Citat:
Ursprungligen postat av
niokilometer
"Anhängare", kan ni reda ut en sak?
23.25 ser Engström att GS(polisen) är brysk mot LP.
23.35 berättar Engström det för väktarna i receptionen.
Har han läst det i media

Nu tar jag på mig SEkthatten eftersom somliga är trötta på att höra sanningsenliga resonemang bygda på fakta.
SEktkeps på -->
Stopp och belägg, klockslaget 23.35 som du uppger kan aldrig stämma! Då hinner inte SE ens runt kvarteret från DBG. Väktarna har sagt omkring 23.40 så rätt cluedotid ska vara 23.45!
Om väktarna kommer ihåg rätt att SE sade att "polisen var brysk mot LP" så gissar väl bara SE? Han är jättebra på att gissa nämligen. Väktarna kan ha hittat på det eller kommer ihåg fel också. Just ordet "bryskt" är så ovanligt att det är häpnadsväckande svårt att komma ihåg flera månader senare.
Det fanns också bevisligen journalister på mordplatsen ca 23.40 så SE kan ha hört en journalist som intervjuade ett mordplatsvittne som sa att de var så bryska mot LP när han stod och lyssnade som återvändande GM.
Därför kan man säga att SE fick uppgiften från media ändå.
Uppgiften behöver inte publicerats i media bara för att journalisten fick uppgiften. På 80-talet trycktes tidningarna med ett visst antal sidor så uppgiften om att LP blev bryskt behandlad kan ha strukits av utrymmesskäl. Om journalisten som SE tjuvlyssnade på kom från en högertidning så kan det finnas politiska orsaker till att de valde att inte publicera uppgiften om att polisen varit brysk mot LP då de inte ville kritisera polisen.
En annan förklaring till att mördaren SE återvände till mordplatsen var att han tagit av sina glasögon och lagt de i sin handledsväska på DBG och ville "vänja" mordplatsvittnena med sitt utseende. Taktiken misslyckades helt då inget mordplatsvittne kunde peka ut SE som vittne utan glasögon!
Skulle det vara så att SE är GM, eftersom det bara måste vara så, kan SE också gissat att polisen var brysk mot LP, det är en ganska vanlig gissning att polisen är handgriplig mot brottsoffer och behandlar dem bryskt. Rent anekdotiskt kan jag inte på rak arm påminna mig något fall, men det finns säkert fall att googla fram som "stödbevisning".
Visste ni förresten att hobbymoderaten SE umgicks i palmekritiska kretsar i Täby också? Jojo!
Efter min korta genomgång vet vi nu att SE fick uppgiften att polisen varit brysk från media, eller att väktarna kommer ihåg fel, eller att SE bara ljög som vanligt. Någon annan tolkning lånar sig materialet inte till.
--> SEglasögon av:
En ganska trolig tolkning är också att SE bara var ett vittne och såg polisen vara brysk mot LP på mordplatsen eftersom det finns stöd i materialet att det var just så. Svaret på din fråga om SE kunde läsa i media att polisen var brysk mot LP kl 23.35 på mordnatten är: Nej det kunde SE så klart inte!