Citat:
Ursprungligen postat av
Freddan3400
Svår fråga.
Böcker som ofta inte finns i våra bibliotek är många gånger så kallad kiosklitteratur och många gånger pocketböcker och inte så mycket populärlitteratur, såsom Läckberg och Guillou. Guillo har fått många dåliga recensioner men har ändå sålt många böcker.
Läckberg diskuterar vi om hon verkligen skriver sina böcker själv? Utifrån hur hon skriver i medier och hennes vokabulär i allmänhet. Något lurt kan det vara. Några av oss har läst något av henne. Inte jag.
Det är viktigt att man har ett minibibliotek hemma. NE och SAOL är ett måste. Nobelprisförfattarna diskuteras det ofta om, även historiebocker t.ex. Svenska folkets underbara öden. Olika biografier är populära.
Många lånar böckerna på biblioteken också.
Barbara Cartland gillar många damer att läsa emellanåt. Det är ingen finlitteratur, utan mer om romans, stil och elegans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Booii
Tack för svaret, uppskattas. Skulle du säga att överklassen besvärar sig med att vara dygdiga eller är det en fasad?
det stämmer rätt väl att dygden är rätt viktig.
Det är ingen fasad, absolut inte. Man försöker att vara måttfull, bildad och bemöter andra på ett verserat sätt. Alltid!
Även privat hemma eller på resor när ingen ser håller de flesta stilen.
Tänk om alla vore så!
Ett exempel:
Om någon t.ex. skulle tuta på mig så ser jag efter vad som står på. Har jag gjort något fel? Kan jag underlätta på något sätt? Jag ber jag om ursäkt om jag kört fel på något sätt eller släpper förbi om någon verkar vilja det. Jag hävdar inte min rätt i alla möjliga och omöjliga lägen. Jag behöver inte bevisa något in i det oändliga i blindo...
De som hytter med näven, tutar tillbaka, håller på och blinkar, blir arga, vägrar släppa förbi, ligger 2m bakom och pressar. De är och kan aldrig bli överklass. Det är ett bedrövligt beteende och förekommer knappast i våra kretsar. Många nyrika har jag sett kör gärna i stora SUVar med alldeles för kraftfulla motorer och beter sig som svinpälsar i trafken och kör många gånger på tok för fort.
Ovan är generella exempel. Stämmer inte in överallt, men ofta, ur min synvinkel.