2023-03-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Är det på riktigt? Börjar desperationen hos ryzztrollen göra att de försöker gråta över oskrivna avtal?

Jag dör av skratt.

avtal är avtal, om någon uppfattar det som en överenskommelse och andra säger att "jaja vi bara sa så" så kommer problemen. uppenbarligen.
Citera
2023-03-22, 20:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du kanske skulle läsa den schweiziske underrättelseofficeren Jaques Baude skriver, angående vad som startade kriget?

Det som började kriget var ryska reguljär militär som invaderade ukraina 2014. det är klargjort av alla inblandade även putin.

Citat:
Ukraina började massbeskjuta civilbefolkningen i Donbass tre dagar före ryska truppers intervention. En medveten provokation.

om du menar rysslands förnyade insatts 2022 så var det ryssland som skickade mer reguljär militär in i suvärant ukrainsk teritorium.

om där fanns en provokation eller Casus belli för rysslands agerande så har de avsiktligt och emot folkrätt såväl som FN stadgar valt att behålla såväl underlag som bevis försigsjälva. vilket är synnerligen korkat och kommer leda till fruktansvärda konsekvenser för det ryska folket och nationen.
Citera
2023-03-22, 20:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det saknar du givetvis objektiva fakta för att styrka. Sannolikt baseras dina åsikter på västmedias propaganda och egna känslor. Det vill säga noll och intet i den ukrainska konflikten.

Var är dina ’objektiva fakta’?

Citat:
Du begriper fortfarande inte. [….]

Jag vill ha vetenskapliga studier publicerat i vetenskapliga tidsskrifter, Länkar du till annat så ägnar jag inte mer än en minut av min tid till detta trams.
Citera
2023-03-22, 20:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det saknar du givetvis objektiva fakta för att styrka. Sannolikt baseras dina åsikter på västmedias propaganda och egna känslor. Det vill säga noll och intet i den ukrainska konflikten.
Det beror givetvis på vad som definieras som objektiv fakta. Det finns flera vittnesuppgifter, bilder på döda, avrättningar och vittnesutsagor från överlevande. Sådana uppgifter accepteras i en domstol bevisning och det är inga konstigheter med det. Så har det varit sedan moderna samhället utvecklades. Det krävs mindre "fakta" för att lista ut dödsorsaken för en person 10 000 år sedan ska du veta. Vi lever inte i stenåldern.
Citera
2023-03-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Hur menar du? Ingen har valt var ryssen ska anfalla. Det var ju Ryssland som ansåg att Ukraina tillhör dem och därför måste anfallas. Detta ville inte Ukraina utan de vill kämpa emot. Ca 95 % av alla ukrainare stödjer att man ska kämpa emot till sista blodsdroppen. De vill nämligen inte tillhöra det efterblivna Ryssland. Vilket man får förstå. Varför ska vi inte hjälpa Ukraina fullt ut så länge de själva väljer att försvara sig? Skulle ju vara fruktansvärt omoraliskt att inte stödja den part som oskyldigt blivit attackerad. Eller menar du att USA och Europa skulle skicka in egna soldater? Du förstår väl att Putin & CO då skulle anse att WW3 har startat?

Jag håller med dig. Jag menar bara att Ukraina är en bricka i ett större spel och att Väst och USA passar på att lära sig och planera för framtiden. Kanske ville man tom att Putin skulle gå all in och slå sig trött.
Citera
2023-03-22, 20:13
Medlem
Framåtsyftande om det blir ett långt krig. Hela 30 st. ukrainska flygare är under utbildning i Frankrike och utbildningen har på gått i en och en halv månad.

Det Mirage-plan man lär sig skall vara Mirage-2000. Det är väl modernare än gamla Mirage III som var ungefär som vår Draken. Möjligen då att jämföra med vår nedlagda Viggen.

Men tidigare uppgifter har sagt att Frankrike inte skänker dessa plan utan dom skall betalas.... .... I bästa fall "lend-lease".

Mirage 2000 är nog ett bättre plan än dom Mig-29 som Polen och Slovakien skänker.

Oklart när det kan komma Ukraina till handa.
Citera
2023-03-22, 20:14
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det beror givetvis på vad som definieras som objektiv fakta. Det finns flera vittnesuppgifter, bilder på döda, avrättningar och vittnesutsagor från överlevande. Sådana uppgifter accepteras i en domstol bevisning och det är inga konstigheter med det. Så har det varit sedan moderna samhället utvecklades. Det krävs mindre "fakta" för att lista ut dödsorsaken för en person 10 000 år sedan ska du veta. Vi lever inte i stenåldern.

Bilder på döda kan fejkas, vittnen kan köpas. Att döma en hel stat för krigsbrott är betydligt svårare än du inser, vilket även USA erfarit... Ukrainska myndigheter ljuger grovt i den här konflikten.
Citera
2023-03-22, 20:15
Medlem
X3treams avatar
Har Ryssland börjat plocka fram de riktiga sakerna nu som rysstrollen tjatat om i flera månader, T55 tanks är nu inne i Ukraina enligt källor, ska sättas i strid, är detta supervapnet de gömt undan i bergen som rysstrollen sagt hela tiden?
Citera
2023-03-22, 20:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Tror du att Ryssland saknar underrättelsetjänst innan och i den här konflikten?

Vi är fullkomligt medvetna om FSBs roll i det hela . Lite pinsamt tycker du inte det själv ?
Citera
2023-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Berletic anger källor för att USA och väst nu tuggar sig igenom nödförråden med ammunition. Ukraina har en enda chans till stor motoffensiv. Misslyckas de så är loppet kört. Så att påstå att västs proxykrig just nu balanserar på en tunn och slak lina är ett fullt rimligt påstående.

Uppenbarligen har du inte några som helst faktabaserade invändningar, utan bara personangrepp. Kan du vara vänlig att sluta citera mig om du inte har någon fakta att tillföra?

Om artilleriet tar slut är det bra skicka lite flyg. Så om det är ett proxykrig blir det var värre för ryssen om ammot tar slut.
Citera
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med dig. Jag menar bara att Ukraina är en bricka i ett större spel och att Väst och USA passar på att lära sig och planera för framtiden. Kanske ville man tom att Putin skulle gå all in och slå sig trött.
Det är inte USA / Väst som valde spelplanen. Ukraina har varit ett land av särskilt intresse för Ryssland en längre tid tillbaka, speciellt efter att Viktor Janukovitj fördrevs i exil.

Putin har själv erkänt att det fanns strömningar inom landet som ville genomföra invasionen redan vid samma tillfälle som när Krimhalvön ockuperades. Putin ansåg dock att Ryssland inte varit redo för det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
kan du länka den överenskommelsen?

Ryssland har aldrig varit för en nato-expansion österut, tvärt om, klart och tydligt.
därför är det som sker nu ingen överraskning för någon (punkt)

Att Ryssland gråter över att NATO expanderar får de tugga i sig. Ryssråttorna verkar inte reflektera över det faktum att de länder som varit våldtagna av Ryssland har varit särskilt angelägna om att gå med i NATO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in