Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-30, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Enligt en källa från SEB menar man att snittbelåningen på bostadslån var 40% juni 2021. Har du någon bättre siffra?
Det kan nog stämma. Jag hade ju (som jag skrev) med lite mer än bara bostadsfastigheter.
Och bostadsfastigheterna kan ju vara hårdare belånade. Och då kommer man upp i 40% där.

Men det är ju stor skillnad på 40% och 85%.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Dessutom verkar snittbelåningen för bostadslån i absoluttal vara 2.5 miljoner april 2022 enligt FI. Låter fan riktigt högt och med att så många har betalat av sina lån helt.
Är inte det för hushåll då?
Dvs lån för ensam är runt 1.3 MSEK. Är ju inte så mycket.

OBS att när man talar om snittbelåning så lär inte de utan lån komma med i beräkningen. Utan det är snittat av de som har lån.
Citera
2023-01-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du inte läser så kan du inget heller.

Och då har du inte heller läst var data kom ifrån, utan utgår från dig själv som uppenbarligen bara fantiserar.
"Jag gissar att A är B men gissar bara 🙂" -du
"Här har du datan om du vill lära dig om A verkligen är B" -jag
"Du fantiserar" - du
Citera
2023-01-30, 10:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Spaning

Jag bor i ett område som mest befolkas av dyra villor, några få bostadsrättsföreningar och så mitt hus med hyresrätter.

Jag börjar se fler och fler ur socialgrupp 3 siktas i området. Dessa är inte mina hyresrättsgrannar. Istället misstänker jag att det är de som bor i villor som i sin desperation hyr ut rum och källare till kreti och pleti.

Så kanske är detta början på en mer generell förslumning, där villaområden blir nya hus-ghetton då endast de mest desperata kommer inkvartera sig i ett rum hos nån gammal farmor, gå med på att bo i källaren hos en skrikig barnfamilj eller i ett attefallsskjul i någons trädgård.
Enligt skribenter i forumet så går det knappt hyra ut i andra hand. Så det skulle ju gå emot din spaning.

Sedan är de du kallar attefallsskjul nog ganska populära. Då får man bo i i egen bostad i villaområde, relativt ostört (med undantag för skällande hundra och barnskrik).
Citera
2023-01-30, 11:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du tycker inte att det är konstigt att jämföra lönehöjningen som sker en gång om året, med inflationen som pågår varje dag?
Varje dag? Hur tänkte du där.
När det gäller renhållning så är det ju bara de dagar som kommunen höjer avgiften. Du tror väl inte att dom gör det varje dag.

Citat:
Och hur kan 12,3% inflation på årlig basis, bli 0,5% på en månad?
Du är nog den sista personen som ska håna andra för deras matematiska kunskaper.
Ja ett sådant mysterium.
Jag får väl förklara lite basala saker då.

De mått som diskuteras är en differens mellan 2 mätetal.

Det årliga måttet är mellan månadsdata 12 månader emellan.
Men det andra måttet är mellan månadsdata för intilliggande månader.

Stannar nu prisökningarna av så kommer intilliggande månader visa 0%. Medan årsdata kommer visa större tal i 11 månader till.

Detta borde väl gå att förstå.
Citera
2023-01-30, 11:12
Medlem
Citat:
Enligt skribenter i forumet så går det knappt hyra ut i andra hand. Så det skulle ju gå emot din spaning.

Jag vet inte hur stor vikt man bör lägga på det. Alla som lyckas få lov att hyra ut har ju ingen anledning att starta trådar om det utan bara de som blir nekade.
Citera
2023-01-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo så är det. Jag bor själv i ett ok område som är lugnt med barnfamiljer och svenskar men några kilometer bort så finns det hyreslägenheter och problemfolk och de kommer säkerligen komma närmare mitt område också. Än så länge är det till mestadels villor och bostadsrätter kring mig och jag hoppas att det så ska förbli.
I staden jag bor så är prisskillnaden mellan likvärdiga hus ett par miljoner om du väljer att bo i rätt område eller fel område.

