Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-19, 19:53
Medlem
Bot:en är bra på att låta bra, men saknar intelligens.
Citera
2023-03-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Intervju med en av grundarna av OpenAI, Ilya Sutskever. Den intressantaste delen tycker jag är efter frågan från intervjuaren 14 minuter in och fram till 20 minuter ungefär.

https://www.youtube.com/watch?v=SjhIlw3Iffs

Skön kille, han twittrar om att ChatGPT har ett medvetande...

Fake news sprids tydligen inte bara av botar...
Citera
2023-03-19, 22:56
Medlem
Kottkompotts avatar
ChatGPT har lyckats än en gång att bistå mig i min bekvämlighet.

Har hållt på webscrapa lite olika projekt i ett år, alltid enkeltrådat då jag inte fick flertrådat att funka.
Fick ikväll för mig att bara slänga in koden för nuvarande projektet och prompta "make this program multithreaded so it makes a new thread for every object, instead of iterating over them. Use maximum 10 threads at a time".

Funkade galant på första försöket, för ett program på typ 50 rader.
Nu har jag äntligen en riktig orsak att skaffa fetare processor.
Citera
2023-03-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fundera på om du kan tillföra något som ChatGPT inte klarar av?
Jag illustrerar texterna med bilder som jag hämtar från en global bildbank som vi betalar för. Jag är rätt bra på att skapa skön stämning på jobbet. Vet hur man skapar en aura med lugna stunder i vardagen som tex yoga efter lunch på jobbet. Och så brukar jag ibland ta med veganska hembakta kakor.

Citera
2023-03-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Hade den själv analysera ett gammalt kretskort med ett udda chipp där jag inte riktigt förstod funktionen. Matade in anslutningar jag mätt fram och var de gick. Den ställde några relevanta frågor och sen fick jag ett perfekt välutvecklat svar som jag snabbt kunde bekräfta. Riktigt, nästan kusligt, imponerad.

Är övertygad om att vi står på tröskeln till nästa epok.

Hur kan du göra det i text? Matade du in vad som stod på chippet eller? Det går väl inte ladda upp bilder?
Citera
2023-03-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skön kille, han twittrar om att ChatGPT har ett medvetande...

Fake news sprids tydligen inte bara av botar...

Det kommer bli mycket svårt eller omöjligt att avgöra om/när en GAI har ett medvetande.
Citera
2023-03-20, 11:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det kommer bli mycket svårt eller omöjligt att avgöra om/när en GAI har ett medvetande.
När det verkar som att den har ett medvetande menar du nog. Medvetande på riktigt kommer de ju aldrig få.
Citera
2023-03-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
När det verkar som att den har ett medvetande menar du nog. Medvetande på riktigt kommer de ju aldrig få.

Jag menade precis det jag skrev och inget annat:

Detta gäller inte bara GPT utan all GAI, det gäller t.o.m. andra individer. Ingen annan än du själv kan t.ex. med säkerhet avgöra om du har ett medvetande.
Citera
2023-03-20, 15:54
Medlem
ncr04s avatar
Jag bad Bing chat att översätta en kortare text från svenska till tyska och sedan tillbaka till svenska. Gjorde samma med Google translate men Bing hade helt klart bättre resultat. Om mitt yrke var att göra översättningar skulle jag bli lite nervös nu..

Bing: https://i.imgur.com/s2x3XNg.png

Google: https://i.imgur.com/aoqS1v5.png
Citera
2023-03-20, 16:00
Medlem
Saltkungens avatar
Någon annan som har problem med GPT-4 modellen på ChatGPT? Den genererar inte ett enda ord. Bara står och tuggar sedan kommer felmeddelande upp.
Citera
2023-03-20, 18:01
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jo, jag använder det som manual för att lära mig nya IT-grejer.
Använde endast ChatGPT för att få reda på hur man öppnar och hanterar Exceldokument med C# häromveckan.
Drog igång en PostgreSQL-databas i förrgår som jag tänkte ha till att lagra några miljoner adresser i, och göra urval ur. Gick mycket fortare med GPT än att leta åt någon tutorial.
Den har funkat bra till att göra första utkast till en del universitetsuppgifter i. En del blir fel, men jag läser genom motiveringen, och redigerar de punkter som felar så det blir bra.

Rent allmänt så funkar den jättebra som ingångsmanual till program och tekniker som funnits i iallafall mer än 5 år.
Och typ "Jag behöver göra X med kraven Y och Z, ge mig några förslag på tekniker jag kan använda för att lösa det".
Följdfrågan blir ofta "vilka fördelar och nackdelar finns med alternativ A, D och E?".
Sedan "förklara mer om hur D skulle kunna implementeras".

Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Ja många, bland annat till analys och sammanfattning av rapporter

Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Alltså cirka 25% av mitt jobb består av att skriva interna nyhetstexter för stora företag på engelska.

Jag skriver två meningar som instruktioner och får ut en text på perfekt engelska som är relevant. Behöver göra väldigt få redigeringar innan jag skickar det till min chef.

Det oroar mig en del, vad händer med mitt jobb när de upptäcker ChatGPT?
Intressant, tack. Får väl försöka mig på att testa vid infosök nästa gång.
Citera
2023-03-20, 18:33
Medlem
Fittfittas avatar
Nu verkar det vara något fel på sidan. Vet inte om de håller på att uppdatera den eller något men jag loggades ut och kan inte logga in igen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in