2023-03-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Svaret är väl ganska uppenbart? Vissa av Rysslands moderna air-to-air och air-to-ground missiler har ju en enorm räckvidd. Säkerligen uppemot 800 km. varför riskera sina plan när det går att hålla sig på avstånd. Känner du till att Ryssland skjutit ned ukrainska plan på 600 km avstånd, air-to-air?

Nej jag har inte följt det så noga. Jag vet att Ukraina förlorat två plan genom "friendly fire"... ....i båda fallen vid södra fronten.

Nu använder ju inte Ryssland sina bästa plan vilket är en gåta för ryska militära bloggers.
Citera
2023-03-22, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
så det fanns ett avtal nu helt plötsligt?

avtalet, det muntliga, muntligt var att inte utvidga NATO öster om berlin.

ser ni inte själva efterkonstruktionen ni försöker genomdriva?
"irak har massförstörelsevapen"
"saddam orsakade 9/11"
"assad är är en tyrann"
osv.

Du verkar inte följa med alls vad som händer i verkligheten.
Vad har den överenskommelsen som gjordes mellan Sovjet och BDR med de händelser du refererar till.

I samband med att DDR införlivades med BRD 1990 så var avtalet att inga BRD styrkor skulle överföras till DDR inan den officiella återföreningen och att inga utländska militärbaser skulle stationeras innom forna DDRs gränser.
Det var ett avtal som hölls och fortfarande hålls.
Men har inget med ditt svammel om någon Nato utvidgning öster om Berlin.
Det avtalet finns bara i Kremls propaganda och i era Putinfans hjärntvättade hjärnor.
Citera
2023-03-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Mirage 2000 är et gtammalt plan men att dom skulle skjutas bort av Ryssland är inte troligt alls. Dom ryska jaktplanen har man knappt våga operera och det finns många ryska bloggare som undrar varför det ryska flyget bara används utanför Ukraina när man skall skjuta missiler.

Ryssland har i stort sett bara vid fronterna senaste månaderna använt SU-25 för attackuppdrag. Den moderna SU-34 har i stort lyst med sin frånvaro.

Naturligtvis använder Ukraina sina plan med försiktighet och slår där dom vet att Ryssland inte har luftförsvarssystem. I annat fall hade det Ukraina flyger redan varit utplånat.

Det har ändå sålts en del SU-34 souvenirer så några har de allt plockat. Öppnar öl med min SU-34öppnare. Tror helt enkelt att det är för dyrt att använda dem i Ukraina när de kan skjutas ned skapligt lätt.
Citera
2023-03-22, 20:51
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt här men jag tror Ukraina har fullständig koll på vad dom ryska planen finns och har några minuter på sig att avfyra sina robotar. Jag ser inte att det överhuvudtaget förekommit några luftstrider i detta krig, utan det är snabba attackuppdrag.
Det är faktiskt märkligt att inte Ryssland är bättre i luften, jämför hur USA krigar, det är riktig klass-skillnad.
Men som jag sade Mirage-2000 får betydelse endast om det blir ett långt krig, alltså fortsätter långt in på 2024.

Nej de har inte därför tvingas Ukrainska flyg ner på låg höjd för undvika upptäckt. Problemet är då så minskar deras räckvidd på deras robotar, samt det blir lättare att träffas av en Mpad. Flygplan är så dyra så båda sidors luftvärn begränsar vad fiendesidan kan göra

Några minuter kan vara en livstid i luften.

Här är flera videos som förklarar luftkriget i Ukraina (Nyast först)

https://www.youtube.com/watch?v=carENYJE7bg

https://www.youtube.com/watch?v=Lot6i8bqvpw&t=1166s

https://www.youtube.com/watch?v=_WGcfkqzUI4&t=127s
Citera
2023-03-22, 20:52
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Nej jag har inte följt det så noga. Jag vet att Ukraina förlorat två plan genom "friendly fire"... ....i båda fallen vid södra fronten.

Nu använder ju inte Ryssland sina bästa plan vilket är en gåta för ryska militära bloggers.

Varför skulle de använda de allra senaste jaktplanen när dessa enbart är vapenbärare, och det är missilerna som gör hela jobbet?
Citera
2023-03-22, 20:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är lätt att vara efterklok, jag vet, men jag tycker att hela västvärlden har varit slapp mot Putin.
Så slapp att jag undrar om vissa ville ha ett krig i Ukraina, inte bara ryssarna alltså.
Jag tror inte heller att Europa var redo för ett krig mot Ryssland av det här slaget. Annars hade man gjort sig av med olika typer av beroenden av Ryssland? Ryssland valde tillfället av en anledning.

Mitt Romney förstod Rysslands hot tidigt, 2012. Han blev dock hånad av sin motpart, Obama.

https://www.youtube.com/watch?v=T1409sXBleg&t=15s&ab_channel=TheNewYorkTim es
Citera
2023-03-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Har Ryssland börjat plocka fram de riktiga sakerna nu som rysstrollen tjatat om i flera månader, T55 tanks är nu inne i Ukraina enligt källor, ska sättas i strid, är detta supervapnet de gömt undan i bergen som rysstrollen sagt hela tiden?

