Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-09, 13:42
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nytta för gemene man: noll. Inget mer än ett kreativt uppslagsverk

Läs en bok och prata med riktigt folk istället
Ledsen alltså men du är tyvärr helt ute och cyklar här.
Citera
2022-12-09, 13:43
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Om du på allvar tror på detta så är det synd om dig.

Även om det skulle närma sig det så skulle ändå författare och konstnärer kunna skapa bättre romaner och konst för att de kan beskriva för AI:n bättre.
MARGINELLT bättre, än så länge. AI utvecklas under tiden av sig självt.

En AI-skapad nirvana-låt. AIn har gjort musiken, inte sången. https://youtu.be/qf6eOSJgN0Y

Kusligt likt nirvana om du frågar mig
Senast redigerad av TompaO 2022-12-09 kl. 13:45.
Citera
2022-12-09, 13:58
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicum
Den är tråkigt politiskt korrekt.
Bör väl gå att rätta till. Skäll på den när den säger att negrer inte är undermänniskor osv.
Citera
2022-12-09, 14:19
Medlem
Triremers avatar
Coolt!

Who programmed you?

"I was trained by OpenAI, a research institute that focuses on developing artificial intelligence. They used a large dataset of text to train me to generate responses that are human-like in nature. I'm not programmed in the same way that a traditional computer program is. Instead, I'm a large language model that uses machine learning techniques to generate responses to the questions and statements that I'm given."

Den är inte bra på att räkna:

"If you were 13 years old when you were 1/3 of your mother's age, then your mother must have been 39 years old at that time (13 x 3 = 39). Therefore, if you are currently 26 years old and your mother is 52 years old, then your mother must be 13 years older than you (52 - 26 = 26). When you were 1/3 of your mother's age, you must have been 4.3 years old (13 / 3 = 4.3). Therefore, when you were 1/3 of your mother's age, you were 4.3 - 13 = -8.7 years old."
Senast redigerad av Triremer 2022-12-09 kl. 14:33.
Citera
2022-12-09, 14:40
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag har trust issues.

Citat:
Q: Will AI take over the world?

A: It is highly unlikely that AI will take over the world. While AI has the potential to greatly impact our world in many ways, it is designed to assist and augment human decision-making and activities, not to take over the world. Additionally, there are many safeguards in place to ensure that AI remains safe and under human control. While it is important to continue researching and developing AI in a responsible manner, there is no need to be concerned about AI taking over the world.

Q: So AI can't become evil on it's own?

A: AI cannot become evil on its own because it is a tool that is designed and created by humans. As such, it does not have its own motivations or desires, and it cannot make decisions on its own. It is up to the people who create and use AI to ensure that it is used ethically and responsibly. While AI has the potential to be used for malicious purposes, it is no more likely to be evil than any other technology that has been created by humans.

Ni behöver inte skriva på engelska.

Citat:
Q: Kan du svenska?

A: Ja, jag kan lite svenska. Min grundläggande kunskap om svenska kommer från att jag är en stor språkmodell som tränats av OpenAI, så jag kan lite om många olika språk, inklusive svenska. Men eftersom jag är en datorprogrammering, kan jag inte tala svenska på samma sätt som en människa skulle. Jag kan bara svara på frågor och hjälpa till med allmänna samtal på det språk som jag blivit tränad att förstå.

Q: Så vilket språk är det?

A: Jag förstår frågan, men jag är en datorprogrammering och inte en människa, så jag har ingen "modersmål". Som en stor språkmodell har jag tränats att förstå och svara på frågor på många olika språk, inklusive svenska. Men eftersom jag är en datorprogrammering, har jag ingen personlig relation till något specifikt språk, och jag kan inte tala eller skriva som en människa skulle.
Senast redigerad av Orcinus-orca 2022-12-09 kl. 14:46. Anledning: La till två frågor
Citera
2022-12-09, 15:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Detta är lika cringe som o prata med siri o alexa..
Citera
2022-12-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du kan ändra maxlängd på svaret (Maximum Lenght)

Hur gör man detta? Jag misslyckas.
Citera
2022-12-09, 15:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Detta är lika cringe som o prata med siri o alexa..
Definitivt, förutsatt att man skriver om blaha som politik och filosofi.

