Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-08, 15:18
  #4537
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Fattade inte riktigt om detta var en fråga eller inte, men om du söker efter boken är det Björn! av Bengt Nilsson.

Mycket riktigt frågade jag efter boken. Tack för svar!
Citera
2021-09-17, 22:40
  #4538
Medlem
Finns det nån författare som liknar Jo Nesbøs stil?

Jag har otroligt mkt lättare att följa hans berättelser (ljudbok) än de flesta andra jag läser.

Det är nog bara Kepler och Nesbö där jag lyssnar på allt de släppt.
Citera
2021-09-27, 10:54
  #4539
Medlem
Attackcykelns avatar
När jag var en liten gosse i början av 1980-talet var jag väldigt förtjust i en bilderbok som utspelade sig i ett land befolkat av stora, bulliga monster. Som jag minns monstren var de tecknade i en Hans Arnold- eller Maurice Sendak-liknande stil. Själva historien handlade om ett brev som hade kommit på avvägar. Flera av monstren förstod inte vad det var, utan försökte äta upp det. Till sist hittades det av ett klokt litet monster som lade det i en brevlåda.

Jag har givetvis letat bland både Arnolds och Sendaks verk, men utan att hitta något som verkar passa. Känner någon igen historien? Säkert minns jag vissa detaljer fel, jag var i femårsåldern när jag senast såg boken.
Citera
2021-09-27, 12:22
  #4540
Medlem
Thuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
När jag var en liten gosse i början av 1980-talet var jag väldigt förtjust i en bilderbok som utspelade sig i ett land befolkat av stora, bulliga monster. Som jag minns monstren var de tecknade i en Hans Arnold- eller Maurice Sendak-liknande stil. Själva historien handlade om ett brev som hade kommit på avvägar. Flera av monstren förstod inte vad det var, utan försökte äta upp det. Till sist hittades det av ett klokt litet monster som lade det i en brevlåda.

Jag har givetvis letat bland både Arnolds och Sendaks verk, men utan att hitta något som verkar passa. Känner någon igen historien? Säkert minns jag vissa detaljer fel, jag var i femårsåldern när jag senast såg boken.

Min gissning är Massor av monster av Mercer Mayer. Originaltiteln är i så fall "One monster after another"
Citera
2021-09-27, 15:21
  #4541
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thud
Min gissning är Massor av monster av Mercer Mayer. Originaltiteln är i så fall "One monster after another"

Tackar ödmjukast. Det måste vara den. På Amazon-sidan står om en "stamp-collecting Trollusk" som stjäl brevet. Jag vill minnas att det var en "pappersätande Plumsipapp" som sedan försökte sätta tänderna i det.
Citera
2021-10-04, 09:29
  #4542
Medlem
lloydfabeges avatar
Hittade en kommentar på reddit som löd så här (har inte fått svar av personen som postade detta på reddit), vilken bok är det?

This reminds me of the sci-fi story I read a long time ago, about our stars being black holes in another dimension. Our dark matter was their matter, etc. It talked about how shadow people and some paranormal effects are actually anomalies or distortions that blend dimensions in certain spots. It was a cool story.
Citera
2021-10-06, 16:34
  #4543
Medlem
Prutmammas avatar
Må vara ett lång shot.
Söker en bok som, har jag för mig, är svart, heheh; inleds med en resa till någon ö, kanske Grekland?; fortsätter med ett kapitel där man följer protagonisten på hans jobb, ett jobb där dom ljudlägger eller nåt skit, fan minns inte riktigt…
Minns att boken var lång, 500-600 sidor..
Har någon vag aning att boken kan ha getts ut postumt? Men det kan verkligen vara fel.
Vet någon vad jag yrar om?
Citera
2021-10-07, 12:35
  #4544
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutmamma
Må vara ett lång shot.
Söker en bok som, har jag för mig, är svart, heheh; inleds med en resa till någon ö, kanske Grekland?; fortsätter med ett kapitel där man följer protagonisten på hans jobb, ett jobb där dom ljudlägger eller nåt skit, fan minns inte riktigt…
Minns att boken var lång, 500-600 sidor..
Har någon vag aning att boken kan ha getts ut postumt? Men det kan verkligen vara fel.
Vet någon vad jag yrar om?

Det skulle kanske kunna vara John Fowles Illusionisten.
Citera
2021-10-07, 14:55
  #4545
Medlem
Prutmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Det skulle kanske kunna vara John Fowles Illusionisten.

Jag vill minnas att författaren var svensk, finsk/svensk
Citera
2021-10-17, 20:34
  #4546
Medlem
Entjockbanans avatar
Var kan man lägga vantarna på svensköversättning Bröderna Karamazov? Verkar inte tryckas längre?
Citera
2021-10-17, 20:44
  #4547
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entjockbanan
Var kan man lägga vantarna på svensköversättning Bröderna Karamazov? Verkar inte tryckas längre?
Del 2 finns på Bokus.
Övriga delar i samlarvolym på Bokbörsen, dock dyrt.
På Bookbeat kan du både läsa via appen eller lyssna på den som ljudbok.
Citera
2021-11-05, 18:21
  #4548
Medlem
Letar efter en barn/ungdomsbok en flicka/tjej blir kidnappad av en kvinna som låtsas vara hennes mamma , kommer inte ihåg så mycket mer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback