i söder och upp till Kupiansk i norr. Vektorerna har konstigt nog inte understött varandra ömsesidigt och har dessutom varit mycket lik traditionell rysk stridsspaning fast i större skala (sonderande infanteri, insats av artilleri, framryckning med infanteri där artilleriet lyckats slå ut motståndaren), vilket inte har givit några direkt imponerande resultat. Om den kommande ukrainska offensiven följer Natomönster kommer den ha en mycket smalare front i inledningsskedet. Den kommer att börja med förbekämpning, som bereder plats för ett våldsamt genombrott, som går mot djupet och där artilleriet följer efter och har mer understödjande karaktär. Den huvudsakliga verksamheten kommer att utföras av mekaniserade förband och pansar, som i högt tempo manövrerar på djupet och gör fiendens positioner ohållbara och tvingar honom på flykt.

Offensiven torde ske mot Melitopol, klippa av landbryggan vid Azoska sjön och därefter ned mot Krim. Bara ett angrepp mot Krim kan skapa ett avgörande strategiskt hot mot Ryssland. Att bara förflytta frontlinjen i Luhansk eller Donetsk förändrar inte så mycket, även om det skulle handla om mycket terräng. Här i tråden har det talats mycket om att ett ryskt intagande av Bachmut inte skulle förändra situationen strategiskt. Det är riktigt, men ett framgångsrikt ukrainskt försvar som lyckas hålla fast vid Bachmut förändrar ingenting strategiskt heller. Ingen kvalitativ förändring sker, helt enkelt.

Om Ukraina vill avsluta det här kriget i år, så måste de bryta igenom i Zaporizjzja och göra den fortsatta kontrollen av Krim omöjlig för ryssarna. Faller hela eller stora delar av Krim, så antar jag att Putin är färdig som rysk ledare. Och med en ny ledning så kan man få till stånd förhandlingar som leder till resultat som båda sidor kan acceptera. Misslyckas offensiven tror jag att kriget kommer att fortsätta i flera år till.

Mycket bra genomgång och analys från dig som vanligt

Jag har bara en invändning och det är tidpunkten, jag tror att de kommer att börja tidigare, förslagsvis slutet av april eller början av maj, Ukraina verkar färdiga med sin uppladdning och träning och de har redan börjat stresstesta ryssarna där i söder med ett par små rekognoseringsanfall som verkar ha gett dem de besked de vill ha.

En snabb kil ner till havet och sedan svänga av mot Krym kommer att ge ryssarna gigantiska logistikproblem, kan de (Ukrainarna) dessutom korsa dnjepr nedanför Kherson så får de i stort sett fritt fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in