2023-03-07, 17:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, sådana liknande modeller har föreslagits och kan kanske vara intressanta att fundera på.

"Jeep cap" finns visst i några postorderannonser i kvällstidningarna 1983. Företaget har adress Odengatan samt Farsta.

Man kan även notera den lilla schweiziska axelremsväskan i annonsen.

Expressen 830424:

https://imgur.com/a/zX7z4xU

Jag får känslan av att SE inte var kundgruppen för denna jeep-cap. Men kanske letandet i MEs gamla fotoalbum kan ge något. Vem vet. Jag vill minnas att SE hade på sig något mössliknande stickat och någon slags anorak på någon vinterbild med skidor från Idre 1986.

Annars tycker jag jeep-capen pekar mer bort från SE som GM än mot honom.
Citera
2023-03-07, 17:38
Medlem
Till alla som avskriver SE som möjlig mördare, skulle ni bli besvikna om det kom fram något som bevisar att det faktiskt var han eller bli glada för att gåtan är löst?
Citera
2023-03-07, 17:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

Annars tycker jag jeep-capen pekar mer bort från SE som GM än mot honom.

Jag måste bara fråga!

Hur snurrar tankarna när man kommer fram till sådant?
Citera
2023-03-07, 17:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Är din självbild att du är en sympatisk människa?

2. Är din självbild att du är en bra utredare?

3. Är du lika häftig och raljant när du är nykter och träffar folk irl?

Vad är det som du tycker är sakligt fel i mitt inlägg? Är det inte så här som SE blivit presenterad som GM? Jag har gjort en saklig sammanställning i punktform och om tonen inte passar alla med ömma tår får jag väl be så hjärtligt om ursäkt då!

Men kan du försöka förklara vad studier i MEs fotoalbum skulle kunna styrka angående SEs skuld? Gärna på ett sätt som inte sårar någon hur lättkränkta de än må vara.
Citera
2023-03-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det är ju mer eller mindre TPs scenario.

Jag säger inte att det är omöjligt.
Men det är väldigt mycket som ska klaffa.
Tidsmässigt känns det för mig knepigt.

Eller så passar det tidsmässigt så perfekt att det i efterhand blir svårt..

Som när någon går i rask takt från Ica till banken 500m bort..

Han var på Ica 15:07 och sen på Banken 15:10 tiden är eg perfekt men tight..
.
Det är tight för det är perfekt
Citera
2023-03-07, 17:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag måste bara fråga!

Hur snurrar tankarna när man kommer fram till sådant?

Många vittnen som sett själva mördaren beskriver en huvudbonad som kan vara en jeep-cap. Inga fakta talar ännu för att SE ägde en jeep-cap.

Men jag medger att SE kan ha lånat en jeep-cap av grannen också på mordkvällen, men tycker ändå inte att det styrker tesen SE som GM.
Citera
2023-03-07, 17:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Till alla som avskriver SE som möjlig mördare, skulle ni bli besvikna om det kom fram något som bevisar att det faktiskt var han eller bli glada för att gåtan är löst?

Jag skulle välkomna en lösning. Om det skulle vara SE som är lösningen skulle jag inte ha några som helst problem med det.

Dagens utpekande av SE som GM är dock så halvbakat i dagsläget att det inte tar sig upp på gärdsgården ens.

Om det låg något i hypotesen borde väl 3 års grävande i de nu öppnade spaningsarkiven gett åtminstone något mer kött på benen om SE vore GM och så är bevisligen inte fallet.
Citera
2023-03-07, 17:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Korrekt. Det står så. Var ett tag sedan jag läste förhöret.
Just den detaljen gällande "sällskap" är ju återkommande bland flera vittnen - inklusive mordplatsvittnen. Det är ju flera vittnen där som uppfattade LOP + GM som 1 sällskap som gick tillsammans och till och med samtalade.

Jag personligen anser att man tar ett farligt kliv in konspirationsteoriernas värld om man öppnar den burken. Då får man jobba från slutsatsen att LP har hållt tyst om detta.

En annan slutsats är ju att det är lätt att uppfatta en grupp människor som just då vid tidpunkt X går bredvid varandra ser ut som ett sällskap. Speciellt om ett par samtidigt pratar med varandra.

Fast är det AB har vi ju ingen kedja. Då har vi ingen efterföljande man.
Då har GM "poppat fram" någonstans kring Sveavägen 44.

Så är det. Att de upplevdes som ett sällskap behöver ju inte betyda att det var ett sällskap. Det kan bara så att den här mannen var lite väl nära+ föll in i gång takten och kanske även då tittade på dom.

Jag vet dock inte varför det är ett så farligt kliv. I normala fall är det ju det såklart. Men här har vi ett av få fall där konspiration faktiskt är en reell sannolikhet.

Men jag håller med. Är tensonmannen AB så bryts ju kedjan. Då får man hålla sig till mindre sannolika scenarion som att han gick före och väntade eller att han bara var en spanare åt en väntande gm. Om man vill ha kvar den kedjan dvs.

