2023-03-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Är fanders och flicksom-fb eller barfen sugen på... över 10 000kr i avgift till BRF?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nacka-eriksvik-nacka-kommun-boo-strandvag-1-l-19268515

LOL.

https://mspecsfiles2.blob.core.windows.net/0425/files/0cbf9180-5b3c-11ed-902e-c3db81faea49.pdf

I årsredovisningen framkommer att alla lånen löpt ut Q4 2022. Från 0.7% i snittränta till nu ca 4.0%. Föreningens lån är 12 000 per kvm.
Objektet med 147kvm har ungefär 1.8 miljoner kronor i indirekt nettoskuldsättning. En ränteökning kring 3% på det lånet är nästan 5000kr/mån i ränta. Det förklarar varför avgift nu är 10K kr.

Sen ska du såklart få bolån 9 milj. Och amortera o betala ränta på det.
Kan du casha objektet så bor du i det för 10k per månad. Varför en dollarmiljonär skulle vilja bo där är en bra fråga.

Så det återstår att en sosse köper det och tar lån. Och då ska det amorteras och ränta betalas. Och hög avgift.

Vill du bo för 60 000 per månad? Eller mer? Och ta oändlig finansiell risk. Nå prata nu liksom-fb.

Fint fritidshus men lite pricey. Hur landade du i att lånen lagts om till 4%-ig ränta?
Citera
2023-03-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Fint fritidshus men lite pricey. Hur landade du i att lånen lagts om till 4%-ig ränta?

https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/ovrigt/2022-09-28-brf-ers-laneraentor-fortsaetter-uppat

I sept låg snitträntan för BRFer på 3.75.

Vad trodde du dom skulle få. 1.50?

Är du sugen på att köpa.

Bara 60 000 kr per månad
Citera
2023-03-08, 20:14
Medlem
En reflektion jag gjort en tid, som inte är direkt relaterat pajkastningen i tråden fram och tillbaka - men det är hur som helst relaterat räntan.

Vi har lån, uppdelat på bundet och rörligt. De bundna gjorda innan justeringarna startade uppåt så de är toklåga, i något år till.
Men har också en del i rörligt och ett tidigare bundet som nyligen gått över i rörligt.
Följer marknaden noggrant och har alltid gjort. Köpte första bostaden för ca 10 år sen, så sitter inte på pottkanten direkt, tvärt om. Men man vill ju aldrig betala högre ränta än nödvändigt, av ren princip.

Har sista veckorna tittat lite på de bundna räntorna min bank erbjuder mig, en av storbankerna, och hörde mig för idag idag.
Kan binda ett lån på tre år på 4,50. Fem år på 4,30.
Men så läser man här, och på sina håll - om ond bråd död och hur åt helvete det kommer gå för alla (eller de flesta).
Det jag reflekterar över är ju att en ränta på fem år, på 4,30 trots allt ju är en rätt OK ränta. Det är ingen katastrof. Det betalar extremt många idag genom sin rörliga lån som gått upp, eller strax under.

Sitter man på pottkanten, eller är orolig ränta uppåt 5-6-7-8% - måste det vara fullständigt finemang att binda på 4,30? I fem år.
Det är nästan så jag är sugen. Nu tror jag förvisso på ett rätt kass 2023 och 2024 vilket kommer att kräva stimulanser och i förlängningen justeringar neråt, men om man nu är en smula orolig för sin ekonomi och inom kort väntar en eller två justeringar uppåt till från Rb, är det väl helt enkelt bara att binda?
Klarar man sitt rörliga idag klarar man 4,30 framåt också. Det svider såklart, om man är van vid 1,50. Men att svida är inte detsamma som att inte klara av.
Jag vill ju ändå tro att de som sitter i skiten ändå gör detta.
Jag kan inte se denna ond bråd död och folk som flyr sina hem som spås var och varannan dag här när alternativen som finns ändå inte är piss. Att det svider är en annan sak, men piss? Nej.
Senast redigerad av M.J.A 2023-03-08 kl. 20:19.
Citera
2023-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/ovrigt/2022-09-28-brf-ers-laneraentor-fortsaetter-uppat

I sept låg snitträntan för BRFer på 3.75.

Vad trodde du dom skulle få. 1.50?

Är du sugen på att köpa.

Bara 60 000 kr per månad

Mm, du har helt rätt. En bubbla.
Citera
2023-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, du har helt rätt. En bubbla.

Ja. Så nu får ägarna pay up 60 lax per månad.

Eller sälja till vad marknaden vill betala

kanske 4. Eller 5 milj.
Citera
2023-03-08, 20:38
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Sitter man på pottkanten, eller är orolig ränta uppåt 5-6-7-8% - måste det vara fullständigt finemang att binda på 4,30? I fem år.

Absolut. Ligger man risigt till är det nästan ett måste att binda idag. Nedsidan är givetvis risken för räntenedgång som kommer gör att man upplever sig betala för mycket men vad är alternativet för den som börjar närma sig smärtgränsen?
Citera
2023-03-08, 20:57
Medlem
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?

Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?

Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.

BRF-avgifterna kommer att öka med 20% inom 1 år.

Är medelsvensson totalt körd i huvudet?
Citera
2023-03-08, 21:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Någon som kan förklara för mig vem den typiska köparen är i detta läge?

Jag menar VI VET att räntan ska UPP. Ändå köper folk? Vilka är dessa idioter?

Om jag VET att jag får en bostad för 1 miljon kr mindre om 3-6 månader, så väntar jag.

BRF-avgifterna kommer att öka med 20% inom 1 år.

Är medelsvensson totalt körd i huvudet?

