2023-03-12, 19:38
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok då är det Bratis vs disktrazan & Motown.

För fullständighets skull bör dock ryktena kring BW även kompletteras med det Tisslatorparen skriver. Jag ber om ursäkt för att inlägget blir lite rörigt, men Tisslatorparen påstår en del saker som kan vara intressanta att begrunda även om texten blir lite rörig.

Jag vill påpeka att en del av rörigheten är att jag själv varken vill misstänkliggöra BW eller JoEr. Tvärtom vill jag bara åskådliggöra ryktesspridningen kring BW, att BW utpekas av flera personer men att uppgifterna kring BW och vem som är hans alibi varierar starkt.

Bland annat påstår sig Tisslatorparen känna till BW:s alibi: som skall vara JoEr/JE:s syster CE. Dessa finns inte med på namnlistan men bör vara:
JoEr;Joha* Eriksso* (n); 1970; Vargstigen 4, Töreboda
ChEr; Chri*tel Erik**on (s); 1972; Vargstigen 4, Töreboda
Addressuppgifter: Sveriges Befolkning 1990

Det påstås i tråden att JoEr gått i samma klass som Mats Öfverström på gymnasiet och de är också jämnåriga och har varandra på kontaktlistan på Facebook. JoEr har dock två Facebook, en som boende i Mariestad och en som boende i Töreboda. Den senare är under namnet Kenneth Eriksso*. ChEr är idag gift med en yngre man och bär namnet Ohlsson och bor i Vaxholm.

Tisslatorparn spekulerar kring att JE skulle kunna vara Pilot. Han säger att CE påstås vara BW:s kvinnliga alibi och att de var mer än vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
4) Man är sammanlagt 4 personer i bilen när HA skjutsas hem från statt, enligt följande:
*BW (påstås ha varit förälskad i HA den sista tiden innan försvinnandet).
* "J" en av BW:s närmsta vänner.
* J:s syster (ska ev. ha haft en relation/fling med BW före el. efter försvinnandet, systern har även pekats ut att vara BW:s kvinnliga alibi).
* Helena (var intresserad/kär i Ekl*nd som även han var på statt denna kväll, BW:s känslor för Helena var obesvarade).

"J" och hans syster bodde i Töreboda precis som Pernilla W, förmodligen var syskonparet även med på inflyttningsfesten.
I den här konstellationen återfinns "blodsbandet" som förklarar tystnaden och varför någon medgärningsman aldrig har läckt. Dessutom har man pratat ihop sig och ger en helt annan historia om vad man hade för sig mellan kl. 02 och 04 och man är även varandras alibin. BW påstods kanske ha släppts av vid sin bostad i närheten av Marieholmsbron varpå syskonparet fortsatte vidare hem till Töreboda.

Tisslatorparen tror inte på Motowns påstående att BW varit i Radbyn:
Citat:
Problemet är att ditt s.k. "klargörande" precis likaväl kan vara ren och skär lögn, trots att du garanterar att det är "110% säkert".
Nej, det enda som faktiskt är 110% säkert här på Flashback det är att vem som helst kan skriva vad som helst, när som helst.

Men visst, om du kände BW personligen så kan du gärna få svara på ett par frågor.

Tisslatorparen föreslår även att det är ChEr som ringt in vittnesmålet om Helena på bron:
Citat:
Så KAN det vara, hur det ligger till med den saken vet varken du eller jag. Personligen tror jag att det kan ha varit kvinnan i sällskapet som jag föreslog färdades i bilen med HA som i efterhand ringde in det falska vittnesmålet i ett desperat försök att rikta bort alla misstankar från sig själv, "J" och BW.

Det är knappast en slump att den här tjejen har pekats ut och påstås vara BW:s "kvinnliga alibi".

Samtidigt påstår Kvasta-Sara att JE är övertygad om BW:s skuld på grund av att BW skall ha erkänt det för honom:
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.

Detta får Tisslatorparen att föreslå att JE är mannen med polotglasögonen:
Citat:
Nja fler än en "man med pilotglasögon" lär knappast ha varit ute efter HA den här kvällen, det betvivlar jag faktiskt.

Så är det givetvis och då är det bara att ändra om lite i "teorin" så passar den perfekt in på Kvasta-Sara's inlägg där hen påstår att JE har pekat ut BW som GM.