Men vi kan väl alla hålla med om att det är oerhört misstänkt att ha en man som stämmer in så sjukt bra med signalementet och som i alla fall inledningsvis gick efter LOP.
Citera
2023-03-07, 19:00
Medlem
Citat:
Vad är det som du tycker är sakligt fel i mitt inlägg? Är det inte så här som SE blivit presenterad som GM? Jag har gjort en saklig sammanställning i punktform och om tonen inte passar alla med ömma tår får jag väl be så hjärtligt om ursäkt då!

Men kan du försöka förklara vad studier i MEs fotoalbum skulle kunna styrka angående SEs skuld? Gärna på ett sätt som inte sårar någon hur lättkränkta de än må vara.
Du är inte intresserad av att forska vidare i saker som kan ge mer klarhet i SE som GM. Du vill bara titta på saker som handlar om vittnet SE.

Premisser.

1. SE är GM

2. GM-SE byter ut sina kläder pga av krutstänk och signalement.

3. GM-SE är begränsa av bytet då han är sedd av väktarna och kan inte byta till nått helt annat.

Accepterar man dessa tre premisser i en hypotes med SE som GM är det inte märkligt om man skulle vilja kolla i ME fotoalbum.... eller?

Jag tycker det är mycket logiskt att vilja kolla upp detta om man hade möjlighet.

Är du inte intresserad av dessa 3 premisser förstår jag inte varför du måste raljera och göra sig lustig över andra som ser fallet på ett annat perspektiv.
Citera
2023-03-07, 19:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du är inte intresserad av att forska vidare i saker som kan ge mer klarhet i SE som GM. Du vill bara titta på saker som handlar om vittnet SE.

Premisser.

1. SE är GM

2. GM-SE byter ut sina kläder pga av krutstänk och signalement.

3. GM-SE är begränsa av bytet då han är sedd av väktarna och kan inte byta till nått helt annat.

Accepterar man dessa tre premisser i en hypotes med SE som GM är det inte märkligt om man skulle vilja kolla i ME fotoalbum.... eller?

Jag tycker det är mycket logiskt att vilja kolla upp detta om man hade möjlighet.

Är du inte intresserad av dessa 3 premisser förstår jag inte varför du måste raljera och göra sig lustig över andra som ser fallet på ett annat perspektiv.

Jag har till och med lanserat teorin här i tråden att SE lånat mordkläderna under mordnatten av sina grannar i Täby. Jag försöker verkligen tillföra argument även för de som är fångade i tron att SE är GM.

Däremot tycker jag inte att jag skönjer någon direkt klarhet i teorin att SE är GM, det får jag ge dig rätt i. Kanske har jag låst mig för mycket till fakta och sanningar för att riktigt kunna följa tankegångarna i teorin SE som GM "på rätt sätt".
Citera
2023-03-07, 19:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Många vittnen som sett själva mördaren beskriver en huvudbonad som kan vara en jeep-cap. Inga fakta talar ännu för att SE ägde en jeep-cap.

Inget vittne har beskrivit en huvudbonad som påminner om en Jeep-cap.
En sammanställning av samtliga uppgifter gällande huvudbonad får en bekväm förklaring med en Jeep-cap. Ganska stor skillnad.

Citat:
Men jag medger att SE kan ha lånat en jeep-cap av grannen också på mordkvällen, men tycker ändå inte att det styrker tesen SE som GM.

Om du lugnar ner dig lite så kan du landa i att det finns andra modeller av kepsar som lämpar sig i kyla som har liknande utseende i den bemärkelsen att de kan se ut som en mössa bakifrån och mer som en keps i profil. Väktarna pratar ju om en keps med öron som man viker upp.

https://hattshoppen.se/Hatteras-Donegal-Oronlappar-Keps-by-Stetson.html

Ponera ovanstående keps i mörker och man ser den främst snabbt bakifrån.
Citera
2023-03-07, 19:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eller så passar det tidsmässigt så perfekt att det i efterhand blir svårt..

Som när någon går i rask takt från Ica till banken 500m bort..

Han var på Ica 15:07 och sen på Banken 15:10 tiden är eg perfekt men tight..
.
Det är tight för det är perfekt

Absolut!

Jag säger inte någonstans att det är omöjligt.
Jag säger inte ens att det är orimligt.

Jag kan inte förklara varför (och egentligen är det inte ens relevant för ett samtal) men jag har av någon anledning ett inre motstånd gällande att föreställa mig Engström med en puffra hängandes utanför Grand med syfte att skjuta Palme.

Jag har mindre problem med en berusad Engström där livet enligt honom har varit orättvist under en längre tid som exploderar i någon form av snedtändning i ett hastigt förlopp.

Jag kan som sagt inte riktigt förklara varför jag känner så och jag kan egentligen inte heller argumentera för min sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in