Citat:
Ursprungligen postat av
anwe8
Sverige är lite unikt för vi är det enda landet i världen (vad jag känner till) som har feodalsystemet, tex fideikommiss och adeln. Det ingår som en del av svenska systemet. Anledningen är främst att stora markegendomar skall hållas samman i stora enheter för att säkra produktionen i landet. Adeln äger dessa marker, historiskt sett. Överklassen är både adeln och andra människor, som jag tidigare har beskrivit.
Vad vill jag med ovan text?
Överklassen i Sverige är inte alltid detsamma som i andra länder. Danmarks och Storbritanniens överklass är rätt lik oss. Kanske även ibland Nederländernas och Tysklands m.fl. Vissa mellanösternländers överklass är ofta väldigt olik vår överklass. Där hör det liksom till att det skall spenderas friskt och man visar upp sina dyra inköp.
Hur det är i Schweiz vet jag inte riktigt? Kanske det är så att de har så extremt mycket pengar att en jacka för 20000 kr spelar ingen roll? Eller att man måste klä sig dyrt för att hålla sig kvar i sammanhangen?
Om jag skulle träffa dem märker jag på 5 minuter om de är överklass, på språket, hur de för sig och hur de beter sig. Ett klassiskt sätt är hur de förhåller sig till andra? Om de språkar och är artiga med alla människor är det ett gott tecken. Om de isolerar sig i tid och otid, ignorerar andra, är näsvisa mot andra i allmänhet så är de inte överklass, utan nyrika utan stil och smak.
Ett land med ett anrikt hov med historia har ofta en riktig överklass. Länder utan hov har inte alltid en vidare väl god överklass, t.ex. USA. I USA blir det ofta fel när de försöker passa in. De kan ju inte ens spisa en fin middag snyggt. Problemet de har där är väl att de flesta saknar kulturinsikten och allmänbildningen. Många försöker men få når hela vägen fram p.g.a. att de inte hade det med sig från barnsben.
Länder med "nygamla" hov såsom vissa länder i mellannöstern har tidigare haft liten makt men numera med oljepengarna i fickan har det gått dem över huvudet och de har totalt tappat fotfästet och verklighetsförankring.
Vad jag menar med nygamla hov är att de kanske har funnits i hundratals år, men haft mindre betydelse, främst i form av status och makt. Men numera syns och hörs de på ett helt annat sätt.