2023-03-17, 11:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tycker du KP hänvisar till fotokonfrontationen på presskonferensen?
Nej det gör KP inte. Han visar upp förhöret med JA på presskonferensen.
Ett förhör där JA pratar JÅS

KP säger också på presskonferensen att ingen pekat ut Engström på brottsplatsen

(fotokonfrontationen)
På fotokonfrontationen få JA se ett foto på Engström(utan keps).
JA säger att han känner igen Engström under fotokonfrontationen men vill ha keps
eller annan huvudbonad på honom.

Precis som KP eller TP/Filter så blundar du för fotokonfrontationen och du pratar om förhöret
istället. En jättemiss av KP som du på något märkligt sätt försöker försvara.

Nej, det är ingen miss av KP. Missen ligger i andras brist på förståelse av det som sägs.

Som du kan höra i avsnittet av konferensen som jag länkade till, refererar KP till Ströms PM.

I detta PM står det, och Ström drar denna slutsats utifrån förhörsprotokollet med fotovisningen *trumvirvel*:

"JA har förevisats samma fotosamling. Han reagerade för SE:s fotografi och lämnade även en redogörelse för den personens uppträdande på brottsplatsen."

Denna redogörelse som JA lämnade, vad gäller personens uppträdande, är som bekant av JÅS, vilket KP också visar på presskonferensen.

Den som JA försökte peka ut bland fotografierna var således JÅS: "[..] Han är dock osäker men har en minnesbild av mannen som välliknande detta foto. Han säger att enligt hans minnesbild var möjligen mannen tunnhårig samt något yngre än på fotot."

(Den enda keps som JA ser 1986 är en på AB:s hjässa. Men det stämmer inte med rekonstruktionen, i alla fall. I och för sig kan man ju inte veta om en del piffade upp sig något inför "förevigandet".)
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-17 kl. 11:36.
Citera
2023-03-17, 11:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är nu klar med Lampers bok.

Generellt en mycket välskriven bok med sunda funderingar.
För mig personligen är första halvan mest värdefull. Den del som beskriver händelseförloppet på mordplatsen på nästan sekund-nivå. Väldigt bra research av Lampers och jag kommer utan tvekan läsa om det avsnittet.

Hans egna “tes” i korta ordalag är ju att Engström är 40-45 sek sen till brottsplatsen, alternativt gick förbi Tunnelgatan innan det small. Engström håller sig sedan i bakgrunden till den grad att ingen lägger märke till honom. Han är helt enkelt ett “observerande vittne” som på håll ser vissa delar i händelseförloppet, men har ingen direkt inblandning själv.
Han anser att det finns saker i materialet som kan tyda på att vissa påstående är självupplevda, men det är inget han på något sätt fastställer. Istället spenderar han ganska mycket tid med att påvisa att Engström mycket väl kan ha plockat väldigt mycket från media. På samma sätt nämner han att det kan finnas spår av Engström i materialet (tex JA), men belyser samtidigt den låga kvalitén på dokumentationen från förhör vilket resulterar i att det är svårt att dra några tydliga slutsatser.

Ibland tycker jag dock att argumentation blir lite "kort". Han belyser att man inte ska några slutsatser av att Engström inte existerar på några listor från mordplatsen då detta gäller flera vittnen. Det är självklart mycket rätt och riktigt. Men vad han inte belyser i det argumentet är ju att ingen av de som inte fanns med på några listor hade några problem med att befästa sin närvaro efteråt. Den problemet är ju Engström ganska ensam med.

Det som Lampers belyser som problematiskt är ju förväxlingen och hans förklaring är den jag själv har varit inne på (om man nu ska bygga en hypotes där Engström är ett vittne).

Lampers förklaring är att Engströms behov av uppmärksamhet är så pass stark att när han inte får den uppmärksamhet han själv anser att han förtjänar hittar han på hela förväxlings teorin. Han vill helt enkelt bli förväxlad. Detta illustrerar Lampers med flera punkter som pålyser att Engström bevisligen speglar GM.

Han går längst ut på trottoaren.
Han sneddar in och bli stående en kort stund vid Götabanken.
Han är framme väldigt tidigt på mordplatsen.
Han blir stående över Lisbeth och Olof en stund.
Han gör en språngmarsch.

Lampers argumenterar för att Engström helt enkelt ville bli förväxlad. Men incitamentet är då ett behov av uppmärksamhet som enligt mig har tagit obehagliga proportioner.

