2023-03-09, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det mesta av bolånen har inte påverkats av räntehöjningarna ännu, enligt SVT.

Det kan till exempel vara en delförklaring till, som du skrev:

I övrigt delar jag din analys att räntehöjningar biter på prisökningarna först när en betydande del av hushållens reserver är uttömda.

Bar att vi kan vara överens om det i alla fall.

Samtidigt som det framhålls att huvuddelen av svenska bolån har varit rörliga så får man nog anta att det har påverkat rätt rejält även fram till nu.

Människor (i gemen) är betydligt smartare än många här tycks tro. Visst kan det finnas enstaka exempel på överkonsumtion (fast det känns som det har blivit mindre och mindre de senaste 10 åren i takt med bankernas åtstramningar). Som många expterter säger är det snarare blancolån än bostadslån som är det stora hotet.
Citera
2023-03-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är känt att 50% sitter med 3 mån bindning.
Hälften har alltså redan känt av höjningarna.
De som har 1 år bindning. Har i snitt Oktobers ränta.
Det är de få med 2 år och längre som är opåverkade än så länge.

Det är så gott som alla dessa 72% som redan känt av räntehöjningar.

Ok, i så fall är inte informationen i SVT:s artikel relevant utan direkt missledande. Det borde jag förstås ha utgått ifrån.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-03-09 kl. 15:17.
Citera
2023-03-09, 15:19
Medlem
Citat:
Lånelöftena har i massor med år legat på ca 5 ggr årsinkomsten. Med ditt resonemang skulle då bostadspriserna följt lönerna senaste 15 åren. Stämmer ditt resonemang?

Det som kanske hänt nu är att folk med låga löner fått reducerade lånelöften. T ex den som har 25k brutto får bara låna 441k. Men är det dom som orsakat prisnedgången? Objekten som kostar 700k.
Nu begränsar du dig till en parameter, X x årslönen i detta fall, där X varierat. Förutom detta tak så har du KALP som begränsar lånelöften och denna korrelerar med bostadsobligationen. Så även folk med inkomster runt 650k/år har fått låna mindre p g a kalkylräntan och högre KALP.
Citera
2023-03-09, 15:22
Medlem
Dessa löjliga räntehöjningar har typ 99% råd med som sitter i brf

De i hus har det kämpigare

Och de som drabbas av räntehöjningar är småföretagare som resturanger små cafe och frisörer.
Det är där man kapar kostnader för betala mat o lånet till boendet

Höja räntan är fel väg gå
Höj amorteringen
Sänk belåning Max 50% belåning

Marknaden på brf i Bromma o Solna av attraktiva lägenheter står sig tyvärr än
Citera
2023-03-09, 15:23
Medlem
Media basunerade ut att priserna nu vänt och går upp.
Ska jag köpa nu när det är så ?
Är det klokare och sälja istället ?
Citera
2023-03-09, 15:40
Medlem
Citat:
Nej det är ingen enkel fråga. Och den har inget svar.
Den är som om jag frågade dig om du har slutat äta levande spädbarn till frukost. Och sedan kräver jag ett ja eller nej svar. Du kan ju fundera över vad ja och nej innebär där.

Eftersom det var en lavinartad nedgång så ändras svaret med lavinartad hastighet. Din fråga är lika defekt som om du frågade efter GPS-koordinaterna för snön i en lavin. Och sedan gaggar om att det är bara en siffra. Du förstår inte att snön rör på sig.

Du förstår helt enkelt inte ämnet. Och du gör inga försök att förstå.

Trams. Precis som det finns definitioner för vad som är storm och orkan angivna i m/s så skulle du kunna säga en siffra för vad du menar med en lavinartad nedgång men du vågar inte säga en siffra eftersom du i samma sekund skulle tvingas erkänna att vi haft en lavinartad nedgång på bostadsmarknaden.
Citera
2023-03-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Media basunerade ut att priserna nu vänt och går upp.
Ska jag köpa nu när det är så ?
Är det klokare och sälja istället ?

Sälj nu och köp om två år
Citera
2023-03-09, 15:53
Avslutad
Vill köpa någonstans att bo men orkar inte just nu på grund av vädret.

Försöker få rätsida på https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Alltså jag vill inte bo i lägenhet för jag hatar brf-folk men i Stockholms Län eller runt om i någon form av hus. Det ser ut som om det fortsätter att falla förutom i innerstaden eller?

Kommer vänta till det töat i alla fall men innan sommaren är botten nådd om man letar efter sånt då eller har jag fattat allt fel som vanligt?
Citera
2023-03-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ok, i så fall är inte informationen i SVT:s artikel relevant utan direkt missledande. Det borde jag förstås ha utgått ifrån.

Den är vinklad av ett "stackars" invadrar/LO-perspektiv.
Den innehåller en röra av olika åsikter och irrelevans för att förstå vad som händer.
Citera
2023-03-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Vill köpa någonstans att bo men orkar inte just nu på grund av vädret.

