2023-03-13, 17:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Håller med.

Det är lätt att raljera med facit i hand att Engström borde ha legat lågt.

Det var flera saker han helt enkelt inte kunde veta (i egenskap som GM) och att han agerade redan 1 mars är inte direkt förvånande.

- Han visste inte vilka som hade bevittnat mordet.
- Han visste inte hur mycket de hade sett.
- Han visste inte att förhören med väktarna skulle dröja över 3 mån.

I hans värld (och det är lätt att bli paranoid med sina egna tankar) kanske han tänkte att flera individer hade sett honom. Kanske till och med så pass bra att de skulle kunna peka ut honom.
Det är mycket möjligt att han förväntade sig att väktarna skulle bli förhörda ganska omgående.
Jag menar, de arbetade ju ca 60 m från brottsplatsen men insyn mot Sveavägen. Oavsett Engström är det ju märkligt att de inte förhördes tidigare.

Modigt ändå att återvända till mordplatsen redan efter några minuter när man är osäker på hur många som hade sett honom.
Citera
2023-03-13, 17:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Modigt ändå att återvända till mordplatsen redan efter några minuter när man är osäker på hur många som hade sett honom.

Jag tror inte han återvände till mordplatsen.
Jag utesluter inte det, men är långt från övertygad om det.
Citera
2023-03-13, 17:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I hovrätten uppger han att det var "ganska bråttom" redan när han lämnade kontoret kvart över, d.v.s. innan han når receptionen. Vill minnas att samma sak framkommer i ett av förhören 1986. Hade han inte post att lämna? Därmed inte troligt att det blev någon längre ordväxling med personalen i receptionen.

I första hand ska man kanske koncentrera sig på vad som uppgavs 1986.

När klockan börjar närma sig 23 blir han lite stressad över att hinna med sista tunnelbanan. Han skulle varit avgått redan vid 20-tiden eBay det tänkt.

23.15 lämnar han tjänsterummet, lämnar lite post, kruserar sig och går ner en trappa, stämplar ut 23.19 (eller vad det är), går ut i receptionen och ska med tåget som går 23.32. Han bör då lämna Skandia senast halv, enligt vad han uppger (då torde han dock ha närmaste nedgången i åtanke).

Sedan passerar han receptionen och väktarna.

Ute på gatan uppger han sig ha bråttom och tittar på klockan.

Det är svårt att här få in att han skulle ha bråttom i receptionen, han har flera minuter till godo för, enligt detta. Han ger väl heller inte intryck av att ha bråttom, även om han förvisso har en specifik avgång att passa.
Citera
2023-03-13, 17:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Fast att han kom tillbaka till mordplatsen är ju klarlagt. Eller ja, att han var tillbaka på Skandia i alla fall. Ca 40 meter därifrån.
Citera
2023-03-13, 17:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Sveavägen utanför Skandia får väl nästan betraktas som mordplatsens periferi.

Folk här tyckte det va märkligt att polisen inte snokade inne på Skandia mordkvällen. Vad tänkte SE?

Edit:

Jag håller med om att vad GM-SE själv kan tänkas haft för tro om sakernas tillstånd efter mordet är mer relevant än facit.

Men även om han haft den helt rimliga uppfattning att han observerats av flera vittnen osv, så framstår ändå tilltag som att låta sig fotograferas av SvD dagen efter mordet som tämligen obegripliga.
Senast redigerad av Roerlig 2023-03-13 kl. 17:31.
Citera
2023-03-13, 17:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I första hand ska man kanske koncentrera sig på vad som uppgavs 1986.

När klockan börjar närma sig 23 blir han lite stressad över att hinna med sista tunnelbanan. Han skulle varit avgått redan vid 20-tiden eBay det tänkt.

23.15 lämnar han tjänsterummet, lämnar lite post, kruserar sig och går ner en trappa, stämplar ut 23.19 (eller vad det är), går ut i receptionen och ska med tåget som går 23.32. Han bör då lämna Skandia senast halv, enligt vad han uppger (då torde han dock ha närmaste nedgången i åtanke).

