2023-06-07, 12:28
Medlem
CharlieDaGamas avatar
Så underhållande att läsa alla bittra jävlar som är överlyckliga över dom som blir drabbade av räntehöjningarna som sker och potentiella bostadsnedgångar..

Ja, folk kommer drabbas. Men en hel jävla del människor kommer klara sig fint. Sorry att förstöra er glädje men så är det.

Lycka till med livsglädjen, den har majoriteten av mina vänner med bolån iaf kvar, oavsett räntor, SEK kurser och annat. Något många här uppenbarligen tappat för lägen sen
Citera
2023-06-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDaGama
Så underhållande att läsa alla bittra jävlar som är överlyckliga över dom som blir drabbade av räntehöjningarna som sker och potentiella bostadsnedgångar..

Ja, folk kommer drabbas. Men en hel jävla del människor kommer klara sig fint. Sorry att förstöra er glädje men så är det.

Lycka till med livsglädjen, den har majoriteten av mina vänner med bolån iaf kvar, oavsett räntor, SEK kurser och annat. Något många här uppenbarligen tappat för lägen sen

Du verkar inte allt för glad själv med alla dessa svordomar! Jag har själv ridit på vågen 11 år och gjort en ganska fin vinst nyligen. Men det är inte sunt att priserna ska vara så här pass höga. Hade priserna dykt utan att folk drabbades hade det varit det bästa, men man kan ju inte få allt. Helst hade jag velat se omkring -50 %, vilket inte kommer hända, men en man får väl drömma...
Citera
2023-06-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Precis! Folk är idioter, därför har vi politiker som skall styra folket och landet åt rätt håll men det har politikerna misslyckats med totalt, åtminstone av vad som nu syns av bl.a kronkursen:
165 sek idag för 100 dkk

Helt absurt.

Fast det finns väl ingen som på riktigt tror att politiker vill folkets bästa? De skapar problem som de sen låtsas lösa för att få en mandatperiod till. De är större skojare än mäklare.
Citera
2023-06-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De har börjat dyka upp ”internflyktingar ” som flyttar ut till små mindre attraktiva orter på dekis. För då kan de få en hyfsad villa för en bråkdel av vad de kostar i Sthlmsområdet. Dock blir servicen sämre och resekostnaderna högre.
Men fenomenet finns och är i ökande skulle jag säga, på så vis kan de som flyttar ut göra sig skuldfria.

Då blir man helt beroende av två bilar. En familj som måste skaffa en till bil (som är fräsch, startar och får plats med ungar etc) kommer behöva pynta över 10k extra i månaden ink allt och avskrivning av värdet alt privatleasing.

För 10k i månaden får du 4 msek i lån med 4% ränta.

De som gör denna manöver är rimligen de som inte har något val.
Citera
2023-06-07, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast det finns väl ingen som på riktigt tror att politiker vill folkets bästa? De skapar problem som de sen låtsas lösa för att få en mandatperiod till. De är större skojare än mäklare.
En vän jag känner arbetar i Danmark, inom restaurang, nettolön 55 papp per månad. En bostadsrätt i Nyhavn liknade Strandvägen kostar 50dkk/kvm. Skatten för Svenskar som arbetet i Danmark är löjligt låg. Bagagelastare på Kastrup 70k netto. Går bra för Sverige 😂
Citera
2023-06-07, 13:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Enskilda exempel kanske, skuldkvoten har stigit markant (speciellt sedan mitten av 90talet), tex låg den på omkring 50% 1960 och idag är den betydligt högre , omkring 200%.

Apropå det och allt snack om Akelius dessa dagar, blev nyfiken och surfade in på Wikipedia, som informerar att Akelius köpte sin första fastighet (en sommarstuga) med en sommarjobbslön som 13-åring. Han är född 1945, så då är vi nästan i ditt 60-tal. Ja, en aningen billigare fastighetspriser då. Handuppräckning i tråden från alla föräldrar vars tonåringar nu köper lågräntepumpade sommarstugor efter sommarjobben
Citera
2023-06-07, 14:00
Medlem
CharlieDaGamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du verkar inte allt för glad själv med alla dessa svordomar! Jag har själv ridit på vågen 11 år och gjort en ganska fin vinst nyligen. Men det är inte sunt att priserna ska vara så här pass höga. Hade priserna dykt utan att folk drabbades hade det varit det bästa, men man kan ju inte få allt. Helst hade jag velat se omkring -50 %, vilket inte kommer hända, men en man får väl drömma...

Det är bara jävligt skönt att uttrycka sig i svordom ibland, har inget direkt med mitt humör att göra faktiskt.

Jo, jag fattar också att ekonomin i samhället måste gå ihop, vilket göra att då och då i historien så kläms de stackare som hamnar mitt emellan en uppgång och en nedgång. Jag tycker mest synd om dom som naivt haft en dröm om t ex ett hus eller annat och som nu är körda pga ränteläget. Många klarar sig ändå, men absolut inte alla. Tycker det är trist med folk som gottar sig i andras elände bara, vilket det varit mycket av i denna tråd.
Citera
2023-06-07, 14:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Apropå det och allt snack om Akelius dessa dagar, blev nyfiken och surfade in på Wikipedia, som informerar att Akelius köpte sin första fastighet (en sommarstuga) med en sommarjobbslön som 13-åring. Han är född 1945, så då är vi nästan i ditt 60-tal. Ja, en aningen billigare fastighetspriser då. Handuppräckning i tråden från alla föräldrar vars tonåringar nu köper lågräntepumpade sommarstugor efter sommarjobben
40k borde man väl kunna få in på ett sommarjobb. Iaf med den skattekvot som gällde då.

Den som menar att den är är lite väl liten och skabbig bör begrunda vilken standard det var på den tiden. 1958 fanns knappt sommarstugor. Det var för de flesta en ouppnåelig lyx.
Citera
2023-06-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Då blir man helt beroende av två bilar. En familj som måste skaffa en till bil (som är fräsch, startar och får plats med ungar etc) kommer behöva pynta över 10k extra i månaden ink allt och avskrivning av värdet alt privatleasing.

Du förutsätter att att de flesta 2023 fortfarande behöver åka till jobbet varje dag fysiskt. Själv kan både jag och min sambo välja ifall vi vill jobba hemma eller åka till kontor, då och då dyker det dock upp vissa saker man behöver vara på plats på vilket gör att man inte kan sköta något av jobben från Bali men hade inte varit några problem att bo typ utanför Nyköping (vi jobbar i Stockholm) och klara oss på en bil.

Jag har väldigt svårt att se att all denna teknik som utvecklas, nu senast Apples VR-glasögon inte kommer leta sig in i arbetslivet. Tror inte man sitter i ett mötesrum 10 personer och lyssnar på någon som drar igenom en Powerpoint om 5 år.
Citera
2023-06-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDaGama

Hur kan man inte bry sig om SEK kursen om man bor i Sverige och förmodligen har sparande, pension, lön eller liknande i SEK och framförallt konsumerar i SEK?
Citera
2023-06-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Nja fel igen, du kan få en bli på privatleasing för alla ungar för runt 3,5kkr. Inga konstigheter,
Citera
2023-06-07, 14:26
Medlem
CharlieDaGamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Hur kan man inte bry sig om SEK kursen om man bor i Sverige och förmodligen har sparande, pension, lön eller liknande i SEK och framförallt konsumerar i SEK?

Klart många bryr sig, defenitivt alla i denna tråd. Men vissa människor har inte stenkoll på valutakurser och annat, majoriteten skulle jag säga. Och det är dom som åker dit när räntan höjs med 4% på 1 år om man då köpt ett boende på toppen av marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in