Försöker få rätsida på https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/

Alltså jag vill inte bo i lägenhet för jag hatar brf-folk men i Stockholms Län eller runt om i någon form av hus. Det ser ut som om det fortsätter att falla förutom i innerstaden eller?

Kommer vänta till det töat i alla fall men innan sommaren är botten nådd om man letar efter sånt då eller har jag fattat allt fel som vanligt?

Det sista ställe du ska vända dig till för att få råd är just precis denna tråd.

Här vimlar det av bittra boende i Hyresrätter som i 10 år har hoppats på dramatiskt sänkta priser på bomarknaden. Nu har de vädrat morgonluft efter den prisjustering som hittills har skett. De tror fortfarande på fullt allvar på fortsatt prissänkning till ned mot en halvering av toppnoteringarna tidigt 2022.

INGEN här vet var priserna tar vägen. Särskilt inte i Stockholmsområdet.
Det som hände under pandemin var en "flykt" från brf till villor med bra kommunikationer.
Extrem prisökning följde.

När pandemin var över och elpriserna stack iväg så vände trenden. brf i innerstan har stått emot bättre och villorna sjunkit mer.

Det är vad som hänt. Ingen vet vad som händer nu.

Det man måste titta på är hårda fakta.
- Räntorna kommer att gå upp och stanna högre än "alla" trodde
- Inflationen verkar fortsätta på hög nivå.
- Lågkonjunkturen som alla trodde skulle komma har ännu inte dykt upp.

Hur påverkar det priserna på villor nära Stockholm? Ingen vet.

Just nu är utbudet stort och antal affärer mindre än utbudet.
Men det verkar inte finnas någon särskild vilja att sänka priser.
Ingen ökning av exekutiva auktioner. Ingen direkt desperation är visad än.

Men till våren brukar villamarknaden vakna till.
Kanske kommer att suga upp en del utbud.

Vem vet.

Tro bara inte på någon slags halvering av priserna. Eller kanske inte ens ytterligare 5-10% ned.

Så riktigt bra objekt med låg elförbrukning till bra pris skulle kanske kunna vara något
Citera
2023-03-09, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det sista ställe du ska vända dig till för att få råd är just precis denna tråd.

Här vimlar det av bittra boende i Hyresrätter som i 10 år har hoppats på dramatiskt sänkta priser på bomarknaden. Nu har de vädrat morgonluft efter den prisjustering som hittills har skett. De tror fortfarande på fullt allvar på fortsatt prissänkning till ned mot en halvering av toppnoteringarna tidigt 2022.

INGEN här vet var priserna tar vägen. Särskilt inte i Stockholmsområdet.
Det som hände under pandemin var en "flykt" från brf till villor med bra kommunikationer.
Extrem prisökning följde.

När pandemin var över och elpriserna stack iväg så vände trenden. brf i innerstan har stått emot bättre och villorna sjunkit mer.

Det är vad som hänt. Ingen vet vad som händer nu.

Det man måste titta på är hårda fakta.
- Räntorna kommer att gå upp och stanna högre än "alla" trodde
- Inflationen verkar fortsätta på hög nivå.
- Lågkonjunkturen som alla trodde skulle komma har ännu inte dykt upp.

Hur påverkar det priserna på villor nära Stockholm? Ingen vet.

Just nu är utbudet stort och antal affärer mindre än utbudet.
Men det verkar inte finnas någon särskild vilja att sänka priser.
Ingen ökning av exekutiva auktioner. Ingen direkt desperation är visad än.

Men till våren brukar villamarknaden vakna till.
Kanske kommer att suga upp en del utbud.

Vem vet.

Tro bara inte på någon slags halvering av priserna. Eller kanske inte ens ytterligare 5-10% ned.

Så riktigt bra objekt med låg elförbrukning till bra pris skulle kanske kunna vara något

Nej jag skiter i sånt. Har cashen och helst hade jag velat bo långt åt h-vete för det är prisokänsligt och bättre folk, nädå jag vill bara inte gå back och hamna i någon sits jag inte kan ta mig ur.

Jag orkar inte tänka längre än så i mitt liv.

Tack för feedback det uppskattas.
Citera
2023-03-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Nej jag skiter i sånt. Har cashen och helst hade jag velat bo långt åt h-vete för det är prisokänsligt och bättre folk, nädå jag vill bara inte gå back och hamna i någon sits jag inte kan ta mig ur.

Jag orkar inte tänka längre än så i mitt liv.

Tack för feedback det uppskattas.

Om du har mycket cash så är ditt läge onekligen ganska bra.
Det låter också som du skulle kunna tänka dig att dra dig en bit ut från Stockholm.

Redan där minskar du riskerna. Liksom om du renoverar själv t ex.

Då minskar ju påverkan på flera sätt av prisförändringar.
10% på ett mindre belopp är just ett mindre belopp vilket minskar risken.

Sen är den största påverkan hur länge du kommer att bo där. Ju längre man bor ju mindre risk att åka på plötsliga prisfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in