2023-03-12, 13:01
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, men istället för din anekdot så kan vi väl läsa om det då:

"Den behöriga elektrikern anmäler anslutningen till elnätsföretaget. Elnätsföretaget lämnar i sin tur en offert på vad kostnaden för inkopplingen kommer att bli. Det handlar ofta om priser runt 30.000 kronor. Sedan är det fritt fram att själv välja leverantör av själva elen. Hela arbetet med allt vad det innebär med mätarskåp, nedgrävning av skyddsrör och anslutningsavgifter gör att den totala prislappen ofta landar runt 50.000 kronor."

"Om du ska installera enskilt system för din VA-anslutning kostar det runt 200.000 kronor, priset beror beroende på vilket system du väljer, hur djupt du måste borra och vad materialkostnaden landar på. Via extern tjänst kan du få ansöka om offert från VVS-montörer.

Kommunalt vatten
Du som husbyggare måste ansluta sig till det kommunala vattnet och avloppet om tomten ligger inom detaljerat område och ledningar är dragna till tomten. Det kan också bli bindande att ansluta sig till systemet i det fall en kommun bygger ut sitt vatten- och avloppsnät. Enda undantaget är byggnader och hus som ligger på lantbruksfastigheter. Ofta begär kommunen att tomtägaren själv ska bekosta dragningen, vilket kan uppgå till hundratusen kronor."

Att fladders, liksom-efterbliven och du själv är hopplösa överbetalare inom bostad och bygg betyder inte att det är så för alla.

Du använder generella priser och startpriser. Medianpriset ligger på det jag har angivit om du skall ha vit arbetskraft. Sedan anges inte alls i ditt exempel vad grävdjupet samt längd på anslutningen kostar.
Dessutom i exemplet med villan för 7mkr så ser det ut som att det inte alls är självklart att anslutande kommunalt VA är nära öht. Du cherrypickar hela tiden information som passar dig och ditt resonemang.
Citera
2023-03-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men om du vet att siffrorna är uppåt väggarna, varför redogör du då inte för vad realistiska siffror är.
Det är så man gör när man pekar på att ett data är felaktigt. (Det är nästan som man tror att du aldrig haft ett jobb).

Bortsett från marken handlar det inte om vad folk vill betala för utan vad det kostar.

Så vad är rimliga siffror då?

--------------------
Jag har haft ett souterräng hus. Och där var biytan inredd som vanligt. Bortsett från tvättstugan. Men jag är ok med att vi räkna hela biytan som billigare i det här fallet.

Jag räknade lite på, det är ju trots allt en relativ enkel konstruktion med träbälklag och träfast ovantill samt en billig tapptakskontruktions. Så inga konstigheter.
Ifrån Byggstart.se, så är snittpriser 22.5k/kvm och om vi lägger till 5k/kvm biarea som i detta fallet består av ett garage och en del av husgrundskonstruktionen (som inte bör inredas då det ligger till stor del under mark) så landar vi med ett tomtpris på 1M på 5,7M
Rätt nära min uppskattning, och de har ju inte anlagt någon trädgård så den kostnaden är försumbar.
Anslutning och schakt satte jag till 300k

Boare = 175*22,5k + 100*5k + 1M + 300k = 5,7M

Jag byggde själv hus 2012, mindre tomt och hus men med betydligt bättre läge. Dessutom med anlagd trädgård för 3,5M. Betalar man 9M för detta hus, så har man blivit lurad.
Citera
2023-03-12, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ökar den reala ekonomin i samma takt så får vi ingen eller låg inflation. Sen är det svårt, men det är en stor skillnad på 2% inflation och 10 %.

Jag är ingen kenysian. Du pratar skit. Död åt FIAT.
Citera
2023-03-12, 13:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Om du genuint tror det så är du riktigt fel ute.
Så priser på villor, radhus och Brf har drivits av att kommunen och privata bolag hur ut slitna hyreslägenheter till bidragsinvandrare? Egentligen hade alla som köper Brf i Råsunda eller Sumpan hellre bott i HR i Akalla, Husby eller Tensta-Rinkeby?
Invandring är skadlig och suger enorma offentliga resurser direkt och indirekt men den förorsakar ingen fastighetsbubbla.
Citera
2023-03-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Har erfarenhet av byggnationer av prefabricerade hus och lösvirke. Det kostar mer än du tror. Först tomten som säkerligen ligger nån mille. Sedan tillkommer grundarbeten och VVS. Schaktning-dragning av ledningar med mera. Stomme med vägg och golvplan fönster. Gör du detta med riktigt yrkesfolk och garantier så landar du lätt på 7mkr för detta bygget. Då är det inte ens anlagt nån trädgård.
Se min uträkning, jag landade på 5,7M med ett tomtpris på 1M. Förutom grunden och schaktningen så är det ett relativt enkelt bygge med modest standard. Några 9M blir det verkligen inte, betalar du 7M så blir du bara blåst på drygt en mille.
Citera
2023-03-12, 13:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Tror att dina byggkostnadsberäkningar är saltade. Mina föräldrar färdigställde ett liknande projekt förra året. Inte i Stockholmsområdet men drygt 100 kvm större plus dubbelgarage, båthus och högre standard, takpris för bygget där på 6,1 mkr.
Vad kan mer korrekta siffror vara då?
Citera
2023-03-12, 13:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du använder generella priser och startpriser. Medianpriset ligger på det jag har angivit om du skall ha vit arbetskraft. Sedan anges inte alls i ditt exempel vad grävdjupet samt längd på anslutningen kostar.
Dessutom i exemplet med villan för 7mkr så ser det ut som att det inte alls är självklart att anslutande kommunalt VA är nära öht. Du cherrypickar hela tiden information som passar dig och ditt resonemang.

