2023-03-13, 18:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det kan ju lätt förklaras med samtalet.
Han har gått om tid när han stämplar ut. Men sedan har han ett samtal som uppskattats till ca 2 minuter. Då är det fullt rimligt att inte vara säker på hur lång tid som gått och att direkt när man kommer ut fundera på om man har bråttom nu. och därför öka på steget och kolla klockan.

SEs tidsberäkning att han måste gå 23.15 för att hinna med tåget 23.30 tycks enligt mig inkludera ett inplanerat, "obligatoriskt" samtal med väktarna.

Att det var första gången den sällskapliga SE stannade till hos väktarna och pratade bort några minuter tycker jag faller på att SE inte skulle prata så detaljerat om övertid, semesterplaner och annat personligt med totala främlingar.

Rent anekdotiskt har jag aldrig varit överdrivet personlig med väktare jag träffar för första gången, men ser man dem ofta på jobbet brukar man nog bli mer personlig när man pratar med dem. SE var inte okänd av väktarna utan de visste vilket låst rum han satt på och hur han såg ut. De hade också en uppfattning om hur SE brukade vara klädd.

Det blir i detta kontext bara märkligt om SE stormat rakt ut från receptionen utan att prata med dem som han uppger. Det mesta lutar mot att SE stod och pratade i receptionen när skotten föll ute på Sveavägen.

Men just här vet SEkten att SE inte ljuger för att göra sig till ett mer intressant vittne än han var. Hur de landar i denna häpnadsväckade slutsats har de aldrig redovisat.
Citera
2023-03-13, 18:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Är det verkligen så otroligt obegripligt att i ett stadie av panik (då man faktiskt har mördat statsministern) att det bästa man kommer på är att befästa sig snabbt som bara den som ett vittne? Iaf försöka. Särskilt i detta fall då han vet att han har stämplat ut. Han vet troligtvis att LP och LJ har sett honom. Han vet att han kom tillbaka till Skandia.

Du anser att det är obegripligt att han kontaktar media och låter sig fotas.
Jag gör nog inte det. Av någon anledning kan jag föreställa mig hur han ev tänkte.

Jag är rätt övertygad (om han är GM) att det hela var en stor jäkla chansning. Han körde shotgun-metoden. Han pratar med alla han känner. Han ringer media. Han ringer polisen. Han ringde till och med grannar.

Att han inför en mängd vittnen skulle gm göra sig själv till vittne. Det är nog bara din mamma och TP/Filter som tror på det.
Senast redigerad av niokilometer 2023-03-13 kl. 18:27.
Citera
2023-03-13, 18:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det kan man ju undra.

Men saken nu handlade inte om huruvida SE hade bråttom ute på Sveavägen.

Utan om han hade det från utstämpling inne på Skandia och till avgång från byggnaden.

Han verkar inte haft bråttom vare sig subjektivt, objektivt eller enligt vad han uppgett?
Det verkar som han hade bråttom på Sveavägen,"Jag fortsätter lite gå/springer och då ser jag en person som ligger på rygg ... Jag är alltså egentligen beredd att springa förbi" säger han i 25 april-förhöret.
Citera
2023-03-13, 18:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ett samtal på ett par minuter är en ganska enkel förklaring i scenariot, ja.

Och sen bli lite stressad på gatan, vad är klockan egentligen. Det handlar ju ändå om sista avgången.

Sen finns ju möjligheten att SE kom ut försent och att han placerar sig närmare mordet genom det han uppger.

Och till sist GM-förklaringen. Han speglar GM:s rörelser. Det där med bråttom är påhittat.

Men varför såg han då inte mordet, kan man för övrigt undra
.

Citat:
Ja, det kan man ju undra.

Men saken nu handlade inte om huruvida SE hade bråttom ute på Sveavägen.

Utan om han hade det från utstämpling inne på Skandia och till avgång från byggnaden.

Han verkar inte haft bråttom vare sig subjektivt, objektivt eller enligt vad han uppgett?

SE verkar ha räknat in ett kortare samtal med väktarna i sin planering om han lämnade sitt kontorsrum 23.15.

Mr Facit/KP säger till och med på sin pressträff att SE hade gott om tid tills tåget gick.

Det är svårbegripligt att GM-SE inte skulle dra ut på väktarsamtalet några sekunder om det har ägt rum, då han bara är 20 sekunder ifrån att ha ett skottsäkert alibi om han står och pratar med väktarna 2 min.

