Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-18, 13:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hur sammanfattar vi hittills. Hur kan man kan använda chatGPT på ett vettigt sätt? Kan man lika gärna gå in på Wikipedia och läsa?

Är det bara en chat-bot som man kan småprata med?
Citera
2023-03-18, 16:21
Medlem
Fittfittas avatar
Nu är taket 25 meddelanden per 3:e h. Så jävla kasst. Om belastningenen är så hög så får de väl för fan göra det obligatoriskt att betala.
Citera
2023-03-18, 17:53
Medlem
swimp78s avatar
Intressant att notera att microsoft implementering av open-ai i sin Bing fungerar mycket bättre. Där får jag relevanta svar och inte ihopdiktad information.

Det kanske krävs att boten har tillgång till internet för att fungera. På chatgpt-sidan påstår boten själv att den har det - men fantiserar ändå ihop innehållet även i en kort wikipediaartikel.

Den har också vett att erkänna när den inte kan svara på frågorna istället för att fantisera ihop svar.
Senast redigerad av swimp78 2023-03-18 kl. 18:00.
Citera
2023-03-18, 17:55
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag vet inget om denna pjäs, så jag kan inte uttala mig om det är rätt eller inte, men detta svarade ChatGPT

"VD är en pjäs skriven av Stig Larsson och uruppfördes år 1987. Handlingen kretsar kring den fiktiva koncernen Liljeholms som är en av de största och mest framgångsrika företagen i Sverige. Pjäsen utforskar den hårda konkurrensen och den strävan efter makt och pengar som råder inom näringslivet.

Pjäsens huvudperson är Jan-Erik Liljeholm, som är VD för koncernen. Han är en man som är beredd att göra vad som helst för att bevara sin ställning som mäktig företagsledare och ta företaget till ännu större höjder. Liljeholm är dock inte ensam i sin strävan efter makt och pengar. Koncernens styrelsemedlemmar, aktieägare och andra företagsledare är också beredda att använda vilket medel som helst för att få ut det mesta möjliga av sina investeringar.

Pjäsen skildrar den intensiva konkurrensen mellan företagarna och den hårda pressen som de känner från aktieägarna att ständigt öka vinsten. Koncernen dras in i en rad skandaler och korruptionsaffärer, och det blir allt tydligare att Liljeholm inte är den redbaraste av företagsledare. Samtidigt som Liljeholm kämpar för att behålla sin ställning, växer en annan maktinriktning inom koncernen fram.

Pjäsen behandlar också teman som moral och etik inom näringslivet, och den ställer frågan om det verkligen är möjligt att kombinera framgångsrik företagsledning med moraliskt riktiga beslut.

VD är en engagerande och aktuell pjäs som ger en realistisk inblick i näringslivets värld. Den skildrar de mäktiga företagsledarnas kamp om makt och pengar och ger en kritisk reflektion över kapitalismen och dess effekter på samhället."

Ja, och allt det där har boten fantiserat ihop. Det enda som stämmer är årtalet för premiären.

Men när jag frågade openai-varianten hos Bing, den man kan chatta med, fick jag korrekt svar direkt.
Citera
2023-03-18, 18:30
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Nu är taket 25 meddelanden per 3:e h. Så jävla kasst. Om belastningenen är så hög så får de väl för fan göra det obligatoriskt att betala.
Det är ändå bra PR att de har den så pass öppen.

Använder man den produktivt så är 250 per månad ingenting. Har sparat många timmars programmering med det bara senaste 20 arbetstimmarna.

Måhända att det inte är den bästa tänkbara orakelmaskinen, men den är bra nog för många syften.
Är det inte en rätt schysst deal ändå att ha runt 200 gratis frågor per dygn?
Citera
2023-03-18, 19:33
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja, och allt det där har boten fantiserat ihop. Det enda som stämmer är årtalet för premiären.

Men när jag frågade openai-varianten hos Bing, den man kan chatta med, fick jag korrekt svar direkt.

Ja den kör väl chatgpt 4, jag kör gratisvarianten 3
Citera
2023-03-18, 20:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Det är ändå bra PR att de har den så pass öppen.

Använder man den produktivt så är 250 per månad ingenting. Har sparat många timmars programmering med det bara senaste 20 arbetstimmarna.

Måhända att det inte är den bästa tänkbara orakelmaskinen, men den är bra nog för många syften.
Är det inte en rätt schysst deal ändå att ha runt 200 gratis frågor per dygn?
250/månad är lugnt ja. Hade kunnat betala mer men då vill jag känna mig fri. De kommer sänka taket ännu mer nästa vecka. Sen kanske ännu mer. Var slutar detta? En fråga om dagen? Vafan gör det obligatoriskt att betala så är problemet löst. Eller ha en premiumvariant som kostar 500/månaden för oss som inte vill ha ett tak. Ska jag drabbas bara för att det finns fattiga snyltare?
Citera
2023-03-18, 20:41
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
250/månad är lugnt ja. Hade kunnat betala mer men då vill jag känna mig fri. De kommer sänka taket ännu mer nästa vecka. Sen kanske ännu mer. Var slutar detta? En fråga om dagen? Vafan gör det obligatoriskt att betala så är problemet löst. Eller ha en premiumvariant som kostar 500/månaden för oss som inte vill ha ett tak. Ska jag drabbas bara för att det finns fattiga snyltare?
Jamen vill du vara utan tak så är väl playground eller API:t fritt som så?
Bara att pröjsa och dra fram den där pappershögen Bill Gates satt på ute i skogen.
Citera
2023-03-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja den kör väl chatgpt 4, jag kör gratisvarianten 3

4an I Bing är också grattis
Citera
2023-03-18, 21:52
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Jamen vill du vara utan tak så är väl playground eller API:t fritt som så?
Bara att pröjsa och dra fram den där pappershögen Bill Gates satt på ute i skogen.

Ja precis, använd playground istället....? Openais hemsida.
Citera
2023-03-18, 22:00
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Någon som haft någon genuin användning av ChatGPT eller annan AI-tjänst än?
Citera
2023-03-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Hur sammanfattar vi hittills. Hur kan man kan använda chatGPT på ett vettigt sätt? Kan man lika gärna gå in på Wikipedia och läsa?

Är det bara en chat-bot som man kan småprata med?
Hade den själv analysera ett gammalt kretskort med ett udda chipp där jag inte riktigt förstod funktionen. Matade in anslutningar jag mätt fram och var de gick. Den ställde några relevanta frågor och sen fick jag ett perfekt välutvecklat svar som jag snabbt kunde bekräfta. Riktigt, nästan kusligt, imponerad.

Är övertygad om att vi står på tröskeln till nästa epok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in