2023-02-28, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du har helt rätt. Överklassen i uk har sällan råd täta taken på sina mansions. Men till programmets försvar så fanns det rikingar i tredje generation. Och även adel som berättade om sina vedermödor.

Mm, fanns några stycken, men all-in-all erbjöd den ingen pregnant skildring av den danska överklassen utan mer ett heterogent porträtt av allsköns besuttna karaktärer med olika sociala bakgrunder, mest det jag ville ha sagt.
Citera
2023-03-01, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Nej, det gör den inte, iaf inte enligt min bedömning. Vänligen sluta med att dra ett likhetstecken mellan att vara höginkomsttagare och överklass. Det är inte samma sak. Givetvis föreligger en del beröringspunkter mellan att tjäna mkt och att vara överklass, men den överväldigande majoriteten som drar in höga inkomster har ingenting med överklassen att göra utan är enbart nyrika "wannabes". Många av beteendena i dokumentären exemplifierar den "tacky" vulgärt smaklösa konsumtionen hos noveau riches. Finns en tråd på FB om detta klientelet (tacky medelklass).

En bättre dokumentärserie som berör ämnet från DR:s sida är "Født til succes". Filmen handlar om danska arvingar till betydande förmögenheter, dvs barn med extremt besuttna föräldrar. Här har vi en skildring av "old money" och dynastierna med såväl enormt inflytande som politisk makt i samhället, det så kallade etablissemanget.

Født til succes:
https://www.dr.dk/drtv/serie/foedt-til-succes_18980
Sebastian verkar vara överklass. Inte de andra.

Måttfullhet gäller, man visar inte till allmän beskådan att man har råd att frossa på oräkneligt antal flaskor champagne.
Men många nyrika vet jag gillar att visa upp dessa beteenden. De nyrika som sedan generationer kommer från vänster/socialdemokratisk släkt kan ibland ha en förkärlek för att "visa upp" att de minsann har råd nu! Kontrasten blir ju enorm gentemot föregående generationer och gamla kompisar. De tror de blivit kungar.
De invaggar sig i en falsk känsla av trygghet tror de, men egentligen är det tvärt om. De gör bara bort sig. Dessutom när de sätter ribban så högt förväntar många som de umgås med detsamma i tid och evighet, de som inte blir avundsjuka och försvinner. Men det brukar ta slut till sist.

Ovan är som vanligt generellt och i stora drag, utifrån min uppfattning.
Gäller inte alla i överklassen eller alla nyrika.

PS
Ett lätt sätt att identifiera överklass om man är osäker är på deras förnamn. Hinner inte förklara mer nu. Men alla namnen inom hoven i Norden är ett bra tips. De flesta namn i almanackan är också ett bra tips. Utländska namn figurerar också. Men jag behöver tänka över lite om det först, hur det fungerar.
Men det finns undantag, tex norska prinsessans barn. Något har fått namn efter Star Wars. Men den prinsessan har gått sin egen väg och lämnat hovet.

Lite lustigt är att man kan på internet hitta listor på WT-namn. Fast kanske lite kränkande.
Inte dessa namn använder vi, de listor jag har sett.
Men listorna stämmer inte riktigt. Tex Stephanie är definitivt bra överklassnamn.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-01 kl. 14:14.
Citera
2023-03-02, 07:06
Medlem
Muppetys avatar
En liten fundering...

Om man tillhör överklassen, måste man hela tiden uppföra sig som sådan? För att t.ex. inte skämma ut familj o släkt. Om man t.ex. vill dega framför TV:n med öl o chips i en dåligt städad bostad, måste man göra det i smyg då? Blir man utfryst om man skulle ha någon psykiatrisk diagnos? Om man alltså är född in i överklassen, annars är man knappast överklass?
Citera
2023-03-02, 07:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
En liten fundering...

Om man tillhör överklassen, måste man hela tiden uppföra sig som sådan? För att t.ex. inte skämma ut familj o släkt. Om man t.ex. vill dega framför TV:n med öl o chips i en dåligt städad bostad, måste man göra det i smyg då? Blir man utfryst om man skulle ha någon psykiatrisk diagnos? Om man alltså är född in i överklassen, annars är man knappast överklass?

Oroa dig inte. Mycket pengar är inte överklass. Däremot får du inbjudningar till hovet, är med på kungens jakt, har en egen kyrka på dina ägor, ingår i adelskalendern, har en väl tilltagen utbildning, så är du överklass.

Inget av ovanstående? Somna om.

Psykisk diagnos eller bygga kärnreaktorn i köket ger inga pluspoäng.
Senast redigerad av Mullret 2023-03-02 kl. 07:23.
Citera
2023-03-02, 07:30
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Oroa dig inte. Mycket pengar är inte överklass. Däremot får du inbjudningar till hovet, är med på kungens jakt, har en egen kyrka på dina ägor, ingår i adelskalendern, har en väl tilltagen utbildning, så är du överklass.

Inget av ovanstående? Somna om.

Psykisk diagnos eller bygga kärnreaktorn i köket ger inga pluspoäng.
Jag är inte ute efter att bli överklass, skulle aldrig palla med t.ex. nobelmiddagen o sådana sociala tillställningar om jag så fick fysikpriset för mina experiment...

Men jag är ändå lite nyfiken på om man blir utfryst om man inte lever upp till "kraven", kanske p.g.a. psykisk sjukdom, eller avsaknad av högre utbildning? Om man då är född in i överklassen alltså.
Citera
2023-03-02, 07:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag är inte ute efter att bli överklass, skulle aldrig palla med t.ex. nobelmiddagen o sådana sociala tillställningar om jag så fick fysikpriset för mina experiment...

