2012-01-19, 16:09
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Vad är det för speciellt med portugisisk lök?

Jag är lite osäker, men jag tror att portugisisk lök = gul lök
Citera
2012-01-19, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Låter du brödet koka med i soppan?
Både och!

Din iakttagelse kring recepten är korrekt .

~Paul~
Citera
2023-03-14, 02:22
Medlem
Bertil85s avatar
Fransk lööööksoppa hur gör man den bäst?

Som rubrik; hur gör man den franska löksoppan bäst?
Citera
2023-03-14, 02:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Som rubrik; hur gör man den franska löksoppan bäst?

I inlägg #6 finns det ett bra recept:
(FB) Fransk löksoppa

Vi brukar dessutom äta varm smörgås till.
Så här gör mormor för att få smörgåsen extra krispig:
Rosta vanligt vitt bröd, lägg på smör, lökringar, Västerbottenost, lite grevé (lagrad), gratinera ungefär 10-12 minuter i ugnen.

Fördelen med att ha smörgås till är att krutongerna och osten på själva soppan gör att man måste äta väldigt fort annars blir den inte god alls.

Men som sagt, använd receptet jag länkade till och gör smörgås efter mormors recept så blir det väldigt gott, lycka till!
Citera
2023-03-14, 02:58
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
(FB) Fransk löksoppa

Rosta vanligt vitt bröd, lägg på smör, lökringar, Västerbottenost, lite grevé (lagrad), gratinera ungefär 10-12 minuter i ugnen.

Fördelen med att ha smörgås till är att krutongerna och osten på själva soppan gör att man måste äta väldigt fort annars blir den inte god alls.

Men som sagt, använd receptet jag länkade till och gör smörgås efter mormors recept så blir det väldigt gott, lycka till!

Hur många lökringar?
Citera
2023-03-14, 02:59
Medlem
Citat:
(FB) Fransk löksoppa

Kanske missförstår dig, men varför är det positivt att det måste ätas fort för att inte bli äcklig? Känns som ett stressande moment. Ex äta det till lunch en stressig arbetsdag. Hellre något som kan avnjutas långsamt och ta in smakerna.

Receptet verkar bra, ska testa det inom kort. Däremot nackdel om det måste ätas fort. Men det är ju en smaksak, kanske går det bra för mig att äta det i ett normalt tempo.
Citera
2023-03-14, 03:20
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Hur många lökringar?

Tvä stycken blir lagom.
Men kanske blir det svårt för dig att laga Fransk löksoppa om du inte själv kan avgöra hur många lökringar du vill ha på smörgåsen till soppan.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Kanske missförstår dig, men varför är det positivt att det måste ätas fort för att inte bli äcklig? Känns som ett stressande moment. Ex äta det till lunch en stressig arbetsdag. Hellre något som kan avnjutas långsamt och ta in smakerna.

Receptet verkar bra, ska testa det inom kort. Däremot nackdel om det måste ätas fort. Men det är ju en smaksak, kanske går det bra för mig att äta det i ett normalt tempo.

Ahh vad konstigt jag skrev, ursäkta!

Jag menade som du skrev att man ska ha soppan för sig och den gratinerade smörgåsen vid sidan av!
När man har bröd och ost i själva soppan blir det stressigt att äta innan det blir äckligt, det var så jag menade.

Berätta gärna vad du tyckte när du har testat, lycka till!
Citera
2023-03-14, 03:24
Medlem
Bertil85s avatar
[quote=LadyCinderbottom|83799691]Tvä stycken blir lagom.
Men kanske blir det svårt för dig att laga Fransk löksoppa om du inte själv kan avgöra hur många lökringar du vill ha på smörgåsen till soppan.

Hade tänkt mig äta denna som soppa som eller lunch skall testa därifrån!!
Citera
2023-03-14, 03:29
Medlem
Citat:
Tvä stycken blir lagom.

Ahh vad konstigt jag skrev, ursäkta!

Jag menade som du skrev att man ska ha soppan för sig och den gratinerade smörgåsen vid sidan av!
När man har bröd och ost i själva soppan blir det stressigt att äta innan det blir äckligt, det var så jag menade.

Berätta gärna vad du tyckte när du har testat, lycka till!

Okej, lätt hänt. Men då förstår jag. Jag återkommer om jag hittar tillbaka till dig efteråt. Blir till veckan som jag lagar den.
Gokväll!
Citera
2023-03-14, 03:55
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Gillar Leif Mannerströms recept. Väldigt gott med timjan i: https://www.koket.se/leif_mannerstro...saker/loksoppa
Citera
2023-03-14, 05:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Du ostgratinerar den såklart

Ehh ... ja? Annars är det ingen fransk löksoppa.
Citera
2023-03-14, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ehh ... ja? Annars är det ingen fransk löksoppa.
Jag gjorde en "fransk löksoppa" i förrgår och läste på internet på några utländska siter att det inte alls behöver vara ostgratinerat för att vara fransk löksoppa utan det skall vara oxbuljong för att vara "fransk löksoppa"det slutade med att jag gjorde soppan efter eget huvud med ett fantastiskt resultat och åt den både i söndags och igår. Soppan jag gjorde gav en djup och mustig smak.jag skar ner små kulpotatisar med skal på och slängde i dem i slutet något jag kan rekomendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in