Skriver man om tekniska grejer är det ett makalöst smidigt verktyg.
Citera
2022-12-09, 16:01
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Efter att ha testat lite känns det som ett stort steg framåt. Det är nästan lite kusligt hur den kommer med kreativa svar på de mest lustiga frågor.
Citera
2022-12-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Närmsta framtiden, du kan googla och kolla wikipedia snabbare och mer specifikt och med tillförlitlighet kanske? Ställa följdfrågor och få relevanta svar.

Inte behöva filtrera en massa text själv och belasta hjärnan med informationsflöde mer än nödvändigt tror jag nog kan vara nyttigt

Jag förstår att det är svårt för dig och sätta det i perspektiv när du har stått och klippt plåt på bruket hela livet.
Citera
2022-12-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
MARGINELLT bättre, än så länge. AI utvecklas under tiden av sig självt.

En AI-skapad nirvana-låt. AIn har gjort musiken, inte sången. https://youtu.be/qf6eOSJgN0Y

Kusligt likt nirvana om du frågar mig

Fast nu antar du att människor gillar musik enbart och exklusivt pga talangen. Det må delvis vara sant, men en till anledning man gillar musik är för att man tycker om personen i sig. Man vill ha en idol, man vill ha en person att se upp till, man vill se en person lyckas. (Eller om man är en HATER så vill man se en person misslyckas). De finns dom som gillar Justin Bieber, som vill se Justin lyckas. Dom vill ha honom som idol. Man knyter en relation till honom när man är hans fan. Man är en ”belieber”. En AI kan göra en perfekt kopia av Justin Biebers autograf, men en AI kan inte göra en perfekt kopia av en fangirls förväntningar att en dag bli Biebers flickvän. Eller hur? Hon kan inte gifta sig med en AI. Man kan inte idolisera en AI. Man kan inte bli en belieber till en AI och se fram emot och stötta en AI eller ge en AI kärlek.

Det handlar alltså inte om musik när man lyssnar på musik. Det handlar om människan bakom musiken. AI kan naturligtvis inte återskapa det. Såvida vi inte såklart kan skapa en AI som de facto är en människa. Men då är vi ju inte längre ingenjörer, då är vi ju gudar.
Senast redigerad av fr0g 2022-12-09 kl. 16:33.
Citera
2022-12-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jodå jag har en viss aning.

Men personligen kommer jag inte använda sån teknik. Eller åtminstonde anstränga mig väldigt mycket för att inte vara en del av det där. Det känns väldigt grått och själlöst. Även om innehållet är precis lika bra som om det var gjort av en människa eller bättre.

Jag antar att det kommer finnas två läger. Sådana som jag och sen dom som går all in på AI och lever i den världen. Till slut kommer vi vara två helt olika raser som knappt förstår varandra. Det är mycket möjligt att sådana som jag konkurreras ut över tid, men då får det bli så. Jag vet bara att jag inte har lust att tillhöra lägret som har ett microship i skallen. En dassig iphone och dator är allt jag behöver.

Sen är det väl fortfarande så, att om du stoppar in skit i systemet, får du skit ut. AI damsuger ju nätet på information. Om internet domineras av idiotiskt woke vänsterinnehåll, lär väl AI.n spotta ut samma dynga. Som jag ser det pusslar AI:n bara ihop saker som redan skapats av människor. Hittills är jag inte jätte imponerad faktiskt. Jag har väldigt svårt att bli imponerad av teknik nu för tiden, jag har på nått sätt växt ifrån det där och anser att helt andra saker är av större vikt och värde.

Jag anser det vara extremt mycket mer värdefullt att läsa Carl Jung än ägna tid åt att prompta filosofiska frågor till en AI som den ändå inte har bättre svar på än vad människan har. En AI i dagens tappning, är för mig bara ett gäng algoritmer som blivit bra på att pussla ihop meningar och sätta dom i rätt kontext och mening. Sorgligt med en generation ungar som bara kommer få allt sondmatat på detta sätt, som om google inte var bekvämt nog.

När vi numera har en AI som kan programmera så är vi på god väg att kunna automatisera varenda arbete som finns i den här världen. Oavsett hur du än försöker att motverka det så kommer du till sist ändå att bli indoktrinerad i tekniken och AI’s utveckling. Ta amish folket som exempel. Dom lever utan vare sig bilar eller elektricitet men är ändå beroende av den moderna världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in