Att SE också verkar missat att LP ropade på hjälp direkt efter skottet, vilket GM-SE naturligtvis skulle kunna uppgett om han ville låtsas vara 20 meter bort, tyder också på att SE bara var ett vittne kvar inne på Skandia där han just stämplat ut när skotten föll enligt fakta i målet.

Det är upplyftande att insikten om att stämpelklockan innanför receptionen på Skandia och mordplatsen är två olika platser verkar landa även hos SE-ivrarna här i tråden. Tokpajasen TP kan ju inte skilja på dessa två olika platser utan lallar tvångsmässigt på och hävdar "att SE stämplat in på mordplatsen".
Citera
2023-03-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Deras förhör är långt efter mordet och framkommit fram under vanskliga förhållanden.

Om iakttagelsen är riktig, är den från 1987. Det är året då Manhunter har premiär.

Avdiskat vittnesmål enligt mig.

Men okej nu blev det lite of topic.

SE.

Sker inget samtal med väktarna är han ute på Sveavägen tidigast ca 23:19:10.

LOP är utanför dörren ca 23:20:40. AB

Då blir det 1 min och 30 sekunder över.

Så vet inte var du får uppfattning att det skulle vara liten marginal.

utgår vi från att han stämplade ut, säger hej i receptionen och gick raka spåret ut kan så klart inget uteslutas. Men han borde ju isf nästan varit förvissad om att LOP skulle passera där.

Men jag blir inte klok på AB:s vittnesmål: han nämner mig veterligen aldrig när han först ser LOP + MGM framför sig. Han är visserligen berusad och antyder att minnesbilderna bitvis är fragmentariska, så det är väl inte så konstigt, men det får en ju att undra om han uppfattade sekvenserna i rätt ordning.

Vilken iaktagelse menar du?
Citera
2023-03-13, 18:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
För mig kommer bilden av att han skulle ha bråttom från reportaget i rapport.

Är det nån som har det nedladdat?

Att han och väktarnas förhör var med i fup-en mot CP borde man kunna kolla på mer.

Vem är det som väljer ut och bestämmer vilka förhör som skulle vara med då?

Vilka gjorde det urvalet mot CP? Det är väll Holmer som uttalar sig att väktarnas förhör inte skulle varit med alls. Då kan det inte vara han som gjort urvalet.

Vem gjorde det?
Ja det är ett intensivt klocktittande och tänjer på stegen
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4260s

"... dom var mer än nöjda med det vittne dom redan tagit", han drev med oss den gode Engström . Jag såg i och för sig inte det här då det begav sig. LJ hade inte heller sett det, inte förrän 2018.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-13 kl. 18:41.
Citera
2023-03-13, 18:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Att han inför en mängd vittnen skulle gm göra sig själv till vittne. Det är nog bara din mamma och TP/Filter som tror på det.

Det Åländska Riksfyllot "Maggan" skrev i ett brev till PU att SE tog av sig glasögonen innan han gick tillbaka till mordplatsen. Ett väl etablerat "knep" möjligtvis lånat från den populära filmserien om Superman där ingen kan känna igen Clark Kent som Stålmannen när han har glasögonen på sig och som visats på bio i början på 80-talet.

"Du skulle inte kunna göra upp den här skiten!" som amerikanen Clark Joseph Kent skulle ha sagt på sitt hemspråk. Men ändå tror allt för många att SE var GM och att han genast återvände till brottsplatsen efter mordet.

(Den obekräftade uppgiften att Maggan med livlig fantasi på Åland har alkoholproblem har jag stulit från en annan skribent här i tråden, så det är en helt äkta trådsanning. Hennes brev till polisen med glasögontipset är däremot på riktigt)
Citera
2023-03-13, 18:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
...(väntar på svar)...

Anhängare", kan ni reda ut en sak?

23.25 ser Engström att GS(polisen) är brysk mot LP.
23.35 berättar Engström det för väktarna i receptionen.

Har han läst det i media?

Kan du samtidigt djupanalysera hur, det kanske mest nära och centrala vittnet, AH:s beskrivning av gärningsmannen stämmer mot Engström?