Den typiska köparen är väl en köpare som måste ha en bostad och accepterar prisnivån utifrån köparens personliga preferenser?

Jag vet bara själv hur jag resonerar när jag köper bostäder och då brukar jag titta på de längre bundna räntorna och inte på den momentana rörliga räntan.

Du kan ju binda på 10 år utan att pruta på runt 4%, så varför skulle då räntorna skena? Skulle banken vara så dum och låna ut så billigt?

Sedan beror det ju på ekonomin i BRF. Alla BRF:er måste inte höja sina avgifter. Det finns många helt skuldfria BRF:er där ute.
Citera
2023-03-08, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den typiska köparen är väl en köpare som måste ha en bostad och accepterar prisnivån utifrån köparens personliga preferenser?

Jag vet bara själv hur jag resonerar när jag köper bostäder och då brukar jag titta på de längre bundna räntorna och inte på den momentana rörliga räntan.

Du kan ju binda på 10 år utan att pruta på runt 4%, så varför skulle då räntorna skena? Skulle banken vara så dum och låna ut så billigt?

Sedan beror det ju på ekonomin i BRF. Alla BRF:er måste inte höja sina avgifter. Det finns många helt skuldfria BRF:er där ute.

Så i lägen där du vet att riksbanken kommer att höja med minst 0,5 % i april och 0,25-0.5 % till i juni köper du NU? Fast priserna ska ner med flera hundratusen/miljon?
Citera
2023-03-08, 21:23
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
En reflektion jag gjort en tid, som inte är direkt relaterat pajkastningen i tråden fram och tillbaka - men det är hur som helst relaterat räntan.

Vi har lån, uppdelat på bundet och rörligt. De bundna gjorda innan justeringarna startade uppåt så de är toklåga, i något år till.
Men har också en del i rörligt och ett tidigare bundet som nyligen gått över i rörligt.
Följer marknaden noggrant och har alltid gjort. Köpte första bostaden för ca 10 år sen, så sitter inte på pottkanten direkt, tvärt om. Men man vill ju aldrig betala högre ränta än nödvändigt, av ren princip.

Har sista veckorna tittat lite på de bundna räntorna min bank erbjuder mig, en av storbankerna, och hörde mig för idag idag.
Kan binda ett lån på tre år på 4,50. Fem år på 4,30.
Men så läser man här, och på sina håll - om ond bråd död och hur åt helvete det kommer gå för alla (eller de flesta).
Det jag reflekterar över är ju att en ränta på fem år, på 4,30 trots allt ju är en rätt OK ränta. Det är ingen katastrof. Det betalar extremt många idag genom sin rörliga lån som gått upp, eller strax under.

Det är nästan så jag är sugen. Nu tror jag förvisso på ett rätt kass 2023 och 2024 vilket kommer att kräva stimulanser och i förlängningen justeringar neråt, men om man nu är en smula orolig för sin ekonomi och inom kort väntar en eller två justeringar uppåt till från Rb, är det väl helt enkelt bara att binda?
Klarar man sitt rörliga idag klarar man 4,30 framåt också. Det svider såklart, om man är van vid 1,50. Men att svida är inte detsamma som att inte klara av.
Jag vill ju ändå tro att de som sitter i skiten ändå gör detta.
Jag kan inte se denna ond bråd död och folk som flyr sina hem som spås var och varannan dag här när alternativen som finns ändå inte är piss. Att det svider är en annan sak, men piss? Nej.

Hmm, Ja och Njae, Riksbanks-Thedeen har ju varit ute och meddelat önskemål om att Svea Rikes befolkning skall binda sina lån i större utsträckning. Jag postade citering häromdagen, Thedeen tog upp att 80% ligger rörligt...

Det är inte säljarna som behöver fly sina hem asap, det är köparna som inte budar to the moon längre iom ökade månadskostnader. Snarare to the ground, om räntan fortsätter upp. Det är en långsam process som maler på. Dödsbon, separationer, familjebildningar, pension, flytt för jobb/studier etc, you name it. Finns alltid ett kritisk massa som behöver flytta, och nutida köpare möter upp med en helt annan budget och marknadsverklighet mot för bara ett år sedan. Allt blir påverkat i kedjan, pensionären som säljer kan inte lägga lika mycket på den nya BR:en etc. Men det tar tid processen.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-08 kl. 21:33. Anledning: Korrigering
Citera
2023-03-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hmm, Ja och Njae, Riksbanks-Thedeen har ju varit ute och meddelat önskemål om att Svea Rikes befolkning skall binda sina lån i större omsträckning. Jag postade citering häromdagen, Thedeen tog upp att att 80% ligger rörligt...

Det är inte säljarna som behöver fly sina hem asap, det är köparna som inte budar to the moon längre iom ökade månadskostnader. Snarare to the ground, om räntan fortsätter upp. Det är en långsam process som maler på. Dödsbon, separationer, familjebildningar, pension, flytt för jobb/studier etc, you name it. Finns alltid ett kritisk massa som behöver flytta, och nutida köpare möter upp med en helt annan budget och marknadsverklighet mot för bara ett år sedan. Allt blir påverkat i kedjan, pensionären som säljer kan inte lägga lika mycket på den nya BR:en etc. Men det tar tid processen.

Nu är jag väldigt novis angående bostadsmarknaden, men hur lång tid tills vi kan skönja botten?
Citera
2023-03-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Så i lägen där du vet att riksbanken kommer att höja med minst 0,5 % i april och 0,25-0.5 % till i juni köper du NU? Fast priserna ska ner med flera hundratusen/miljon?

Du glömde redovisa ledet mellan att RB höjer 50 punkter->priserna ska ner hundratusen/miljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in