*JE är "mannen med pilotglasögon" (Skövde polisens teori) men privat, i umgängeskretsen, skyller han på BW.
*JE är inte inblandad i försvinnandet men vet att BW är en av två GM (GW:s teori).
Citera
2023-03-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
För fullständighets skull bör dock ryktena kring BW även kompletteras med det Tisslatorparen skriver. Jag ber om ursäkt för att inlägget blir lite rörigt, men Tisslatorparen påstår en del saker som kan vara intressanta att begrunda även om texten blir lite rörig.

Jag vill påpeka att en del av rörigheten är att jag själv varken vill misstänkliggöra BW eller JoEr. Tvärtom vill jag bara åskådliggöra ryktesspridningen kring BW, att BW utpekas av flera personer men att uppgifterna kring BW och vem som är hans alibi varierar starkt.

Bland annat påstår sig Tisslatorparen känna till BW:s alibi: som skall vara JoEr/JE:s syster CE. Dessa finns inte med på namnlistan men bör vara:
JoEr;Joha* Eriksso* (n); 1970; Vargstigen 4, Töreboda
ChEr; Chri*tel Erik**on (s); 1972; Vargstigen 4, Töreboda
Addressuppgifter: Sveriges Befolkning 1990

Det påstås i tråden att JoEr gått i samma klass som Mats Öfverström på gymnasiet och de är också jämnåriga och har varandra på kontaktlistan på Facebook. JoEr har dock två Facebook, en som boende i Mariestad och en som boende i Töreboda. Den senare är under namnet Kenneth Eriksso*. ChEr är idag gift med en yngre man och bär namnet Ohlsson och bor i Vaxholm.

Tisslatorparn spekulerar kring att JE skulle kunna vara Pilot. Han säger att CE påstås vara BW:s kvinnliga alibi och att de var mer än vänner.

Tisslatorparen tror inte på Motowns påstående att BW varit i Radbyn:

Tisslatorparen föreslår även att det är ChEr som ringt in vittnesmålet om Helena på bron:

Samtidigt påstår Kvasta-Sara att JE är övertygad om BW:s skuld på grund av att BW skall ha erkänt det för honom:

Detta får Tisslatorparen att föreslå att JE är mannen med polotglasögonen:
OJ OJ OJ…detta är ju superintressant info…Även Prinzezzan har berört detta redan 20190104 tror jag det var…Tisslatorparn🤔
Okej detta är positivt iom vi kan avgränsa en hel del…allt pekar åt samma håll…mkt bra jobbat👍🏾
Citera
2023-03-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
[...]JoEr har dock två Facebook, en som boende i Mariestad och en som boende i Töreboda. Den senare är under namnet Kenneth Eriksso*. [...]
Kenn*t E. bör väl vara fadern, 78 år och fortfarande skriven på V*rgstigen i Slätte.
Citera
2023-03-12, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Kenn*t E. bör väl vara fadern, 78 år och fortfarande skriven på V*rgstigen i Slätte.
Hon Christ*l Olss*n, som var BWs flamma, som flyttade till Vaxholm, som var målvakten i framgångsrika innebandylaget är 51 år (f.72) så det kan stämma!
Citera
2023-03-12, 20:23
Medlem
Jäklar det är kanske mycket enkelt. Ditt inlägg gav mig en idé. Tittar på en karta som SR har gjort till en intervju med vittnet Carina. Bilen stod ju precis så att den blockerar ingången till lilla parallellgatan till vikingavägen. Alltså den som gick ner till lilla hamnen på Ekudden. Bilen kanske ställdes just där för att hindra andra köra ner till hamnen med bil under tiden när GM höll på där.
Citat:
När man kör in på cykelvägen från Ekuddenvägen så delar den sig i princip direkt. Antingen fortsätter man cykelvägen bort mot lekparken eller så fortsätter man rakt fram istället på en mindre väg som går parallellt med Vikingavägen och sen fortsätter vidare ända ner till småbåtshamnen.
Bilen som Carina såg inne på cykelvägen stod parkerad alldeles i närheten av den här mindre vägen som går ner till hamnen, det bör alltså vara den man använde sig av.
Frågan är om dom körde bilen ända fram till bryggan och att med-GM sen direkt körde tillbaka och ställde den till höger, inne på cykelvägen? Det ser ut att vara en ganska bra bit att bära. Riskfyllt att kånka på en livlös kropp helt öppet när man dessutom måste passera 5-6 fastigheter vars tomter gränsar till den här mindre vägen.

