Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-18, 22:27
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Någon som haft någon genuin användning av ChatGPT eller annan AI-tjänst än?
Jo, jag använder det som manual för att lära mig nya IT-grejer.
Använde endast ChatGPT för att få reda på hur man öppnar och hanterar Exceldokument med C# häromveckan.
Drog igång en PostgreSQL-databas i förrgår som jag tänkte ha till att lagra några miljoner adresser i, och göra urval ur. Gick mycket fortare med GPT än att leta åt någon tutorial.
Den har funkat bra till att göra första utkast till en del universitetsuppgifter i. En del blir fel, men jag läser genom motiveringen, och redigerar de punkter som felar så det blir bra.

Rent allmänt så funkar den jättebra som ingångsmanual till program och tekniker som funnits i iallafall mer än 5 år.
Och typ "Jag behöver göra X med kraven Y och Z, ge mig några förslag på tekniker jag kan använda för att lösa det".
Följdfrågan blir ofta "vilka fördelar och nackdelar finns med alternativ A, D och E?".
Sedan "förklara mer om hur D skulle kunna implementeras".
Citera
2023-03-19, 01:24
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
4an I Bing är också grattis
Är det utan begränsning vad gäller antalet meddelanden?
Citera
2023-03-19, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Hade den själv analysera ett gammalt kretskort med ett udda chipp där jag inte riktigt förstod funktionen. Matade in anslutningar jag mätt fram och var de gick. Den ställde några relevanta frågor och sen fick jag ett perfekt välutvecklat svar som jag snabbt kunde bekräfta. Riktigt, nästan kusligt, imponerad.

Är övertygad om att vi står på tröskeln till nästa epok.
precis som Morpheus. i Matrix
Citera
2023-03-19, 11:37
Medlem
Sonny00s avatar
Räcker det med att ladda ned appen ”Bing” så har man tillgång till ChatGPT? Jag är inte så jätteduktig på sånt här men jag är nyfiken och vill gärna se vad det är. Jag har ingen PC utan en iPad.
Citera
2023-03-19, 11:44
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ja många, bland annat till analys och sammanfattning av rapporter
Citera
2023-03-19, 11:47
Medlem
Citat:
Alltså cirka 25% av mitt jobb består av att skriva interna nyhetstexter för stora företag på engelska.

Jag skriver två meningar som instruktioner och får ut en text på perfekt engelska som är relevant. Behöver göra väldigt få redigeringar innan jag skickar det till min chef.

Det oroar mig en del, vad händer med mitt jobb när de upptäcker ChatGPT?
Citera
2023-03-19, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Alltså cirka 25% av mitt jobb består av att skriva interna nyhetstexter för stora företag på engelska.

Jag skriver två meningar som instruktioner och får ut en text på perfekt engelska som är relevant. Behöver göra väldigt få redigeringar innan jag skickar det till min chef.

Det oroar mig en del, vad händer med mitt jobb när de upptäcker ChatGPT?
Fundera på om du kan tillföra något som ChatGPT inte klarar av?
Citera
2023-03-19, 11:52
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Räcker det med att ladda ned appen ”Bing” så har man tillgång till ChatGPT? Jag är inte så jätteduktig på sånt här men jag är nyfiken och vill gärna se vad det är. Jag har ingen PC utan en iPad.

Jag har det i appen Bing på iPhone

Vet ej om man behöver ett microsoftkonto eller ej. Men jag är inloggad på mitt.
Citera
2023-03-19, 12:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har det i appen Bing på iPhone

Vet ej om man behöver ett microsoftkonto eller ej. Men jag är inloggad på mitt.
Jag har Bing-GPT på min PC och då var jag dels tvungen att ladda ner en särskild version av Edge (typ Developer Beta version), registrera mig som Bing-användare och ställa mig på en väntelista (som tog några veckor).
Citera
2023-03-19, 13:11
Medlem
swimp78s avatar
Fan också. Satt och tänkte på det häromdan. Hur svårt det är idag att via internetsökningar hitta bra information som inte bara är omtuggning av annan information. Man märker det då det kommer till historiska händelser eller true crime eller inom populärpsykologi.
Man får känslan att folk skrivit av varandra i en oöverblickbar gissningslek. Till slut finns bara en mjuk massa utan kanter kvar.
Det allmänt kända blandas med det man tror och tänker .

Till slut är det svårt att hitta information från nån som var där, som har specifik information

Jag fasar för att chatGPT kommer explosionsartat ökat denna degenerering av information .

Massa lata idioter som hittar en Quick fix till kontent- med resultat att kvalitetsinnehåll ännu mer kommer drunkna i massan av enfaldigt snömos.
Jag hör redan nu lärare som skryter med att det som tagit dem 4 timmar att förbereda en lektion nu tagit 4 minuter .

Jag tror att man glömmer nåt viktigt då. Att ibland kan den information som ska förmedlas må bra att silas och redakteras genom en fullt levande människa . Just för att behålla sina vassa kanter.
Senast redigerad av swimp78 2023-03-19 kl. 13:14.
Citera
2023-03-19, 17:58
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Fan också. Satt och tänkte på det häromdan. Hur svårt det är idag att via internetsökningar hitta bra information som inte bara är omtuggning av annan information. Man märker det då det kommer till historiska händelser eller true crime eller inom populärpsykologi.
Man får känslan att folk skrivit av varandra i en oöverblickbar gissningslek. Till slut finns bara en mjuk massa utan kanter kvar.
Det allmänt kända blandas med det man tror och tänker .

Till slut är det svårt att hitta information från nån som var där, som har specifik information

Jag fasar för att chatGPT kommer explosionsartat ökat denna degenerering av information .

Massa lata idioter som hittar en Quick fix till kontent- med resultat att kvalitetsinnehåll ännu mer kommer drunkna i massan av enfaldigt snömos.
Jag hör redan nu lärare som skryter med att det som tagit dem 4 timmar att förbereda en lektion nu tagit 4 minuter .

Jag tror att man glömmer nåt viktigt då. Att ibland kan den information som ska förmedlas må bra att silas och redakteras genom en fullt levande människa . Just för att behålla sina vassa kanter.
Jo, dessa chat robotar som ska föreställa intelligenta innebär mycket riktigt degeneration av information. Bra iakttagelse. Ingen nytt kreativt som endast naturlig intelligens från en upplyst människa kan tillföra, typ Jesus och Muhammed som var de sista profeterna. Nu är det Klaus Schwab som profeterar mänskligheten in i degenerativ dystopi med hjälp av AI som något gudomligt. En uppfinning leder framåt men inte uppåt.
Senast redigerad av JagLurarDig 2023-03-19 kl. 18:07.
Citera
2023-03-19, 18:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Eller ännu värre, att folk i gemen börja hänvisa till chatGPT som en källa (trots att chatGPT typiskt sett aldrig kan ange några egna källor till sina påståenden). Då riskerar mycket rena felaktigheter tas som givna sanningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in