2023-03-07, 19:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Inget vittne har beskrivit en huvudbonad som påminner om en Jeep-cap.
En sammanställning av samtliga uppgifter gällande huvudbonad får en bekväm förklaring med en Jeep-cap. Ganska stor skillnad.

Om du lugnar ner dig lite så kan du landa i att det finns andra modeller av kepsar som lämpar sig i kyla som har liknande utseende i den bemärkelsen att de kan se ut som en mössa bakifrån och mer som en keps i profil. Väktarna pratar ju om en keps med öron som man viker upp.

https://hattshoppen.se/Hatteras-Donegal-Oronlappar-Keps-by-Stetson.html

Ponera ovanstående keps i mörker och man ser den främst snabbt bakifrån.

Den kepsen du länkar till faller nog bort i spekulationerna, eftersom den inte ser stickad ut och har "upprullad" kant baktill vilket AB berättade om och även tecknade för polisen.
Citera
2023-03-07, 19:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har till och med lanserat teorin här i tråden att SE lånat mordkläderna under mordnatten av sina grannar i Täby. Jag försöker verkligen tillföra argument även för de som är fångade i tron att SE är GM.

Däremot tycker jag inte att jag skönjer någon direkt klarhet i teorin att SE är GM, det får jag ge dig rätt i. Kanske har jag låst mig för mycket till fakta och sanningar för att riktigt kunna följa tankegångarna i teorin SE som GM "på rätt sätt".

Det vore ju mer än trevligt om du iaf kan fundera på att tona ner ironin och det eviga raljerandet och kanske iaf försöka respektera att andra vill diskutera detta utan dina "komiska" inhopp?
Citera
2023-03-07, 19:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Den kepsen du länkar till faller nog bort i spekulationerna, eftersom den inte ser stickad ut och har "upprullad" kant baktill vilket AB berättade om och även tecknade för polisen.

AB ser huvudbonaden från ca 7 meters avstånd i några sekunder.
Och denna keps har även en "kant" när den är nedfäld.

Den är även "platt" på huvudet och har en ganska liten skärm.

Detta var ju bara 1 exempel.

Om du googlar på Vintermössa för män med skärm - Menar du att samtliga är lika omöjliga att kombinera med Engström?

https://www.google.com/search?q=Vinterm%C3%B6ssa+f%C3%B6r+m%C3%A4n+med+sk %C3%A4rm&rlz=1C1GCEA_enSE996SE996&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjYr7DNvsr9AhUs_CoKHUIzDnMQ_AU oAXoECAEQAw&biw=1536&bih=722&dpr=1.25

Du som verkar ju sitta på info gällande vilken mössa/keps Engström faktiskt hade den natten kan väl upplysa oss andra? Du har fortfarande inte svarat där.

ME säger bara grå keps.
Väktarna pratar om något med öronlappar som går att vika upp.
Engström själv påstår att det var en "vanlig" keps utan öronlappar.
Citera
2023-03-07, 20:02
Medlem
Citat:
Jag skulle välkomna en lösning. Om det skulle vara SE som är lösningen skulle jag inte ha några som helst problem med det.

Dagens utpekande av SE som GM är dock så halvbakat i dagsläget att det inte tar sig upp på gärdsgården ens.

Om det låg något i hypotesen borde väl 3 års grävande i de nu öppnade spaningsarkiven gett åtminstone något mer kött på benen om SE vore GM och så är bevisligen inte fallet.

Tja, det finns ju inte kött på benen hos någon teori. Alla kan plockas isär hur lätt som helst. Alltså kan alla diskussioner avslutas.
Citera
2023-03-07, 20:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Inget vittne har beskrivit en huvudbonad som påminner om en Jeep-cap.
En sammanställning av samtliga uppgifter gällande huvudbonad får en bekväm förklaring med en Jeep-cap. Ganska stor skillnad.

Om du lugnar ner dig lite så kan du landa i att det finns andra modeller av kepsar som lämpar sig i kyla som har liknande utseende i den bemärkelsen att de kan se ut som en mössa bakifrån och mer som en keps i profil. Väktarna pratar ju om en keps med öron som man viker upp.

https://hattshoppen.se/Hatteras-Donegal-Oronlappar-Keps-by-Stetson.html

Ponera ovanstående keps i mörker och man ser den främst snabbt bakifrån.

Det är visst ett vittne som beskrivit något som påminner om en Jeep Cap. MP

Det är klart att det inte behöver vara just en sådan huvudbonad bara för att det passar in. Men att en sådan huvudbonad beskrivs i närheten av mordplatsen och att en sådan går att förena med vittnesmålen på brottsplatsen är ju värt att notera.

Den du länkade tex stämmer ju sämre. AB uppger att den var stickad. Den stämmer inte in på hans skiss heller. Går man enbart på vittnesmålen och inget annat får ju Jeep Cap vara den huvudbonad som passar bäst in av. Men det kan ju såklart visa sig inte vara så mycket värt i verkligheten, vittnesmål är ju som bekant rätt skakiga.

Sedan kan ju såklart MPs vittnesmål vara felaktigt. Och då faller ju stora delar av den teorin. Så det är inga superstadiga ben det står på.

Det står ju iofs inte SE-teorin heller på
Citera
2023-03-07, 20:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är visst ett vittne som beskrivit något som påminner om en Jeep Cap. MP

Jag kunde ha varit tydligare. Jag syftade självklart på ett mordplatsvittne.

Citat:
Det är klart att det inte behöver vara just en sådan huvudbonad bara för att det passar in. Men att en sådan huvudbonad beskrivs i närheten av mordplatsen och att en sådan går att förena med vittnesmålen på brottsplatsen är ju värt att notera.

Enig. Jag är helt öppen för att en Jeep Cap eller likvärdig huvudbonad satt på GMs huvud.

Citat:
Den du länkade tex stämmer ju sämre. AB uppger att den var stickad. Den stämmer inte in på hans skiss heller. Går man enbart på vittnesmålen och inget annat får ju Jeep Cap vara den huvudbonad som passar bäst in av. Men det kan ju såklart visa sig inte vara så mycket värt i verkligheten, vittnesmål är ju som bekant rätt skakiga.

Enig. Lutar vi oss mot ABs vittnesmål rakt av bör det handla om en upprullad stickad mössa alternativt något som framstår som "stickat" sett bakifrån. AB ser ju ingen skärm.

Att man kommer fram till en Jeep Cap är ju fortfarande en ihopslagning av vittnesmål.
AB ser det stickade och LJ och AD verkar ju vara mer övertygad om keps/hatt. Så en kombo av de observationerna kan ju förklaras med just en Jeep Cap eller någon liknande model (stickad/något som ser ut som stickat med skärm).

Jag anser dock att man få ha i beaktning att observation varade i några sekunder från ca 7 meters avstånd i mörker. Och just i ABs fall måste man tyvärr någonstans ta hänsyn till promillehalten.

Citat:
Sedan kan ju såklart MPs vittnesmål vara felaktigt. Och då faller ju stora delar av den teorin. Så det är inga superstadiga ben det står på.

Enig.

Tyvärr är det ju rätt svårt att idag att på något sätt styrka att det faktiskt är GM MP ser.
Jag tror till och med att det är svårt att styrka att det är GM NF ser. Dock har jag landat i att jag håller det för att vara sannolikt. Men det är ett annat samtal.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-07 kl. 20:21.
Citera
2023-03-07, 20:20
Medlem
Citat:
Absolut!

Jag säger inte någonstans att det är omöjligt.
Jag säger inte ens att det är orimligt.

Jag kan inte förklara varför (och egentligen är det inte ens relevant för ett samtal) men jag har av någon anledning ett inre motstånd gällande att föreställa mig Engström med en puffra hängandes utanför Grand med syfte att skjuta Palme.

Jag har mindre problem med en berusad Engström där livet enligt honom har varit orättvist under en längre tid som exploderar i någon form av snedtändning i ett hastigt förlopp.

Jag kan som sagt inte riktigt förklara varför jag känner så och jag kan egentligen inte heller argumentera för min sak

Berusad kan han ju faktiskt vara även utanför Grand

Men då är det ju mer planerat eller semiaffekt mord...För han kan blivit avsnäst vid 20:40 tiden och det ger då förklaring varför inte Lisbeth märkte någon konversation just innan mordet..

Tror Olof snäste av folk till höger och vänster...
Citera
2023-03-07, 20:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
AB ser huvudbonaden från ca 7 meters avstånd i några sekunder.
Och denna keps har även en "kant" när den är nedfäld.

Den är även "platt" på huvudet och har en ganska liten skärm.

Detta var ju bara 1 exempel.

Om du googlar på Vintermössa för män med skärm - Menar du att samtliga är lika omöjliga att kombinera med Engström?

https://www.google.com/search?q=Vinterm%C3%B6ssa+f%C3%B6r+m%C3%A4n+med+sk %C3%A4rm&rlz=1C1GCEA_enSE996SE996&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjYr7DNvsr9AhUs_CoKHUIzDnMQ_AU oAXoECAEQAw&biw=1536&bih=722&dpr=1.25

Du som verkar ju sitta på info gällande vilken mössa/keps Engström faktiskt hade den natten kan väl upplysa oss andra? Du har fortfarande inte svarat där.

ME säger bara grå keps.
Väktarna pratar om något med öronlappar som går att vika upp.
Engström själv påstår att det var en "vanlig" keps utan öronlappar.
I princip alla mössor på den där googlesökningen var ju jeep caps. Fast nu finns det ju gott om civila varianter. Det var väl ändå inte läget då.

Men då är det väl troligtvis en vanlig gubbkeps om både han och frugan säger det.

Och en sådan är väl möjlig men osannolik om man ser till vittnena på mordplatsen. Men de kan ju ha fel om det här också. Likt åldern och mycket annat.
Citera
2023-03-07, 20:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Men då är det ju mer planerat eller semiaffekt mord...För han kan blivit avsnäst vid 20:40 tiden och det ger då förklaring varför inte Lisbeth märkte någon konversation just innan mordet..

Mest till höger skulle jag tippa

"Han hade inte bara fiender" som SE uttryckte det, även om det verkade vara det naturliga tillståndet enligt Engström. En "fientlig" inställning till Palme var nog mycket vanlig i hans kretsar så nog fanns det en motivbild alltid.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-07 kl. 20:40.
Citera
2023-03-07, 20:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Jag ser inga konstigheter med att han var berusad utanför Grand

Skillnaden (för mig) är (som du är inne på) ett att det är ett mer planerat/överlagt mord än en händelse i affekt. Och som sagt, jag kan inte argumentera för min sak. Det är bara en "magkänsla".
Men vad fan vet min mage om detta? Troligtvis inget.

Han kanske hade haft puffran på kontoret i åratal?
Såg LOP tidigare på kvällen. Blev avsnäst och gick och hämtade puffran.
Tiden mellan det och mordet kanske han pimplade ännu mer Black Label och när han sedan stötte på dem på Sveavägen så small det.

Jag har faktiskt ingen aning och har aldrig själv försökt ställa upp någon riktig hypotes gällande hur det kan ha gått till.
Citera
2023-03-07, 20:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kunde ha varit tydligare. Jag syftade självklart på ett mordplatsvittne.

Enig. Jag är helt öppen för att en Jeep Cap eller likvärdig huvudbonad satt på GMs huvud.

Enig. Lutar vi oss mot ABs vittnesmål rakt av bör det handla om en upprullad stickad mössa alternativt något som framstår som "stickat" sett bakifrån. AB ser ju ingen skärm.

Att man kommer fram till en Jeep Cap är ju fortfarande en ihopslagning av vittnesmål.
AB ser det stickade och LJ och AD verkar ju vara mer övertygad om keps/hatt. Så en kombo av de observationerna kan ju förklaras med just en Jeep Cap eller någon liknande model (stickad/något som ser ut som stickat med skärm).

Jag anser dock att man få ha i beaktning att observation varade i några sekunder från ca 7 meters avstånd i mörker. Och just i ABs fall måste man tyvärr någonstans ta hänsyn till promillehalten.

Enig.

Tyvärr är det ju rätt svårt att idag att på något sätt styrka att det faktiskt är GM MP ser.
Jag tror till och med att det är svårt att styrka att det är GM NF ser. Dock har jag landat i att jag håller det för att vara sannolikt. Men det är ett annat samtal.

Hur ser du på delarna av kedjan då? MPs och LNs man kan ju ändå med relativt stor sannolikhet vara densamma.

KN hade varit trevligt att få ett med bestämt svar från. Kan man styrka att en man följer över till andra sidan styrks ju den kedjan mellan LN och NF
Citera
2023-03-07, 20:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
I princip alla mössor på den där googlesökningen var ju jeep caps. Fast nu finns det ju gott om civila varianter. Det var väl ändå inte läget då.

Men då är det väl troligtvis en vanlig gubbkeps om både han och frugan säger det.

Och en sådan är väl möjlig men osannolik om man ser till vittnena på mordplatsen. Men de kan ju ha fel om det här också. Likt åldern och mycket annat.

Jag har ingen aning vilka modeller av stickade mössor med skärm som såldes på den tiden.
Så jag kan inte uttala mig om det.

Jag har dock svårt att se att Engström hade en "vanlig" gubbkeps.
Det var svinkallt ute 28 e feb 1986. 20 minusgrader om jag inte minns fel.

Väktarna säger ju att han har en gubbkeps med öronlappar som man kan vika upp.
Dock är de (av naturliga anledningar) osäkra på vad han hade just den natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in