Citat:
Ursprungligen postat av
Niklas86
Vid privatleasing görs avdrag för bonus + moms. I mitt fall skulle leasingen öka med 70k*1,25/36, vilket är rätt mycket mer än räntan som i mitt avtal följer styrräntan+lite punkter. Med dyrare bil så påverkar såklart räntan mer. Sen gäller det såklart att veta vad man skrivit för avtal. Tidigare elbilar har jag ägt själv o tjänar pengar på. Nya tider nu, så då blev mer gynnsamt med privatleasing.
Men nog om bilar nu.
FED herregud, det var ett hökigare besked än väntat angående räntebanan. Börserna dök såklart. Nu blir troligare med en 75p höjning av RB i April. Fast de duttar nog med 50p och drar bort plåstret långsamt.
Nej den skulle inte ökat med 70k x moms.
Hade du fått leverans efter årsskiftet hade du fortfarande varit berättigad till dina 50k x moms. Du beställde ju innan 8 nov.
Det är ingen som blivit av med bonus som inte vetat om det, alltså alla de som beställde efter 8 nov. Alla innan är berättigade till bonus, och endast de som haft längre ledtider än beräknat har fått den justerad från 70 till 50.
Men ja, nog om det. Jag har förmånsbil, så jag skiter i vilket. Däremot har jag fått högre förmånsvärde pga prisbasbelopp som stiger med inflation. Dock högst marginellt. Några hundralappar i månaden.
Jag tror inte alls på 75 punkter i april.
Men som också ”experterna” säger. Rb, FED, etc. Det är extremt svårt att sia framtiden. Rb bestämmer ju ränta slutet april. Känns som en ocean av tid tills dess. Ett inflationsbesked till. Tror man på 50 punkter nu kanske två banker till har gått i konkurs nästa vecka, och vips är spelplanen en annan. Det var ändå vad man förstod inte alls självklart för FED att höja nu. Man gör det ju med god vetskap om att det kan påverka fler banker. Lyssnade på P1 förut som sände från presskonferensen och beskedet och det kändes som ett ändå försiktigt FED. Inte den aggressivitet man visat tidigare. En osäkerhet andades.