2019-01-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Intressant! JE var alltså en av dom relativt få killar som var med på PW:s inflyttningsfest och han var dessutom glasögonprydd.

Om den uppgiften stämmer så är det intressant. Trovärdig källa?

Jag har uppgift om att en annan mansperson med glasögon, HC, ska ha varit med på festen. Vet ej om han följde med in till Stadt.
Citera
2019-01-08, 21:40
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=ThordOlavsson|66363413]Jag är ny i tråden och kan se att det nämns foton, men ingen av dessa länkar, som jag testat, fungerar längre.

Det jag är särskilt intresserad av är foton som visar var däckspåren hittades.

Om foto inte finns så kanske någon ändå kunde säga ungefär var på sträckan Hällristningsgatan - Runstensvägen spåren fanns. Om korsningen cykelväg - Hällristningsvägen är 0% och korsningen cykelväg - Runstensvägen är 100%, vid ungefär vilken procent fanns då bilspåren?

P.S. Det finns även lite motstridiga uppgifter i tråden. Någon uppger att det rådde en värmbölja i början av juni detta år, andra hävdar att spåren är färska, andra hävdar att man missat att säkra spår i gräs.

Om det råder värmebölja så borde det vara rätt svårt att avgöra hur färska spåren är.

Någon som har en bra uppfattning om hur gamla spåren kan vara? D.S

P.P.S. Jag fann detta foto, som bör vara från södra delen av lekplatsen.

https://imgur.com/a/tJOrZJL

Inga spår syns i sanden. Avspärrningarna antyder att cykelvägen i södra delen inte är av intresse. Alltså bör bilen ha kört ut i norra delen av lekplatsen, gissningsvis mycket nära korsningen mellan Hällristningsgatan och cykelvägen. Det stöds även av förhöret med vittnet som såg den vita bilen. Han fick frågan om han såg bilens framljus, vilket tyder på att polisen ansåg att bilen kört ut ganska nära korsningen. Vittnet i bilen såg dock bilen från sidan. D.D.S.

P.P.P.S. Konkret säger förhöret med vittnet "... kan inte säga om bilens lyse lyste upp mot Hällristningsgatan eller mot den fastighet där Helena bor". En mycket bra fråga! Om vittnet sett bilen som körde ut borde den ha lyst upp Helenas hus. En häck döljer visserligen själva bilen, men ljuset skulle ha svängt. D.D.D.S.[
/QUOTE]

Min fetning längst ner: Vet vi säkert om bilens belysning var påslagen? Vi ska komma ihåg att bilarna på den här tiden - och särskilt bilar tillverkade före och under 1980-talet - inte hade automatisk belysning. Jag hade själv flera bilar tillverkade på 1980-talet som man var tvungen att slå på belysningen manuellt.

Bilen körde ut från lekplatsen sannolikt mycket åt söder, nästan rakt mot Runstensvägen eller till och med mellan Runstensvägen och Fornminnesvägen (!), och svängde sedan höger bort mot Ekudden-vägen. Det blir i vilket fall som helst inte mycket ljus - om belysningen var påslagen - som hamnade på Helenas hus. Och om det gjorde det, var det under en mycket kort tidsperiod, så kort att killarna mycket väl kan ha missat det innan de faktiskt såg bilen - då när bilen i praktiken är så långt kommen att ljusets vidvinkel inte längre når huset alls. Tro mig, jag har varit på platsen flera gånger och gjort alla möjliga tester: Mätt, stegat, tagit tider, testat ljudförhållanden.

Du ska vara ny i tråden, men verkar ändå ha en mycket bra platskännedom. Fotot som du refererar till är absolut inte till hjälp för den "oinvigde". Du har bra koll ändå. Inget fel i det. Var öppen och rak (i stället).
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-08 kl. 22:25.
Citera
2019-01-08, 21:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Rotvagen har rätt: Det finns två personer som har en högst märklig och tillika passande "minneslucka": Dels polisens "mannen med pilotglasögon", dels PU här i tråden. Båda har ändrat sig under resans gång.
Citera
2019-01-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
[...]testat ljudförhållanden.
Då förutsätter jag att du kan vidimera att det är möjligt att höra det Hanna hörde?!
Försök gjordes för några år sedan av diverse användare här att övertyga om motsatsen. Pratades om tester med hockeytutor som inte skulle hörts(!).
Citera
2019-01-08, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Intressant! JE var alltså en av dom relativt få killar som var med på PW:s inflyttningsfest och han var dessutom glasögonprydd.
Om man nu spekulerar lite, hur många av dom säg 10-12 killarna på förfesten bar glasögon? Ett rimligt antagande är 2 av 10, alt. 3 av 12, väldigt få hur som helst, dvs. en klar minoritet av killarna.

BW's nära vän JE kan med andra ord vara "mannen med pilotglasögon.

Om JE inte är "pilot" så är det högst troligt att han och just "mannen med pilotglasögon" var dom enda glasögonprydda killarna på PW:s inflyttningsfest.

Intressant hur som helst, lägg sen till att JE var en nära vän till BW och att hans syster "C" påstås vara BW:s kvinnliga alibi. Det påstås även att "C" och BW var mer än vänner.