Sedan passerar han receptionen och väktarna.

Ute på gatan uppger han sig ha bråttom och tittar på klockan.

Det är svårt att här få in att han skulle ha bråttom i receptionen, han har flera minuter till godo för, enligt detta. Han ger väl heller inte intryck av att ha bråttom, även om han förvisso har en specifik avgång att passa.

Det kan ju lätt förklaras med samtalet.
Han har gått om tid när han stämplar ut. Men sedan har han ett samtal som uppskattats till ca 2 minuter. Då är det fullt rimligt att inte vara säker på hur lång tid som gått och att direkt när man kommer ut fundera på om man har bråttom nu. och därför öka på steget och kolla klockan.
Citera
2023-03-13, 17:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
"Anhängare", kan ni reda ut en sak?

23.25 ser Engström att GS(polisen) är brysk mot LP.
23.35 berättar Engström det för väktarna i receptionen.

Har han läst det i media

Nu tar jag på mig SEkthatten eftersom somliga är trötta på att höra sanningsenliga resonemang bygda på fakta.

SEktkeps på -->

Stopp och belägg, klockslaget 23.35 som du uppger kan aldrig stämma! Då hinner inte SE ens runt kvarteret från DBG. Väktarna har sagt omkring 23.40 så rätt cluedotid ska vara 23.45!

Om väktarna kommer ihåg rätt att SE sade att "polisen var brysk mot LP" så gissar väl bara SE? Han är jättebra på att gissa nämligen. Väktarna kan ha hittat på det eller kommer ihåg fel också. Just ordet "bryskt" är så ovanligt att det är häpnadsväckande svårt att komma ihåg flera månader senare.

Det fanns också bevisligen journalister på mordplatsen ca 23.40 så SE kan ha hört en journalist som intervjuade ett mordplatsvittne som sa att de var så bryska mot LP när han stod och lyssnade som återvändande GM. Därför kan man säga att SE fick uppgiften från media ändå.

Uppgiften behöver inte publicerats i media bara för att journalisten fick uppgiften. På 80-talet trycktes tidningarna med ett visst antal sidor så uppgiften om att LP blev bryskt behandlad kan ha strukits av utrymmesskäl. Om journalisten som SE tjuvlyssnade på kom från en högertidning så kan det finnas politiska orsaker till att de valde att inte publicera uppgiften om att polisen varit brysk mot LP då de inte ville kritisera polisen.

En annan förklaring till att mördaren SE återvände till mordplatsen var att han tagit av sina glasögon och lagt de i sin handledsväska på DBG och ville "vänja" mordplatsvittnena med sitt utseende. Taktiken misslyckades helt då inget mordplatsvittne kunde peka ut SE som vittne utan glasögon!

Skulle det vara så att SE är GM, eftersom det bara måste vara så, kan SE också gissat att polisen var brysk mot LP, det är en ganska vanlig gissning att polisen är handgriplig mot brottsoffer och behandlar dem bryskt. Rent anekdotiskt kan jag inte på rak arm påminna mig något fall, men det finns säkert fall att googla fram som "stödbevisning".

Visste ni förresten att hobbymoderaten SE umgicks i palmekritiska kretsar i Täby också? Jojo!

Efter min korta genomgång vet vi nu att SE fick uppgiften att polisen varit brysk från media, eller att väktarna kommer ihåg fel, eller att SE bara ljög som vanligt. Någon annan tolkning lånar sig materialet inte till.

--> SEglasögon av:

En ganska trolig tolkning är också att SE bara var ett vittne och såg polisen vara brysk mot LP på mordplatsen eftersom det finns stöd i materialet att det var just så. Svaret på din fråga om SE kunde läsa i media att polisen var brysk mot LP kl 23.35 på mordnatten är: Nej det kunde SE så klart inte!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-13 kl. 18:11.
Citera
2023-03-13, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det kan ju lätt förklaras med samtalet.
Han har gått om tid när han stämplar ut. Men sedan har han ett samtal som uppskattats till ca 2 minuter. Då är det fullt rimligt att inte vara säker på hur lång tid som gått och att direkt när man kommer ut fundera på om man har bråttom nu. och därför öka på steget och kolla klockan.

