2023-03-20, 21:57
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag vill bara gratulera. Uppenbarligen har du mer koll på juridiken än självaste riksåklagaren.
https://omni.se/riksaklagaren-overklagar-kritiserade-snippadomen/a/mQVgKp

Ja då får jag be att gratulera till din spåkonst, du vet uppenbarligen på förhand vad en dom i en eventuell ny rättegång kommer att bli. Vad "överklaga" innebär verkar du dock inte begripa.
Citera
2023-03-21, 06:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja då får jag be att gratulera till din spåkonst, du vet uppenbarligen på förhand vad en dom i en eventuell ny rättegång kommer att bli. Vad "överklaga" innebär verkar du dock inte begripa.

Med ingen respekt, så hade du i ditt inlägg en spåkula framme som egentligen på alla dina anföranden visar sig felaktiga.

Men för all del, om du fortfarande tror att han ej kommer duka under på våldtäkt i en synergi av att HD prövar dom här rättegångsfelen, så får du väl tro det.
Citera
2023-03-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Sitter man i en domstol och en 10 åring säger snippa och inte vet vad det är borde ju någon fråga vad ordet betyder. Inte konstigt att grov brottslingar blir friade pga okunskap i rättssalen.

Exakt. Hoppas på kompetensutveckling och bättre praxis framöver.
Citera
2023-03-21, 17:43
Medlem
Är gärningsmannen en etnisk svensk eller ? För tror knappast de hade lagt så mycket effort om det var någon från Mellanöstern, går ju bara hänvisa till Koranen.
Citera
2023-03-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är gärningsmannen en etnisk svensk eller ? För tror knappast de hade lagt så mycket effort om det var någon från Mellanöstern, går ju bara hänvisa till Koranen.
Han har ett Danskt eller norskt efternamn.
Citera
2023-03-21, 20:26
Medlem
Till och med jag som är inte svensk vet vad en snippa är. De på hovrätten? Vilken skola gick de? Vart fick de utbildningar för att sitta på hovrätten. Det diplomen vill jag oxå ha. Vet inte om de spelar dumma eller om du var fulla under rättegången . Sparka de alla
Citera
2023-03-21, 21:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Till och med jag som är inte svensk vet vad en snippa är. De på hovrätten? Vilken skola gick de? Vart fick de utbildningar för att sitta på hovrätten. Det diplomen vill jag oxå ha. Vet inte om de spelar dumma eller om du var fulla under rättegången . Sparka de alla

Har en svag aning om att domarna i målet begått något slags dolt uppror mot när det används nya/moderna och i viss mån intetsägande ord, som även i viss mån kan tas som slangord om ordet står där för sig självt utan kontext.
Ett uppror i någon slags bredare mening, pga en gammaldags syn på praktiserande av domstolsförfaranden.
Etik, uppförande i rättssal osv.

Men det är helt efterblivet att bryta ut just detta ord ur sitt sammanhang som råder just här, och göra verklighet av en ordboks-tolkning av detta ord.
Det är helt fel tillfälle att ägna sig åt fördolda tillrättavisningar av språkbruk, och dessutom själva inte komma fram till fällande dom för annat brott som ryms inom gärningsbeskrivningen.

Det är minst två stycken enormt stora fel dessa domare gör här, och jag är faktiskt ganska säker på att tjänstefel begåtts till den grad att dom kommer få sparken allihop.
Anledningen att jag tror det, är att det här inte är några misstag som begåtts utan större insikter, utan att det i ett domslut formuleras fram en insikt som gör att hela målet faller vilket drabbar brottsoffret i sammanhanget.
Det fortsätts även formuleras insikt i massmedia i ett par artiklar med uttal. Medvetandegraden är alltså högst påtaglig.
Citera
2023-03-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Han har ett Danskt eller norskt efternamn.

Och är med i ett trossamfund!! Men har glömt vilken
Citera
2023-03-22, 05:14
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Och är med i ett trossamfund!! Men har glömt vilken
Frälsningsarmén.
Citera
2023-03-22, 07:34
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Tänk om man ändå hade din juridik-hjärna. Du som vet rätt och fel utan en rättegång.

Nej, det har jag aldrig påstått.

Det har redan varit rättegång, om du missat det? 4 av 5 ledamöter röstade för att frikänna från våldtäkt.

Men du och kreti och pleti vet såklart bättre...
Citera
2023-03-22, 09:08
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Det har redan varit rättegång, om du missat det? 4 av 5 ledamöter röstade för att frikänna från våldtäkt.

Riksåklagaren anser då det 😉
Citera
2023-03-22, 11:55
Medlem
synthboegs avatar
Citat:

Och det kommer en ny rättegång. Efter det får du gråta lite när gubben åker in i finkan. Och om han frikänns igen så kommer drevet gå tills han frivilligt låser in sig.

Peddotöntens försvar är att han inte tryckte in fingret så långt vilket är lite samma som när vi finnar försöker bortförklara knivhuggningar med att vi bara rispat lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in