Han målar också upp en bild av Engström som jag inte riktigt har kommit i kontakt med tidigare. Det rör sig om en barnslig och verklighetsfrånvarande individ. Lampers spekulerar om en Engström som inte förstår varför hans omgivning inte ger honom mer uppmärksamhet för sina upplevelser. Han verkar inte kapabel till att förstå att även om hans utsagor rent teoretiskt skulle ha varit sanna så har han inget av värde att bidra med. Han har ju inte sett mordet eller gärningsmannen. Och detta ska då ha resulterat i att Engström kokar ihop förväxlings teorin vilket iaf för en kort stund ger honom den uppmärksamhet han vill ha. På det hela målas det upp en bild av en extremt uppmärksamhetstörstig individ som inte drar sig för rena lögner och som anpassar sin historia beroende på vem han pratar med och vilken respons den får. Är responsen för liten ökar han helt enkelt på historien tills han får önskad respons.

Men som sagt. En välskriven bra bok!
Ett bra komplement till boken är ju de 4 avsnitt med Lampers på Palmemordet podden där han får möjlighet att fördjupa sig av delar i boken.

Jag ögnade boken snabbt när den var ganska ny och "jaha". Nu när jag av någon anledning intresserat mig för SE-saken ett tag läste jag härförleden om den och på riktigt denna gång. Jag fann den vara såväl substantiellt givande som välskriven och i sig läsvärd. Sistnämnda är inte alltid fallet med MOP-litteratur, med det fullkomligt lysande undantaget Statsministermördaren.

Händelseförloppet på mordplatsen var kanske höjdpunkten, ja. Att lyckas få MOP:skt detaljältande medryckande är onekligen en bedrift. Första gången jag fick någon känsla för stämningen på mordplatsen och vilken oerhört upprivande upplevelse det var för flera närvarande. Och det även innan man förstod vem som låg på marken.

Tolkningen av SE:s person är även jag i delar lite tveksam till. En sak jag helt vänder mig emot är att SE skulle ha ganska tydliga GMP:ska drag, det är min främsta kritik mot boken.

Förväxlingensteorin var intressant och jag köpte nog hans resonemang där. Någon invänder kanske att SE torgför idén redan dagen efter. Nja. Han menar att rocken kan gälla honom. Det han senare gör, enligt Lampers, är att bygga på detta och plocka ihop en förväxling från signalementsuppgifter från olika håll. T ex Mårtens glasögon och keps. Man får ha i åtanke hur länge, åratal, han fortsätter att tjata om förväxlingen. Den och uteslutningen ur rekonstruktionen tycks aldrig lämna honom.

Som jag har för mig att författaren ungefär uttryckte det, vad vore mer märkvärdigt i sammanhanget och värt att orera om än att vara förväxlad med statsministerns baneman.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En intressant teori av Lampers: Att SE hittar på förväxlingsteorin för att få mer uppmärksamhet.

Det skulle kunna stämma. Men jag ställer mig tveksam. Detta då den är med från första stund:

1:a mars, i förhör: "SE sprang då efter de poliser han sett springa in i gränden, utan att hinna ifatt dem. Han återvände därefter gående. Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."
Citera
2023-03-17, 11:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Är det inte även lite orimligt att en man på drygt 50 år, som jobbat 14 timmar och med frukost och restid från Täby, varit i farten i 15-16 timmar (och dessutom ”druckit middag” enligt skvallerblaskan Filter) mördade Palme och därefter hade energi att hålla sig vaken 24 timmar till för att scanna av samtliga medier i landet för att kunna att påstå att han var på Sveavägen efter mordet? (Vilket i och för sig vittnen och hans egna uppgifter bevisar att han var.)

Varför?

GM-SE hade åkt hem och lagt sig, utan att gå tillbaka till arbetet efter mordet.

GM-SE hade legat lågt. Han hade läst signalementet på mördaren och gnuggat händerna.

Nog kan man ha synpunkter på hur pass rimligt detta agerande framstår. Och även erinra om att idén hos majoriteten är att han på mordkvällen är packad av sprit och kanske piller över gränsen till vansinnet.

Men nu handlade det om en möjlighet åt hållet att kanske kunna utesluta SE som GM och inte olika rimlighetsbedömningar.
Citera
2023-03-17, 11:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Klockan två på natten kommer jag tillbaka till redaktionen. Då vimlar det av medarbetare; chefredaktören Bo Strömstedt är där, han diskuterar den tryckta upplagan med vd Åke Ahrsjö och det bestäms att 1 400 000 tidningar ska tryckas strax efter 03.30.
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/
Känns som första upplagan av kvällstidningarna kan ha kommit ut mycket tidigt den morgonen.

