2023-03-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Vet du vad? Din oro syns igenom din stöddiga attityd.

Jag förklarade bara hur saker hänger ihop utan värderingar. Dina tolkningar får du själva stå för. De avslöjar dock att du aldrig varit nära strategiskt beslutsfattande. Nivåer av prissäkringar har en självklar plats på agendan när företagsledningar diskuterar.

Nej, du förklarade inte ett skit med dina inlägg. Förutom att du är riskaversiv och hatar alla andra som delar din uppfattning. Har du varit i närheten av strategiskt beslutsfattande så antar jag att det företaget har konkat vid det här laget.
Citera
2023-03-22, 21:06
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Nej, du förklarade inte ett skit med dina inlägg. Förutom att du är riskaversiv och hatar alla andra som delar din uppfattning. Har du varit i närheten av strategiskt beslutsfattande så antar jag att det företaget har konkat vid det här laget.

Du kan uppenbart inte läsa innantill. Det är sorgligt att se någon som är så ute på djupt vatten som du är. Du ska ha klart för dig att dina kommentarer om prissäkring återigen avslöjar hur lite du förstår om hur företag fungerar.
Citera
2023-03-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Ingenting konstigt med resonemanget öht. Vi har ett oligopol i Sverige och bland de högsta byggnadskostnaderna i EU (om inte i världen) och det beror knappast på ”komplicerade byggregler”.

Om du sitter på en kran, oavsett om det heroin, olja eller bostäder, så självklart stryper du flödet när efterfrågan minskar. Varför skulle byggbolag bygga bort bristen? Förstör ju bara den egna vinstmarginalen.

Det är inte knark vi snackar om, och inte ens (eller framförallt på den marknaden skulle jag säga) skulle din strategi fungera. Den som "stryper flödet" kommer att se sig som utkonkurrerad av folk som ser pengar att tjäna? Låter det konstigt för dig?
Citera
2023-03-22, 21:14
Medlem
Citat:
Du kan uppenbart inte läsa innantill. Det är sorgligt att se någon som är så ute på djupt vatten som du är. Du ska ha klart för dig att dina kommentarer om prissäkring återigen avslöjar hur lite du förstår om hur företag fungerar.

Jag börjar tröttna på dig och den här tråden. Dina kommentarer om att försäkra sig för allt är så osunt privatekonomiskt så jag vet inte ens vart jag ska börja med en källar-krigare som dig själv. Och sen vill du gå in på ett spår som gäller företag och hur dom eventuellt säkrar upp sina leveranser och priser för dessa. Jag loggar in i december och ser om jag blir av med min FB-heder.
Citera
2023-03-22, 21:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag börjar tröttna på dig och den här tråden. Dina kommentarer om att försäkra sig för allt är så osunt privatekonomiskt så jag vet inte ens vart jag ska börja med en källar-krigare som dig själv. Och sen vill du gå in på ett spår som gäller företag och hur dom eventuellt säkrar upp sina leveranser och priser för dessa. Jag loggar in i december och ser om jag blir av med min FB-heder.

du verkar totalt oförmögen att förstå att jag förde ett principiellt resonemang. Jag tror faktiskt inte du förstår vad det är för något utan tolkar in mina påstådda åsikter där de inte finns. Hilarious.

Du kommer vidare skriva minst 10 inlägg i tråden senast i morgon.
Citera
2023-03-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men på befintliga bilar försvann ingen bonus, naturligtvis.
Bonusen försvann 8 november på bilar som beställdes efter det datumet, något som man visste om och visades i prislistorna.

Det som förändrats i takt med tiden vi befinner oss i är räntorna, och de är inte knutna till något drivmedel. Det var förändrade utgifter ni pratade om. Försvunnen bonus är ingen förändring för någon i sina utgifter.
Nja fick du inte bilen innan årsskiftet så sjönk bonusen till 50k, förändrad utgift mot beställning. Och bonusen är inte garanterad, men trolig. Jag fick min senaste elbil 29:e Dec, givetvis beställd innan avskaffandet av bonusen.
Citera
2023-03-22, 21:51
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Gärna för mig. Hur tänkte du dom kommer hantera hyperinflationen som oändlig QE leder till? Bara nyfiken.

Samma som tidigare. Exkludera bopriser. Statistisk manipulation. Exkludera andra viktiga index. Låga räntor leder inte per automatik till skenande inflation.
Citera
2023-03-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nja fick du inte bilen innan årsskiftet så sjönk bonusen till 50k, förändrad utgift mot beställning. Och bonusen är inte garanterad, men trolig. Jag fick min senaste elbil 29:e Dec, givetvis beställd innan avskaffandet av bonusen.

Sjönk ja - från 70 000:- till 50 000:-
Marginellt för ett avtal på 36 mån.
Påverkade dessutom en extremt liten andel. Det bestämdes tidigt 2022.

Ni diskuterade stora förändringar i utgifter i allmänhet, där bonus avhandlades, samt ränta.
Bonus är ingen märkbar förändring i oförutsedd utgift för någon som har leasingbil. Det är något man haft med sig, med förbehåll för några enstaka som beställde med tron att den var på 70k men fick lång levtid och istället fått 50k.

