Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 01:30
Medlem
Ser ut som FED är inne på en 50bps höjning denna månaden efter powells tal.

Kan en svag krona också driva upp bostadsmarknaden?
Citera
2023-03-09, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart att det alltid finns en kritisk massa som måste flytta. Det har det alltid funnits.
I en nedgång tappar man ju dock alla som verkligen inte just måste flytta. Vilken är en oerhörd majoritet.
Ska ärligt säga att jag har mycket dålig koll på marknaden i stort, men runt Gbg o på orten strax utanför Gbg där jag bor är utbudet minst sagt skralt och har varit länge nu. Förr eller senare korrigeras det mot behovet. Finns det ett ständigt behov av flytt finns det inte en ständigt nedgång heller.
Men det var ändå inte riktigt det jag skrev om. Utan snarare den tro här på att det råder ond bråd död bland Sveriges samtliga bolånetagare inom kort. Jag ser det som helt omöjligt. Om nu 80% ligger på rörligt idag, inte för tre månader sen eller historiskt, och man ser en uppenbar risk i sin ekonomi med en ränta på 6%, måste man väl rimligtvis binda? Jag förstår inte det, och kan inte riktigt tro på den här onda bråda döden.
Det går inte ihop.
Nog för att det finns korkat folk, men gemene man är det ändock inte. Att binda fem år på 4,30 kan inte vara dåligt med den rörliga räntan vi har just precis idag, som många betalar just precis idag.

Likt det finns många som vägrar bita i det sura äpplet och sälja när marknaden gått ner lite, så finns det nog många som vägrar binda nu när man kunde gjort det till 1,5%.
Citera
2023-03-09, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Räkneexempel. Den här budas nu upp över utgångspris på 4.29.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lunden-goteborgs-kommun-ulfsparregatan-26-19652815#brf-info

Den har en föreningsavgift på 3671 för sina 67 kvadrat.

Årsredovisningen från 2020 indikerar nästan 17k/kvm i föreningslån, så vi räknar med 16k som exempel.

Lägenhet på 67 kvadrat har då 1072000 i föreningsskuld. En ränta på 4% där ger 42880 per år eller 3753 per månad, dvs något över vad den totala avgiften är nu.

Lånen var bundna till slutet på 2021 (har redan inträffat, var 1,77% ränta), respektive sluten på 2023 (2,53%) och 2025 (0,61). I nuläget kan vi uppskatta räntan till ca 1,7% i genomsnitt. Det ger då räntekostnader för lägenhetens del av föreningslånen om ca 18,200 per år.

Inom loppet av 2,5 år kommer det alltså bli uppskattningsvis 24k dyrare per år, 2k i månaden, bara i föreningens del av räntekostnaderna här, och avgiften om den justeras linjärt blir 5700 istället för 3700.

Det är naturligtvis inga problem för någon som har råd att köpa (med lån) lägenhet för 4-5 miljoner.

Men menar du på fullaste allvar att du tror att genomsnittspersonen som köper bostad (och som köpte direkt efter den initala nedgången förra året) har uppfattat vad som kommer att hända (och har hänt) de närmsta åren i form av kostnadsökningar, både vad gäller avgifter, sin egen ränta, elräkningar, övriga levnadsomkostnader och så vidare?

Speciellt om man betänker vad som händer när allt snurrar några varv. Lägre konsumtion av varor och tjänster när ett hushåll av den här kalibern konsumerar betydligt mindre då de måste lägga 10k mer i månaden på grundläggande kostnader, vilket leder till arbetslöshet, och så vidare.

Jag håller med det känns verkligen inte som de stora lånen i nya föreningar har prisats in korrekt.

Dessutom tror jag inte folk har prisat in hur högt styrräntan förmodligen kommer bli och hur lång tid det kommer dröja tills den ens är nere på nuvarande nivå igen .

Marknaden prisar nu in 4% styrränta i juli eller september.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/36517

Tillbaka på nuvarande nivå är vi först i slutet av 2025. En nivå vissa tycker är hög.
Citera
2023-03-09, 07:09
Medlem
Mokshas avatar
SVT Nyheter träffar Asfaha Semere i hans familjs trerummare i södra Stockholm. Där bor han, frun Zaid, och dottern Freja som går i skolan.

Föräldrarna har Sveriges vanligaste jobb: undersköterskor, i äldreomsorg och på sjukhus. För fyra månader sedan löpte deras treåriga bundna bolån ut. Sedan dess är inget sig likt i hushållsekonomin.

– Då kom smällen. Räntan blev då fyra gånger högre än den vi tidigare haft, säger Asfaha Semere.

Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år (2023).

Länk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar

72% av alla lån ska OMFÖRHANDLAS 2023.

Det kommer bli sjukt tungt alltså!
😅
Senast redigerad av Moksha 2023-03-09 kl. 07:13.
Citera
2023-03-09, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Några tips:

Citat:
* I tråden har det varit ond bråd död sen orginaltråden skapades 2010. Om du inte tror mig är det bara att hoppa in och läsa den. Finns länkade i trådstarten.

