2023-03-02, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det viktiga för den riktiga överklassen är det subtila skrytet. Aldrig uttalat, de som vet de vet inställning.
Nej nej nej!
Inte skryta och inte skryta subtilt heller!

Men givetvis undantag finns. Speciellt vissa yngre som inte har fått smaka på sin medicin ännu.

Men när vi ses enskilt berättar vi gärna om framgångar, hjälper varandra, glädjs åt andras framgångar. Men får man inte frågan eller om det inte är på tapeten så tar man inte upp det själv.
Citera
2023-03-02, 17:43
Avslutad
Testa att dricka som överklassen?

Här får man nog inte göra direkt reklam.
Det finns ett rött vin från Frankrike, kunglig hovleverantör, oförskämt lågt pris, har funnits att köpa i Sverige sedan 50 talet. Passar till allt förutom till tung mat såsom julbord och grillat.
Druvan är gamay.

Håll handen på glasets fot. Handen får inte gå emot kupan.
. Lyft upp glaset i brösthöjd och skåla med värden utan att klinga med glasen. Titta varandra i ögonen. Om man vill säg något uppskattande, tex att jag skålar för den goda maten. Den du skålar med väntar med att sätta ned sitt glas tills den som utbringade skålen satt ned sitt glas.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-02 kl. 18:25.
Citera
2023-03-03, 07:02
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Svar:
Nej, man måste inte alltid uppföra sig som en sådan. För om man gör det i tid och otid så vill många inte ha med en att göra. Vi lär oss tidigt vikten av att "prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin" Även att försöka dressa ned både på klädsel och på stil för att passa in i vissa sammanhang är viktigt. Men man skall inte anpassa sig helt efter omgivningen, man skall behålla en viss profil. Det är viktigt att inte försöka vara på exakt samma nivå ibland, för folk märker om man försöker vara som dem och då blir det fel bara. Folk i allmänhet är klyftigare än vad man ibland kan tro.
Och i andra sammanhang tänka på att hålla stilen stilrent, både ens utseende och etikett.

Det går inte an att ha sin bostad skräpig och smutsig samt chipsrester och tomma ölburkar huller om buller i sin bostad. Det är faktiskt lika lätt om inte lättare att plocka undan och se till att det är hyfsat städat hela tiden. För väntar man för länge med det så blir det en väldigt jobbig städning sedan. Men har man haft sen fest och det blir rörigt skulle jag säga att det är ok.

Citat:
Sådana sociala tillställningar skulle du aldrig palla med? Men har du provat på? Det kanske bottnar i en osäkerhet, det okända? Det är rätt trevligt oftast och inte så märkvärdigt egentligen.
Nobelmiddagarna har jag bara hört om. Men det kommer gäster från hela världen dit och garanterat är det en rätt stor blandning av olika klientel. Det antar jag fungerar bra.

Alla har inte högre utbildning och vissa har sjukdomar.

De ganska få som inte har högre utbildning kan vara rätt breda på andra områden och passa in bra ändå. Det finns en del bönder/godsägare bland oss som aldrig utbildade sig. Men de är duktiga ändå och smälter in.

Victoria har ingen högre utbildning, inte heller Kungen. Men de klarar sig väldigt bra ändå. Kungen driver stora gods, skog, mjölk och köttproduktion m.m. riktigt bra. Det kanske man inte kan tro? Men han är väldigt arbetsam och duktig samt ser till att gå med vinst.
Högre utbildningar skulle ändå varit svårt för dem att gå en riktig utbildning eftersom de skulle varit påpassade hela tiden.
Tack för dina svar!

Jag var med pappa på en Rotary-middag en gång, jag avskydde det. Jag gillar ju att spela apa o pajas o går helst på fest i nån T-shirt med nån nördig vits på...
Citera
2023-03-03, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tack för dina svar!

Jag var med pappa på en Rotary-middag en gång, jag avskydde det. Jag gillar ju att spela apa o pajas o går helst på fest i nån T-shirt med nån nördig vits på...
Rotary är för medelålders och uppåt mest. De har för yngre Round Table. Där är det högre i taket.
Citera
2023-03-04, 14:16
Avslutad
Jens Liljestrand tecknar en bild av den klick som han hävdar är "överklass" i dagens Expressen: https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/overklassen-i-alperna-skrattar-at-de-fattiga-i-are/
Citera
2023-03-05, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Jens Liljestrand tecknar en bild av den klick som han hävdar är "överklass" i dagens Expressen: https://www.expressen.se/kultur/jens-liljestrand/overklassen-i-alperna-skrattar-at-de-fattiga-i-are/
Sverige är lite unikt för vi är det enda landet i världen (vad jag känner till) som har feodalsystemet, tex fideikommiss och adeln. Det ingår som en del av svenska systemet. Anledningen är främst att stora markegendomar skall hållas samman i stora enheter för att säkra produktionen i landet. Adeln äger dessa marker, historiskt sett. Överklassen är både adeln och andra människor, som jag tidigare har beskrivit.

Vad vill jag med ovan text?

Överklassen i Sverige är inte alltid detsamma som i andra länder. Danmarks och Storbritanniens överklass är rätt lik oss. Kanske även ibland Nederländernas och Tysklands m.fl. Vissa mellanösternländers överklass är ofta väldigt olik vår överklass. Där hör det liksom till att det skall spenderas friskt och man visar upp sina dyra inköp.

Hur det är i Schweiz vet jag inte riktigt? Kanske det är så att de har så extremt mycket pengar att en jacka för 20000 kr spelar ingen roll? Eller att man måste klä sig dyrt för att hålla sig kvar i sammanhangen?
Om jag skulle träffa dem märker jag på 5 minuter om de är överklass, på språket, hur de för sig och hur de beter sig. Ett klassiskt sätt är hur de förhåller sig till andra? Om de språkar och är artiga med alla människor är det ett gott tecken. Om de isolerar sig i tid och otid, ignorerar andra, är näsvisa mot andra i allmänhet så är de inte överklass, utan nyrika utan stil och smak.

Ett land med ett anrikt hov med historia har ofta en riktig överklass. Länder utan hov har inte alltid en vidare väl god överklass, t.ex. USA. I USA blir det ofta fel när de försöker passa in. De kan ju inte ens spisa en fin middag snyggt. Problemet de har där är väl att de flesta saknar kulturinsikten och allmänbildningen. Många försöker men få når hela vägen fram p.g.a. att de inte hade det med sig från barnsben.
Länder med "nygamla" hov såsom vissa länder i mellannöstern har tidigare haft liten makt men numera med oljepengarna i fickan har det gått dem över huvudet och de har totalt tappat fotfästet och verklighetsförankring.
Vad jag menar med nygamla hov är att de kanske har funnits i hundratals år, men haft mindre betydelse, främst i form av status och makt. Men numera syns och hörs de på ett helt annat sätt.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-05 kl. 13:08.
Citera
2023-03-05, 13:12
Avslutad
Citat:
Sverige är lite unikt för vi är det enda landet i världen (vad jag känner till) som har feodalsystemet, tex fideikommiss och adeln. Det ingår som en del av svenska systemet. Anledningen är främst att stora markegendomar skall hållas samman i stora enheter för att säkra produktionen i landet. Adeln äger dessa marker, historiskt sett. Överklassen är både adeln och andra människor, som jag tidigare har beskrivit.

Överklassen i Sverige är inte alltid detsamma som i andra länder. Danmarks och Storbritanniens överklass är rätt lik oss. Kanske även ibland Nederländernas och Tysklands m.fl. Vissa mellanösternländers överklass är ofta väldigt olik vår överklass. Där hör det liksom till att det skall spenderas friskt och man visar upp sina dyra inköp.

Hur det är i Schweiz vet jag inte riktigt? Kanske det är så att de har så extremt mycket pengar att en jacka för 20000 kr spelar ingen roll? Eller att man måste klä sig dyrt för att hålla sig kvar i sammanhangen?
Om jag skulle träffa dem märker jag på 5 minuter om de är överklass, på språket, hur de för sig och hur de beter sig. Ett klassiskt sätt är hur de förhåller sig till andra? Om de språkar och är artiga med alla människor är det ett gott tecken. Om de isolerar sig, ignorerar andra, är näsvisa mot andra i allmänhet så är de inte överklass, utan nyrika utan stil och smak.