Men jag är ändå lite nyfiken på om man blir utfryst om man inte lever upp till "kraven", kanske p.g.a. psykisk sjukdom, eller avsaknad av högre utbildning? Om man då är född in i överklassen alltså.

Du kommer undan med mycket.

Som denna killen. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/erkanner-brott-efter-rausings-dod
Citera
2023-03-02, 07:52
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Vad finns det för bra böcker gällande överklassen?
Jorden de ärvde är såklart en stabil klassiker.

Gösta Gustaf Janssons böcker. Tex trilogin Pärlemor, Kastanjeprinsessan och Kung Vankelmod.
Citera
2023-03-02, 08:57
Medlem
Ograsts avatar
Det viktiga för den riktiga överklassen är det subtila skrytet. Aldrig uttalat, de som vet de vet inställning.
Citera
2023-03-02, 15:42
Avslutad
Citat:
En liten fundering...

Svar:
Nej, man måste inte alltid uppföra sig som en sådan. För om man gör det i tid och otid så vill många inte ha med en att göra. Vi lär oss tidigt vikten av att "prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin" Även att försöka dressa ned både på klädsel och på stil för att passa in i vissa sammanhang är viktigt. Men man skall inte anpassa sig helt efter omgivningen, man skall behålla en viss profil. Det är viktigt att inte försöka vara på exakt samma nivå ibland, för folk märker om man försöker vara som dem och då blir det fel bara. Folk i allmänhet är klyftigare än vad man ibland kan tro.
Och i andra sammanhang tänka på att hålla stilen stilrent, både ens utseende och etikett.

Det går inte an att ha sin bostad skräpig och smutsig samt chipsrester och tomma ölburkar huller om buller i sin bostad. Det är faktiskt lika lätt om inte lättare att plocka undan och se till att det är hyfsat städat hela tiden. För väntar man för länge med det så blir det en väldigt jobbig städning sedan. Men har man haft sen fest och det blir rörigt skulle jag säga att det är ok.
Citera
2023-03-02, 15:52
Avslutad
Citat:

Sådana sociala tillställningar skulle du aldrig palla med? Men har du provat på? Det kanske bottnar i en osäkerhet, det okända? Det är rätt trevligt oftast och inte så märkvärdigt egentligen.
Nobelmiddagarna har jag bara hört om. Men det kommer gäster från hela världen dit och garanterat är det en rätt stor blandning av olika klientel. Det antar jag fungerar bra.

Alla har inte högre utbildning och vissa har sjukdomar.

De ganska få som inte har högre utbildning kan vara rätt breda på andra områden och passa in bra ändå. Det finns en del bönder/godsägare bland oss som aldrig utbildade sig. Men de är duktiga ändå och smälter in.

Victoria har ingen högre utbildning, inte heller Kungen. Men de klarar sig väldigt bra ändå. Kungen driver stora gods, skog, mjölk och köttproduktion m.m. riktigt bra. Det kanske man inte kan tro? Men han är väldigt arbetsam och duktig samt ser till att gå med vinst.
Högre utbildningar skulle ändå varit svårt för dem att gå en riktig utbildning eftersom de skulle varit påpassade hela tiden.
Senast redigerad av Freddan3400 2023-03-02 kl. 15:58.
Citera
2023-03-02, 15:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Svar:
Nej, man måste inte alltid uppföra sig som en sådan. För om man gör det i tid och otid så vill många inte ha med en att göra. Vi lär oss tidigt vikten av att "prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin" Även att försöka dressa ned både på klädsel och på stil för att passa in i vissa sammanhang är viktigt. Men man skall inte anpassa sig helt efter omgivningen, man skall behålla en viss profil. Det är viktigt att inte försöka vara på exakt samma nivå ibland, för folk märker om man försöker vara som dem och då blir det fel bara. Folk i allmänhet är klyftigare än vad man ibland kan tro.
Och i andra sammanhang tänka på att hålla stilen stilrent, både ens utseende och etikett.

Det går inte an att ha sin bostad skräpig och smutsig samt chipsrester och tomma ölburkar huller om buller i sin bostad. Det är faktiskt lika lätt om inte lättare att plocka undan och se till att det är hyfsat städat hela tiden. För väntar man för länge med det så blir det en väldigt jobbig städning sedan. Men har man haft sen fest och det blir rörigt skulle jag säga att det är ok.

Hans Rausing klarade sig. Citat ” Under flera lager av kläder, lakan och soppåsar hittades kvarlevorna efter Hans Kristian Rausing 48-åriga fru, Eva Rausing

Kroppen var kraftigt förruttnad och tros ha legat gömd i flera månader. Efter det makabra fyndet har Tetrapakarvtagaren Hans Kristian Rausing har hållits i förvar hos polisen.”

Nu omgift och lever livet i London. Lite chipspåsar går under radarn. Avdöda fruar också.
Citera
2023-03-02, 16:04
Avslutad
Citat:
Hans Rausing klarade sig. Citat ” Under flera lager av kläder, lakan och soppåsar hittades kvarlevorna efter Hans Kristian Rausing 48-åriga fru, Eva Rausing

Kroppen var kraftigt förruttnad och tros ha legat gömd i flera månader. Efter det makabra fyndet har Tetrapakarvtagaren Hans Kristian Rausing har hållits i förvar hos polisen.”

Nu omgift och lever livet i London. Lite chipspåsar går under radarn. Avdöda fruar också.
Det finns alltid undantag. Tyvärr ingår några liksom ett äktenskap med stimulantia av olika slag. Sedan regerar dessa preparat över personen. Det borde väl vara bättre att regera sig själv?

Om man låter bli att prova, även tobak så kommer man 100% garanterat ha ett bättre liv. För testar man en gång så kan man bli fast i eländet. Antagligen var det vad de en gång tog sig för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in