2023-03-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Håller på att bli galen på detta. Varje gång jag kollar mobilen är det ett "jämnt" nummer, ofta klockslaget. T ex 12:34, 13:13, 01:01.

Har räknat och det händer en av tre gånger. Nu finns det väl massa siffror som upplevs jämna. Men många fler som inte gör det.

Jag förstår att det är tillfälligheter men jag börjar få lite skräck att titta på mobilen, som om någon retas.

Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, vad menar du med "jämnt" nummer? 13:13 och 01:01 följer ju ett mönster men vart kommer 12:34 in i bilden?
Citera
2023-03-22, 00:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
En gång när jag satt på tuben (Sthlm) på väg hem från jobbet hamnade jag i nån sorts glitch. Jag var trött, men sov inte. Jag iakttog, utan att märkas, paret som satt snett framför/bredvid mig
Helt plötsligt hörde jag vad de sa några sekunder innan deras munnar öopnade sig och sa orden, men jag hade redan hört dem. Jag visste exakt/nästan exakt vad de skulle säga. Som om jag läste deras hjärnor.

Jag tyckte och tycker sånt här är roligt, inte läskigt. Det händer inte så ofta numera, men snarlika saker har hänt mig som ung. Jag kunde läsa av folk och veta vad de skulle fråga mig innan de gjorde det. Lärare och elever. En god vän gjorde stora ögon när jag tyst sa en mening innan läraren hann.

Jag är övertygad om att i framtiden kommer det finnas ord för att beskriva sånt här. Vi använder ju bara 10% av vår hjärnas potential, har man ju fått höra.
Citera
2023-03-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
[...] Vi använder ju bara 10% av vår hjärnas potential, har man ju fått höra.

Det där är en gammal seglivad myt som jag iofs har sett debunkats ganska ofta det senaste decenniet även i populärkulturen. Vi använder hela våra hjärnor men då olika delar sköter olika saker så sker det oftast inte samtidigt. Men största delen av hjärnan är aktiv nästan hela tiden.
Citera
2023-03-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Yes, förstår ditt perspektiv också. Men det enda jag inte tror på, är att förklaringen verkligen skulle röra sig om just spöken. Men det är intressant det där. Hur man skulle reagera ifall något liknande hände en själv. Det går ju alltid att gissa, men att veta exakt är ju närmast omöjligt.

Jag hittade faktiskt en här i tråden i alla fall som upplevt liknande. Helt sjukt. Ser ut som helt vanliga människor men plötsligt går dom upp i rök bara. Nej jag förstår att du inte tror det. Jag vet inte som sagt men extremt konstigt är det. Jag har som sagt aldrig haft vanföreställningar eller psykoser. Det var ju inte heller så att personen addresserade mig på något vis. Skillnaden är att jag inte utesluter spökförklaringen.
Citera
2023-03-22, 00:44
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Var på ett gammal landställe.
När jag låg i sängen så tog nån tag i mina fotleder och drog ner mig en bit. Det kändes verkligt men jag hade nog bara somnat till. Blev ingen sömn den natten.
Citera
2023-03-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Jag hittade faktiskt en här i tråden i alla fall som upplevt liknande. Helt sjukt. Ser ut som helt vanliga människor men plötsligt går dom upp i rök bara. Nej jag förstår att du inte tror det. Jag vet inte som sagt men extremt konstigt är det. Jag har som sagt aldrig haft vanföreställningar eller psykoser. Det var ju inte heller så att personen addresserade mig på något vis. Skillnaden är att jag inte utesluter spökförklaringen.

Jag utesluter inga förklaringar helt och hållet, bara mer eller mindre troliga. Det är väl det förhållningssättet som är det mest ärliga att ha under alla omständigheter känner jag.

Ett par grejer, såg i någon annan tråd att du skrev att din mormor blev över 90 år. Även om du som du säger har högre risk för cancer så kan du ju ändå ha bra gener gällande ålderdom, det är ju ändå något att ta fasta på.

Sedan såg jag också att diskussionen i den andra tråden kom in lite på dmt gällande nära döden upplevelser. Det kanske hade varit en grej?

Nu kanske jag inte ska sitta här och förespråka droger som någonting som är bra för alla, för det finns ju definitiv väldigt många negativa aspekter utöver det faktum att det mesta är olagligt i vårt land. Och det finns en hel del droger som definitivt gör mer skada än nytta.