Sverige har ju, till skillnad från många andra länder, varken haft ngt krig eller ngt reellt politiskt maktskifte sedan 1809. Vi har haft en demokratisk marknadsekonomi under ett par sekel. Jämför med t.ex Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien som har varit inblandade i många krig eller inbördeskrig sedan dess, eller med Ryssland, Finland, Ukraina, Ungern, Polen, Serbien, Rumänien och Tjeckien/Slovakien mfl som har genomgått mycket omfattande förändringar av landsgränserna samt deras respektive politiska system/maktstyren sedan 1809. En uppsjö av de där länderna ovan existerade ju inte ens som självständiga stater för bara 100 år sedan. Således har den ideologiska kontinuiteten i det svenska systemet möjliggjort en cementering av makt och rikedom för överklassen, då deras inre värderingar, beteenden och ideal aldrig på allvar hotats varken inifrån (inbördeskrig, systemskifte från demokrati till diktatur) eller utifrån (motståndskrig). Här har vi sett prov på en fortplantning av resurser över generationer, på ett sätt som knappast hade varit möjligt i ett samhälle vars historia präglats av politisk volatilitet. All-in-all är det svårt, eller t.om omöjligt, att hitta "old money" motsvarigheter till Wallenberg och Bonnier i t.ex Ryssland, det forna Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Rumänien eller Polen. Även mer utvecklade länder som Spanien, Frankrike, Finland, Danmark, Norge och Italien har inte alls samma tradition av ärvd makt över generationer som Sverige. Och jag tror att 200 år av status quo har föranlett ett mer avslappnat beteende hos vederbörande, de är helt enkelt vare sig hotade av pöbeln inifrån eller konkurrerande eliter inifrån eller utifrån.
Senast redigerad av anwe8 2023-03-05 kl. 13:17.
Citera
2023-03-05, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Sverige har ju, till skillnad från många andra länder, varken haft ngt krig eller ngt reellt politiskt maktskifte sedan 1809. Vi har haft en demokratisk marknadsekonomi under ett par sekel. Jämför med t.ex Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien som har varit inblandade i många krig eller inbördeskrig sedan dess, eller med Ryssland, Finland, Ukraina, Ungern, Polen, Serbien, Rumänien och Tjeckien/Slovakien mfl som har genomgått mycket omfattande förändringar av landsgränserna samt deras respektive politiska system/maktstyren sedan 1809. En uppsjö av de där länderna ovan existerade ju inte ens som självständiga stater för bara 100 år sedan. Således har den ideologiska kontinuiteten i det svenska systemet möjliggjort en cementering av makt och rikedom för överklassen, då deras inre värderingar, beteenden och ideal aldrig på allvar hotats varken inifrån (inbördeskrig, systemskifte från demokrati till diktatur) eller utifrån (motståndskrig). Här har vi sett prov på en fortplantning av resurser över generationer, på ett sätt som knappast hade varit möjligt i ett samhälle vars historia präglats av politisk volatilitet. All-in-all är det svårt, eller t.om omöjligt, att hitta "old money" motsvarigheter till Wallenberg och Bonnier i t.ex Ryssland, det forna Jugoslavien, Tjeckoslovakien, Rumänien eller Polen. Även mer utvecklade länder som Spanien, Frankrike, Finland, Danmark, Norge och Italien har inte alls samma tradition av ärvd makt över generationer som Sverige. Och jag tror att 200 år av status quo har föranlett ett mer avslappnat beteende hos vederbörande, de är helt enkelt vare sig hotade av pöbeln inifrån eller konkurrerande eliter inifrån eller utifrån.
Håller med, förutom "pöbeln" Det ordet är nedsättande och det använder vi inte.

Ryssland, Tjeckien, Slovakien har alla en rätt stor och fin överklass. Speciellt Ryssland. Kulturellt är dessa länder också högt stående. Men det är enormt diversifierat bland befolkningarna. I media syns knappast detta tyvärr.

Tyskland, Nederläderna och Belgien har också mycket överklassfolk, speciellt Belgien.

I Finland finns en liten men mäktig överklass och de är svensktalande. De står för stor del av förmögenheterna, kulturen och äger stort. Finnarna i allmänhet är tyvärr nästan som galna av avundsjuka p.g.a. deras välstånd. Synd, för det är tack vare dem som många blir avlönade.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-05 kl. 14:47.
Citera
2023-03-05, 15:10
Avslutad
Citat:
Håller med, förutom "pöbeln" Det ordet är nedsättande och det använder vi inte.

Ryssland, Tjeckien, Slovakien har alla en rätt stor och fin överklass. Speciellt Ryssland. Kulturellt är dessa länder också högt stående. Men det är enormt diversifierat bland befolkningarna. I media syns knappast detta tyvärr.

Tyskland, Nederläderna och Belgien har också mycket överklassfolk, speciellt Belgien.

I Finland finns en liten men mäktig överklass och de är svensktalande. De står för stor del av förmögenheterna, kulturen och äger stort. Finnarna i allmänhet är tyvärr nästan som galna av avundsjuka p.g.a. deras välstånd. Synd, för det är tack vare dem som många blir avlönade.

Det går inte att jämföra överklassen i t.ex det forna Jugoslavien, Tjeckoslovakien och Sovjetunionen med Sverige. Jag har några comrades från Slovakien och Ungern, och i de länderna så har inte mer än max 5% av de med en förmögenhet motsvarande 30 miljoner USD eller mer ärvt tillgångarna medan länder som Sverige och Belgien har ca 50% utav den klicken. I och med att privat näringslivsverksamhet samt aktiespekulation etc var mer eller mindre illegalt under kommunisttiden så består hela ländernas ekonomiska överklass mer eller mindre av nyrika. Och de familjer som ingår i den politiska överklassen är ju knappast desamma som under kommunisttiden heller. När man talar om för bekanta från Slovakien om Wallenberg och Bonnier vars imperier varit flytande i ca 200 år så blir de lätt konsternerade och tänker att det låter som rena rappakaljan.
Senast redigerad av anwe8 2023-03-05 kl. 15:24.
Citera
2023-03-05, 15:19
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:

Om jag skulle träffa dem märker jag på 5 minuter om de är överklass, på språket, hur de för sig och hur de beter sig. Ett klassiskt sätt är hur de förhåller sig till andra? Om de språkar och är artiga med alla människor är det ett gott tecken. Om de isolerar sig i tid och otid, ignorerar andra, är näsvisa mot andra i allmänhet så är de inte överklass, utan nyrika utan stil och smak.

