2023-03-07, 13:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Tvärtom, det enda som pekar ut mannen är ett vittne som inte kunnat utfrågas av försvaret och som inte var närvarande i rättssalen och som var ett barn. Detta är extremt tunt.
Din personliga åsikt om bevisvärderingen generellt är tämligen ointressant i sammanhanget, då det inte är det som är den springande punkten.
Frågan är om flickan blev penetrerad eller ej, inget annat.
Citera
2023-03-07, 13:39
Avslutad
Citat:
Tvärtom, det enda som pekar ut mannen är ett vittne som inte kunnat utfrågas av försvaret och som inte var närvarande i rättssalen och som var ett barn. Detta är extremt tunt.
Ok, för diskussionens skull så säger vi att det är extremt tunt. Vi kan till och med säga för diskussionens skull att det inte finns tillräckliga skäl för en fällande dom.

Vad är det som pekar på att han är oskyldig? Det är väl bara hans eget nekande?
Citera
2023-03-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Din personliga åsikt om bevisvärderingen generellt är tämligen ointressant i sammanhanget, då det inte är det som är den springande punkten.
Frågan är om flickan blev penetrerad eller ej, inget annat.

Jag bad did redovisa de bevis du har förutom flickans berättelse. Inget har kommit.
Citera
2023-03-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, för diskussionens skull så säger vi att det är extremt tunt. Vi kan till och med säga för diskussionens skull att det inte finns tillräckliga skäl för en fällande dom.

Vad är det som pekar på att han är oskyldig? Det är väl bara hans eget nekande?

Jösses, bevisbördan ligger på åklagaren.
Citera
2023-03-07, 13:44
Avslutad
Citat:
Jösses, bevisbördan ligger på åklagaren.
Ja, det är jag fullt medveten om. Men att det inte finns tillräckligt med bevis för en fällande dom är inte samma sak som att man är oskyldig.

Så återigen, vad pekar på att han är oskyldig?
Citera
2023-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ja, det är jag fullt medveten om. Men att det inte finns tillräckligt med bevis för en fällande dom är inte samma sak som att man är oskyldig.

Så återigen, vad pekar på att han är oskyldig?

Befinner du dig på stenåldern, det är oskuldspresumtion som gäller i alla rättsstater.
Oskuldspresumtion

Den grundläggande princip som innebär att den som är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig till dess att motsatsen har bevisats.
Citera
2023-03-07, 13:55
Avslutad
Citat:
Befinner du dig på stenåldern, det är oskuldspresumtion som gäller i alla rättsstater.
Oskuldspresumtion

Den grundläggande princip som innebär att den som är misstänkt för ett brott ska betraktas som oskyldig till dess att motsatsen har bevisats.
"Betraktas som" är inte samma sak som "är"

Men bra, då vet vi att du egentligen bara menade att bevisningen var för svag för fällande dom.
Citera
2023-03-07, 13:59
Medlem
Citat:
"Betraktas som" är inte samma sak som "är"

Men bra, då vet vi att du egentligen bara menade att bevisningen var för svag för fällande dom.

Jag kan inte bevisa att du är oskyldig heller men det är inte min eller försvarets uppgift. Det är åklagaren som ska bevisa skuld, vi ska inte bara kunna bura in dig för att vi inte kan bevisa att du är oskyldig.
Citera
2023-03-07, 14:02
Avslutad
Citat:
Jag kan inte bevisa att du är oskyldig heller men det är inte min eller försvarets uppgift. Det är åklagaren som ska bevisa skuld, vi ska inte bara kunna bura in dig för att vi inte kan bevisa att du är oskyldig.
Var har jag sagt något annat?

Det jag attackerade var ditt påstående om att allt pekar på att han är oskyldig, vilket inte är samma sak som att bevis saknas för fällande dom.
Citera
2023-03-07, 14:03
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Förlåt mig att jag flikar in här, men du säger faktiskt, oavsett vad lagen säger, att allt pekar på att han är oskyldig. Ta det ur rättssalen och kom med de fakta som pekar på att han är oskyldig, vilket då allt pekar på, enligt dig.
Citera
2023-03-07, 14:04
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du läst gärningsbeskrivningen i det aktuella fallet?
Ja.
Citat:
Åklagaren måste visa och övertyga domstolen om att det hon påstår är sant.

Är åklagaren otydlig kan hon misslyckas att få mannen dömd.

Tror du att domstolens uppgift är att luska ut vad som verkligen har hänt eller bedöma om åklagaren styrker vad hon påstår i gärningsbeskrivningen?

Använder åklagaren uttrycket snippa så är det vad domstolen bedömer, och eftersom att snippa inte är entydigt har åklagaren misslyckats med att visa domstolen att en våldtäkt i lagens mening ägt rum.
Jo, det är faktiskt så att domstolen ska försöka avhjälpa otydligheter och ofullständigheter genom frågor och påpekanden under processen. Det framgår av Rättegångsbalken:
Rätten skall också se till att målet blir utrett efter vad dess beskaffenhet kräver och att inget onödigt dras in i målet. Genom frågor och påpekanden skall rätten försöka avhjälpa otydligheter och ofullständigheter i de uttalanden som görs.
46 kap. 4 § andra stycket RB
I övrigt skall det som sägs i 46 kap.1-5 §§, 6 § andra stycket, 8, 9, 11, 13, 16 och 17 §§ tillämpas i fråga om huvudförhandling i hovrätten. Reglerna i 16 § i detta kapitel skall dock tillämpas i fråga om kallelser till huvudförhandling som återupptas efter uppehåll och förelägganden för parterna.
51 kap. 17 §
Se även NJA 2017 s. 1086 om rättegångsfel i hovrätten.
Citera
2023-03-07, 14:08
Medlem
Citat:
Var har jag sagt något annat?

Det jag attackerade var ditt påstående om att allt pekar på att han är oskyldig, vilket inte är samma sak som att bevis saknas för fällande dom.

Dear har du läst dåligt, jag har inte sagt att han är oskyldig, jag har sagt att bevisningen är extremt tunn då den består av ett vittnesmål som inte har avgetts i rättssalen och försvaret därför inte kunnat fråga ut vittnet.

Att det finns skäl till att skydda barn från att vittna i domstol förändrar inte det jag skrev ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in