2023-03-16, 12:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, förutom kutymen på Skandia att byta ett par ord med väktarna om man avgick kvällstid, så framstår SE som någon som gladeligen gjorde det oavsett. Och om han inte hann, hade han hojtat något. Han har jobbat länge på Skandia och regelbundet på kvällar, han var nog ganska tjenis med väktarna.

Det är också svårt att tro att HO skulle ta miste på att ha pratat med SE. Två minuter (”ett par”) låter inte konstigt alls, men 30 sekunder är väl möjligt. Blir dock lite kort med tanke på SE:s brist på brådska, personlighet och om han är på väg till den rutt man kan anta.

Somliga menar ju att SE får alibi här.

Nu gör väl GM-SE lite av varje som är svårtänkbart. Men hur skulle man få in ”uppladdningstid” här då? Att han går ut på Sveavägen onödigt tidigt och råkar få syn på makarna spankulerande norrifrån?

Att Engström får alibi av detta anser jag personligen är rent ogenomtänkt trams.

Vi vet inte hur länge samtalet varade eller när han kom ut på gatan.
Det går alltså inte att använda för eller emot honom.
Han kan ha varit tidigt ute på gatan. Och han kan ha varit försent ute på gatan.

Nu har jag aldrig själv byggt en hypotes gällande GM-SE.
Men ja. En uppladdningstid innebär ju att han är tidigt ute på Sveavägen. Vad sägs om tiden RB och Engström gemensamt kom fram till? 23:20.
Citera
2023-03-16, 13:07
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han hade väl fått för sig det ivf, vilket psykologiseras.

Angående missa tåget, så hade han nog tagit nästa avgång vid T-Hötorget och bytt som tänkt från början. Man hinner enligt tidtabellen även med den. Den innebär dock alltför liten marginal vid bytet för att bespetsa sig på den i utgångsläget.

Har tidtabellen kommit fram?

Jag vill minnas att mötade tåg väntade in varandra vid Tcentralen när de gick som sista tåg. Men det visste kanske inte SE.
Citera
2023-03-16, 13:09
Avstängd
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det här var något jag läst i en tidning eller sett på tv, så det är ingen insider-information eller så. Kommer bara ihåg den kommentaren tyvärr.

Jag läste nog lite slarvigt. Jag fick för mig att du var bekantas bekant med SE och rimligen lite småmordisk då på grund av liknande umgänge.

Då var det inte så.
Citera
2023-03-16, 14:47
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nej, du har fel som vanligt, både TP och KP nämner att JA sett foto på SE. Du har tyvärr ett mycket osunt förhållande till TP/FiterGöransson, samt KP/HM.

Jag tycker att det är den sunda attityden att ifrågasätta makten, speciellt när de lyckas med två justitiemord samtidigt:

1. De pekar på obefintliga grunder ut en död man som trolig mördare.

2. De ger de ansvariga för mordet (varav någon kan vara vid liv) amnesti.
Citera
2023-03-16, 14:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Om du är lika faktaresistent avseende andra mord så har du nog att göra.

Ett erkännande av delaktighet i mordet i domstol räcker inte.

Mängder av varningar från kända högerextremister räcker inte för en komplott.

Nä, det är nog glad grafiker, utan vapen och motiv visserligen, och med små möjligheter att fysiskt hinna fram och identifiera statsministern.

En grafiker som ingen pekar ut och som flera vittnen ser på mordplatsen efteråt.

Skål!

Här är det som vanligt mycket åsikter, och lite verkstad. Du får öva på din läsförståelse.

Det är tvärtom: Det är en man med Skandiamannens signalement som springer iväg efter skotten.

Men ingen har dessvärre noterat honom kvar på platsen.
Citera
2023-03-16, 15:45
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Att Engström får alibi av detta anser jag personligen är rent ogenomtänkt trams.

Vi vet inte hur länge samtalet varade eller när han kom ut på gatan.
Det går alltså inte att använda för eller emot honom.
Han kan ha varit tidigt ute på gatan. Och han kan ha varit försent ute på gatan.

Nu har jag aldrig själv byggt en hypotes gällande GM-SE.
Men ja. En uppladdningstid innebär ju att han är tidigt ute på Sveavägen. Vad sägs om tiden RB och Engström gemensamt kom fram till? 23:20.

Låter snävt för att trolla fram ett vapen, ett motiv, den ovanlig ammunitionen samt att byta om för att se ut som den barhuvade, yngre man som Anna Hage såg mörda statsministern.
Citera
2023-03-16, 15:48
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Här är det som vanligt mycket åsikter, och lite verkstad. Du får öva på din läsförståelse.

Det är tvärtom: Det är en man med Skandiamannens signalement som springer iväg efter skotten.

Men ingen har dessvärre noterat honom kvar på platsen.

Utom de som har gjort det alltså.

Sen är han förvånande klar över detaljer från mordplatsen när han enligt SEkten är på halkskors-safari i Stockholmsnatten.
Citera
2023-03-16, 16:27
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Utom de som har gjort det alltså.

Sen är han förvånande klar över detaljer från mordplatsen när han enligt SEkten är på halkskors-safari i Stockholmsnatten.