Om den bortflyende mannen säger AH, medelålders
35-45år, 25år, ej 14år,
var mörk, mörkhårig,
barhuvad,
hade litet huvud,
var ingen sprinter,
snygg kropp,
Citera
2023-03-13, 18:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är ett intensivt klocktittande och tänjer på stegen
https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4260s

"... dom var mer än nöjda med det vittne dom redan tagit", han drev med oss den gode Engström . Jag såg i och för sig inte det här då det begav sig. LJ hade inte heller sett det, inte förrän 2018.

Det verkar vara svårt för dig att ta in att flera vittnen kände sig avvisade av polisen på mordplatsen och har berättat om detta.

1. Menar du att de andra vittnena också drev med polisen då de uttryckte detta?
2. Är alla som driver med polisen mördare?
3. Vad menar du med detta inlägg?

ME kan inte heller påminna sig att hon sett det. Så LJ är i gott sällskap.
Citera
2023-03-13, 18:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
utgår vi från att han stämplade ut, säger hej i receptionen och gick raka spåret ut kan så klart inget uteslutas. Men han borde ju isf nästan varit förvissad om att LOP skulle passera där.

Men jag blir inte klok på AB:s vittnesmål: han nämner mig veterligen aldrig när han först ser LOP + MGM framför sig. Han är visserligen berusad och antyder att minnesbilderna bitvis är fragmentariska, så det är väl inte så konstigt, men det får en ju att undra om han uppfattade sekvenserna i rätt ordning.

Vilken iaktagelse menar du?

Enda lösningen som jag ser är att LOP + GM passerar AB utan att han tänker på det. Och ja, promillehalten spelar nog in.
Han vankar ju ju fram och tillbaka där kring Götabanken och Dekorima. När vännerna kommer ut från banken verkar de ha glömt bort att Anders väntade på dem. Han bestämmer sig då för att röra sig söderut istället. Då har han ju dem framför sig redan.
Citera
2023-03-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SEs tidsberäkning att han måste gå 23.15 för att hinna med tåget 23.30 tycks enligt mig inkludera ett inplanerat, "obligatoriskt" samtal med väktarna.

Att det var första gången den sällskapliga SE stannade till hos väktarna och pratade bort några minuter tycker jag faller på att SE inte skulle prata så detaljerat om övertid, semesterplaner och annat personligt med totala främlingar.

Rent anekdotiskt har jag aldrig varit överdrivet personlig med väktare jag träffar för första gången, men ser man dem ofta på jobbet brukar man nog bli mer personlig när man pratar med dem. SE var inte okänd av väktarna utan de visste vilket låst rum han satt på och hur han såg ut. De hade också en uppfattning om hur SE brukade vara klädd.

Det blir i detta kontext bara märkligt om SE stormat rakt ut från receptionen utan att prata med dem som han uppger. Det mesta lutar mot att SE stod och pratade i receptionen när skotten föll ute på Sveavägen.

Men just här vet SEkten att SE inte ljuger för att göra sig till ett mer intressant vittne än han var. Hur de landar i denna häpnadsväckade slutsats har de aldrig redovisat.

Väktarna och SE var inte totala främlingar. SE jobbade ganska ofta över och brukade tala med dem. Han hade väl, om jag minns rätt, jobbat över veckan innan mordveckan också. Så frågan kan också vara denna: hur kan väktarna vara säker på när (vilken vecka) SE sade vad och hur länge de snackade just då.

Men någon riktig klarhet går inte att få. Som jag skrivit några gånger, väktarna skulle ha hörts tidigare inte efter 3 månader!
Citera
2023-03-13, 19:17
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar vara svårt för dig att ta in att flera vittnen kände sig avvisade av polisen på mordplatsen och har berättat om detta.

1. Menar du att de andra vittnena också drev med polisen då de uttryckte detta?
2. Är alla som driver med polisen mördare?
3. Vad menar du med detta inlägg?

ME kan inte heller påminna sig att hon sett det. Så LJ är i gott sällskap.
Jo men det var många mordplatsvittnen som verkligen fick vittna, men inte herr Engström.

https://lampers.se/nyhet/palmebanden/ (8 jan)

Inte ens när han fick reda på att det var statsministern som var skjuten förmådde han söka upp någon polis. Han kunde ju ge en klockren beskrivning av mannen i gränden som han då trodde var gärningsmannen. SG, till exempel, säger däremot att han och hans kamrater inte sett något som skulle gagna utredningen. SE menade senare att han själv var en pusselbit som hörde till pusslet och det hade han i och för sig rätt i. Det får man ge honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in