Ett samtal på ett par minuter är en ganska enkel förklaring i scenariot, ja.

Och sen bli lite stressad på gatan, vad är klockan egentligen. Det handlar ju ändå om sista avgången.

Sen finns ju möjligheten att SE kom ut försent och att han placerar sig närmare mordet genom det han uppger.

Och till sist GM-förklaringen. Han speglar GM:s rörelser. Det där med bråttom är påhittat.

Men varför såg han då inte mordet, kan man för övrigt undra.
Citera
2023-03-13, 17:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Fast att han kom tillbaka till mordplatsen är ju klarlagt. Eller ja, att han var tillbaka på Skandia i alla fall. Ca 40 meter därifrån.

Jag personligen bokför inte Skandia som mordplatsen.
Citera
2023-03-13, 17:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det där "bråttom" är lite skumt onekligen, har för mig att han i nåt sammanhang sa att det var därför han missade det mesta innan skotten. Han hade fullt upp med att kolla den mörka urtavlan en sista gång för att se om han skulle hinna med sitt tunnelbanetåg, men kunde trots det inte tala om vad klockan var slagen, utan drog istället det märkliga utstämplingstidsköret. "Varför var han där, det var inte mycket han kunde säga" kommenterade Borgström & Mosander hans framträdande i Hovrätten.

Ja, det kan man ju undra.

Men saken nu handlade inte om huruvida SE hade bråttom ute på Sveavägen.

Utan om han hade det från utstämpling inne på Skandia och till avgång från byggnaden.

Han verkar inte haft bråttom vare sig subjektivt, objektivt eller enligt vad han uppgett?
Citera
2023-03-13, 17:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Folk här tyckte det va märkligt att polisen inte snokade inne på Skandia mordkvällen. Vad tänkte SE?

Edit:

Jag håller med om att vad GM-SE själv kan tänkas haft för tro om sakernas tillstånd efter mordet är mer relevant än facit.

Men även om han haft den helt rimliga uppfattning att han observerats av flera vittnen osv, så framstår ändå tilltag som att låta sig fotograferas av SvD dagen efter mordet som tämligen obegripliga.

Att polisen inte stormade det tomma Skandiahuset på mordnatten kräver kanske ingen förklaring, men att Bohemia, bokstavligt talat i mördarens flyktväg, inte besöktes på mordnatten är minst sagt konstigt. Någon besökare på Bohemia kunde ju befunnit sig utanför när GM sprang förbi. Polisen visste väl inte på mordnatten och hade väl heller ingen anledning att helt avblåsa ett besök på Bohemia bara för att LJ påstod att ingen fanns i närheten när GM passerade.

Det känns lite magstarkt för GM-SE att blanda sig med vittnena på mordplatsen direkt efter mordet. Ytterkläderna hade han rimligen inte bytt då.

Men jag har nog inte den fantasi som behövs för att placera in SE som GM helt enkelt. Ser man generellt på hur en GM borde resonera om polisens arbete så ligger det nära till hands för mig att tro att GM medvetet undvek att lämna sina kontaktuppgifter frivilligt till polisen. Men då blir det inget cluedo av det hela tyvärr, om man gillar cluedo.
Citera
2023-03-13, 17:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Edit:

Är det verkligen så otroligt obegripligt att i ett stadie av panik (då man faktiskt har mördat statsministern) att det bästa man kommer på är att befästa sig snabbt som bara den som ett vittne? Iaf försöka. Särskilt i detta fall då han vet att han har stämplat ut. Han vet troligtvis att LP och LJ har sett honom. Han vet att han kom tillbaka till Skandia.

Du anser att det är obegripligt att han kontaktar media och låter sig fotas.
Jag gör nog inte det. Av någon anledning kan jag föreställa mig hur han ev tänkte.

Jag är rätt övertygad (om han är GM) att det hela var en stor jäkla chansning. Han körde shotgun-metoden. Han pratar med alla han känner. Han ringer media. Han ringer polisen. Han ringde till och med grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in