Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Även om du hyr så är du påverkad av räntorna. Din hyresvärd har antagligen belånat fastigheten och när hans kostnader ökar så måste intäkterna också öka.
Ja jag fick en höjning på 200spänn

Hade jag haft lån och bott i en bostadsrätt som varit belånad(vilket nästan alla är) så hade både avgiften till föreningen ökat med bra mycket mer än så samt räntan gått upp med några tusen/månad.

Flera polare som bor i bostadsrätter har fått rejäla höjningar och många föreningar ska snart omförhandla sina lån.

Finns faktiskt regler för hur mycket man får höja hyran på hyresrätter. Man får inte tillbaka ett skit när de går med vinst vilket de gör även nu utan det är ju höjning varje år ändå även om det går bra.
Senast redigerad av skruvmejsel6 2023-03-19 kl. 17:11.
Citera
2023-03-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hyreshöjningarna förra året lågt en bra bit under inflationen och i år verkar de landa runt 4-5 %, till dags dato är även det långt under nuvarande inflationstakt, så hyresgästerna ser ut att bli vinnare även i år.

Ja jag var beredd på mycket högre höjning. Procentuellt så har dom ju höjt ganska mycket, det är inte mycket pengar.
Däremot om man bott i en högt belånad förening som ska omförhandla lånen + att man lånat massa pengar och om något år ska omförhandla sitt lån då hade man suttit rejält i skiten.

Flesta binder väl lånen på 2-3år.
Citera
2023-03-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Ja jag fick en höjning på 200spänn

Hade jag haft lån och bott i en bostadsrätt som varit belånad(vilket nästan alla är) så hade både avgiften till föreningen ökat med bra mycket mer än så samt räntan gått upp med några tusen/månad.

Flera polare som bor i bostadsrätter har fått rejäla höjningar och många föreningar ska snart omförhandla sina lån.

Finns faktiskt regler för hur mycket man får höja hyran på hyresrätter. Man får inte tillbaka ett skit när de går med vinst vilket de gör även nu utan det är ju höjning varje år ändå även om det går bra.

Det finns en eftersläpning. Bostadsrättsägare med bundna räntor har inte påverkats än heller.
Citera
2023-03-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hyreshöjningarna förra året lågt en bra bit under inflationen och i år verkar de landa runt 4-5 %, till dags dato är även det långt under nuvarande inflationstakt, så hyresgästerna ser ut att bli vinnare även i år.

Kan de behöva efter att ha varit stora förlorare i över 30 år.
Citera
2023-03-19, 17:21
Medlem
Citat:
Det finns en eftersläpning. Bostadsrättsägare med bundna räntor har inte påverkats än heller.

Varför försöker du ens cope:a?

Alla förstår att det senaste årets förlorare är bolånetorskarna.

Bostadspriserna är snart nere på 2015-2017 års nivåer. Och då är tvåsiffrigt antal av bostadsägarna i ruin. De har då negativ förmögenhet.

Det är liksom över i reella termer för bostadsägarna. Vi kommer inte se 2010-2022 års prisökningar 2022-2034. Var glad om ni håller er ovan inflationen.

Nästa generation kommer inte att kunna göra bostadskarriär. Det är över. Vi kommer inte att se 1 miljon kr per kvm som vissa påstår.

Förstår du?
Citera
2023-03-19, 17:22
Medlem
Citat:
Visst är det så, flesta har däremot fått rejäla höjningar redan nu. Känner många som sitter i styrelsen i sina föreningar.

Oavsett så går det inte jämföra höjningarna på en hyresrätt och en bostadsrätt. Det borde du fatta vid det här laget.

Citat:
Kan de behöva efter att ha varit stora förlorare i över 30 år.
Helt klart, även om min hyra varit på samma nivå som avgiften för bostadsrätter. Ska bli skönt att se bostadsbubblan spricka

Ska bli gott att leva på räntan av mina sparpengar snart medan du kan se värdet på din lägenhet rasa.
Citera
2023-03-19, 17:24
Medlem
Citat:
Visst är det så, flesta har däremot fått rejäla höjningar redan nu. Känner många som sitter i styrelsen i sina föreningar.

Oavsett så går det inte jämföra höjningarna på en hyresrätt och en bostadsrätt. Det borde du fatta vid det här laget.

Helt klart, även om min hyra varit på samma nivå som avgiften för bostadsrätter. Ska bli skönt att se bostadsbubblan spricka

Ska bli gott att leva på räntan av mina sparpengar snart medan du kan se värdet på din lägenhet rasa.

Jag bor i villa. Tänkte nog bo här 10-30 år till. Eventuellt flyttar jag hem till släktgården när mamma och pappa inte orkar bo kvar. Den är obelånad och värd en del. Särskilt om man räknar in skogen som hör till.
Citera
2023-03-19, 17:35
Medlem
Citat:
Jag bor i villa. Tänkte nog bo här 10-30 år till. Eventuellt flyttar jag hem till släktgården när mamma och pappa inte orkar bo kvar. Den är obelånad och värd en del. Särskilt om man räknar in skogen som hör till.

Guldläge förutom att det blir svårt att sälja när det kostar 10-20k i månaden att värma upp kåken, bankerna inte ger ut lån och folk är panka.
Citera
2023-03-19, 17:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Eller tlls effektiviseringar gör att nyproduktionspriserna sjunker? Konkurrens skall visst fungera har jag hört ryktesvägen...
Om det går att effektivisera varför har dock ingen gjort det redan. Denne skulle ju ha tagit hela marknaden då.

Tja, bygg/entreprenad har inga marginaler att tala om.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Bovana bygger visst för halva priset i Tyskland redan. Trots samma markpriser. Nygyggen i Sverige är nog fokuserade på den lyxkänsla man förväntar sig när man betalar 10 miljoner. Skulle vara kul att se om något fröetag försöker sig på budget byggen pch budget lägen här också? Som Bonava tydligen gjort i Berlin.
Vad är det för lägre kostnader i Tyskland då?

Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Aha så alla ska anpassa sig efter drömpriserna bygg kräver. Inte så att bygg ska anpassa sig efter det marknaden erbjuder.

Lol
I fria länder så får löntagarna anpassa sig efter vad folk vill betala.
I Sverige får kunderna anpassa sig efter vad facket stipulerar. Sådan är lagstiftningen. Och en klar majoritet i Riksdagen verkar se det som utmärkt att facket får vara maffia.
Citera
2023-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vi behöver 10 % styrränta för att få bukt med inflationen. Anledning till varför det ej är så, undrar du?

Bolånetorsken. Hela deras förmögenhet raderas och de kommer ej kunna betala räntorna. De är ekonomiska idioter. De borde få förmyndare.

Blancotorsken då som har maxxade blancolån till 10 ränta redan idag, som han blåst på att vinna tillbaka sina pengar på online casionon och cigg & redbull.
Citera
2023-03-19, 17:46
Medlem
Citat:
Guldläge förutom att det blir svårt att sälja när det kostar 10-20k i månaden att värma upp kåken, bankerna inte ger ut lån och folk är panka.

Går det så långt så är det ändå ingen större mening.
Citera
2023-03-19, 18:31
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Riksbanken får väl för fan ge sig snart, att Sverige blivit en bananrepublik kan de inte klandra vanliga hederliga skattebetalare för! Vi får helt enkelt leva med att inflationen stiger, vi kan inte gå från hus och hem för att riksbanken har ett inflationsmål på 2%. Hur hög ränta tål folk egentligen? Bolånetagarna kan inte bära skulden för att allting är så illa skött. Nu får dem för fan kamma sig där uppe på riksbanken.

Stanna upp och lås räntan på 4% i x antal år, låt sedan inflationen leva sitt eget liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in