2023-02-19, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
"Chancy and the Grand Rascal" av Sid Fleischman kanske?

https://www.goodreads.com/book/show/464178.Chancy_and_the_Grand_Rascal

Fan va sjukt! Sökte upp den på svenska och kände igen bokomslaget direkt! Tack så mycket 🙏
Citera
2023-03-09, 03:24
Medlem
serotonins avatar
Söker namn på två böcker som jag troligen läste på 90-talet. Vet inte vilket decennium de skrevs. Svenska författare. Skrivna i lättsam och humoristisk/satirisk ton.

1. Berättarjaget, möjligen en musikjournalist, träffar under 60-talet en hel del brittiska stjärnor. Jag minns att Beatles, Stones och Eric Clapton nämndes. Han blir vän med några av dem och de hälsar på honom i Sverige vid något tillfälle.

2. Utspelas helt eller delvis i travvärlden. I ett stycke berättas det om en specifik travspelare att den enda gången han vunnit på V5 var när han av misstag kryssat för fel travbana på spelkupongen.

Mer info än så har jag tyvärr inte att bjuda på.
Citera
2023-03-09, 15:50
Medlem
Hjälp!
I min ungdom läste jag en science fiction bok som bla handlade om att ett byggnadsmaterial som använts till typ alla byggnader på jorden, föll sönder, universum började krympa och människor befolkade asteroider för att människan skulle överleva. Den handlade också om ett kollektivt medvetande som delades av alla i universum. Tror boken slutade med the big chrunch, och med frågeställningen om medvetandet på något sätt skulle överleva.

Tacksam för hjälp
Citera
2023-03-09, 20:07
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rekku
Hjälp!
I min ungdom läste jag en science fiction bok som bla handlade om att ett byggnadsmaterial som använts till typ alla byggnader på jorden, föll sönder, universum började krympa och människor befolkade asteroider för att människan skulle överleva. Den handlade också om ett kollektivt medvetande som delades av alla i universum. Tror boken slutade med the big chrunch, och med frågeställningen om medvetandet på något sätt skulle överleva.

Tacksam för hjälp
= Zebrowski: Makroliv, frånsett att det är typ tvärtom med byggmaterialet som s.a.s. ligger till grund för romanen, och en del annat. En bra bok det, till svenska som Delta #154.
Citera
2023-03-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
= Zebrowski: Makroliv, frånsett att det är typ tvärtom med byggmaterialet som s.a.s. ligger till grund för romanen, och en del annat. En bra bok det, till svenska som Delta #154.
Åhhhhhh grymt!
Tack för snabbt svar, har verkligen försökt googla men inte lyckats.
Detta kommer bli spännande.
Tacksam!
Citera
2023-03-09, 21:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rekku
Åhhhhhh grymt!
Tack för snabbt svar, har verkligen försökt googla men inte lyckats.
Detta kommer bli spännande.
Tacksam!
Hm. Det började klia i bakhuvudet när jag svarat, så jag har nu ögnat igenom inledningen och visst har du rätt om byggmaterialet, det är inte tvärtom annat än som förutsättning för att kunna just krascha överallt. Nå, trevlig läsning i vart fall.
Citera
2023-04-09, 00:21
Medlem
CottageQueens avatar
Jag söker en dikt/poem eller liknande som vi läste på gymnasiet i mitten av 80-talet.
Jag kommer ihåg den som en sorts telefonlista/bok som en äldre dam tittar igenom på ålderns höst.
Nummer till föräldrar, senare skola, vänner, kanske utflugna barn, ålderdomshem, blomsterhandel och på slutet begravningsbyrån då hennes man gått bort. Det fanns fler saker emellan.
Jag TROR att det är en svensk kvinnlig författare och det borde ju utspela sig efter att de flesta fått telefon i hemmet.

