2023-03-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Men jag var inte ute efter att bli övertygad. Men jag fick ändå känslor av att vara ett med världen. "Veta" saker som skulle kunna vara lösningen på "allt" (under rusets gång). Synestesiupplevelser som att se ljud och känna fysiskt vart i hjärnan vissa toner befinner sig när en låt spelas. Du kan uppleva dig själv utifrån helt andra perspektiv, som djur, som kvinna, svårt att beskriva. Du kan känna en tillhörighet och samhörighet med naturen, som att växter och träd har levande personligheter och att du förstår precis hela deras kretslopp och livshistoria bara du tittar på dem.

Det är sådana där helt sjuka närmast obeskrivliga saker som man kan uppleva där och då som kan förändra ens syn på världen, om man vill det. Men oftast så vet man att man är människa i grund och botten och vart och när man befinner sig även om mycket sådant också kan förvrängas till en viss del.

Men så kallad "ego death" är inte så vanlig på LSD men däremot på DMT. När man väl "kommer iväg" på DMT så blir det vad jag förstår en typ av ego death och det ska verkligen kännas som att man lämnar vår verklighet helt och hållet. Något helt annat än LSD mao.

Ja jävligt fascinerande det här. Men det är klart man kan alltid behålla uppfattningen att det bara är hjärnspöken i och med att hjärnan fortfarande fungerar.

Ja något lär det bli längre fram för min del. För häftiga historier för att låta bli att pröva.
Citera
2023-03-22, 13:07
Medlem
Vaknade runt 4 på morgonen, 10% förbättrad syn... insikter om rådande omständigheter och utfall..

Någon som känner igen sig i något sådant symptom att synen förbättras?
Citera
2023-03-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Något som verkar avsiktligt.

12:34 är 1 2 3 4.

Ok, men vart drar du gränsen för vilka sekvenser som är ”tillåtna”? Vi människor är experter på att hitta mönster där det egentligen inte finns några.
Citera
2023-03-22, 15:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok, men vart drar du gränsen för vilka sekvenser som är ”tillåtna”? Vi människor är experter på att hitta mönster där det egentligen inte finns några.

Jag har funderat på hur många mönster som är random och hur många som är tillåtna. Är inte så bra på matte dock. Men de random borde vara många fler.

Tillåtna är alla som har två plus två siffror lika. Andra sekvenser är inte lika vanliga, för klockan kan inte vara 43:21 och sådant.

Det är ju inte bara att man ser mönster, utan man jagar upp sig med. Man tänker att jag vill verkligen inte ha ett tillåtet nummer nu, kollar man telefonen och den är 22:22. Då späds stressen på.

Även om jag inte tror siffrorna betyder något så blir jag ändå känslomässigt påverkad. Det är nog rätt mänskligt.
Citera
2023-03-22, 15:03
Medlem
Jag har förutspått saker ibland utan att det varit något direkt övernaturligt. Mer som man för ett ögonblick kommit till insikt på ett djupare plan. Som när jag skrev en kommentar på YouTube om Robin Williams. Handlade om hans depression. Visste egentligen inte om att han led av en depression. Sa att folk ofta försöker vara roliga för att överleva men egentligen döljer sin smärta. Tänkte på Svullo medan jag skrev det. Handlade mer om honom även om jag inte skrev namnet. Två veckor senare hade den världsberömde komikern begått självmord. Folk sa att min kommentar var kuslig. Det ställde till kaos i mitt huvud. Kändes som jag fick en märklig koppling till honom.

Ibland undrar jag om ödet leker med oss. Saker som är lite för osannolika inträffar ibland. Men jag vill nte kalla det övernaturligt. Livet rymmer mer än vi förstår.
Citera
2023-03-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har funderat på hur många mönster som är random och hur många som är tillåtna. Är inte så bra på matte dock. Men de random borde vara många fler.

Tillåtna är alla som har två plus två siffror lika. Andra sekvenser är inte lika vanliga, för klockan kan inte vara 43:21 och sådant.

Det är ju inte bara att man ser mönster, utan man jagar upp sig med. Man tänker att jag vill verkligen inte ha ett tillåtet nummer nu, kollar man telefonen och den är 22:22. Då späds stressen på.

Även om jag inte tror siffrorna betyder något så blir jag ändå känslomässigt påverkad. Det är nog rätt mänskligt.

Ja, det är mänskligt. Men som sagt, det är fler än du som tycker sig se mönster fast det egentligen inte finns några. Skulle man föra noggrann statistik över det skulle det med all sannolikhet vara helt slumpmässigt. Det är inte bara det att vi är bra på att se mönster, vi är dessutom väldigt bra på att bortse ifrån det som inte talar för det vi tycker oss se. I ditt fall att man omedvetet glömmer bort eller inte tänker på de gånger då det faktiskt inte var några speciella nummer.

Sen är det ju så att det faktiskt sker osannolika saker hela tiden, fast det är slump. En gång satt jag med en slumpgenerator som fanns på en internetsida. Där kunde man singla slant och sedan så sparades resultaten. Det var inga animationer så allting gick ögonblickligen. När jag satt där och klickade så hände det flera gånger att det blev t ex krona 6-7 gånger i rad fast det var helt slumpmässigt.
Citera
2023-03-22, 18:19
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Hahaha, det kan jag förstå!

Just sådana upplevelser som du beskriver som sker vid insomning eller uppvakning är väldigt vanliga och många av dessa kan förklaras med något som kallas för sömnparalys. Det handlar om att man hamnat i ett tillstånd där hjärnan fortfarande delvis drömmer men att man är vaken och att kroppen är paralyserad.