Jag vet. Har ju som sagt följt marknaden noggrant sen min första köp för över tio år sen. Det är runt 12-13 år när jag tänker efter. Två bostadsrätter och nu en villa.
Jag har många gånger i tråden skrivit att gissar man tillräckligt många gånger gissar man förr eller senare rätt. Inte för att det finns någon vetenskap bakom det, utan bara pga ren och skär sannolikhet.

Citat:
* Kolla vad som hänt efter snabbar räntehöjningar historiskt. Har de legat kvar på hög nivå eller har de snabbt fallit tillbaka när ekonomin oundvikligen kraschar? Vad skulle skillnaden vara nu?

Ingen alls. Möjligen att vi inte får en sådan krasch som det från olika håll spås. I min värld tuffar det på bra i de tunga branscherna, inom industrin, i hela Europa. Jag är lite förvånad över hur det verkar se ut på flera håll. Sitter själv i ledningsgrupp på bolag inom automotive. Vi är definitivt oroliga, men det finns inga som helst tendenser till nedgångar än. Vi tror väl dock att hösten blir värre.
Det vore ändå det bästa. En stabil ekonomi med en mindre nedgång i tillväxt. För att skjutsas på rejält igen runt 2025-2026. Finns inget självändamål i att nå en bred nedgång i ekonomin med totalt mörker för att nå lägre bolåneräntor. Det är så mycket annat som påverkas i en sådan nedgång som inte är bra för samhället i stort.

Citat:
* Kika på inflationsdrivande parametrar. Vad ligger t.ex oljepriset på idag mot juni 2022? Svar: sjunkit rejält, ner typ 30% och faller mer varje månad. Vad händer då juni 2023?

Skulle själv aldrig binda på 5år när vi troligtvis ser rejäla sänkningar nästa år. Varför tror du längre bindningstider ligger lägre?
Du behöver inte ställa enkla ledande frågor till mig. Min familj har inget ekonomiskt behov av att binda räntan på 4,30 i fem år. Även om jag skrev att jag nästan var sugen. Men det är som sagt mest av princip. På fem år känns det idag inte som en omöjlig räntenivå i snitt. Ungefär. Även om jag tror på nedgångar tidigt 2024 pga mörker i ekonomin tror jag inte på några större justeringar.
Men - det jag ställer mig frågande till är fortfarande den onda bråda död som spås här i det att folk väntas behöva fly sina hem inom kort. Man talar om några små justeringar ytterligare som en smärtgräns för en stor andel personer.
Jag vill hävda - att vore så fallet, om man sitter så tight, vilket säkert en hel del gör, så binder man. Den stora majoriteten kan omöjligt sitta i sina hem och bara vänta på bättre tider. 4,30% på fem år idag måste vara taget per omgående om valet att flytta och sälja i panik ligger vid 6-7%.
Jag tror inte det stämmer utan är en starkt överdrift.
Debatten här känns inte så nyanserad när det kommer till ovanstående. Att priserna har gått ner är ett faktum, men frågan är om det blir så mycket mer med de långa räntorna som nu finns på nivåer som trots allt är rätt OK över en förhållandevis lång tid.
Citera
2023-03-09, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Likt det finns många som vägrar bita i det sura äpplet och sälja när marknaden gått ner lite, så finns det nog många som vägrar binda nu när man kunde gjort det till 1,5%.

Men om valet står mellan att binda på 4,30% i fem år och fly sitt hem med en stor förlust om bara några justeringar uppåt till vore det tämligen enkelt.
Jag tror helt enkelt inte att folk och familjer är så dumma, eller att smärtgränsen går mycket, mycket högre.
Citera
2023-03-09, 07:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Då får du snällt förklara vad du menar med underinvesteringar varför vi inte ser det reflekterat i dagens pris? Såvitt jag kommer ihåg är väl utbudet fortsatt strypt och oljan har ändå svårt att hitta upp norr om 100.
Därför att det tar tid för det att synas, det letas olja och öppnas nya hål men i lägre omfattning än vad världens behov är på sikt.
Vi har dessutom haft Kina nedstängt tills nyligen så tittar vi några år framåt då kommer priset att sättas under press uppåt och det kommer att driva eller underhålla inflationen. Vi har samma problem med elpriserna i Europa, heller inget som kommer att lösa på kort eller ens medellång sikt. Så energipristoppar kommande vintrar lär komma.
Citera
2023-03-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
SVT Nyheter träffar Asfaha Semere i hans familjs trerummare i södra Stockholm. Där bor han, frun Zaid, och dottern Freja som går i skolan.

Föräldrarna har Sveriges vanligaste jobb: undersköterskor, i äldreomsorg och på sjukhus. För fyra månader sedan löpte deras treåriga bundna bolån ut. Sedan dess är inget sig likt i hushållsekonomin.