Alternativet är att man som IB03 föreslår åkte direkt upp till Sandviken längst ut till "böjen" vid hundmarkeringen och la Helena där temporärt för paketering och upphämtning senare med båt från småbåtshamnen.

Men varför parkerade man bilen inne på cykelvägen om kroppen gömdes temporärt Sandviken? Då behövde man ju inte tok-stressa längre. Det var ju ett onödigt stort risktagande.
Citera
2023-03-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tisslatorparn skrev 4/1 2019 i tråden att C hade pekats ut som BW:s alibi. Då frågade jag om det var J:s syster som Tisslatorparn menade, men jag tror aldrig att jag fick något svar.

Du skrev: "Jag har hört att...", där av trodde jag att du avsåg någon du själv hört att det skulle vara.

Jag kommer inte ihåg vem det var som skrev i tråden om BW och tvättmaskinen, men man kan söka i tråden efter det. Eftersom det är flera som hävdat att BW var på festen i Radbyn, så torde utsagan om att BW varit med *vem det nu var* någon annanstans vara en av få utsagor som talar emot att han var med på festen med Shane. Vem/vilka som har korrekta uppgifter är svårt att säga.
Det var nog jag som skrev om tvättmaskin som BW körde tidigt på söndagsmorgonen🙂
Nu fick vi svaret på vem C var, som du frågade Tisslatorparen om (om det var Js syster alltså)!
FB när det funkar😁
Citera
2023-03-12, 20:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Det var nog jag som skrev om tvättmaskin som BW körde tidigt på söndagsmorgonen🙂
Nu fick vi svaret på vem C var, som du frågade Tisslatorparen om (om det var Js syster alltså)!
FB när det funkar😁

Kan det möjligen vara "C" som är BW's ex som lämnade falska uppgifter till polisen när dom ville veta mer om honom som person?
Exet vågade som sagt inte säga som det var p.g.a. påtryckningar från BW. Hon sa istället att han var snäll, omtänksam osv, trots att han i själva verket var hotfull, hade misshandlat henne/ slängt in henne i ett bord vid ett tillfälle etc.

Om inte HMJ är BW's alibi skulle det möjligen kunna vara "C" som är det efter påtryckningar från BW. Han kanske fick henne att säga att dom spenderade natten ihop? Spekulation.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-12 kl. 21:04.
Citera
2023-03-12, 20:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
FB när det funkar
😁

Nja, att "C" är JE's syster är ingen nyhet.
Citera
2023-03-12, 20:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jäklar det är kanske mycket enkelt. Ditt inlägg gav mig en idé. Tittar på en karta som SR har gjort till en intervju med vittnet Carina. Bilen stod ju precis så att den blockerar ingången till lilla parallellgatan till vikingavägen. Alltså den som gick ner till lilla hamnen på Ekudden. Bilen kanske ställdes just där för att hindra andra köra ner till hamnen med bil under tiden när GM höll på där.

Mycket intressant och bra uppmärksammat!
Det här kan vara förklaringen till varför bilen stod där den stod.
Ingen har någonsin lyckats klura anledningen till varför bilen ställdes just där, det har mest framstått som "konstigt".
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-12 kl. 20:56.
Citera
2023-03-12, 21:52
Medlem
Citat:
Kan det möjligen vara "C" som är BW's ex som lämnade falska uppgifter till polisen när dom ville veta mer om honom som person?
Exet vågade som sagt inte säga som det var p.g.a. påtryckningar från BW. Hon sa istället att han var snäll, omtänksam osv, trots att han i själva verket var hotfull, hade misshandlat henne/ slängt in henne i ett bord vid ett tillfälle etc.

Om inte HMJ är BW's alibi skulle det möjligen kunna vara "C" som är det efter påtryckningar från BW. Han kanske fick henne att säga att dom spenderade natten ihop? Spekulation.
Jaa…det är ju det som är intressant och inte vems syster hon är!
Det är antagligen alibit eftersom BW hade koll på henne, var fyra år äldre och dessutom hade en relation med henne.
Undrar om hon bodde i Lockerudsområdet som är nära den förmodade brottsplatsen och dessutom spelade i IBK Lockerud🤔
Citera
2023-03-12, 21:56
Medlem
Citat:
Nja, att "C" är JE's syster är ingen nyhet.
Så du menar att du kände till C identitet men inte att hon kanske kunde vara BWs falska alibi och hans älskarinna?!
Nu låter du som rovfågeln…Hoo-Hoo😊
Citera
2023-03-12, 22:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag talade om både sydvästra och sydöstra hörnen. Allra längst ner i sydväst gick det som sagt att cykla medan vägen som kommer ifrån Gummerstadsvägen i norr och löper i golfbanans östra kant vidare söderut var farbar med bil. Den slutar dock inom banans område, inom ganska precis samma sträckning som den hade då den fungerade som åkerväg förr i tiden. Mig veterligen kom man inte igenom skogen där trots det korta avståndet. Har för mig det är rätt bergigt och delvis sankt där också.
Golfbilar fanns högst en i Mariestad på den tiden, så något dedikerat vägnät för det ändamålet var inte påtänkt.

