2023-03-16, 17:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Inspirerad av bl a Lampers har jag tidigare tänkt kolla lite i kvällstidningarna vilka de senaste nyheterna i tillgängliga upplagor var. Lampers skriver att han tror att boulevardpressen nådde gatorna efter lunchtid vid tiden. Om de kom ut tidigare vid stora nyheter är oklart. Att det kunde komma senare extraupplagor antar jag. Det fanns också flera olika editioner.

Så detta är tämligen meningslöst. Eftersom man inte vet om fanns tidigare upplaga/edition än den man tittar i.

Men ändå.

Gällande Expressen finns lämpligt nog edition Stockholm Förort. Och den är inte märkt extraupplaga eller liknande. Den rapporterar händelser till efter efter kl. sex (meddelar bl a att TV "sände Rapport imorse klockan sex"). Det förefaller inte troligt att Expressen skulle hinna till SE på fm?

Aftonbladet ("edition A") rapporterar händelser till och med fyratiden. Torde nog kunnat hinna ut till kioskerna i Täby på fm? Om nu SE stod och väntade på upplagan när den dök upp, han hade ju fullt upp att följa all rapportering i TV och radio. Och ringa grannar och tidningar och ta emot besök från SvD.

En sak som skulle kunna senarelägga Aftonbladet är uttalanden från Thatcher och andra dignitärer som finns med. Om de kan tidsbestämmas.

Tack!

Korrekt.

Lampers landar i slutsatsen att det är mer eller mindre omöjligt att idag bena ut exakt när de olika tidningarna (med olika upplagor) nådde olika delar av landet.

Och ja,,,Engström hade en "stökig" dag den 1 mars
Men nog fanns det tid för att springa iväg till kiosken på förmiddagen och köpa ett paket John Silver och en tidning väl?
Citera
2023-03-16, 17:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
KP och TP pratar om förhöret med JA. Det har lixom inte med saken att göra. Där kan man
anta han pekar ut JÅS. Inget konstigt.

Fotokonfrontation som JA gör blundar de för/alternativt missat. Där pekar JA
ut Engström.

Det fantastiska är att KP/HM och TP/FilterGöransson återigen missat något väsentligt.

Jag tycker det är sannolikt att JA pekar ut SE. Det måste också kommas runt.

När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-03-16 kl. 18:02.
Citera
2023-03-16, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, förutom kutymen på Skandia att byta ett par ord med väktarna om man avgick kvällstid, så framstår SE som någon som gladeligen gjorde det oavsett. Och om han inte hann, hade han hojtat något. Han har jobbat länge på Skandia och regelbundet på kvällar, han var nog ganska tjenis med väktarna.

Det är också svårt att tro att HO skulle ta miste på att ha pratat med SE. Två minuter (”ett par”) låter inte konstigt alls, men 30 sekunder är väl möjligt. Blir dock lite kort med tanke på SE:s brist på brådska, personlighet och om han är på väg till den rutt man kan anta.

Somliga menar ju att SE får alibi här.

Nu gör väl GM-SE lite av varje som är svårtänkbart. Men hur skulle man få in ”uppladdningstid” här då? Att han går ut på Sveavägen onödigt tidigt och råkar få syn på makarna spankulerande norrifrån?

Hur ser du på möjligheterna för SE att hinna om utstämplingstiden var 23:20?
Citera
2023-03-16, 18:56
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tycker det är sannolikt att JA pekar ut SE. Det måste också kommas runt.

När han kommer till fotografi föreställande Engström E63-00 tycker han sig känna igen glasögonen och han säger att möjligen hade han keps eller annan huvudbonad.

Jo svårt att tro något annat. Vad jag förstår så verkar senaste PU missat detta helt.
Citera
2023-03-16, 19:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Inspirerad av bl a Lampers har jag tidigare tänkt kolla lite i kvällstidningarna vilka de senaste nyheterna i tillgängliga upplagor var. Lampers skriver att han tror att boulevardpressen nådde gatorna efter lunchtid vid tiden. Om de kom ut tidigare vid stora nyheter är oklart. Att det kunde komma senare extraupplagor antar jag. Det fanns också flera olika editioner.

Så detta är tämligen meningslöst. Eftersom man inte vet om fanns tidigare upplaga/edition än den man tittar i.

Men ändå.

Gällande Expressen finns lämpligt nog edition Stockholm Förort. Och den är inte märkt extraupplaga eller liknande. Den rapporterar händelser till efter efter kl. sex (meddelar bl a att TV "sände Rapport imorse klockan sex"). Det förefaller inte troligt att Expressen skulle hinna till SE på fm?