– Då kom smällen. Räntan blev då fyra gånger högre än den vi tidigare haft, säger Asfaha Semere.

Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år (2023).

Länk: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar

72% av alla lån ska OMFÖRHANDLAS 2023.

Det kommer bli sjukt tungt alltså!
😅

Lugn, bara ta det lugnt! Detta är Sverige så bara en tidsfråga innan ett nytt bolånetorsk-bidrag
införs och sen är alla trygga och lyckliga igen och bopris-racet kan fortsätta..
Citera
2023-03-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?

Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?

Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.

BRF-avgifterna kommer att öka med 20% inom 1 år.

Är medelsvensson totalt körd i huvudet?

Har också funderat en del på detta. Det jag tror är att det framför allt är folk som har ägt sitt boende länge som passar på att byta bostäder med varandra. T.ex. pensionärer som är i stort sett skuldfria passar på att göra sig av med villan med dyra elräkningar för att flytta till bostadsrätt. För dem spelar det ingen större roll att priserna gått ner lite.

Något yngre människor (35+) som haft bostadsrätt ett tag är de som byter till villa. För dem gör det inget att priset på deras eget boende gått ner eftersom villan som de köper gått ner ännu mer.

Däremot har jag svårt att se att man ger sig in och köper sitt första boende maxbelånad i detta läge, om man inte är en fullkomlig ekonomisk idiot. Men det finns naturligtvis några även i denna kategori.
Citera
2023-03-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?

Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?

Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.

BRF-avgifterna kommer att öka med 20% inom 1 år.

Är medelsvensson totalt körd i huvudet?

De som sitter i ett ägt boende och behöver flytta till ett annat ägt boende.
Citera
2023-03-09, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha

Såg denna också. Här har vi väl svaret på det som några frågat. Vilka är dumbommarna som överbelånat sig?

Känner absolut ingen skadeglädje. Tycker snarare synd om dem. Banken har ett stort ansvar också som uppenbarligen beviljat för stora lån.

Men vad fn ska man göra? På något vis måste de stå sitt kast. Blir ju helt absurt om skattekollektivet ska gå in och rädda bolånetorskarna, dvs att vi hyrestorskar som inte ville överbelåna oss ska vara med och pröjsa för dessa idioter. Vilket vi förvisso redan gör via räntebidraget. Om det utökas eller det blir ytterligare bolånetorsk-bidrag så emigrerar jag. Jag VÄGRAR betala skatt till dessa människor.
Citera
2023-03-09, 08:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Räkneexempel. Den här budas nu upp över utgångspris på 4.29.
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-lunden-goteborgs-kommun-ulfsparregatan-26-19652815#brf-info

Den har en föreningsavgift på 3671 för sina 67 kvadrat.

Årsredovisningen från 2020 indikerar nästan 17k/kvm i föreningslån, så vi räknar med 16k som exempel.

Lägenhet på 67 kvadrat har då 1072000 i föreningsskuld. En ränta på 4% där ger 42880 per år eller 3753 per månad, dvs något över vad den totala avgiften är nu.

Lånen var bundna till slutet på 2021 (har redan inträffat, var 1,77% ränta), respektive sluten på 2023 (2,53%) och 2025 (0,61). I nuläget kan vi uppskatta räntan till ca 1,7% i genomsnitt. Det ger då räntekostnader för lägenhetens del av föreningslånen om ca 18,200 per år.

Inom loppet av 2,5 år kommer det alltså bli uppskattningsvis 24k dyrare per år, 2k i månaden, bara i föreningens del av räntekostnaderna här, och avgiften om den justeras linjärt blir 5700 istället för 3700.

Det är naturligtvis inga problem för någon som har råd att köpa (med lån) lägenhet för 4-5 miljoner.

Men menar du på fullaste allvar att du tror att genomsnittspersonen som köper bostad (och som köpte direkt efter den initala nedgången förra året) har uppfattat vad som kommer att hända (och har hänt) de närmsta åren i form av kostnadsökningar, både vad gäller avgifter, sin egen ränta, elräkningar, övriga levnadsomkostnader och så vidare?

Speciellt om man betänker vad som händer när allt snurrar några varv. Lägre konsumtion av varor och tjänster när ett hushåll av den här kalibern konsumerar betydligt mindre då de måste lägga 10k mer i månaden på grundläggande kostnader, vilket leder till arbetslöshet, och så vidare.

Det här är körsbärsplockning deluxe. De allra flesta föreningar har inte alls en sådan hög belåning. Självklart skulle jag själv hålla mig undan köp i en så uppenbart dålig förening.

Om man är lite klok som köpare så läggar man in sökordet "skuldfri" på hemnet, så kommer det upp mängder med skuldfria BRF:er med mycket bra ekonomi. Märk väl även att medelköparen inte är maxbelånad och har ofta ägt sina bostäder under ganska lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in