2023-03-04, 07:53
Medlem
Utbudet i bra områden i Stockholm är väldigt dåligt och har så varit senare 6 månaderna upplever jag. Hushållen försöker klara ’ puckeln’ (inverterad) och sälja senare är min bedömning. Endast ett fåtal tvingas sälja just nu ( i bra områden, dvs närförort norrort + nacka [subjektivt] ) om inte arbetslösheten kommer igång eller räntan sticker ytterligare 2-3 procent tror jag de flesta kommer klara sig. Visst en och annan skilsmässa och flytt kommer såklart ske men så är det ju alltid
Citera
2023-03-04, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Intressant där att det har varit stillastående sen i oktober. Med ett fall från topp till botten på nära 20%.

Jag tycker det talar för att bostadsobligationen måste etablera sig över 4% innan banken skruvar upp kalkylräntan och sänker tillgången på krediter för bostadsköp.

Mja. Tar man bara bort december som alltid är en låg månad är det snarare 16% nedgång från topp till botten.
Citera
2023-03-04, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi säger väl inte att dom är opåverkade.
Vi säger att det finns ganska rejäla marginaler. Dom får dra ned på något. Sparande t ex. Någon utlandsresa. Bilbyte. Köksbyte. etc.

Det kan dom ju muttra över men det är ljusår från katastrofen som tomtarna här i forumet fantiserar om.

Sedan kan dom ju glädjas åt att elen blir billigare.

För stunden är det inte så dramatiskt, men detta lär bli värre och utdraget. Återigen detta är vad jag tror och det är ingen som har facit i hand - jag respekterar era åsikter.

För alla som är intresserade av bostadsmarknaden finns en mycket bra dokumentär på P3 om 90-talskrisen. Där följer de bland annat Anders som berättar att hans lägenhet till slut blev ett hatobjekt ( p g a kostnaderna) även om han klarade sig. Han köpte år 1990 för knappt 400K och sålde med 100K förlust år 1998.
Citera
2023-03-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
För stunden är det inte så dramatiskt, men detta lär bli värre och utdraget. Återigen detta är vad jag tror och det är ingen som har facit i hand - jag respekterar era åsikter.

För alla som är intresserade av bostadsmarknaden finns en mycket bra dokumentär på P3 om 90-talskrisen. Där följer de bland annat Anders som berättar att hans lägenhet till slut blev ett hatobjekt ( p g a kostnaderna) även om han klarade sig. Han köpte år 1990 för knappt 400K och sålde med 100K förlust år 1998.

Det har ju visat sig att skräckexemplena från 90-tals krisen var helt försumbara. Någon andel av en promille med stackare som råkade illa ut i slutändan. Men man lider med dem såklart.

Man får också komma ihåg att from en bit in i 90-talet har styrräntan aldrig överskridit 5%. När den äldre generationen tjatar om att de "minsann hade över 10% ränta" glömmer de alltid att säga att man under den "gamla goda tiden" hade upp till över 80% ränteavdrag. Det är alltså äpplen och päron.
Citera
2023-03-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.expressen.se/ekonomi/thedeen-styrrantan-kan-hojas-igen-i-april/

Thedeen ser en stabilisering på bostadsmarknaden just nu. Ingen krasch..

Fritt fram för alla bubbelpratare att påpeka att Thedeen är hjärndöd och fattar ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Expressen och aftonhoran är lika trovärdiga som en ”ding ding värld”
Sickena pisstidningar

Håller förvisso med dig om nämnda tidningar i allmänhet.
Men Thedéen uttalar ovanstående ordagrant i Ekots lördagsintervju.

https://sverigesradio.se/avsnitt/riksbankschef-erik-thedeen-ytterligare-rantehojningar-kommer
Citera
2023-03-04, 08:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Expressen och aftonhoran är lika trovärdiga som en ”ding ding värld”
Sickena pisstidningar
Är ju inte konstigt att du har en skev verklighetsuppfattning när du förnekar data från verkligheten och misskrediterar budbäraren.