Ok, bra info.

Det är väl lika bra att ge upp det där med att försöka utröna möjlig tillgång till kvällstidningar på fm i Täby. Det är uppenbart att det inte går att utesluta.
Citera
2023-03-17, 11:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har ett vagt minne av att tidningarna hade en markering på framsidan vilken upplaga det var.

Är det inte de där "X":en i spalten där också pris och datum stod? Nu talar jag om "Aftonbladet".

Någon aning om hur X:en dechiffreras?
Citera
2023-03-17, 11:55
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tycker du KP hänvisar till fotokonfrontationen på presskonferensen?
Nej det gör KP inte. Han visar upp förhöret med JA på presskonferensen.
Ett förhör där JA pratar JÅS

KP säger också på presskonferensen att ingen pekat ut Engström på brottsplatsen

(fotokonfrontationen)
På fotokonfrontationen få JA se ett foto på Engström(utan keps).
JA säger att han känner igen Engström under fotokonfrontationen men vill ha keps
eller annan huvudbonad på honom.

Precis som KP eller TP/Filter så blundar du för fotokonfrontationen och du pratar om förhöret
istället. En jättemiss av KP som du på något märkligt sätt försöker försvara.

Från 1.19 in i presskonferensen.

Sid 196 i TPs bok

Släpp det tunga ok du bär på! Det är aldrig bra att att gå omkring med negativa tankar och ljuga. Acceptera att TP gjort slarvsylta av CP-teorin så kommer det kännas bättre.
Senast redigerad av csvens 2023-03-17 kl. 12:19.
Citera
2023-03-17, 11:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Att Engström får alibi av detta anser jag personligen är rent ogenomtänkt trams.

Vi vet inte hur länge samtalet varade eller när han kom ut på gatan.
Det går alltså inte att använda för eller emot honom.
Han kan ha varit tidigt ute på gatan. Och han kan ha varit försent ute på gatan.

Ja, emot honom är svårt att vända ett väktarsamtal oavsett längd. Till hans fördel skulle dock tala varje annat samtal än ett helt kort sådant? Och ett lite längre sådant framstår som ganska sannolikt, men inte över gränsen till ett alibi.

Citat:
Nu har jag aldrig själv byggt en hypotes gällande GM-SE.
Men ja. En uppladdningstid innebär ju att han är tidigt ute på Sveavägen. Vad sägs om tiden RB och Engström gemensamt kom fram till? 23:20.

Det kommer de väl fram till genom att SE uppger att han efter utstämpling går rakt igenom receptionen utan att stanna till och direkt ut på gatan?

Han vill i efterhand av någon anledning komma ut snabbt från Skandia.
Citera
2023-03-17, 12:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Finns det exempel på Engströms arbetsprover?

Den revolvern finns viss möjlighet att han tecknat:

https://imgur.com/a/JuWgKQY
Citera
2023-03-17, 12:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Någon aning om hur X:en dechiffreras?

Nej, själva betydelsen var bara en gissning. Men jag minns att tidningen vissa dagar kunde ha beteckningen "XXX" ...

Detta medan den utgåva som levererades till vår stad, den 1:a mars, hade "XXXXX".

Då kan man undra om varje "X" motsvarade en tryckning eller utgåva.

Säkrast att fråga någon som jobbar inom tidningsbranschen. "X":et kanske står för något helt annat.
Citera
2023-03-17, 12:15
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag är nu klar med Lampers bok.

Generellt en mycket välskriven bok med sunda funderingar.
För mig personligen är första halvan mest värdefull. Den del som beskriver händelseförloppet på mordplatsen på nästan sekund-nivå. Väldigt bra research av Lampers och jag kommer utan tvekan läsa om det avsnittet.

Hans egna “tes” i korta ordalag är ju att Engström är 40-45 sek sen till brottsplatsen, alternativt gick förbi Tunnelgatan innan det small. Engström håller sig sedan i bakgrunden till den grad att ingen lägger märke till honom. Han är helt enkelt ett “observerande vittne” som på håll ser vissa delar i händelseförloppet, men har ingen direkt inblandning själv.
Han anser att det finns saker i materialet som kan tyda på att vissa påstående är självupplevda, men det är inget han på något sätt fastställer. Istället spenderar han ganska mycket tid med att påvisa att Engström mycket väl kan ha plockat väldigt mycket från media. På samma sätt nämner han att det kan finnas spår av Engström i materialet (tex JA), men belyser samtidigt den låga kvalitén på dokumentationen från förhör vilket resulterar i att det är svårt att dra några tydliga slutsatser.