Men just psykadeliska börjar ju få ett nyvunnet intresse inte minst gällande forskning kring mental hälsa och det finns en hel del pågående forskning i nuläget. Även den forskning som är gjort har vad jag förstår visat väldigt positiva relativt ihållande effekter men behöver som sagt bekräftas via fler studier.

Studierna gäller väl främst svamp av det jag läst och det finns ju att tillgå bland annat utomlands utan att bryta mot några lagar för den som är intresserad. När det gäller dmt är jag inte lika säker hur det är med lagar och så men just när det kommer till den drogen är det ju många som talar om just "kontakt" med främmande entiteter. Så ifall det är något som skulle kunna övertyga dig som "sitter på kanten" så kanske det vore något. Med reservation för att det verkligen inte är för alla och att en hel del mentala förberedelser kan behövas.
Citera
2023-03-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Var på ett gammal landställe.
När jag låg i sängen så tog nån tag i mina fotleder och drog ner mig en bit. Det kändes verkligt men jag hade nog bara somnat till. Blev ingen sömn den natten.

Hahaha, det kan jag förstå!

Just sådana upplevelser som du beskriver som sker vid insomning eller uppvakning är väldigt vanliga och många av dessa kan förklaras med något som kallas för sömnparalys. Det handlar om att man hamnat i ett tillstånd där hjärnan fortfarande delvis drömmer men att man är vaken och att kroppen är paralyserad.

Det verkar vara lite olika exakt vad det är man upplever men många känner en närvaro i rummet och kan känna en sorts tyngd över brösten och till och med uppleva att någon sitter på dem. Förr i tiden fick denna någon ett namn, "Maran". Och det är också därifrån vi fått ordet mardröm.
Senast redigerad av Menlonson 2023-03-22 kl. 01:06.
Citera
2023-03-22, 01:37
Medlem
Citat:
Jag utesluter inga förklaringar helt och hållet, bara mer eller mindre troliga. Det är väl det förhållningssättet som är det mest ärliga att ha under alla omständigheter känner jag.

Ett par grejer, såg i någon annan tråd att du skrev att din mormor blev över 90 år. Även om du som du säger har högre risk för cancer så kan du ju ändå ha bra gener gällande ålderdom, det är ju ändå något att ta fasta på.

Sedan såg jag också att diskussionen i den andra tråden kom in lite på dmt gällande nära döden upplevelser. Det kanske hade varit en grej?

Nu kanske jag inte ska sitta här och förespråka droger som någonting som är bra för alla, för det finns ju definitiv väldigt många negativa aspekter utöver det faktum att det mesta är olagligt i vårt land. Och det finns en hel del droger som definitivt gör mer skada än nytta.

Men just psykadeliska börjar ju få ett nyvunnet intresse inte minst gällande forskning kring mental hälsa och det finns en hel del pågående forskning i nuläget. Även den forskning som är gjort har vad jag förstår visat väldigt positiva relativt ihållande effekter men behöver som sagt bekräftas via fler studier.

Studierna gäller väl främst svamp av det jag läst och det finns ju att tillgå bland annat utomlands utan att bryta mot några lagar för den som är intresserad. När det gäller dmt är jag inte lika säker hur det är med lagar och så men just när det kommer till den drogen är det ju många som talar om just "kontakt" med främmande entiteter. Så ifall det är något som skulle kunna övertyga dig som "sitter på kanten" så kanske det vore något. Med reservation för att det verkligen inte är för alla och att en hel del mentala förberedelser kan behövas.

Det är hittills bara min halvbror och min mamma som dött i förtid på båda sidor släkten. Så så mörkt ser det inte ut, även om oron finns där.

Ja jag har funderat på det, kan mycket väl ske i framtiden. Dock inte tillgång just nu. Och är nog inte mentalt förberedd ännu. Du hade gjort det va? DMT?
Citera
2023-03-22, 02:04
Medlem
Citat:
Det är hittills bara min halvbror och min mamma som dött i förtid på båda sidor släkten. Så så mörkt ser det inte ut, även om oron finns där.

Ja jag har funderat på det, kan mycket väl ske i framtiden. Dock inte tillgång just nu. Och är nog inte mentalt förberedd ännu. Du hade gjort det va? DMT?