El-, fiber- och VA-anslutning kostar enligt dig då XXX KSEK? Det finns ett hus bredvid och annan bebyggelse i närheten.

Nu tog jag 350k för att få tomt+anslutning till en mille jämnt men det stämmer rätt väl, men du kanske anlitar Flanders Bygg AB för att få takrosetter i elskåpet till en kostnad på endast 1.35m?

Just för denna fastighet är det:

VATTEN/AVLOPP
Enskilt vatten (borrad brunn). Enskilt avlopp (minireningsverk Ecobox)

Säg att det kostade 500k, spelar ingen större roll.
Citera
2023-03-12, 13:10
Medlem
Citat:
Jag gjorde precis en uträkning med mer korrekta siffror. Uppenbarligen stämde det relativt bra med tidigare inlägg här över han vars föräldrar byggde ett liknande hus fast aningen mer påkostat.
I exemplet så var ju inte ens trädgården anlagt.
Citera
2023-03-12, 13:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jag räknade lite på, det är ju trots allt en relativ enkel konstruktion med träbälklag och träfast ovantill samt en billig tapptakskontruktions. Så inga konstigheter.
Ifrån Byggstart.se, så är snittpriser 22.5k/kvm och om vi lägger till 5k/kvm biarea som i detta fallet består av ett garage och en del av husgrundskonstruktionen (som inte bör inredas då det ligger till stor del under mark) så landar vi med ett tomtpris på 1M på 5,7M
Rätt nära min uppskattning, och de har ju inte anlagt någon trädgård så den kostnaden är försumbar.
Anslutning och schakt satte jag till 300k

Boare = 175*22,5k + 100*5k + 1M + 300k = 5,7M

Jag byggde själv hus 2012, mindre tomt och hus men med betydligt bättre läge. Dessutom med anlagd trädgård för 3,5M. Betalar man 9M för detta hus, så har man blivit lurad.
1M för marken som DViking säger kostade 1.7M.
På vilka grunder sänkte du ned marken från 1.3M till 1M?

Sedan är det lite intressant att det kostar 27640 kr/kvm för gruppbyggda småhus men skall bli mycket billigare här när man har mindre möjligheter att var rationell. Hur tänkte du här?

Är inte 5k ganska lite för ett relaxrum med klinker och kakel med golvvärme och bastu?
Dvs sådant som typiskt kan placeras i nedre våning i biaredelen.

De 500k som du prutar ned till 300k kan jag inte säga så mycket om än att du kanske har slarvat bort en hel del kostnader. Har du någon bygglov ens? Och ritningar och byggbeskrivning?
De som bygger själva menar att det typiskt landar på 500k. Det är därifrån jag hämtat siffran.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-12 kl. 13:17.
Citera
2023-03-12, 13:20
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Är inte 5k ganska lite för ett relaxrum med klinker och kakel med golvvärme och bastu?
Dvs sådant som typiskt kan placeras i nedre våning i biaredelen.
Kanske om man gillar att gå i kjol och sitter ner när man kissar. En karl fyller såklart platsen i anslutning till garaget med ölkyl, verktyg, hojar och annat bråte. Och så vapenskåp såklart.
Citera
2023-03-12, 13:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Se min uträkning, jag landade på 5,7M med ett tomtpris på 1M. Förutom grunden och schaktningen så är det ett relativt enkelt bygge med modest standard. Några 9M blir det verkligen inte, betalar du 7M så blir du bara blåst på drygt en mille.
Är gruppbyggda småhus verkligen så lyxiga?

Jag läste på byggahusforum om en som gjorde en utbyggnad av huset. Lite större. Det landade på 40k/kvm. Då var det sk billig yta så som sovrum och vardagsrum.
Det illustrerar hur priset går upp när man avviker från det rationella med gruppbyggda småhus.
Citera
2023-03-12, 13:24
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ska se om jag får tag i underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto