2023-03-08, 17:28
Medlem
.
Citera
2023-03-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Lånebeloppet minskar med minskande lön. Och det är inte linjärt.
För samma månadsavgift och en lön på 30k får du låna 1 MSEK. Du kan själv räkna ut vilken skuldkvot det blir. Det är en bra bit från de 6.5 som du drömmer om.

Att 6.5 har nämnts tidigare i diskussionerna genom åren är för att bubbelpratarna drämmer till med sanslösa lån och menar att hushållen inte klarar det. Då tar vi som har kontakt med verkligheten och förklarar vilka inkomster som gäller med de lånen. Och då har den skuldkvoten nämnts för statliga SBAB som lånat ut mest.

Bubbelpratarna vill ogärna tala om folk som lånat 1 MSEK. Därför kommer inte det här fram. Utan det är bara folk med koll som vet detta. (Och förstår man hushållens ekonomi så förstår man också varför det blir så här).

Du pratar om låg lön där det handlar om en normal lön och du kan inte ens definiera vad som är en låg lön.

Med andra ord, du kan alltså inte ens förklara vad du pratar om.

Dessutom pratar vi om ett lån som beviljats när räntan var nära noll och kraven annorlunda än idag men ändå stoppar du in siffrorna i dagens räknesnurra och tror du ska få fram en bra förklaring.

Det enda du istället visar är hur mycket lägre lån som beviljas idag för samma lön, vilket kanske förklarar att det är ont om bud på de bostäder som säljs idag.
Senast redigerad av 4shoshin 2023-03-08 kl. 17:33.
Citera
Medlem
Citat:
Lånebeloppet minskar med minskande lön. Och det är inte linjärt.
För samma månadsavgift och en lön på 30k får du låna 1 MSEK. Du kan själv räkna ut vilken skuldkvot det blir. Det är en bra bit från de 6.5 som du drömmer om.

Att 6.5 har nämnts tidigare i diskussionerna genom åren är för att bubbelpratarna drämmer till med sanslösa lån och menar att hushållen inte klarar det. Då tar vi som har kontakt med verkligheten och förklarar vilka inkomster som gäller med de lånen. Och då har den skuldkvoten nämnts för statliga SBAB som lånat ut mest.

Bubbelpratarna vill ogärna tala om folk som lånat 1 MSEK. Därför kommer inte det här fram. Utan det är bara folk med koll som vet detta. (Och förstår man hushållens ekonomi så förstår man också varför det blir så här).

Hypoteket gav mig ett lånelöfte för några månader sen som var högre än det jag fick hos SBAB, så det stämmer inte, iaf inte för mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nåja nu är min kåk värd 13 mkr så det är inga större problem. Har man 1.5mkr i årslön som jag och en hel del andra har så är det inga större pengar.

Jag har 2mkr i årslön så några tusenlappar i hyra är lungt för en hyrestorsk också
Citera
2023-03-08, 17:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Du pratar om låg lön där det handlar om en normal lön och du kan inte ens definiera vad som är en låg lön.

Med andra ord, du kan alltså inte ens förklara vad du pratar om.
Finns det någon annan som inte förstod vad jag skrev?

Undras var 4shoshin stupade. Kanske på att själv räkna ut skuldkvoten. Men behöver ju klara de fyra räknesätten.
Men jag hjälpte ju till med det för den som hade 25k i inkomst. Borde ha räckt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Dessutom pratar vi om ett lån som beviljats när räntan var nära noll och kraven annorlunda än idag men ändå stoppar du in siffrorna i dagens räknesnurra och tror du ska få fram en bra förklaring.
Det stod i media häromdagen att bankerna inte ändrat lånebeloppen nämnvärt utan avvaktar. Därmed blir det relevant att göra som jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Hypoteket gav mig ett lånelöfte för några månader sen som var högre än det jag fick hos SBAB, så det stämmer inte, iaf inte för mig.
Påståendet sträcker sig tillbaka i tiden. Men behöver inte vara sant just nu.
Det är inte heller givet att SBAB lånade ut mest till precis alla, varje dag tidigare.

SBAB är statligt och behöver inte bry sig om risker för ägarna. Eventuella förluster dumpas bara på skattebetalarna. Det har gjort att SBAB tagit mer risk och lånat ut mer.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-08 kl. 17:40.
Citera
2023-03-08, 17:39
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Jag har 2mkr i årslön så några tusenlappar i hyra är lungt för en hyrestorsk också

När min kåk betalas ner och huspriserna börjar öka igen (har redan börjat) så kommer jag ha mera cash än dig som sitter och göder en fastighetsägare.
Citera
2023-03-08, 17:46
Medlem
Citat:
När min kåk betalas ner och huspriserna börjar öka igen (har redan börjat) så kommer jag ha mera cash än dig som sitter och göder en fastighetsägare.

Ska du sälja din villa och bo i tält?
Citera
2023-03-08, 17:51
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Ska du sälja din villa och bo i tält?
Blir USA eller möjligen Portugal och inte tält 😅😅😅
Citera
2023-03-08, 18:40
Medlem
Citat:
Nåja nu är min kåk värd 13 mkr så det är inga större problem. Har man 1.5mkr i årslön som jag och en hel del andra har så är det inga större pengar.
Haha Då får du ju inte ens Connoisseur. 7M är mycket för den inkomsten. Men du har kanske en välbetald fru
Citera
2023-03-08, 19:02
Medlem
Är fanders och flicksom-fb eller barfen sugen på... över 10 000kr i avgift till BRF?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-nacka-eriksvik-nacka-kommun-boo-strandvag-1-l-19268515

LOL.

https://mspecsfiles2.blob.core.windows.net/0425/files/0cbf9180-5b3c-11ed-902e-c3db81faea49.pdf

I årsredovisningen framkommer att alla lånen löpt ut Q4 2022. Från 0.7% i snittränta till nu ca 4.0%. Föreningens lån är 12 000 per kvm.
Objektet med 147kvm har ungefär 1.8 miljoner kronor i indirekt nettoskuldsättning. En ränteökning kring 3% på det lånet är nästan 5000kr/mån i ränta. Det förklarar varför avgift nu är 10K kr.

Sen ska du såklart få bolån 9 milj. Och amortera o betala ränta på det.
Kan du casha objektet så bor du i det för 10k per månad. Varför en dollarmiljonär skulle vilja bo där är en bra fråga.

Så det återstår att en sosse köper det och tar lån. Och då ska det amorteras och ränta betalas. Och hög avgift.

Vill du bo för 60 000 per månad? Eller mer? Och ta oändlig finansiell risk. Nå prata nu liksom-fb.
Citera
2023-03-08, 19:09
Medlem
Klev in på bostadsmarknaden för ca 2 år sedan, köpte ett friskt hus med äldre ytskikt.
- Upplever nu att man får likvärdiga objekt som är renoverade för den slanten som vi betalade, mindre samhälle utanför en medelstor stad typ.

Skillnaden tidigare var runt 800k,
Så här har vi lite av en dipp misstänker jag. folk har generellt inte så höga inkomster här så misstänker att inflationen slår hårt mot dem. Är ingen mäklare dock utan uppskattning baserat på vad som sålts.

Berörs inte särskilt egentligen, gör dem mesta av budget-renoveringen själv, cashar direkt och ser det som endel av boendekostnaden.
Citera
2023-03-08, 19:22
Medlem
Citat:
Förening?

Var det en BRF så kan du fetglömma att hon får låna så mycket på sin lön. Då räknar ju banken med månadsavgift också.

Antingen ljuger du som en häst galopperar. Eller också är du väldig lättlurad.

Du har helt enkelt fel. Som du tydligt visat flera gånger i tråden så verkar du tro att höga lån står för en promille av totala lånekvoten. När det gäller Stockholm och nya lån som tagits senaste 5-6 åren så är belåningsgraden betydligt högre än vad du får det att låta som. Du refererar hela tiden till den grupp du tillhör (50-60 år?) gammal och bortser helt ifrån hur den faktiska situationen ser ut bland de yngre som tar lån. Så fort någon försöker påpeka detta så kallar du det för anekdoter och svarar med att unga får hjälp av sina föräldrar och att de då i många fall inte behöver maxbelåna sig.

Jag hade tidigare en lön på 36500 kr och och lånade 2.1 milj. Sbab beviljade mig överlägset högst jämfört med övriga banker. Så har det sett ut fram tills idag då det backat något. Nu valde jag inte lånet via Sbab men hade jag gjort det så hade jag fått låna 2.4m. Skillnaden här jämfört med exemplet från tidigare skribent var att jag hade max 3 KSEK till förening.

En vän till mig köpte bostad i somras i Fredhäll. Inkomst 35k. Bostaden kostade 3.15 k. Enligt din logik så bör han lagt +1m i insats. Det gjorde han inte. Utan hans mor la in sin lägenhet som säkerhet på lånet. Banken godkände då lånet. Tror han la runt 400-500 som max u insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in