När det kommer till antalet inlägg så har en del av topp-postarna förklarat det så att ryssland änsålänge bara har gjort av sig med skräp.
Både när det kommer till människor och materiel.
Ryssland kan komma öppna portarna till Uralbergen när som helst. Miljontals elitsoldater, tusentals moderna tanks och flera gånger fler pansarfordon av allehanda sort.

En del verkar tro på det, andra är oroliga för att illusionen om det håller på att fallera.. därför postar dom lite extra trams.. så länge nån svarar är det ju en del av diskussionen. Något att fundera över.

Nån borde försöka att förklara i detalj hur ryssland skulle kunna komma ur björnsaxen som vinnare.
Citera
2023-03-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med dig. Jag menar bara att Ukraina är en bricka i ett större spel och att Väst och USA passar på att lära sig och planera för framtiden. Kanske ville man tom att Putin skulle gå all in och slå sig trött.

Det du säger låter mycket snurrigt. USA påkallade möte i FN i början av 2022 och bönade och bad då, inför hela världen, att ryssen inte skulle anfalla Ukraina. USA delade med sig, inför hela världen, av hemlig detaljerad intel angående ryssens anfallsplaner. Trots detta anföll Ryssland Ukraina i februari 2022. Putin höll i samband med invasionen ett TV-tal där han uttalade att Ukraina tillhörde Ryssland och inte borde existera som självständig stat. Allt detta sammantaget ger att ryssen bestämt sig långt innan februari 2022 att man skulle anfalla Ukraina av rent imperialistiska skäl. Det var ingen som hetsade Putin att göra på detta vis, det var helt och hållet Rysslands beslut. Inget "spel" pågick utan det var ryskt storhetsvansinne som ledde till anfallet. USA hade noll med detta att göra.

Hördu Eremona2.0, det finns en hel del som tyder på att du opererar utifrån Kremls försiktiga manual, d v s du framställer dig som inlyssnande och neutral/ pro Ukraina för att på så sätt kunna fånga pro-Ukrainare på kroken och få dem att börja tänka i dina "nyanserade" banor. Helt lönlöst kan jag säga. Man kan numer lukta sig till ryssvänliga åsikter på flera mils avstånd. När du pratar om att "man använder ukrainare som brickor" eller att "Ukraina riskerar att sluta som Syrien" då börjar alla ryssklockor ringa. Lika bra du är öppen med dina riktiga åsikter istället, blir mer ärligt så,
Citera
2023-03-22, 20:57
Bannlyst
Citat:
Jag avser naturligtvis ledaren för en stat, eller andra höga företrädare för militären etc. Att få Putin, Lavrov och Shoigu fällda för krigsbrott blir väldigt svårt.

Du har rätt i att Ryska staten kan fällas för krigsbrott och då infaller solidariskt ansvar dvs alla som vid givet tillfälle var rysk medborgare åker dit så det smäller om det. Hårda bud i mellerud

Hoppas verkligen att Pötte får fan i slutändan av Xi som girigt slickar sig om sina feta nalle puhläppar när han fantiserar om allt kul han ska göra med gamla fd ryssland.
Citera
2023-03-22, 20:58
Medlem
Vad har hänt med ryska handelsflottan - alla fraktfartyg mm - är de låsta i hamnar utomlands pga blockad o plundrade på innehåll - om de ligger i hamnar vem betalar löpande o hur lever besättningarna

För att inte tala om alla militära ryska fartyg
Citera
2023-03-22, 21:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Svaret är väl ganska uppenbart? Vissa av Rysslands moderna air-to-air och air-to-ground missiler har ju en enorm räckvidd. Säkerligen uppemot 800 km. Varför riskera sina plan när det går att hålla sig på avstånd? Känner du till att Ryssland skjutit ned ukrainska plan på 600 km avstånd, air-to-air?
60 mils avstånd alltså.
Som att ett plan över Kaliningrad skjuter ner ett plan över Stockholm i luften (fast lite längre ändå).
Källa?
Citera
2023-03-22, 21:03
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
När det kommer till antalet inlägg så har en del av topp-postarna förklarat det så att ryssland änsålänge bara har gjort av sig med skräp.
Både när det kommer till människor och materiel.
Ryssland kan komma öppna portarna till Uralbergen när som helst. Miljontals elitsoldater, tusentals moderna tanks och flera gånger fler pansarfordon av allehanda sort.

En del verkar tro på det, andra är oroliga för att illusionen om det håller på att fallera.. därför postar dom lite extra trams.. så länge nån svarar är det ju en del av diskussionen. Något att fundera över.

Nån borde försöka att förklara i detalj hur ryssland skulle kunna komma ur björnsaxen som vinnare.
Rysstrollen tror alltså att putin inte försöker vinna så snabbt som möjligt utan istället låta det dra ut i många år så att väst kan ge Ukraina massa vapen så att ryssland inte vinner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in