Ang fastigheten Marieholm 14:1 så fanns det mig veterligen ingen annan väg. Det du ser på kartan är en uppbyggd vall (närmast öster om fastigheten) samt vidare en kraft/teleledningsgata

Tack för detta. Då får jag nöja mig... Ja, det ser mycket riktigt ut som någon sorts vall där, och vad du säger kraftledningsgata hade jag faktiskt lite i tankarna. Då är det nog så helt klart att det var att passera Rödjan in som ut till Sandviken. Trots då hundmarkeringen (som kan vara en felmarkering också) samt det MickeR säger i sitt senast inlägg att denna rishög vid hundmarkeringen också hade rörts till max en vecka innan av någon strax före detta sök, är det ändå inte självklart att kroppen lades här nära vattenlinjen då temporärt. Passage genom Rödjan fram och tillbaka borde ju inte heller underlätta detta beslut, kan man då tycka.

Märkligt då att BW pekar på detta ställe. Kan ju vara så enkelt givetvis som HincRobur säger att BW ville visa på en plats där många kan ha tänkt på. Det är också det att man verkar då just befinna sig just där ute när man gör reportaget vid Lindholmen, som Judaland påpekar.

Vid upphämtning av kroppen vid denna plats Sandviken blir ju då något meckigare och lite mer av en "India-Jones"-operation om man då utgår med båt från småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen. Men tryggare plats för förvaring av kroppen, "paketering" och bärande och ilastning till båt, då det är helt folktomt här uppe på natten. Efter detta dra man ner till småbåtshamnen med bilen och ställer den där som Carina får syn på den på cykelvägen 3:30, springer ner till hamnen och drar med båten till Sandviken. Man åker då ut och dumpar, för att då få ihop det med den "säck" som Sten Ekholm kör på strax söder om Kroppholmen , bör alltså detta "paket" vara så dåligt emballerat i stressen att den innehåller luftfickor som gör att detta paket istället för att direkt sjunka istället driver under nattens timmar mot den punkt där Sten kör på Söndag förmiddag, och paketet sjunker omgående när det punkteras av denna kollision. Det sjunker till botten och blir liggande där. Detta paket måste då ändå ha innehållet tyngder men p g a av luftfickor höll sig flytande likt en boj, så länge denna luft fanns i paketet.

Man kör sedan tillbaka igen med båten till småbåtshamnen, springer upp och tar bilen på cykelvägen vid Vikingavägen, drar hemåt. Tanke alltså, för vidare diskussion självklart.

Alternativet är då om man gör alla dessa saker med utgångspunkt från småbåtshamnen istället, utan "mellanförvaring" och upphämtning av kroppen vid Sandviken. Risken då att bli påkommen mitt i handlingen då både med bil och hantering av kropp där nere vid småbåtshamnen kan bli alarmerande hög, men möjligheten finns ju givetvis. Eventuell paketering av kroppen hade då i så fall tvingats göras på båten en bit ut, kan jag tänka. Hmm.

Men vad GW menar med sin distansminut som jag först trodde var detta scenario han menade, som byggde på Stens kollision, verkar det inte ändå göra efter ha läst Ville Vingmutter. Här säger GW bara att man körde ut en distansminut och sedan dumpade kroppen bara med kläderna på, möjligtvis att man fyllde hennes ryggsäck med stenar. Då borde nog kroppen sjunkit ganska omgående. Med detta eventuella förfarande kan det ju då inte bli detta drivande paket med det vad jag anser då nödvändiga luftfickor som det borde ha varit om det skulle kunna vara den mjuka "säck" som Sten beskrev han kört på Söndagen tidig förmiddag. GW verkar då inte mena något speciellt då med sin anspelning på denna distansminut vad jag kan tyda till.
Senast redigerad av IB03 2023-03-12 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in