Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det kan ju lätt förklaras med samtalet.
Han har gått om tid när han stämplar ut. Men sedan har han ett samtal som uppskattats till ca 2 minuter. Då är det fullt rimligt att inte vara säker på hur lång tid som gått och att direkt när man kommer ut fundera på om man har bråttom nu. och därför öka på steget och kolla klockan.
SEs tidsberäkning att han måste gå 23.15 för att hinna med tåget 23.30 tycks enligt mig inkludera ett inplanerat, "obligatoriskt" samtal med väktarna.
Att det var första gången den sällskapliga SE stannade till hos väktarna och pratade bort några minuter tycker jag faller på att SE inte skulle prata så detaljerat om övertid, semesterplaner och annat personligt med totala främlingar.
Rent anekdotiskt har jag aldrig varit överdrivet personlig med väktare jag träffar för första gången, men ser man dem ofta på jobbet brukar man nog bli mer personlig när man pratar med dem. SE var inte okänd av väktarna utan de visste vilket låst rum han satt på och hur han såg ut. De hade också en uppfattning om hur SE brukade vara klädd.
Det blir i detta kontext bara märkligt om SE stormat rakt ut från receptionen utan att prata med dem som han uppger. Det mesta lutar mot att SE stod och pratade i receptionen när skotten föll ute på Sveavägen.
Men just här vet SEkten att SE inte ljuger för att göra sig till ett mer intressant vittne än han var. Hur de landar i denna häpnadsväckade slutsats har de aldrig redovisat.