Ja, han menar på att LP var talbar och behärskat chockad, samt att hon uppskattade att de utförde HLR. Stämmer inte så bra med andra vittnesmål. Han tror att AH är den ljushåriga tjejen. Han ser inga poliser inne i gränden. Det övriga har han troligen läst eller hört sig till, från till exempel Aktuellt-sändningarna dagen efter.

Säger inte AH att mannen var "medelålders"?
Citera
2023-03-16, 16:34
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ja, han menar på att LP var talbar och behärskat chockad, samt att hon uppskattade att de utförde HLR. Stämmer inte så bra med andra vittnesmål. Han tror att AH är den ljushåriga tjejen. Han ser inga poliser inne i gränden. Det övriga har han troligen läst eller hört sig till, från till exempel Aktuellt-sändningarna dagen efter.

Fokus, mannen.

I Sverige så ska anklagade inte bevisa sin oskuld.

Det är tvärtom.

Att Engström gissar sig till att Söderström var brysk mot Lisbeth räcker va?

Lägg därtill att polisen var ointresserad av att ta namn på vittnen?

Och som frågorna ställdes, helt logiskt eftersom inget kommit på idén att anklaga ett vittne för statsministermord, så dröjde det innan Engström med hundra procents säkerhet befanns vara kvar på Sveavägen.

Case closed.

(Revolver eller motiv hade han inte heller, däremot alibi, men det vet alla.)
Citera
2023-03-16, 16:45
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag läser ju Lampers bok just nu.

Och han är ju en person som inte tror att Engström är GM, men samtidigt är han ju mer eller mindre övertygad om att nästan allt i Engströms utsaga är fiktion.

Han har gjort en hyfsad uppställning gällande vilken info som florerade i media de första dagarna.

Tex att 4 poliser sprang i gränden skrevs det om i Aftonbladet + Expressen redan 1 mars.
Dock är det idag svårt att reda ut exakt när Aftonbladet och Expressen kom ut med sina tidningar just den dagen. Lampers gissar på att det var troligtvis så tidigt som möjligt.

Det som Lampers är mest "fundersam" till är uppgiften från Lisbeth gällande den mörkblå täckjackan. Är det självupplevt av Engström eller går det att hitta i media?

Hans slutsats är att den mörkblå täckjakan dyker upp redan 04:00 på natten och vid kl 08:00 kommer infon att Lisbeth har sett en mörk täckjacka (inte blå dock). Dock fortsätter rapporteringen om den blå täckjackan under förmiddagen. Tex i Rapport 10:00.

Har man följt sändningarna under dygnet har man alltså stött på en mörkblå täckjacka vid flertalet tillfällen och adderar man Lisbeths uttalande om den mörka täckjackan anser iaf jag att det är enkelt att dra slutsatsen att uppgifterna faktiskt kommer från Lisbeth.
Citera
2023-03-16, 17:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Han har gjort en hyfsad uppställning gällande vilken info som florerade i media de första dagarna.

Tex att 4 poliser sprang i gränden skrevs det om i Aftonbladet + Expressen redan 1 mars.
Dock är det idag svårt att reda ut exakt när Aftonbladet och Expressen kom ut med sina tidningar just den dagen. Lampers gissar på att det var troligtvis så tidigt som möjligt.

Inspirerad av bl a Lampers har jag tidigare tänkt kolla lite i kvällstidningarna vilka de senaste nyheterna i tillgängliga upplagor var. Lampers skriver att han tror att boulevardpressen nådde gatorna efter lunchtid vid tiden. Om de kom ut tidigare vid stora nyheter är oklart. Att det kunde komma senare extraupplagor antar jag. Det fanns också flera olika editioner.

Så detta är tämligen meningslöst. Eftersom man inte vet om fanns tidigare upplaga/edition än den man tittar i.

Men ändå.

Gällande Expressen finns lämpligt nog edition Stockholm Förort. Och den är inte märkt extraupplaga eller liknande. Den rapporterar händelser till efter efter kl. sex (meddelar bl a att TV "sände Rapport imorse klockan sex"). Det förefaller inte troligt att Expressen skulle hinna till SE på fm?

Aftonbladet ("edition A") rapporterar händelser till och med fyratiden. Torde nog kunnat hinna ut till kioskerna i Täby på fm? Om nu SE stod och väntade på upplagan när den dök upp, han hade ju fullt upp att följa all rapportering i TV och radio. Och ringa grannar och tidningar och ta emot besök från SvD.

En sak som skulle kunna senarelägga Aftonbladet är uttalanden från Thatcher och andra dignitärer som finns med. Om de kan tidsbestämmas.
Citera
2023-03-16, 17:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har tidtabellen kommit fram?

Jag vill minnas att mötade tåg väntade in varandra vid Tcentralen när de gick som sista tåg. Men det visste kanske inte SE.

Röda och gröna linjen hade samtrafik (väntade på varandra) vid nattrafik, dvs omkring kl. 00 - 02.30 alla dagar. Mörbylinjen som inte hade nattrafik slutade att trafikeras före kl 24 och ersattes därefter med buss från Odenplan.

Tunnelbanans kvällstrafik tickade på på samma minuttal mellan kl. 20 och 24 och med all sannolikhet utan samtrafik. Ingen sådan framgår av gröna linjens tjänstetidtabell förrän efter kl. 24.

Tunnelbanans tidtabell finns, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in