Ett land med ett anrikt hov med historia har ofta en riktig överklass. Länder utan hov har inte alltid en vidare väl god överklass, t.ex. USA. I USA blir det ofta fel när de försöker passa in. De kan ju inte ens spisa en fin middag snyggt. Problemet de har där är väl att de flesta saknar kulturinsikten och allmänbildningen. Många försöker men få når hela vägen fram p.g.a. att de inte hade det med sig från barnsben.
Länder med "nygamla" hov såsom vissa länder i mellannöstern har tidigare haft liten makt men numera med oljepengarna i fickan har det gått dem över huvudet och de har totalt tappat fotfästet och verklighetsförankring.
Vad jag menar med nygamla hov är att de kanske har funnits i hundratals år, men haft mindre betydelse, främst i form av status och makt. Men numera syns och hörs de på ett helt annat sätt.
Sverige har inte haft något feodalsystem då våra bönder aldrig varit livegna i ordets rätta bemärkelse. Ett fideikommiss var ett juridiskt kontrakt - ett testamente. Vem som ville kunde stifta fideikommiss. Det var inte något privilegium som endast tillkom adeln.

Dessutom finns det många länder som har en adel.
Citera
2023-03-05, 15:40
Medlem
Falstaff-Kafirs avatar
Citat:
Galscher hade man förr. Underligt att de knappt finns längre, det finns ju sriktigt snygga galoscher också, som ser ut som finskor. De skyddar skorna och de håller längre.

Det stämmer med skorna. Jämför med att äta middag på ett hotell. Ingen går med tofflor eller i strumplästen. Men det funkar ingenstans att ha kostym och gå i strumplästen. Faktiskt, om man går någonstans och hälsar på har man med sig ett par till skor för att ha inomhus. Eller så torkar av man sina skor innan man går in.
Det där med skorna är lite krångligt. Det hade varit enklare att ta dem av sig för det gör de flesta i Sverige.

Hemma har vi alltid särskilda inneskor på om vi väntar någon.

Galoscher är det optimala lösningen. Jag får nog göra lite reklam för dem!

Kungen behöver hålla hårt på alla etikettregler. Se hur de gör i ur och skur är ett bra tips i allmänhet om man undrar. Sedan går det inte att göra likandant som han förstås, men det är en bra skola.

Förr hade alla särskilda inneskor därför att golven var kalla. Med egnahemsrörelsen fick arbetsklassen bättre uppvärmning av hemmen (fanns ingen anledning till att bära skor inomhus längre) medan överklassen bodde kvar på sin herrgård med kalla golv. Det är ganska löjligt att ha inneskor i en uppvärmd lägenhet eller villa. Jag tar av mig mina skor om jag är någonstans med bra uppvärming. Här hemma är det dock svinkallt på golvet så jag har skor på mig såsom mina förfäder hade.

Det är dock fjantigt att gå runt med inneskor och ingen bra statusmarkör. Det är ett otyg som bitit sig fast i en samhällsklass som inte hade råd att modernisera och värma upp sitt hem.
Citera
2023-03-05, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff-Kafir
Sverige har inte haft något feodalsystem då våra bönder aldrig varit livegna i ordets rätta bemärkelse. Ett fideikommiss var ett juridiskt kontrakt - ett testamente. Vem som ville kunde stifta fideikommiss. Det var inte något privilegium som endast tillkom adeln.

Dessutom finns det många länder som har en adel.
Är inte beredd att hålla med. Sverige har haft och har kvar lite feodalism. Det är svårt med termerna eftersom de kan tolkas olika och det är olika under olika tidsperioder. De som idag är frälsebönder lever under en typ av feodalsamhälle.
Fideikommiss kunde förvisso instiftas utan kungens urkundsgodännande, men jag skulle förmoda att de flesta större och kvarvarande instiftades av kungar eftersom det är adeln som är själva fideikommissarierna. Sedan vet jag inte i detalj allt förstås. Jag känner till en del eftersom jag har arbetat på några olika fideikommiss.
Du kan läsa mer på internet och NE, rekommenderar inte Wikipedia.

Vilka länder har kvar systemet? Jag trodde inte det fanns ett enda i världen. Nämn nu inget u-land med diktator eller liknande ovidkommande när du svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in