Är det någon som har en aning om vad jag pratar om? Har funderat i åratal nu
Citera
2023-04-09, 00:54
Medlem
Namn på en pocket efterlyses. Tror den var skriven av Michael Crichton. En deckare som utspelade sig på en annan planet. Polisdetektiven var en cyborg. På omslaget ställdes frågan om han var människa med maskin eller maskin med människa. Något sådant. Detektiven hade rest till planeten för att utreda en rad mystiska mord som inträffat i en byggnad. Det var ett större hem som styrdes av en centraldator. När jag tänker efter kan den ha påmint om HAL 9000. Lite samma idé. Datorn hade koll på allting. Jag minns det mesta utom vad boken hette.
Citera
2023-04-09, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Namn på en pocket efterlyses. Tror den var skriven av Michael Crichton. En deckare som utspelade sig på en annan planet. Polisdetektiven var en cyborg. På omslaget ställdes frågan om han var människa med maskin eller maskin med människa. Något sådant. Detektiven hade rest till planeten för att utreda en rad mystiska mord som inträffat i en byggnad. Det var ett större hem som styrdes av en centraldator. När jag tänker efter kan den ha påmint om HAL 9000. Lite samma idé. Datorn hade koll på allting. Jag minns det mesta utom vad boken hette.
Kanske: Isaac Asimov, Den nakna solen.
Citera
2023-04-09, 10:59
Medlem
cleolinas avatar
Söker en engelsk deckarförfattare. Eventuellt stod förnamnet bara som initialer. Har också för mig att det kanske var en man.
Ena boken handlar om ett par som flyttar till en gammal fyr i Skottland efter att en av deras tvillingar dött i en olycka. Snart får mamman dock tvivel om vilken tvilling som egentligen dog.
Författaren har också skrivit en annan bok som översatts till svenska, kommer dock knappt ihåg något från den, bara att en kvinna flyttar ut på landet till sin nye pojkvän.
Böckerna, framför allt den första, var väldigt spännande utan att vara blodiga och ”hemska” och hyfsat välskrivna, skulle gärna vilja se om han (?) skrivit något mer men kommer för mitt liv inte ihåg författarnamnet eller boktitlar och hittar inte böckerna i min bokhylla heller, tyvärr, så har nog gett bort dem. Perfekt avslappnande spännande mysrysläsning, hoppas på fler böcker av samme författare, om jag nu lyckas komma på vad han (hon?) hette.
Citera
2023-04-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Jag söker en dikt/poem eller liknande som vi läste på gymnasiet i mitten av 80-talet.
Jag kommer ihåg den som en sorts telefonlista/bok som en äldre dam tittar igenom på ålderns höst.
Nummer till föräldrar, senare skola, vänner, kanske utflugna barn, ålderdomshem, blomsterhandel och på slutet begravningsbyrån då hennes man gått bort. Det fanns fler saker emellan.
Jag TROR att det är en svensk kvinnlig författare och det borde ju utspela sig efter att de flesta fått telefon i hemmet.

Är det någon som har en aning om vad jag pratar om? Har funderat i åratal nu

Det du beskriver påminner mycket om novellen Ett halvt ark papper av August Strindberg, som finns på Litteraturbanken: https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/StrindbergA/titlar/EnsamSagor/sida/133/etext
(och brukar vara vanlig att läsa i skolan).

Det är inte en dikt och den handlar inte om en äldre dam, men så mycket annat stämmer att jag ändå tipsar om att du kan se om det möjligen kan vara den. Om det inte är den är jag rätt övertygad om att den du har läst på något sätt anspelar på Strindberg, och då går den kanske att hitta med hjälp av den ingången.
Citera
2023-04-09, 11:32
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Söker en engelsk deckarförfattare. Eventuellt stod förnamnet bara som initialer. Har också för mig att det kanske var en man.
Ena boken handlar om ett par som flyttar till en gammal fyr i Skottland efter att en av deras tvillingar dött i en olycka. Snart får mamman dock tvivel om vilken tvilling som egentligen dog.

Författaren har också skrivit en annan bok som översatts till svenska, kommer dock knappt ihåg något från den, bara att en kvinna flyttar ut på landet till sin nye pojkvän.
Böckerna, framför allt den första, var väldigt spännande utan att vara blodiga och ”hemska” och hyfsat välskrivna, skulle gärna vilja se om han (?) skrivit något mer men kommer för mitt liv inte ihåg författarnamnet eller boktitlar och hittar inte böckerna i min bokhylla heller, tyvärr, så har nog gett bort dem. Perfekt avslappnande spännande mysrysläsning, hoppas på fler böcker av samme författare, om jag nu lyckas komma på vad han (hon?) hette.

Du kanske tänker på boken med originaltitel "The Ice Twins" av S.K. Tremayne? Svensk titel "Istvillingar".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Ice_Twins

Om du go*glar på författarnamnet kan du hitta fler av hans psykologiska deckare som finns översatta till svenska.
Senast redigerad av GilGrissom82 2023-04-09 kl. 11:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in