KM i all ära men det här låter faktiskt hetare i mina öron.. dessutom spekuleras det ju ofta om att "pilot" kanske skyddar någon annan, att han själv var med men att han skyddar GM, att han kan ha varit hotad eller känt sig tvingad att skydda GM om han t.ex. är en nära vän. Och bitarna faller faktiskt på plats om man ponerar att det är JE som skyddar vännen BW.

Kan de vara så att polarna JE och BW "råkade" träffa på varandra av en slump inne på statt el utanför statt? Eller att man kom överrens om att ses på statt senare under kvällen/natten för att fortsätta festa tillsammans?

Ett par andra frågor som det vore väldigt intressant att få svar på:

Hade JE någon flickvän -92?

Vad gör denne JE idag?

Vart bor han idag?

Kom igen nu....

Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.
Citera
2019-01-08, 22:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Då förutsätter jag att du kan vidimera att det är möjligt att höra det Hanna hörde?!
Försök gjordes för några år sedan av diverse användare här att övertyga om motsatsen. Pratades om tester med hockeytutor som inte skulle hörts(!).

Ja visst. Om ställer sig där "Hanna" stod hör man hur lätt som helst den nyaste av bilar som rullar förbi ute på Ekudden-vägen. Det är ett fartgupp där, och varenda bil hörs tydligt. För några år sedan gick det får i hagen och minsta bräk långt borta i hagen hördes hur tydligt som helst - och då var detta mitt på dagen, med annan trafik och surrande industrier i bakgrunden!
Citera
2019-01-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja visst. Om ställer sig där "Hanna" stod hör man hur lätt som helst den nyaste av bilar som rullar förbi ute på Ekudden-vägen. Det är ett fartgupp där, och varenda bil hörs tydligt. För några år sedan gick det får i hagen och minsta bräk långt borta i hagen hördes hur tydligt som helst - och då var detta mitt på dagen, med annan trafik och surrande industrier i bakgrunden!
Vad tror du om chanserna att höra något bortifrån Netto då? Inte helt uteslutet skulle jag säga, under omständigheterna som rådde.
Citera
2019-01-08, 22:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.

Har J.E. sagt varför han är övertygad om att BW är gm?
Citera
2019-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag vet inte om det är så konstigt egentligen, inte ens i lilla M-stad, att ett fåtal individer blir så packade en lördagskväll att de får minnesluckor, men det är kanske möjligt att det är anmärkningsvärt. Svårt att hitta statistik på det.

Det har påpekats ett par gånger, KM var 26 år gammal denna tid och PU 20 år. Denna åldersskillnad bidrar till att denna konstellation känns aningens osannolik, däremot inte helt otrolig. Vad jag vet har det inte heller framkommit något i tråden som pekar på att dessa två herrar skulle ha umgåtts på något sätt.

Om det är två stycken GM så som GW tror 🤔 så har dessa gått i god för varandra och givit varandra ett alibi ! Eller så har de fått någon annan att ge dem ett alibi . Ett alibi som är en minneslucka vet jag inte hur polisen hanterar ?
Om man lyssnat på radio serien med den såkallade ” pilot så säger ju Pernilla W att en mycket tärd och sliten man som de har framför sig . Det måste ju finnas någon som känner denna person och har sett hur denne har påverkats under åren som ” misstänkt ?
KM känns inte som den ” tärda misstänkte mannen precis 🤔 eller ?
Att det är två inblandade känns bara nu som självklart , förstår inte riktigt hur polisen tänkte med allt 🤔 två personer som har till polisen givit en berättelse om vad de gjorde ( eller inte gjorde &#128533 den natten , de har givit varandra alibin och troligen att det varit tillsammans någonstans ? Dyng full på stan m minnesluckor är ett smart alibi , då behöver du inte precisera vilka du träffat och vad du sagt och gjort ? För du har ju fått en rejäl minneslucka som du av någon märklig anledning kom ihåg ... när den inföll tid ?
Bara tankar och säkert svammel men just nu så är det så irritersamt att det inte snackas mer och skvallras i denna stad 🤔 trots allt går ju en mördare fri och finns mitt ibland Helenas vänner och släkt .... kanske 😕
Citera
2019-01-08, 23:48
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Har J.E. sagt varför han är övertygad om att BW är gm?

Ingen aning, men kanske för att flytta fokus?
Citera
2019-01-08, 23:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ingen aning, men kanske för att flytta fokus?

Det är ju en möjlighet.
Citera
2019-01-09, 00:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vad tror du om chanserna att höra något bortifrån Netto då? Inte helt uteslutet skulle jag säga, under omständigheterna som rådde.

Enigt bekanta i området hörs ljud mycket långt från centrumhållet - särskilt om det är stilla ute och en svag bris ligger på från norr, nord-väst eller väst. Skrik och skrän från torget kan lätt höras ända bort till Alhagen-området - och då är det givet att ljud från Alhagen-området (i vilket Helenas hem sorterar) lätt måste höras till Lockerud/Bråten under samma omständigheter.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-09 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in