Ibland tycker jag dock att argumentation blir lite "kort". Han belyser att man inte ska några slutsatser av att Engström inte existerar på några listor från mordplatsen då detta gäller flera vittnen. Det är självklart mycket rätt och riktigt. Men vad han inte belyser i det argumentet är ju att ingen av de som inte fanns med på några listor hade några problem med att befästa sin närvaro efteråt. Den problemet är ju Engström ganska ensam med.

Det som Lampers belyser som problematiskt är ju förväxlingen och hans förklaring är den jag själv har varit inne på (om man nu ska bygga en hypotes där Engström är ett vittne).

Lampers förklaring är att Engströms behov av uppmärksamhet är så pass stark att när han inte får den uppmärksamhet han själv anser att han förtjänar hittar han på hela förväxlings teorin. Han vill helt enkelt bli förväxlad. Detta illustrerar Lampers med flera punkter som pålyser att Engström bevisligen speglar GM.

Han går längst ut på trottoaren.
Han sneddar in och bli stående en kort stund vid Götabanken.
Han är framme väldigt tidigt på mordplatsen.
Han blir stående över Lisbeth och Olof en stund.
Han gör en språngmarsch.

Lampers argumenterar för att Engström helt enkelt ville bli förväxlad. Men incitamentet är då ett behov av uppmärksamhet som enligt mig har tagit obehagliga proportioner.

Han målar också upp en bild av Engström som jag inte riktigt har kommit i kontakt med tidigare. Det rör sig om en barnslig och verklighetsfrånvarande individ. Lampers spekulerar om en Engström som inte förstår varför hans omgivning inte ger honom mer uppmärksamhet för sina upplevelser. Han verkar inte kapabel till att förstå att även om hans utsagor rent teoretiskt skulle ha varit sanna så har han inget av värde att bidra med. Han har ju inte sett mordet eller gärningsmannen. Och detta ska då ha resulterat i att Engström kokar ihop förväxlings teorin vilket iaf för en kort stund ger honom den uppmärksamhet han vill ha. På det hela målas det upp en bild av en extremt uppmärksamhetstörstig individ som inte drar sig för rena lögner och som anpassar sin historia beroende på vem han pratar med och vilken respons den får. Är responsen för liten ökar han helt enkelt på historien tills han får önskad respons.

Men som sagt. En välskriven bra bok!
Ett bra komplement till boken är ju de 4 avsnitt med Lampers på Palmemordet podden där han får möjlighet att fördjupa sig av delar i boken.

Mycket bra sammanfattning av en bra bok. I slutet kommenterar Lampers åklagarens beslut i slutorden med följande fras:

”Frågan om var vi till slut hamnar när det gäller Stig Engström och hans roll på mordplatsen den 28 februari 1986 blir att det, som åklagaren hävdat, inte går att komma runt honom som misstänkt…”
Citera
2023-03-17, 12:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Mycket bra sammanfattning av en bra bok. I slutet kommenterar Lampers åklagarens beslut i slutorden med följande fras:

”Frågan om var vi till slut hamnar när det gäller Stig Engström och hans roll på mordplatsen den 28 februari 1986 blir att det, som åklagaren hävdat, inte går att komma runt honom som misstänkt…”

Tack.

Ja, Lampers motsäger inte egentligen misstanken mot Engström. Hans främsta drivkraft är ju att agera som något typ av "försvar" åt Engströms vägnar, inte nödvändigtvis argumentera emot en misstanke. Även om han belyser alternativa förklaringar för saker PU la fram 2020.

Boken lägger ju mycket tid på att bekräfta avsaknaden av en utredning av Engström 86-87. Han belyser även hur bristfällig informationen var i "Palmerummet" gällande de frågor som fanns kring Engström. Tex att Holmér vid något tillfälle (någon månad efter mordet) utbrister: "Engström? Var det han med hatten?" De hade helt enkelt inte koll på händelseförloppet och ingen gjorde på något sätt en sammanställning gällande Engströms utsagor kontra materialet.
Citera
2023-03-17, 12:41
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Från 1.19 in i presskonferensen.

Sid 196 i TPs bok

Släpp det tunga ok du bär på! Det är aldrig bra att att gå omkring med negativa tankar och ljuga. Acceptera att TP gjort slarvsylta av CP-teorin så kommer det kännas bättre.

Snacka om att leva i förnekelse.

KP har missat eller blundar för fotokonfrontationen som JA gör. Att du som "anhängare" stöttar KP visar bara hur du har gift dig med hittepå-teorin om Engström och inte kan backa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in