2023-03-13, 14:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Jag är en person i exemplet du talar om.

Månadssparandet får ta smällen.Tråkigt förstås, men det är tillfälligt och inget man tvingas ur hus för.
Hur länge tror du ”tillfälligt” är?
Citera
2023-03-13, 14:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Om två personer eller fler budar på en fastighet så är efterfrågan större än utbudet. Alltså är det i grund och botten efterfrågan som driver priset högre och inte billiga krediter. Vad argumenterar du emot?
Så om vi höjer räntan till 10 % så varken du eller jag har råd att köpa så finns det således ingen utbudsbrist?
Men det har inget med priset på pengar att göra?
Citera
2023-03-13, 14:16
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Hur länge tror du ”tillfälligt” är?

Tillfälligt innan den går under 5% igen (dagen det nås). 12 månader max.
Citera
2023-03-13, 14:18
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Tillfälligt innan den går under 5% igen (dagen det nås)? 12 månader max.
Ok. Får hoppas för er skull att det blir så.
Citera
2023-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Tillfälligt innan den går under 5% igen (dagen det nås). 12 månader max.

Du kan ju binda redan för typ 4.30 över 10 år.
Citera
2023-03-13, 14:58
Medlem
Citat:
Jag är en person i exemplet du talar om.

Månadssparandet får ta smällen.Tråkigt förstås, men det är tillfälligt och inget man tvingas ur hus för.

Hur länge är tillfälligt är väl frågan? 5-7 månader eller 2-4 år? Om kostnaderna ligger kvar på den här nivån kommer priserna fortsätta rasa framöver.

Visst, få kommer tvingas sälja, men hur kul är det att jobba och lägga 30-35 papp i månaden på att bo? Speciellt nu när vi kunnat lägga alla dom pengarna på nöjen och sparande de senaste åren.
Citera
2023-03-13, 15:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Lägg till inflation på det.

Lägg till att bostaden nu är värd mindre än bolånet.

Lägg till att risken för arbetslöshet ökat marknat.

Lägg till att paret som belånat detta hus även har barn med dyra fritidsintressen samt två Teslor de amorterar av för cirka 12 000 kronor i månaden. Jag har några sådana par i umgänget, som enbart beslutat sina bilköp utifrån en bedömd överkomlig månadskostnad. Ett par som nu tvingats hugga i utgifterna med yxa då deras 3 åriga löper ut, samtidigt som de konstaterar att byte till betydligt billigare bil kommer ge dem högre månadskostnad i form av underhåll och bränsle.

Intressant tråd btw:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=25675
Citera
2023-03-13, 15:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ok. Får hoppas för er skull att det blir så.

Hela byggsektorn i princip har ju stannat upp pga räntorna som gått upp så pass mycket på kort tid.
Byggsektorn är tidigt ute i en lågkonjunktur och sedan drar det vidare till andra sektorer. Jag tror inte att skiten har träffat fläkten ännu på regeringsnivå men när det väl gör det så kommer pressen öka enormt på RB att sänka räntorna igen.
Citera
2023-03-13, 15:51
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du kan ju binda redan för typ 4.30 över 10 år.

Jag kan inte. Men man kan. Hade förmodligen inte gjort det ändå. Som någon skrev, inte kul kasta ut massa kosing till en fet bankpamp i massa år - sätter min tilltro till en snabb ”ner” i räntepolitiken om det nånsin går över 5% närmaste åren.
Citera
2023-03-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Lägg till att paret som belånat detta hus även har barn med dyra fritidsintressen samt två Teslor de amorterar av för cirka 12 000 kronor i månaden. Jag har några sådana par i umgänget, som enbart beslutat sina bilköp utifrån en bedömd överkomlig månadskostnad. Ett par som nu tvingats hugga i utgifterna med yxa då deras 3 åriga löper ut, samtidigt som de konstaterar att byte till betydligt billigare bil kommer ge dem högre månadskostnad i form av underhåll och bränsle.

Intressant tråd btw:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=63&t=25675

Vi har en av de högsta IQ-snitten i världen. Endast några få länder ligger över oss i intelligens.

Hur fan hamna vi i denna prekära situation?
Citera
2023-03-13, 15:57
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hela byggsektorn i princip har ju stannat upp pga räntorna som gått upp så pass mycket på kort tid.
Byggsektorn är tidigt ute i en lågkonjunktur och sedan drar det vidare till andra sektorer. Jag tror inte att skiten har träffat fläkten ännu på regeringsnivå men när det väl gör det så kommer pressen öka enormt på RB att sänka räntorna igen.
Men räntorna går ju upp överallt, så det är ju inte enbart ett svenskt dilemma. Hur ska RB kunna lägga sig långt under ECB såvida ECB, eller Fed inte sänker markant den närmaste tiden?
Vad kan regeringen pressa RB med nationellt?
Citera
2023-03-13, 15:59
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Vi har en av de högsta IQ-snitten i världen. Endast några få länder ligger över oss i intelligens.

Hur fan hamna vi i denna prekära situation?

Det är svårt att mäta IQ, värdet behöver inte representera individens funktionsduglighet i verkliga livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in