Räntan påverkar dock alla och har med all sannolikhet inte kalkylerats på hos någon.

Nog om detta.
Senast redigerad av M.J.A 2023-03-22 kl. 21:57.
Citera
2023-03-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Den svenska inflationen är dubbelt så hög som den amerikanska.

Den svenska styrräntan är hälften (nästan) av den amerikanska.

Vi ligger sjukt långt efter i vår inflationsbekämpning. Och inflationen blir bara värre pga importerad inflation.

USAs styrränta är 5 % med en inflation på 6 %.

Sveriges styrränta är 3 % med en inflation på 10 %.

Vi behöver höja styrräntan till 9 % för att ha samma restriktiva miljö som USA.

9% dream on, kommer inte hända. Tror inte ens rb mäktar med upp till 5 då det blir för ohållbart för hushållen men även för företag att låna. Vi har haft nollräntor för lång tid för att göra mer dramatiska höjningar. Räntan kan endast stegvis taktas upp till 4,5-5 där den toppar men ekonomin kommer halta betydligt innan man kommer dit gissar jag och man kan tvingas sänka igen innan året ens är slut
Citera
2023-03-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sjönk ja - från 70 000:- till 50 000:-
Marginellt för ett avtal på 36 mån.
Påverkade dessutom en extremt liten andel. Det bestämdes tidigt 2022.

Ni diskuterade stora förändringar i utgifter i allmänhet, där bonus avhandlades, samt ränta.
Bonus är ingen märkbar förändring i oförutsedd utgift för någon som har leasingbil. Det är något man haft med sig, med förbehåll för några enstaka som beställde med tron att den var på 70k men fick lång levtid och istället fått 50k.

Räntan påverkar dock alla och har med all sannolikhet inte kalkylerats på hos någon.

Nog om detta.
Vid privatleasing görs avdrag för bonus + moms. I mitt fall skulle leasingen öka med 70k*1,25/36, vilket är rätt mycket mer än räntan som i mitt avtal följer styrräntan+lite punkter. Med dyrare bil så påverkar såklart räntan mer. Sen gäller det såklart att veta vad man skrivit för avtal. Tidigare elbilar har jag ägt själv o tjänar pengar på. Nya tider nu, så då blev mer gynnsamt med privatleasing.

Men nog om bilar nu.
FED herregud, det var ett hökigare besked än väntat angående räntebanan. Börserna dök såklart. Nu blir troligare med en 75p höjning av RB i April. Fast de duttar nog med 50p och drar bort plåstret långsamt.
Citera
2023-03-22, 22:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De höjde dock bara med 0,25% så snart kommer några att säga att det vänder. En annan tolkning är att de höjde trots att det varit kraftigt tryck nedåt på räntorna den senaste tiden. Det bådar inte gott för den som oroar sig för räntehöjningar i Sverige.
Powell var tydlig med att målet om 2 % inflation står fast, den ökning av QE som skett är för att mota bankkrisen och att balansräkning kommer att fortsätta att bantas. Han sade också att de inte är främmande för att fortsätta att höja räntan om de måste.
Om inflationen inte viker ned så lär det komma mer.
Citera
2023-03-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vid privatleasing görs avdrag för bonus + moms. I mitt fall skulle leasingen öka med 70k*1,25/36, vilket är rätt mycket mer än räntan som i mitt avtal följer styrräntan+lite punkter. Med dyrare bil så påverkar såklart räntan mer. Sen gäller det såklart att veta vad man skrivit för avtal. Tidigare elbilar har jag ägt själv o tjänar pengar på. Nya tider nu, så då blev mer gynnsamt med privatleasing.

Men nog om bilar nu.
FED herregud, det var ett hökigare besked än väntat angående räntebanan. Börserna dök såklart. Nu blir troligare med en 75p höjning av RB i April. Fast de duttar nog med 50p och drar bort plåstret långsamt.

Nej den skulle inte ökat med 70k x moms.
Hade du fått leverans efter årsskiftet hade du fortfarande varit berättigad till dina 50k x moms. Du beställde ju innan 8 nov.
Det är ingen som blivit av med bonus som inte vetat om det, alltså alla de som beställde efter 8 nov. Alla innan är berättigade till bonus, och endast de som haft längre ledtider än beräknat har fått den justerad från 70 till 50.
Men ja, nog om det. Jag har förmånsbil, så jag skiter i vilket. Däremot har jag fått högre förmånsvärde pga prisbasbelopp som stiger med inflation. Dock högst marginellt. Några hundralappar i månaden.

Jag tror inte alls på 75 punkter i april.
Men som också ”experterna” säger. Rb, FED, etc. Det är extremt svårt att sia framtiden. Rb bestämmer ju ränta slutet april. Känns som en ocean av tid tills dess. Ett inflationsbesked till. Tror man på 50 punkter nu kanske två banker till har gått i konkurs nästa vecka, och vips är spelplanen en annan. Det var ändå vad man förstod inte alls självklart för FED att höja nu. Man gör det ju med god vetskap om att det kan påverka fler banker. Lyssnade på P1 förut som sände från presskonferensen och beskedet och det kändes som ett ändå försiktigt FED. Inte den aggressivitet man visat tidigare. En osäkerhet andades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in