Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
En reflektion jag gjort en tid, som inte är direkt relaterat pajkastningen i tråden fram och tillbaka - men det är hur som helst relaterat räntan.
Vi har lån, uppdelat på bundet och rörligt. De bundna gjorda innan justeringarna startade uppåt så de är toklåga, i något år till.
Men har också en del i rörligt och ett tidigare bundet som nyligen gått över i rörligt.
Följer marknaden noggrant och har alltid gjort. Köpte första bostaden för ca 10 år sen, så sitter inte på pottkanten direkt, tvärt om. Men man vill ju aldrig betala högre ränta än nödvändigt, av ren princip.
Har sista veckorna tittat lite på de bundna räntorna min bank erbjuder mig, en av storbankerna, och hörde mig för idag idag.
Kan binda ett lån på tre år på 4,50. Fem år på 4,30.
Men så läser man här, och på sina håll - om ond bråd död och hur åt helvete det kommer gå för alla (eller de flesta).
Det jag reflekterar över är ju att en ränta på fem år, på 4,30 trots allt ju är en rätt OK ränta. Det är ingen katastrof. Det betalar extremt många idag genom sin rörliga lån som gått upp, eller strax under.
Sitter man på pottkanten, eller är orolig ränta uppåt 5-6-7-8% - måste det vara fullständigt finemang att binda på 4,30? I fem år.
Det är nästan så jag är sugen. Nu tror jag förvisso på ett rätt kass 2023 och 2024 vilket kommer att kräva stimulanser och i förlängningen justeringar neråt, men om man nu är en smula orolig för sin ekonomi och inom kort väntar en eller två justeringar uppåt till från Rb, är det väl helt enkelt bara att binda?
Klarar man sitt rörliga idag klarar man 4,30 framåt också. Det svider såklart, om man är van vid 1,50. Men att svida är inte detsamma som att inte klara av.
Jag vill ju ändå tro att de som sitter i skiten ändå gör detta.
Jag kan inte se denna ond bråd död och folk som flyr sina hem som spås var och varannan dag här när alternativen som finns ändå inte är piss. Att det svider är en annan sak, men piss? Nej.
Hmm, Ja och Njae, Riksbanks-Thedeen har ju varit ute och meddelat önskemål om att Svea Rikes befolkning skall binda sina lån i större utsträckning. Jag postade citering häromdagen, Thedeen tog upp att 80% ligger rörligt...
Det är inte säljarna som behöver fly sina hem asap, det är köparna som inte budar to the moon längre iom ökade månadskostnader. Snarare to the ground, om räntan fortsätter upp. Det är en långsam process som maler på. Dödsbon, separationer, familjebildningar, pension, flytt för jobb/studier etc, you name it. Finns alltid ett kritisk massa som behöver flytta, och nutida köpare möter upp med en helt annan budget och marknadsverklighet mot för bara ett år sedan. Allt blir påverkat i kedjan, pensionären som säljer kan inte lägga lika mycket på den nya BR:en etc. Men det tar tid processen.