Här är iaf en (ganska bra) intervju med Thedeen (35 min) från 3 Mars. Så den är ganska färsk. Den kan ju vara utbildande för många.
(Inte minst de som yrar om att RB har ett uppdrag om växelkursen).
https://sverigesradio.se/avsnitt/riksbankschef-erik-thedeen-ytterligare-rantehojningar-kommer

Han säger bl a att effekten av räntehöjningar dröjer 12-18 månader innan den tar full effekt. Men är öppen för att det är kortare i Sverige pga mer rörliga räntor.
Dvs man får vänta till 2024 innan man avgör effekterna av gjorda räntehöjningar. Det är inte särskilt kritiskt på månaden när när en ränteförändring kommer.
Citera
2023-03-04, 08:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Marginaler har väl inget med åsikter att göra.

Det kommer nog bli värre. Fulla effekterna av räntehöjningarna har vi inte sett än. Om det sätter sig på bostadspriserna är dock en öppen fråga. Kan vara så att det prisfallet redan är taget.

Citat:
Nu vet jag inte riktigt vad dom tar upp där men Anders skulle kunna vara positiv till att han kan köpa en större bättre BR 1998 till 25% rabatt. Det där är mer en personlighetsfråga.

(Sagt under förutsättningen att marknaden faktiskt stod 25% lägre 1998. Och att media inte bara grävt upp en anomali. Fastighetsprisindex stod dock högre 1998 än 1990. Inte mycket dock).
Citera
2023-03-04, 08:59
Medlem
Citat:
Det är löjligt att förutsätta att alla har belånat sig till max på öret. Två löner på 50k krävs för ett 6 msek lån om man har barn och studielån. Sannolikt har man lite mer än så och sitter uppemot 80k netto. 14k räntor, 10k amortering och 5 i drift. Efter det har man någonstans lite under 50k kvar att sätta sprätt på.

Alla de jag sett när jag letat hus som sålt och varit runt 35-40 har haft 50-60% belåningsgrad. Och det är efter 2022 års nedgång.

Grejen är att det inte är dem du sett som är 35-40 med 50-60% belåningsgrad som är oroliga. Utan de är den klicken(som absolut inte är alla) som sitter med höga skuldkvoter. Nu är räntan 3x mot vad de räknade på när de flyttade in, samtidigt som de blir kostnadsattackaderade från alla andra håll och kidsen vill börja spela hockey, det är stressande. De klarar fortfarande kostnaderna och de kommer klara ännu högre kostnader.

* Problemet ligger i att majoriteten av deras kapital ligger i bostaden och det eroderas.
* Blir någon av med jobbet så motsvarar endast fasta kostnader hela den andra personens lön, istället för att de skulle kunna gå runt på 1 persons lön för bara 1 år sedan.
* Separera är en total mardröm för då skulle ingen av dem ha något.
* Det går inte att flytta om man inte trivs, utan att gå ned i standard för att stor del av insatsen för dessa har försvunnit.
* Du vågar inte byta jobb och vara först in(som inte var något problem för 1 år sedan).

Det är låångt ifrån alla och även med 7% ränta kommer de ha råd att betala men de ser sin LIVSKVALITÈ försvinna snabbt.. Och precis som du säger så vill inte folk offra 5-10 år i HR i betongen för att träffa en potentiell botten utan de vill LEVA. och det är beklagligt att det främst är yngre. Man kan argumentera för att de får skylla sig själva men det är en annan diskussion..

Läste förövrigt en artikel från USA som jag inte kan hitta där de frågade folk(millenials) som under pandemin köpte hus hur de kände och de flesta var missnöjda. Eftersom priserna rusade så köpte vad de precis hade råd med i stadsdelar de egentligen inte ville bo i och hus med alldeles för stora renoveringsbehov för dem att hantera och de hade inte räknat med de "oväntande" kostnaderna att driva runt ett hus. Jävligt naivt, men inte kul för dem och det finns anledning för dem att oroa sig.
Senast redigerad av RaijtS 2023-03-04 kl. 09:01.
Citera
2023-03-04, 09:25
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
https://www.expressen.se/ekonomi/thedeen-styrrantan-kan-hojas-igen-i-april/

Thedeen ser en stabilisering på bostadsmarknaden just nu. Ingen krasch..

Fritt fram för alla bubbelpratare att påpeka att Thedeen är hjärndöd och fattar ingenting.

Just nu har det väl legat stilla en liten stund? Det betyder inte att det kommer fortsätta göra det. Vilket han också säger.

Thedeen krattar manegen för räntehöjningar. Han måste höja hur det än går för bostadsmarknaden. Varför skulle han ge en kallt realistisk bild?
Citera
2023-03-04, 09:27
Medlem
Citat:
Tittar jag i senaste sparbarometern som gäller för sista kvartalet 2022, så är
* Bostadslånen 4101 mdr
* Bostads-tillgångarna 11960 mdr. (Dom har ju fallit något).

Hushållens belåningsgrad map bostäder aggregerat blir då 34%.

Dvs hushållen i Sverige är inte speciellt hårt belånade.

Sedan kan det finnas enstaka individer som får problem av olika skäl. Men så är det alltid.

I Stockholm kan det säkert vara lite högre belåning. Inkomsterna i snitt är högre här.
Har man lån på 3.1 MSEK och har köpt något för säg 7 MSEK så ligger man under 50% belåning. Och amorterar inget om inte banken kräver det.
Det lär inte vara någon fara på taket där. Och de kan nog ha leasingbilar.

Dvs hushållen i Sverige är inte speciellt hårt belånade.

Jo vi är högt belånade...påpekas av Stefan Yngves, Världsbanken och "alla" experter. Nu är du helt fel ute
Citera
2023-03-04, 09:28
Medlem
Citat:
Marginaler har väl inget med åsikter att göra.

Det kommer nog bli värre. Fulla effekterna av räntehöjningarna har vi inte sett än. Om det sätter sig på bostadspriserna är dock en öppen fråga. Kan vara så att det prisfallet redan är taget.

Frågan är dock om det blir värre än 15-20% topp till botten. Sthlms innerstad verkar ha stabiliserat sig där.. Att effekten på ekonomin i stort inte har fullt genomslag än är ju inte så konstigt, där kommer det att bli värre innan det blir bättre igen.

M1 sjunker just nu också viket skulle kunna indikera att folk bränner sparpengar nu. Vilket man kan göra ett tag innan man drar åt svångremmen.
Citera
2023-03-04, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaijtS
Grejen är att det inte är dem du sett som är 35-40 med 50-60% belåningsgrad som är oroliga. Utan de är den klicken(som absolut inte är alla) som sitter med höga skuldkvoter. Nu är räntan 3x mot vad de räknade på när de flyttade in, samtidigt som de blir kostnadsattackaderade från alla andra håll och kidsen vill börja spela hockey, det är stressande. De klarar fortfarande kostnaderna och de kommer klara ännu högre kostnader.

* Problemet ligger i att majoriteten av deras kapital ligger i bostaden och det eroderas.
* Blir någon av med jobbet så motsvarar endast fasta kostnader hela den andra personens lön, istället för att de skulle kunna gå runt på 1 persons lön för bara 1 år sedan.
* Separera är en total mardröm för då skulle ingen av dem ha något.
* Det går inte att flytta om man inte trivs, utan att gå ned i standard för att stor del av insatsen för dessa har försvunnit.
* Du vågar inte byta jobb och vara först in(som inte var något problem för 1 år sedan).

Det är låångt ifrån alla och även med 7% ränta kommer de ha råd att betala men de ser sin LIVSKVALITÈ försvinna snabbt.. Och precis som du säger så vill inte folk offra 5-10 år i HR i betongen för att träffa en potentiell botten utan de vill LEVA. och det är beklagligt att det främst är yngre. Man kan argumentera för att de får skylla sig själva men det är en annan diskussion..

Läste förövrigt en artikel från USA som jag inte kan hitta där de frågade folk(millenials) som under pandemin köpte hus hur de kände och de flesta var missnöjda. Eftersom priserna rusade så köpte vad de precis hade råd med i stadsdelar de egentligen inte ville bo i och hus med alldeles för stora renoveringsbehov för dem att hantera och de hade inte räknat med de "oväntande" kostnaderna att driva runt ett hus. Jävligt naivt, men inte kul för dem och det finns anledning för dem att oroa sig.

Finns alltid en promille som avviker men generellt är det otroligt ovanligt med 6 msek I lån och att man köpte på toppen till 85% belåningsgrad. Unga 25 åringar är möjligen de som gör det men de får lån på max 2 msek till en etta. Och de har väldigt sällan barn.

De som har flera barn, lån på 6 msek, löner kring minst 50 Pet skalle, är minst 35 år i en förkrossande majoritet av fallen. Det handlar mest om Sthlm med de lånen och här är snittet för förstföderskor över 30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in