Det verkar vara lite olika exakt vad det är man upplever men många känner en närvaro i rummet och kan känna en sorts tyngd över brösten och till och med uppleva att någon sitter på dem. Förr i tiden fick denna någon ett namn, "Maran". Och det är också därifrån vi fått ordet mardröm.

Sömnparalys? Stadiet mellan sömn och vakenhet. Upplevt själv många ggr under en stressad period i mitt liv. Riktigt obehagligt.
Citera
2023-03-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Sömnparalys? Stadiet mellan sömn och vakenhet. Upplevt själv många ggr under en stressad period i mitt liv. Riktigt obehagligt.

Jag hade det några gånger i barndomen. Ja riktigt obehagligt. Men nu vill jag inget annat att det skall hända eftersom det kan leda till ut-ur-kroppen-upplevelse. Aldrig lyckats få en. Trots massa meditation. Skall ju vara något alldeles särskilt.
Citera
2023-03-22, 18:48
Medlem
Citat:

Ja, kan tänka mig det. Har själv aldrig fått uppleva det faktiskt men hade varit spännande att få vara med om, i alla fall när man kan förstå vad det är för något så man inte blir skrämd utav det.
Citera
2023-03-22, 19:35
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag hade det några gånger i barndomen. Ja riktigt obehagligt. Men nu vill jag inget annat att det skall hända eftersom det kan leda till ut-ur-kroppen-upplevelse. Aldrig lyckats få en. Trots massa meditation. Skall ju vara något alldeles särskilt.

Jag upplevde det som väldigt obehagligt.
Somliga gånger vaknade jag utan att kunna röra kroppen eller kunna använda rösten ( ville skrika på hjälp).
Andra gånger vaknade jag i samma tillstånd, och upplevde då hur jag ”började sväva” upp mot taket, fast när jag tittade ner mot min säng så låg jag ju där. Var panikslagen för att sväva vidare uppåt och stretade mentalt emot.
Sedan drogs jag tillbaka till min kropp och kunde röra mig/tala.
Vågade inte somna om de gånger det hände mitt i natten eller tidiga morgnar utan gick upp.

Trodde att jag blivit galen, tills jag hittade fenomenet sömnparalys. Då insåg jag att jag varken håller på att förlora förståndet eller platsar i Det Okända. För detta kan drabba oss alla, har ingenting med något övernaturligt att göra och som bedrivs medicinsk forskning på.
Obehagligt som sagt. Och jag var väldigt stressad i livet när det hände. Tänker, med bakgrund av det jag läst om sömnparalys att detta kan ha varit en bidragande orsak.

Men förringar inte de som mediterar och vill uppleva det där Utom-kroppen-tillståndet. Tror bara att det då är harmoni man söker? Det jag upplevde var så långt från harmoni man kan komma.
Citera
2023-03-22, 19:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja, det är mänskligt. Men som sagt, det är fler än du som tycker sig se mönster fast det egentligen inte finns några. Skulle man föra noggrann statistik över det skulle det med all sannolikhet vara helt slumpmässigt. Det är inte bara det att vi är bra på att se mönster, vi är dessutom väldigt bra på att bortse ifrån det som inte talar för det vi tycker oss se. I ditt fall att man omedvetet glömmer bort eller inte tänker på de gånger då det faktiskt inte var några speciella nummer.

Sen är det ju så att det faktiskt sker osannolika saker hela tiden, fast det är slump. En gång satt jag med en slumpgenerator som fanns på en internetsida. Där kunde man singla slant och sedan så sparades resultaten. Det var inga animationer så allting gick ögonblickligen. När jag satt där och klickade så hände det flera gånger att det blev t ex krona 6-7 gånger i rad fast det var helt slumpmässigt.

Ja, för det här med siffrorna kommer i perioder. Det känns inte slumpmässigt. Men om det kom i exakta jämna mellanrum är det inte naturligt. Kluster är naturligt, men känns inte så.
Citera
2023-03-22, 20:16
Medlem
Citat:
Jag upplevde det som väldigt obehagligt.
Somliga gånger vaknade jag utan att kunna röra kroppen eller kunna använda rösten ( ville skrika på hjälp).
Andra gånger vaknade jag i samma tillstånd, och upplevde då hur jag ”började sväva” upp mot taket, fast när jag tittade ner mot min säng så låg jag ju där. Var panikslagen för att sväva vidare uppåt och stretade mentalt emot.
Sedan drogs jag tillbaka till min kropp och kunde röra mig/tala.
Vågade inte somna om de gånger det hände mitt i natten eller tidiga morgnar utan gick upp.

Trodde att jag blivit galen, tills jag hittade fenomenet sömnparalys. Då insåg jag att jag varken håller på att förlora förståndet eller platsar i Det Okända. För detta kan drabba oss alla, har ingenting med något övernaturligt att göra och som bedrivs medicinsk forskning på.
Obehagligt som sagt. Och jag var väldigt stressad i livet när det hände. Tänker, med bakgrund av det jag läst om sömnparalys att detta kan ha varit en bidragande orsak.

Men förringar inte de som mediterar och vill uppleva det där Utom-kroppen-tillståndet. Tror bara att det då är harmoni man söker? Det jag upplevde var så långt från harmoni man kan komma.

Där ser man. Vissa upplever det ju helt euforiskt. Om det är något övernaturligt eller inte handlar om i grunden vilken världsåskådning man har och vad man tror om medvetandet och verklighetens natur. Jag låter det vara osagt.

Hoppas verkligen jag får en sådan så jag kan bilda mig en egen uppfattning. Vissa upplever det som lika verkligt som vanliga verkligheten, en del får till och med upplevelser som känns ännu verkligare. Det beror nog på kvaliteten på OBEn bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in