Jag lyckades inte då det tydligen krävs en väldigt specifik teknik när man röker och jag slarvade troligen. Men har testat lsd ett par gånger och det var stort och väldigt svårförklarligt. Men DMT ska väl vad jag förstår vara något i en helt annan liga. Men båda ska väl kunna ge ganska spirituella upplevelser, men just DMT så sägs det att man verkligen upplever att man åker ur kroppen och är på en helt annan plats.

Men det kan nog vara väldigt mycket för en nybörjade. Om man verkligen vill det skulle jag nog hellre rekommendera t ex en weekend till Amsterdam och testa lite tryfflar (som innehåller psilocybin) först så man har en liten uppfattning om vad det handlar om.

Men det är nog bra om man är ganska trygg i sig själv innan man gör det, är på en trygg och säker plats med bra människor omkring sig. Och att man har läst mycket om det innan så att man är beredd på det mesta som kan hända. Både för- och nackdelar. Men för min del personligen är det verkligen en upplevelse jag inte vill ha ogjord.
Citera
2023-03-22, 02:13
Medlem
Citat:
Jag lyckades inte då det tydligen krävs en väldigt specifik teknik när man röker och jag slarvade troligen. Men har testat lsd ett par gånger och det var stort och väldigt svårförklarligt. Men DMT ska väl vad jag förstår vara något i en helt annan liga. Men båda ska väl kunna ge ganska spirituella upplevelser, men just DMT så sägs det att man verkligen upplever att man åker ur kroppen och är på en helt annan plats.

Men det kan nog vara väldigt mycket för en nybörjade. Om man verkligen vill det skulle jag nog hellre rekommendera t ex en weekend till Amsterdam och testa lite tryfflar (som innehåller psilocybin) först så man har en liten uppfattning om vad det handlar om.

Men det är nog bra om man är ganska trygg i sig själv innan man gör det, är på en trygg och säker plats med bra människor omkring sig. Och att man har läst mycket om det innan så att man är beredd på det mesta som kan hända. Både för- och nackdelar. Men för min del personligen är det verkligen en upplevelse jag inte vill ha ogjord.

Ja jag lutar mer åt svamp som nybörjare och enligt de omständigheter runt omkring som du beskriver. Och en låg dos först. Men man har ju hört att just DMT och 5-meo ska vara de som mest övertygar en om en andlig verklighet även om det för vissa verkar funka även på svamp och LSD. Men du blev uppenbarligen inte övertygad. Man behöver förmodligen inta rätt hög dos också.
Citera
2023-03-22, 02:31
Medlem
Citat:
Ja jag lutar mer åt svamp som nybörjare och enligt de omständigheter runt omkring som du beskriver. Och en låg dos först. Men man har ju hört att just DMT och 5-meo ska vara de som mest övertygar en om en andlig verklighet även om det för vissa verkar funka även på svamp och LSD. Men du blev uppenbarligen inte övertygad. Man behöver förmodligen inta rätt hög dos också.

Men jag var inte ute efter att bli övertygad. Men jag fick ändå känslor av att vara ett med världen. "Veta" saker som skulle kunna vara lösningen på "allt" (under rusets gång). Synestesiupplevelser som att se ljud och känna fysiskt vart i hjärnan vissa toner befinner sig när en låt spelas. Du kan uppleva dig själv utifrån helt andra perspektiv, som djur, som kvinna, svårt att beskriva. Du kan känna en tillhörighet och samhörighet med naturen, som att växter och träd har levande personligheter och att du förstår precis hela deras kretslopp och livshistoria bara du tittar på dem.

Det är sådana där helt sjuka närmast obeskrivliga saker som man kan uppleva där och då som kan förändra ens syn på världen, om man vill det. Men oftast så vet man att man är människa i grund och botten och vart och när man befinner sig även om mycket sådant också kan förvrängas till en viss del.

Men så kallad "ego death" är inte så vanlig på LSD men däremot på DMT. När man väl "kommer iväg" på DMT så blir det vad jag förstår en typ av ego death och det ska verkligen kännas som att man lämnar vår verklighet helt och hållet. Något helt annat än LSD mao.
Citera
2023-03-22, 10:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Är inte helt säker på att jag förstår vad du menar, vad menar du med "jämnt" nummer? 13:13 och 01:01 följer ju ett mönster men vart kommer 12:34 in i bilden?

Något som verkar avsiktligt.

12:34 är 1 2 3 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in