Aftonbladet ("edition A") rapporterar händelser till och med fyratiden. Torde nog kunnat hinna ut till kioskerna i Täby på fm? Om nu SE stod och väntade på upplagan när den dök upp, han hade ju fullt upp att följa all rapportering i TV och radio. Och ringa grannar och tidningar och ta emot besök från SvD.

En sak som skulle kunna senarelägga Aftonbladet är uttalanden från Thatcher och andra dignitärer som finns med. Om de kan tidsbestämmas.
Klockan två på natten kommer jag tillbaka till redaktionen. Då vimlar det av medarbetare; chefredaktören Bo Strömstedt är där, han diskuterar den tryckta upplagan med vd Åke Ahrsjö och det bestäms att 1 400 000 tidningar ska tryckas strax efter 03.30.
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/
Känns som första upplagan av kvällstidningarna kan ha kommit ut mycket tidigt den morgonen.
Citera
2023-03-16, 21:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Har ett vagt minne av att tidningarna hade en markering på framsidan vilken upplaga det var.

Är det inte de där "X":en i spalten där också pris och datum stod? Nu talar jag om "Aftonbladet".
Citera
2023-03-16, 21:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Klockan två på natten kommer jag tillbaka till redaktionen. Då vimlar det av medarbetare; chefredaktören Bo Strömstedt är där, han diskuterar den tryckta upplagan med vd Åke Ahrsjö och det bestäms att 1 400 000 tidningar ska tryckas strax efter 03.30.
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/
Känns som första upplagan av kvällstidningarna kan ha kommit ut mycket tidigt den morgonen.

En god vän chockades av tidningens framsida efter att yrvaket ha rest sig upp från sängen.

Statsministerns nuna. "Mördad", med stora bokstäver.

Vilken jävla start på dagen! Fy tusan. Visserligen en lördag, då, så han kanske tog lång sovmorgon.

Vet dock inte vilken tidning detta var, men "Aftonbladet", skulle jag gissa på.

Kom den verkligen ut på förmiddagen, på den tiden? Varför kallades den i så fall för "kvällstidning"?
Citera
2023-03-16, 22:48
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En god vän chockades av tidningens framsida efter att yrvaket ha rest sig upp från sängen.

Statsministerns nuna. "Mördad", med stora bokstäver.

Vilken jävla start på dagen! Fy tusan. Visserligen en lördag, då, så han kanske tog lång sovmorgon.

Vet dock inte vilken tidning detta var, men "Aftonbladet", skulle jag gissa på.

Kom den verkligen ut på förmiddagen, på den tiden? Varför kallades den i så fall för "kvällstidning"?

Din vän bodde i en tidningskiosk?

Brukade man inte börja dagen med en hemburen morgontidning 1986? Kvällstidningarna fick man köpa i kiosken.
Citera
2023-03-16, 22:49
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:

Men ändå.

Är det inte även lite orimligt att en man på drygt 50 år, som jobbat 14 timmar och med frukost och restid från Täby, varit i farten i 15-16 timmar (och dessutom ”druckit middag” enligt skvallerblaskan Filter) mördade Palme och därefter hade energi att hålla sig vaken 24 timmar till för att scanna av samtliga medier i landet för att kunna att påstå att han var på Sveavägen efter mordet? (Vilket i och för sig vittnen och hans egna uppgifter bevisar att han var.)

Varför?

GM-SE hade åkt hem och lagt sig, utan att gå tillbaka till arbetet efter mordet.

GM-SE hade legat lågt. Han hade läst signalementet på mördaren och gnuggat händerna.
Citera
2023-03-16, 22:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Din vän bodde i en tidningskiosk?

Brukade man inte börja dagen med en hemburen morgontidning 1986? Kvällstidningarna fick man köpa i kiosken.

Det är mycket möjligt att det var en morgontidning.

Känner inte till detaljerna mer än att det var på förmiddagen.
Citera
2023-03-16, 23:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jo svårt att tro något annat. Vad jag förstår så verkar senaste PU missat detta helt.

Inte alls. Det gås igenom på konferensen här.

Alla detaljer, utom den keps JA var osäker på, stämmer med JÅS:

https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=5142

Som vanligt stirrar ni er blinda på en enda rad. Resten av beskrivningen då?
Citera
2023-03-16, 23:23
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Finns det exempel på Engströms arbetsprover? Finns något han designat kvar i digital form online?

Det finns en linkedinprofil för Stig. Jag gissar det bara är ett smaklöst skämt, men det kanske finns arbetsprover där:

https://se.linkedin.com/in/stig-engstr%C3%B6m-a8a866225
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in