Citat:
Ursprungligen postat av
Keftski
Några tips:
Citat:
* I tråden har det varit ond bråd död sen orginaltråden skapades 2010. Om du inte tror mig är det bara att hoppa in och läsa den. Finns länkade i trådstarten.
Jag vet. Har ju som sagt följt marknaden noggrant sen min första köp för över tio år sen. Det är runt 12-13 år när jag tänker efter. Två bostadsrätter och nu en villa.
Jag har många gånger i tråden skrivit att gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte för att det finns någon vetenskap bakom det, utan bara pga ren och skär sannolikhet.
Citat:
* Kolla vad som hänt efter snabbar räntehöjningar historiskt. Har de legat kvar på hög nivå eller har de snabbt fallit tillbaka när ekonomin oundvikligen kraschar? Vad skulle skillnaden vara nu?
Ingen alls. Möjligen att vi inte får en sådan krasch som det från olika håll spås. I min värld tuffar det på bra i de tunga branscherna, inom industrin, i hela Europa. Jag är lite förvånad över hur det verkar se ut på flera håll. Sitter själv i ledningsgrupp på bolag inom automotive. Vi är definitivt oroliga, men det finns inga som helst tendenser till nedgångar än. Vi tror väl dock att hösten blir värre.
Det vore ändå det bästa. En stabil ekonomi med en mindre nedgång i tillväxt. För att skjutsas på rejält igen runt 2025-2026. Finns inget självändamål i att nå en bred nedgång i ekonomin med totalt mörker för att nå lägre bolåneräntor. Det är så mycket annat som påverkas i en sådan nedgång som inte är bra för samhället i stort.
Citat:
* Kika på inflationsdrivande parametrar. Vad ligger t.ex oljepriset på idag mot juni 2022? Svar: sjunkit rejält, ner typ 30% och faller mer varje månad. Vad händer då juni 2023?
Skulle själv aldrig binda på 5år när vi troligtvis ser rejäla sänkningar nästa år. Varför tror du längre bindningstider ligger lägre?
Du behöver inte ställa enkla ledande frågor till mig. Min familj har inget ekonomiskt behov av att binda räntan på 4,30 i fem år. Även om jag skrev att jag nästan var sugen. Men det är som sagt mest av princip. På fem år känns det idag inte som en omöjlig räntenivå i snitt. Ungefär. Även om jag tror på nedgångar tidigt 2024 pga mörker i ekonomin tror jag inte på några större justeringar.
Men - det jag ställer mig frågande till är fortfarande den onda bråda död som spås här i det att folk väntas behöva fly sina hem inom kort. Man talar om några små justeringar ytterligare som en smärtgräns för en stor andel personer.
Jag vill hävda - att vore så fallet, om man sitter så tight, vilket säkert en hel del gör, så binder man. Den stora majoriteten kan omöjligt sitta i sina hem och bara vänta på bättre tider. 4,30% på fem år idag måste vara taget per omgående om valet att flytta och sälja i panik ligger vid 6-7%.
Jag tror inte det stämmer utan är en starkt överdrift.
Debatten här känns inte så nyanserad när det kommer till ovanstående. Att priserna har gått ner är ett faktum, men frågan är om det blir så mycket mer med de långa räntorna som nu finns på nivåer som trots allt är rätt OK över en förhållandevis lång tid.