Bor du så nära lär barnen sammanföras med hyreslägenheternas barn i framtiden när de är äldre och hamnar i samma skolor/fester osv
Citera
2023-01-30, 11:19
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bor du så nära lär barnen sammanföras med hyreslägenheternas barn i framtiden när de är äldre och hamnar i samma skolor/fester osv
Det är ju det jag pratar om.
Man måste inte bo i ett mångkulturellt område för att få ta del av det.
Och det är glädjande.
Citera
2023-01-30, 11:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Har inga barn så jag slipper beblanda mig med dessa människor mer än när man går förbi något område när man är ute med hunden.
De flesta är ok och i de områden som är närmast oss så är inte några problemområden. För att hitta dessa behöver man gå ca 4km och de värsta ligger väl 7-8 km bort.
Citera
2023-01-30, 11:23
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bostadsratters-avgifter-bor-hojas-med-40-procent
Hoppla hoppla det har man ju inte vetat rätt länge.
Det lär ju vara negativt för prisutvecklingen.

Jag hade aldrig hört talas om nabo så kollade deras hemsida:

”Nabo lanserades i september 2019 efter en sammanslagning av ett mjukvarubolag med tre mindre förvaltningsbolag.”

Ett smart sätt att komma igenom mediebruset.

Sedan har han en poäng med att bostadsrättsföreningarna kommer behöva höja hyran.
Att föreningarna är försiktiga och inte gör hela höjningen direkt är ju klokt och logiskt då de som regel har bundna räntor.
De kommer nog behöva höja med 10% till 20% har jag hört tidigare och vår revisor förklarar att det ligger däromkring i Skåne.
Citera
2023-01-30, 11:55
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Sedan är de du kallar attefallsskjul nog ganska populära. Då får man bo i i egen bostad i villaområde, relativt ostört (med undantag för skällande hundra och barnskrik).

Som redan framkommit så har realandrahandshyreskostanderna sjunkit, men visst går det. Men det är nog svårt om man är belånad över öronen och förväntar sig att andrahandshyresgästen ska ta hela ens boendekostnad. "Hej hyr min trea på byggarbetsplatsen hagastan för 40 000 i månaden".

Men är man en gniden pensionär eller ett desperat BLT-par som bor i en för stor villa så går det förstås att hyra ut källaren eller det som tidigare var barnen sovrum till papperslösa uzbeker, peruanska byggjobbare, finska a-lagare eller till ett gäng prostituerade eller langare.

Och ja, visst är det allas dröm att på i en liten träkoja på 30 kvm i någons trädgård långt ute i tjotahejti.
Citera
2023-01-30, 11:55
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Uppvaknandet kommer bli jobbigast för ungdomarna som är vana att bara ringa pappa när pengarna på kontot är slut eller att man behöver en ny telefon. Helt plötsligt så har inte föräldrarna det utrymmet heller att dela ut pengar hur som helst.

Ungdomar anpassar sig snabbt. Jag tror det blir betydligt värre för exempelvis högbelånade småbarnsfamiljer som tänkt sig kunna gå ner i tid och njuta av en lugnare vardag, grundat i en bostad som bara fortsatt att öka i värde. Helt plötsligt ser de en framtid som heltidslöneslavar med sjunkande materiellt välstånd.
Min gissning är att vi de kommande åren kommer överösas med artiklar om att utbrändheten i den gruppen ökar.
Senast redigerad av tripprapporter 2023-01-30 kl. 11:58.
Citera
2023-01-30, 12:11
Medlem
Epistemologens avatar
Det som händer nu är precis det som många har varnat för. Tanken har varit att bostadsmarknaden inte skulle tillåtas falla, utan räddas av Riksbanken. Men det som inte ingår i den analysen är att Riksbanken inte är oberoende gentemot omvärlden. Eftersom valutamarknaden nu sätter en riskpremie på kronan, till följd av den höga skulsättningen, så kan inte RB rädda marknaden, även om de skulle vilja. Antingen så får vi importerad inflation eller så blir det höga räntor. Som det ser ut nu blir det en kombination. RB höjer räntan alldeles för försiktigt, men de kan inte hålla den hur låg som helst utan måste ändå höja litegrann. Följden blir både hög inflation med en stor importerad komponent och kraftigt ökade räntekostnader eftersom skuldsättningen är så hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in